Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OleBrum2

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
onsdag 08. november 2023, klokken 07:03

https://jacmotors.no/modeller/e-js4/?scrollto=utstyrspakke

En SUV med ok rekkevidde og utstyr til 300k?

Det er vanskelig å slå...
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model y LR vs SR
mandag 14. august 2023, klokken 13:58
Sitat fra: Sondrejt på mandag 14. august 2023, klokken 10:11Mye gode svar her! Er fare for at valget faller på en short range grunnet den store prisforskjellen. Er det dog noen som vet om model y SR kommer med matrix ready lys? Eller er dette kun på long range versjonen?

Det er akkurat samme bil utenom batteri, 4wd, og tåkelys. Du får samme lykter som LR på standard, de er meget gode.

(Evt små forskjeller Berlin vs Shanghai produsert, som ikke spiller noen rolle per nå)

#3
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model y LR vs SR
fredag 11. august 2023, klokken 13:54

Har SR, nær familie har long range.

Det er samme bil utenom
Motor og batteri, samt at SR ikke har tåkelys.   

Forskjeller:
Forbruk: klarte 122kw per km i sommer landevei, dvs 490 km maks rekkevidde på SR. Familie klarte 142 på deres LR, rundt 520 km rekkevidde. Rekkevidden blir dermed ganske nær i praksis i alle fall på sommer.
Batteri: SR har LFP batteri, som fint kan lades til 100% rgm, og normalt skal ga bedre levetid. Skal visstnok fungere noe dårligere enn LR batteri i sterk kulde
Lading: LR skal kunne lade litt raskere, men liten forskjell i praksis det jeg kan se.
Motor: LR har enda mer krefter. Vi føler dog begge to at bilene uansett har mer enn nok, vi har begge parkert den i chill mode slik at motoren ikke fullt utnyttes og en får «penere» kjøring.

I grunn bør du la behov for 4wd avgjøre valget avhengig av hvor du bor og kjører. Ulempe med litt kortere rekkevidde kompenseres fort av en batterikjemi som kan lades til 100% rgm og som også teoretisk beholder kapasitet lenger.

SR spesielt er vanvittig mye bil for prisen, men vi er fornøyde begge to, familiemedlemmet trengte 4wd.

#4
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
søndag 19. mars 2023, klokken 15:51

Da satser vi på at det fungerer bra. Dersom det ikke gjør det og Tesla går tilbake til USS, radar eller monterer flere kameraer; da mener jeg nye eiere har en god sak for ettermontering av hardeste. De har lovet at dette vil fungere vel så bra eller bedre enn på 2022 modeller.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?
søndag 19. mars 2023, klokken 13:55

Om du er ute etter å spare 75k kan du jo gå for 2wd model Y. Samme utstyr, hebgervekt og størrelse. Lader nesten like fort, god rekkevidde fortsatt på 400 og noe km sommer
#6
Bil på vei med hoegh skip, forventer ankomst zeebrugge 07.03. Tar vel en ukes tid før den da er i Norge, med klargjøring i løpet av en uke til? Tror ikke bilen kommer alene, blir nok mange Shanghai biler levert samtidig.
#7

Standard range hvit sort interiør tidligere antydet til start mars blir nå realistisk levert sent mars ifg Tesla Bergen. Får bare vente...noen andre med standard som har fått dato?
#8

Hvit LR, Bergen; leveres onsdag neste uke.
#9
Sitat fra: MarcusW på fredag 10. februar 2023, klokken 10:52
Sitat fra: OleBrum2 på torsdag 09. februar 2023, klokken 23:34

Standard range, hvit, vinterhjul: levering 11-28 mars, men nå fått beskjed om tidlig mars av selger. Bergen.

Interessant, når bestilte du igjen? 18-20 januar? Prøver å luke ut hvilken båt den kan være på, men jeg blir ikke helt klok. Dersom den leveres innenfor estimert tidsrom (hos meg 14-29 mars) har jeg beregnet meg fram til Glovis Sunrise som vil være i Zeebrugge i uke 10. Da har de en ukes tid på å få den til Drammen.

Dersom du har fått beskjed om tidlig mars skjønner jeg ikke hvilken båt den kan være på. Lake Kivu? Det er ikke en av Hoegh båtene for min del etter VIN søk.

20 januar for bestillingen. Foglane vet med båt, tør ikke helt tro på hva jeg fikk beskjed om...men regner med at de vet mer enn det jeg kan se av dato i app. Står forøvrig fortsatt 14-31 mars der.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 400.000kr - hvilken?
fredag 10. februar 2023, klokken 22:40
Sitat fra: Pierce på fredag 10. februar 2023, klokken 12:48
Vurderer en elbil til rundt 400.000,- av det som finnes på finn.no
Hvilke modeller kan anbefales?
Har sett på bla Ionic 5, Kia E-Niro, et pr kineske (men usikker på disse...), Leaf (men den har vel ikke henger?), ID. 4

Er varmepumpe et "must"
Blir brukt regelmessig. Ca 12-16.000 km årlig
Lite fjellturer vinterstid.
Mest bykjøring/lokalkjøring, men blir nok og noen langturer i ny og ned
Gjerne så lang rekkevidde som mulig
Ønskelig med hengerfeste for tilhenger og sykkelstativ - tak er nice to have, men ikke need to have
Familie på 2 voksne og 2 barn. Grei bagasjeplass

Noe annet som er viktig å tenke på?

