Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - OleBrum2

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til familie på 5
mandag 01. juli 2024, klokken 18:33

Ville sjekket ut Peugeot E-5008 som kommer nå. Den er stor, bra priset, og du får den med 7 seter. Ellers er Buzz meget god som familiebil. Spørs om du vil ha kasse eller ei.
#2
Sitat fra: torerik på mandag 24. juni 2024, klokken 23:42
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 24. juni 2024, klokken 16:22Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.
Tja, vet ikke helt. Brukerfeil fordi man ikke bruker stemmestyring? Personlig har jeg aldri likt det, og har vel egentlig til gode å prøve gode stemmestyringssystemer (ja, har kjørt Tesla også). Min personlige mening er at brukergrensesnitt og layout må være bra nok til å utføre kommandoer på sikker måte, også med hender/touch. Tesla er midt på treet, men langt fra de beste.

(Tror også, i likhet med andre her, at EU vil legge ned restriksjoner mot «all styring i denne skjerm» type oppsett.)

Brukerfeil er ett begrep, en dårlig sjåfør er kanskje bedre som beskrivelse. Det må man også kunne kalle noen med nesen i skjerm, er på let etter en trykknapp, eller noen som leter frem noe på mobil under kjøring. Blikket skal være på vei. Det er nok tilvenning å mestre enkle kontrolller i de fleste biler tenker jeg, men selv har jeg aldri et behov for å trykke på noe under kjøring på skjermen lenger etter å ha blitt bevisst på det (og da snakker jeg om i Tesla, som stort sett forstår det jeg sier eller har lagt til rette for å styre det enkleste via ratt) Hadde absolutt behovet i den gamle Toyotaen når klima eller radiokanal ble feil. 

Tvilsomt EU kommer med noe slikt, da skulle de gjort det for 30 år siden da man måtte dytte inn ny cd eller kasett under kjøring....men vet jo aldri fra den kanten.
#3
Sitat fra: Moas på mandag 24. juni 2024, klokken 11:06
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 23. juni 2024, klokken 20:47Altså, det er smak og behag. Men, den bilen en får desidert mest ut av med plass, tech, rekkevidde, ladefart, enkelthet og pris er vel og blir model Y slik prisingen er nå. 502 000 ferdig levert med vinterdekk og avgifter betalt ser jeg ikke at noen kan slå. Med mindre man må ha en «gammeldags» bil m knapper og serviceavtale, eller ikke liker tesla generelt, er det jo for tiden en no-brainer hva som er det lureste valget.
Det å fikle med en skjerm for f.eks. luftjustering når man kjører er ikke så bra. Blikket må ofte ned for å se hvor knappeneikonene er i flere sekunder. Det er trafikkfarlig og jeg tipper det etterhvert blir forbudt i EU (ihht. signalene så langt).

Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.
#4
Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23Vurderer elbil som bil nummer 2. Fokusen er lavest mulig pris (da bil nummer 1 kostet litt for mye!) men utfordringen er at vi (som familier flest) ønsker størst mulig bagasje-kapasitet. Utover det så er ikke kravene så store utover at jeg personlig trenger skinnseter, OK PLUSS lyd i anlegget (og aller helst trådløs apple carplay).

Har prøvekjørt en del elbiler siste året, toyota, skoda, kia, nissan ++ Men de blir fort enten for dyr (for det utstyrsnivået jeg trenger) eller så blir bagasjerom litt for lite.

Prøvekjørte Maxus Euniq6 nylig, da jeg har vært nysgjerrig på denne en stund siden den er stor til en lav pris. Denne likte jeg faktisk, rikelig med plass, fin comfort og skal angivelig finnes med oppgradert annlegg. Og eneste el SUV som man kan få "ny" til rundt 400K.

Hva tenker andre om denne, evt. andre modeller som kan matche størrelse/utstyr mot lav pris? Leste en test av maxus som var datert en tid tilbake, da sto det at Tesla Y kostet ca. samme, men på finn ser det ut som Y ligger ca. 100k over. (Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Altså, det er smak og behag. Men, den bilen en får desidert mest ut av med plass, tech, rekkevidde, ladefart, enkelthet og pris er vel og blir model Y slik prisingen er nå. 502 000 ferdig levert med vinterdekk og avgifter betalt ser jeg ikke at noen kan slå. Med mindre man må ha en «gammeldags» bil m knapper og serviceavtale, eller ikke liker tesla generelt, er det jo for tiden en no-brainer hva som er det lureste valget. Ikke så rart hvordan salgsstatistikken er, nordmenn stemmer på den beste familiebilkjøpet med lommeboken.
#5
Model Y / Model Y RWD vinterføre
søndag 03. desember 2023, klokken 20:40

Gikk for standard Y da rekkeviddebehov var lavt, og 4wd ikke var noe jeg følte jeg trengte.

Forsøkt på vinterføre nå; må si meg meget fornøyd. Den tar bakker med is og snø lett, opphever å komme opp der tidligere bil kunne slite. Føles som om den får et meget godt grep, og anti-spinn sensorer fungerer godt. Evt er det vinterdekkene som et svært gode...

Noen andre som har gjort samme erfaring?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model y LR vs SR
mandag 14. august 2023, klokken 13:58
Sitat fra: Sondrejt på mandag 14. august 2023, klokken 10:11Mye gode svar her! Er fare for at valget faller på en short range grunnet den store prisforskjellen. Er det dog noen som vet om model y SR kommer med matrix ready lys? Eller er dette kun på long range versjonen?

Det er akkurat samme bil utenom batteri, 4wd, og tåkelys. Du får samme lykter som LR på standard, de er meget gode.

(Evt små forskjeller Berlin vs Shanghai produsert, som ikke spiller noen rolle per nå)

#7
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model y LR vs SR
fredag 11. august 2023, klokken 13:54

Har SR, nær familie har long range.

Det er samme bil utenom
Motor og batteri, samt at SR ikke har tåkelys.   

Forskjeller:
Forbruk: klarte 122kw per km i sommer landevei, dvs 490 km maks rekkevidde på SR. Familie klarte 142 på deres LR, rundt 520 km rekkevidde. Rekkevidden blir dermed ganske nær i praksis i alle fall på sommer.
Batteri: SR har LFP batteri, som fint kan lades til 100% rgm, og normalt skal ga bedre levetid. Skal visstnok fungere noe dårligere enn LR batteri i sterk kulde
Lading: LR skal kunne lade litt raskere, men liten forskjell i praksis det jeg kan se.
Motor: LR har enda mer krefter. Vi føler dog begge to at bilene uansett har mer enn nok, vi har begge parkert den i chill mode slik at motoren ikke fullt utnyttes og en får «penere» kjøring.

I grunn bør du la behov for 4wd avgjøre valget avhengig av hvor du bor og kjører. Ulempe med litt kortere rekkevidde kompenseres fort av en batterikjemi som kan lades til 100% rgm og som også teoretisk beholder kapasitet lenger.

SR spesielt er vanvittig mye bil for prisen, men vi er fornøyde begge to, familiemedlemmet trengte 4wd.

#8
Tesla SW og AP / Sv: Løsning for sensorløse biler kommer
søndag 19. mars 2023, klokken 15:51

Da satser vi på at det fungerer bra. Dersom det ikke gjør det og Tesla går tilbake til USS, radar eller monterer flere kameraer; da mener jeg nye eiere har en god sak for ettermontering av hardeste. De har lovet at dette vil fungere vel så bra eller bedre enn på 2022 modeller.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil vs. brukt fossil i 2023?
søndag 19. mars 2023, klokken 13:55

Om du er ute etter å spare 75k kan du jo gå for 2wd model Y. Samme utstyr, hebgervekt og størrelse. Lader nesten like fort, god rekkevidde fortsatt på 400 og noe km sommer
#10
Bil på vei med hoegh skip, forventer ankomst zeebrugge 07.03. Tar vel en ukes tid før den da er i Norge, med klargjøring i løpet av en uke til? Tror ikke bilen kommer alene, blir nok mange Shanghai biler levert samtidig.
#11

Standard range hvit sort interiør tidligere antydet til start mars blir nå realistisk levert sent mars ifg Tesla Bergen. Får bare vente...noen andre med standard som har fått dato?
#12

Hvit LR, Bergen; leveres onsdag neste uke.
#13
Sitat fra: MarcusW på fredag 10. februar 2023, klokken 10:52
Sitat fra: OleBrum2 på torsdag 09. februar 2023, klokken 23:34

Standard range, hvit, vinterhjul: levering 11-28 mars, men nå fått beskjed om tidlig mars av selger. Bergen.

Interessant, når bestilte du igjen? 18-20 januar? Prøver å luke ut hvilken båt den kan være på, men jeg blir ikke helt klok. Dersom den leveres innenfor estimert tidsrom (hos meg 14-29 mars) har jeg beregnet meg fram til Glovis Sunrise som vil være i Zeebrugge i uke 10. Da har de en ukes tid på å få den til Drammen.

Dersom du har fått beskjed om tidlig mars skjønner jeg ikke hvilken båt den kan være på. Lake Kivu? Det er ikke en av Hoegh båtene for min del etter VIN søk.

20 januar for bestillingen. Foglane vet med båt, tør ikke helt tro på hva jeg fikk beskjed om...men regner med at de vet mer enn det jeg kan se av dato i app. Står forøvrig fortsatt 14-31 mars der.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 400.000kr - hvilken?
fredag 10. februar 2023, klokken 22:40
Sitat fra: Pierce på fredag 10. februar 2023, klokken 12:48
Vurderer en elbil til rundt 400.000,- av det som finnes på finn.no
Hvilke modeller kan anbefales?
Har sett på bla Ionic 5, Kia E-Niro, et pr kineske (men usikker på disse...), Leaf (men den har vel ikke henger?), ID. 4

Er varmepumpe et "must"
Blir brukt regelmessig. Ca 12-16.000 km årlig
Lite fjellturer vinterstid.
Mest bykjøring/lokalkjøring, men blir nok og noen langturer i ny og ned
Gjerne så lang rekkevidde som mulig
Ønskelig med hengerfeste for tilhenger og sykkelstativ - tak er nice to have, men ikke need to have
Familie på 2 voksne og 2 barn. Grei bagasjeplass

Noe annet som er viktig å tenke på?

Smarteste alternativer om du skal ha plass og rekkevidde:

Kia e-niro; Brukt 2021 eller 2022 modell før oppgradering til ny versjon. Du får 300 kg hengere, relativt bra rekkevidde sommer og vinter. Taklast. 7 års garanti, du har da 5-6 år igjen. Pris 300-360 000. Varmepumpe.

Model Y rwd: du strekker budsjett med 50 000 og får komplett rwd i hvit standard med gode vinterhjul. Da har du mye bedre plass for familie, plass til mor mellom barna der bak, 1600 kg henger inkludert i pris, mer techy, svært mye raskere lading. Rekkevidde i praksis lik Kia e-niro. Panoramatak og varmepumpe standard.

Mg ZS long range: ligner e-niro noe, men kanskje litt dårligere kvalitet. Dog med panoramatak og 500 kg henger mulighet. Kan vel få dem omkring samme prisnivå. 7 års nybilgaranti på disse også.

Evt gå for brukt ID4 1-2 år gammel. Da har du imidlertid kortere garanti igjen, som kan bli dyrere i lengden enn nybil garanti 5 år eller 6 om du går for 2022 e-niro.

#15
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 22:03
Sitat fra: Chimp på torsdag 09. februar 2023, klokken 19:37
Sitat fra: Radial på torsdag 09. februar 2023, klokken 14:06
RWD er så god deal at man virkelig må revurdere alle andre alternativer.

Finnes da drøss av forhjuls- og bakhjulsdrevne biler i den priskategorien som er helt ok på rekkevidde og størrelse. Hadde aldri vurdert den om det ikke var for prisen. For en familie som skal vurdere mellom id3 og den, så gir den jo mer plass osv. Men som bybil/nr2 ville jeg heller hatt id3..
Så den faller litt mellom to stoler, ingen utpreget hyttefrakter eller bybil

Vanskeligere å finne en firehjulstrekker i priskategori 530 for long range, og med den rekkevidden..

Får ikke familiebil i 2023, med 800L++ bagasjerom, den rekkevidden, 1600kg hengervekt og "masse" utstyr til bedre pris enn RWD Y.

ID3 kan vel egentlig ikke sammenlignes, og en bunnskrapt ID4 begynner 50k høyere før du har fått huket av for hengerfeste (og vinterdekk).

Så i dag er nok RWD Y ett særs godt kjøpe.

Helt enig...småbilen id3 er det 0 vits å sammenligne med. Kan jo like godt si at en WW Golf = Skoda Kodiaq....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA