Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Thomas_

#1
Skoda ENYAQ / Sv: SoH - State of health ved førstegangsservice
fredag 19. mai 2023, klokken 23:38
Sjekket nå, jeg har ikke med serviceavtale. Bilen har gått 34k km, og den informerte selv at den måtte ha inspeksjon. Men som det ble nevnt her kontaktet jeg min lokale NAF stasjon som skulle ha 3600,- for samme jobb. Så valget var lett der..
#2
Skoda ENYAQ / Sv: SoH - State of health ved førstegangsservice
onsdag 26. april 2023, klokken 08:24
Sitat fra: Elbilbjorn på søndag 23. april 2023, klokken 07:43Da har vi hatt bilen på førstegangsservice. Bilen er fra mai 2021 så dette er vel en av de første som er inne til førstegangsservice, det virker det også sånn fra forhandler ettersom de sitter med utrolig lite kunnskap på elbil her. Vi har etterspurt SoH prosent for å få en indikasjon på helsetilstanden til fremdriftsbatteriet, men får beskjed om at Møller ikke leverer informasjon om dette for noen av VAG bilene.

Noen andre her som har fått samme tilbakemelding?

Sitat elbil.no:
«Hva er batterihelse (SoH)?
Batterihelse er ofte angitt som SoH, som står for State of Health.
SoH blir målt i prosent og er kort fortalt andelen av batteriet som kan brukes til kjøring, sett i relasjon til hva produsentene lovte da bilen var ny.»

Sånn sett er den jo også den viktigste informasjonen fra en service på en elbil.

Rart at de velger å holde tilbake dette når stort sett alle andre merker opplyser om denne prosenten ved service for å kontrollere batterigarantien.

Det vil jo være fallitt for Skoda-elbiler i bruktmarkedet og påvirke annenhåndsverdi når man ved bruktsalg ikke kan dokumentere batteritilstanden på en elbil.

Kan jeg spørre hvor mye du måtte ut med for førstegangsservice? Bilen ber om service, det er en '21 modell som nå har gått 32 000 ca. Mitt lokale merkeversted skal ha kroner 7500,-. Må si jeg syntes det var i overkant..
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på verksted..
torsdag 29. juli 2021, klokken 14:49
Mye nyttig informasjon angående 12V lading, takk til alle som har bidratt.

Jeg kan informere om at jeg nå har hentet bilen. Etter litt feilsøking fant de ut at 12V batteriet ikke ladet via både bilen eller ved AC lading. De bestilte og installerte derfor et nytt batteri, og insisterte på at de har testet "alt" iht lading, og at problemet nå er i orden. Jeg ventet totalt 3 arbeidsdager på bilen.

Nå har jeg bare hatt bilen i to tre dager, men jeg har ikke merket noe.
Jeg så en feilmelding på hovedlysene som jeg ikke helt fikk med meg i farta hva var, men jeg går utifra at alt nå er i orden.

/T
#4
Skoda ENYAQ / Enyaq på verksted..
torsdag 22. juli 2021, klokken 08:58
Da måtte min Enyaq på verksted etter 4k-ish kjørte kilometer. Til info fikk jeg bilen utlevert rett før Påske, så min bil var nok en tidlig produksjon.

Da jeg skulle ut på en lenger og viktig (selvfølgelig..) reise på mandag denne uken var bilen helt død.
Det vil si at det kun var et vel av tikking og feilmeldinger på assistentsystemer som ikke fungerte, da jeg som vanlig satt med inn og trykket inn bremsen. Jeg fikk til slutt en melding om noe som "12v batteri er lavt, kjør for å lade".

Bilen lot seg ikke starte, og jeg fikk ikke satt den i gir.
Problemet med tomt 12v batteri er også problemer med det elektroniske brekket, men det fikk jeg på etter litt fikling.

Som sagt måtte jeg bare dra, og fikk heldigvis lånt bil av foreldre på kort varsel.

Fortsettelsen på sagaen er at Skoda Mobilitetsgaranti ble kontaktet senere på kvelden, og Viking kom raskt.
En meget hyggelig kar kjente godt til bilen og vi fikk startet bilen igjen med en vanlig booster. Han informerte at dette batteriet var veldig lite pga el bil, og at det da blir godt med strøm på det ved en times kjøretur.

Det gjorde jeg, kjørte en time i varierende hastighet (det har sikkert ikke noe å si men..)

Klok av skade etter tidligere batteriproblemer på min 2015 Ford Kuga, kjørte jeg bilen rett opp til Nordlie Auto hvor jeg kjøpte bilen, og gikk hjem. Neste dag gikk jeg opp for å prate med de om gårsdagens hendelser.

Som vanlig ble jeg møtt med; Sitter dere mye i bilen og har anlegg og air con på uten at bilen kjører? Osv..
Svaret på det er jo nei, vi sitter i bilen under lading, da jeg ikke har mulighet til hjemmelading og bor i nærheten av en Ionity hurtiglader, er det slik vi lader bilen nå. Det har vi også gjort helt siden den ble hentet.

Jeg ble anbefalt og sette bilen på 12v lading hjemme, noe som fort ble slått ned av meg da jeg ikke har noen lader å bruke, og heller ikke en egnet plass til dette. De foreslo da at den kunne stå hos de natten over å lade, siden jeg allerede hadde parkert den der dagen før, noe jeg aksepterte som en god løsning. Jeg fikk også en time 13/8 slik at de fikk tatt en gjennomgang på verkstedet.

Når jeg neste dag skulle hente bilen med nyoppadet batteri, bare kjente jeg det på meg. Den bilen startet ikke på kvelden de skulle kjøre den inn for lading. Og jeg fikk rett, det første de sa til meg når jeg kom for å hente bilen var; Vi gjør det slik, du får en leiebil nå, så må vi se litt mer på dette batteriet.. Bilen ville ikke starte, så de måtte bruke booster på den og kjørte den da inn for å lade..

Jeg fikk de også til å notere diverse problemer jeg har sett med bilen.
- HUD'en har ved flere anledniger ikke fungert, det vil si at den har bare ikke kommet opp. En resett av infotainment systemet har fikset dette.
- Skjermen til infotainment systemet har også fryst, uten mulighet for input. En resett eller bare å slå av bilen fikser også dette.
- Ved en anledning ble lyden fra anlegget også forferdelig vrengt, det er beste måten jeg kan forklare det på. Lyden ble drithøy, og kom kun fra høytaler bak. Meget ubehaglig. Jeg tok en "slå av bilen" rutine, som fikset også dette.
- Jeg har også ved flere anledninger hørt høye elektriske smell, som en popp lyd, som jeg kjenner igjen fra defekte elektriske produkter, feks strømforsyning til pc ol.. Dette mener jeg å ha hørt en 3-4 ganger, men disse lydene samsvarer ikke tidsmessig med noen av de andre problemene.

Der er vi nå, jeg kjører en helt allright Golf, men uten barnesete og muligheter til å ta med barnevogn så er vi jo litt hemmet uten Enyaqen. På verkstedet sa han at det kunne være en tuning eller software tweaking de kunne gjøre som kanskje løste problemet, så jeg venter i spenning..

Nå må jeg avsluttingsvis nevne at vi er kjempefornøyd med bilen ellers, deilig å kjøre, føles rask og snappy for å være en så stor bil. Jeg kjørte bak en Enyaq i går i min lille leie-Golf og den virket massiv på veien. Barnesete går lett inn, samme med barnevogn. Vi pakket lett til en Norgesferie for tre, uten å pakke over gardinen bak. Jeg syntes også utseende på den er veldig bra.

/T
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA