Ville sjekket ut Peugeot E-5008 som kommer nå. Den er stor, bra priset, og du får den med 7 seter. Ellers er Buzz meget god som familiebil. Spørs om du vil ha kasse eller ei.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: torerik på mandag 24. juni 2024, klokken 23:42Sitat fra: OleBrum2 på mandag 24. juni 2024, klokken 16:22Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.Tja, vet ikke helt. Brukerfeil fordi man ikke bruker stemmestyring? Personlig har jeg aldri likt det, og har vel egentlig til gode å prøve gode stemmestyringssystemer (ja, har kjørt Tesla også). Min personlige mening er at brukergrensesnitt og layout må være bra nok til å utføre kommandoer på sikker måte, også med hender/touch. Tesla er midt på treet, men langt fra de beste.
(Tror også, i likhet med andre her, at EU vil legge ned restriksjoner mot «all styring i denne skjerm» type oppsett.)
Sitat fra: Moas på mandag 24. juni 2024, klokken 11:06Sitat fra: OleBrum2 på søndag 23. juni 2024, klokken 20:47Altså, det er smak og behag. Men, den bilen en får desidert mest ut av med plass, tech, rekkevidde, ladefart, enkelthet og pris er vel og blir model Y slik prisingen er nå. 502 000 ferdig levert med vinterdekk og avgifter betalt ser jeg ikke at noen kan slå. Med mindre man må ha en «gammeldags» bil m knapper og serviceavtale, eller ikke liker tesla generelt, er det jo for tiden en no-brainer hva som er det lureste valget.Det å fikle med en skjerm for f.eks. luftjustering når man kjører er ikke så bra. Blikket må ofte ned for å se hvor knappeneikonene er i flere sekunder. Det er trafikkfarlig og jeg tipper det etterhvert blir forbudt i EU (ihht. signalene så langt).
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23Vurderer elbil som bil nummer 2. Fokusen er lavest mulig pris (da bil nummer 1 kostet litt for mye!) men utfordringen er at vi (som familier flest) ønsker størst mulig bagasje-kapasitet. Utover det så er ikke kravene så store utover at jeg personlig trenger skinnseter, OK PLUSS lyd i anlegget (og aller helst trådløs apple carplay).
Har prøvekjørt en del elbiler siste året, toyota, skoda, kia, nissan ++ Men de blir fort enten for dyr (for det utstyrsnivået jeg trenger) eller så blir bagasjerom litt for lite.
Prøvekjørte Maxus Euniq6 nylig, da jeg har vært nysgjerrig på denne en stund siden den er stor til en lav pris. Denne likte jeg faktisk, rikelig med plass, fin comfort og skal angivelig finnes med oppgradert annlegg. Og eneste el SUV som man kan få "ny" til rundt 400K.
Hva tenker andre om denne, evt. andre modeller som kan matche størrelse/utstyr mot lav pris? Leste en test av maxus som var datert en tid tilbake, da sto det at Tesla Y kostet ca. samme, men på finn ser det ut som Y ligger ca. 100k over. (Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)
Sitat fra: Sondrejt på mandag 14. august 2023, klokken 10:11Mye gode svar her! Er fare for at valget faller på en short range grunnet den store prisforskjellen. Er det dog noen som vet om model y SR kommer med matrix ready lys? Eller er dette kun på long range versjonen?
Sitat fra: MarcusW på fredag 10. februar 2023, klokken 10:52Sitat fra: OleBrum2 på torsdag 09. februar 2023, klokken 23:34
Standard range, hvit, vinterhjul: levering 11-28 mars, men nå fått beskjed om tidlig mars av selger. Bergen.
Interessant, når bestilte du igjen? 18-20 januar? Prøver å luke ut hvilken båt den kan være på, men jeg blir ikke helt klok. Dersom den leveres innenfor estimert tidsrom (hos meg 14-29 mars) har jeg beregnet meg fram til Glovis Sunrise som vil være i Zeebrugge i uke 10. Da har de en ukes tid på å få den til Drammen.
Dersom du har fått beskjed om tidlig mars skjønner jeg ikke hvilken båt den kan være på. Lake Kivu? Det er ikke en av Hoegh båtene for min del etter VIN søk.
Sitat fra: Pierce på fredag 10. februar 2023, klokken 12:48
Vurderer en elbil til rundt 400.000,- av det som finnes på finn.no
Hvilke modeller kan anbefales?
Har sett på bla Ionic 5, Kia E-Niro, et pr kineske (men usikker på disse...), Leaf (men den har vel ikke henger?), ID. 4
Er varmepumpe et "must"
Blir brukt regelmessig. Ca 12-16.000 km årlig
Lite fjellturer vinterstid.
Mest bykjøring/lokalkjøring, men blir nok og noen langturer i ny og ned
Gjerne så lang rekkevidde som mulig
Ønskelig med hengerfeste for tilhenger og sykkelstativ - tak er nice to have, men ikke need to have
Familie på 2 voksne og 2 barn. Grei bagasjeplass
Noe annet som er viktig å tenke på?
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 22:03Sitat fra: Chimp på torsdag 09. februar 2023, klokken 19:37Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 14:06
RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.
Finnes da drøss av forhjuls- og bakhjulsdrevne biler i den priskategorien som er helt ok på rekkevidde og størrelse. Hadde aldri vurdert den om det ikke var for prisen. For en familie som skal vurdere mellom id3 og den, så gir den jo mer plass osv. Men som bybil/nr2 ville jeg heller hatt id3..
Så den faller litt mellom to stoler, ingen utpreget hyttefrakter eller bybil
Vanskeligere å finne en firehjulstrekker i priskategori 530 for long range, og med den rekkevidden..
Får ikke familiebil i 2023, med 800L++ bagasjerom, den rekkevidden, 1600kg hengervekt og "masse" utstyr til bedre pris enn RWD Y.
ID3 kan vel egentlig ikke sammenlignes, og en bunnskrapt ID4 begynner 50k høyere før du har fått huket av for hengerfeste (og vinterdekk).
Så i dag er nok RWD Y ett særs godt kjøpe.