Smarteste alternativer om du skal ha plass og rekkevidde:

Kia e-niro; Brukt 2021 eller 2022 modell før oppgradering til ny versjon. Du får 300 kg hengere, relativt bra rekkevidde sommer og vinter. Taklast. 7 års garanti, du har da 5-6 år igjen. Pris 300-360 000. Varmepumpe.

Model Y rwd: du strekker budsjett med 50 000 og får komplett rwd i hvit standard med gode vinterhjul. Da har du mye bedre plass for familie, plass til mor mellom barna der bak, 1600 kg henger inkludert i pris, mer techy, svært mye raskere lading. Rekkevidde i praksis lik Kia e-niro. Panoramatak og varmepumpe standard.

Mg ZS long range: ligner e-niro noe, men kanskje litt dårligere kvalitet. Dog med panoramatak og 500 kg henger mulighet. Kan vel få dem omkring samme prisnivå. 7 års nybilgaranti på disse også.

Evt gå for brukt ID4 1-2 år gammel. Da har du imidlertid kortere garanti igjen, som kan bli dyrere i lengden enn nybil garanti 5 år eller 6 om du går for 2022 e-niro.

#11
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
torsdag 09. februar 2023, klokken 23:38
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 22:03
Sitat fra: Chimp på torsdag 09. februar 2023, klokken 19:37
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 14:06
RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.

Finnes da drøss av forhjuls- og bakhjulsdrevne biler i den priskategorien som er helt ok på rekkevidde og størrelse. Hadde aldri vurdert den om det ikke var for prisen. For en familie som skal vurdere mellom id3 og den, så gir den jo mer plass osv. Men som bybil/nr2 ville jeg heller hatt id3..
Så den faller litt mellom to stoler, ingen utpreget hyttefrakter eller bybil

Vanskeligere å finne en firehjulstrekker i priskategori 530 for long range, og med den rekkevidden..

Får ikke familiebil i 2023, med 800L++ bagasjerom, den rekkevidden, 1600kg hengervekt og "masse" utstyr til bedre pris enn RWD Y.

ID3 kan vel egentlig ikke sammenlignes, og en bunnskrapt ID4 begynner 50k høyere før du har fått huket av for hengerfeste (og vinterdekk).

Så i dag er nok RWD Y ett særs godt kjøpe.

Helt enig...småbilen id3 er det 0 vits å sammenligne med. Kan jo like godt si at en WW Golf = Skoda Kodiaq....
#12

Standard range, hvit, vinterhjul: levering 11-28 mars, men nå fått beskjed om tidlig mars av selger. Bergen.
#13
Spørsmålet er om det med dagens prising er verdt å kjøpe noe annet enn Tesla model Y dersom en er på utkikk etter en bil med ok rekkevidde og plass. Skal man ha småbil eller kort rekkevidde ser jeg det er alternativer.

Ta kinabiler: MG ZS, BYD Atto, xpeng, nye Jaq. 2wd compact SUV. Presser pris opp mot 400. Er ikke da en model Y 2wd til 430 000 et langt bedre kjøp for noen ekstra lapper?

Europa, Korea, USA: ID4, Ford mach-e, Skoda enyaq, KIA EV6, Hyundai Ioniq,  Kia e-niro. Prismessig vil 2wd hos disse komme dårligere ut enn standard range Y, i alle fall om man hensyntar utstyr. (Pano, hengerfeste etc). 4wd versjonene er utklasset prismessig i tillegg, for å ikke snakke om parametre som rekkevidde, ladehastighet, hengerkapasitet, plass etc.

Altså, dersom man ikke har et spesielt forhold til tradisjonelle trykk knapper i bil...hva skulle være en grunn til å ikke velge Tesla slik prisene er per nå? Og ikke Y? Det er jo nærmest ingen grunn til å kjøpe model 3 lenger da prisdifferansen er minimal. Kan ikke fatte at andre merker vil få særlig volum salg i -23 om ikke noe endres.

Hva er det jeg ikke ser her?
#14

Merkelige greier, hadde også 18-31. mars på hvit RWD. Nå står det som hos andre feb/mars. Ringte Tesla, svar var vel: «du går beskjed når vi vet mer». Null hint om forventet leveranse altså. Fristende å regne slutt mars som worst case scenario, hva tror dere?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Barn på vei - hvilken elbil?
fredag 27. januar 2023, klokken 22:44

Absolutt, Ioniq er valget om en ser for seg lengre turer der en må hurtiglade på veien. Dersom man imidlertid ikke kjører mer enn ca 150 km i det daglige, og kan lade hjemme hver kveld, ville jeg gått for Leaf. Dette da den har bedre plass, er bra skrudd sammen, og man prismessig kommer bra ut når en ikke trenger hurtiglading. Fin familiebil, hatt en i 3 år som jeg faktisk aldri har hurtigladet.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA