Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elbilFrodo

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Memory-sete som lever sitt eget liv
torsdag 24. november 2022, klokken 08:10
Når du trykker på nøkkelen for å låse opp og deretter åpner førerdøren, kan du lagre seteposisjonen som da blir koblet til den nøkkelen.

Etter det må du bruke nøkkelen til opplåsing for at setet skal gå automatisk i posisjonen som er tilkoblet nøkkelen.

Jeg tror ikke den justerer seg etter nøkkelløs opplåsing.

Men setet kan altså definitivt kobles til nøklene.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Kjipe chips og ventesukk...
fredag 26. august 2022, klokken 12:19
Sitat fra: Bilskallen på fredag 26. august 2022, klokken 10:54
Begynner å irritere meg at det er så mye usikkerhet og piss med Skoda. Skal selge bilen når jeg får den og kjøpe noe annet.

Ja, da får du sannelig vist dem...
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Slå av automatisk fjernlys?
mandag 30. mai 2022, klokken 08:04
Det er mulig det finnes andre og enklere måter, men det funker i hvert fall å trykke på "Auto"-knappen helt til venstre over det lille nøkkelrommet.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
tirsdag 01. februar 2022, klokken 08:54
Når det blåser motvind opp mot 70 km/t, og de kun tester RWD og ikke AWD samtidig, er det grunn til å tenke at noen andre bør ta over testingen.

For en farse dette har vært så langt!
#5
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
lørdag 29. januar 2022, klokken 22:23
Noen som blir overrasket hvis testerne blir overrasket når noen påpeker at det kanskje ikke var så lurt å kun se på temperaturen på værmeldingen? Og er det noen som vil tippe/regne ut hvor mye den heftige motvinden kommer til å påvirke rekkevidden i denne ekstratesten? Og hvor store odds gir det at de kommer til å lime de nye resultatene rett inn i tabellen?
#6
Skoda ENYAQ / Sv: iV80 dårlig vinterrekkevidde
torsdag 27. januar 2022, klokken 21:05
Anbefaler tråden i ID4 mht hvordan bl.a. løypetopografien kan ha spilt inn.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
fredag 07. januar 2022, klokken 08:50
Sitat fra: biggern på torsdag 06. januar 2022, klokken 15:25
Sitat fra: Zubzero på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:24
Hva med å ikke risikere andre sitt liv og bare holde fartsgrensen, slik at fotoboksen ikke tar deg?

Tror neppe dette var temaet.
Å ligge bak i en lang kø 25mil opp til hytta, hvor den personen som kjører først liker å ha ujevn hastighet samt ligge opptil 15-20km under grensen (frykt for at det er glatt/dårlige dekk, dårlig syn/nattsyn, skal bare til nærbutikken osv.), samtidig som vedkommende drar på opp i 80-90 når det er muligheter for andre og komme forbi, antyder at denne personen er mer farlig i trafikken enn de som ligger i en jevn fart 10-15km over grensen, i 80+ soner.
Syntes Øystein Sunde sin "Forbikjøring" er en typisk indikering på enkelte sjåførers holdning, selv om dette er en UP i sivil, som tydeligvis kjedet seg.
Når temaet er fartsgrenser er det vek ikke helt irrelevant å knytte det til trafikksikkerhet? Det er vel ikke fotobokser der det er miljøfartsgrenser så vidt jeg vet.

"Antydningen" om at de som kjører etter forholdene, enten de tilpasser seg svinger, veigrep, sikt, fare for hjorte- eller beitedyr m.m. er farligere enn de som absolutt må stresse seg opp til hytta for å slappe av, har ikke noe som helst støtte i statistikk eller fysikk.

Hvis det er krise om du kommer til hytta 20 minutter senere enn det du hadde tenkt, kan du stå opp en halvtime før og droppe forbikjøringer som av nytteverdi sannsynligvis bare er et produkt av at du ikke klarer å regulere den følelsesmessige påvirkningen fra din egen utålmodighet. Hvis økt trafikksikkerhet ikke er en motivator, kan du jo prøve å gi redusert strømforbruk og dekkslitasje et positivt fokus. Det er også rom for å nyte omgivelsene du passerer noen ekstra tideler for hvert blikk når du ikke ligger godt over det som er satt som maksgrense for gode forhold.

Og hvis noen er interessert i å lese at fart øker risikoen for personskade eksponensielt, både på trafikk- og førernivå, kan dere klikke her: https://samferdsel.toi.no/forskning/fart-er-viktigere-enn-noensinne-article34058-2205.html
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
onsdag 05. januar 2022, klokken 02:30
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Fotobokser på kartet
lørdag 01. januar 2022, klokken 20:12
Det er ganske enkelt å sette opp varsling når man kjører fortere enn fartsgrensen. Statistisk sett setter dine medtrafikanter og deres pårørende pris på den reduserte ulykkesfaren dette medfører.
#10
Sitat fra: igniztion på mandag 20. desember 2021, klokken 09:17
Hadde vært interessant å testet forskjellen på R3 og VikingContact 7. Jeg følte meg veldig trygg på mine Conti da både i kraftig snøvær, underkjølt regn og sludd.

Her er en sammenligning: https://toptirereview.com/who-is-the-real-master-of-snow-and-ice-continental-viking-contact-7-vs-nokian-hakkapeliitta-r3/
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
onsdag 15. desember 2021, klokken 10:23
Sitat fra: Zubzero på lørdag 11. desember 2021, klokken 21:05
Ja, når du bremser, så er det uansett 2,1 tonn. Jeg blir å skifte ut mine Nokian R3 med piggdekk

Jeg kjører heller etter forholdene
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/PoEBOJ/den-beksvarte-snoeen
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på vinterføre
fredag 10. desember 2021, klokken 17:01
Sitat fra: Zubzero på fredag 10. desember 2021, klokken 16:09
Ok, på tide å korrigere. Tidligere post er basert på bykjøring i 40-60kmt. Nå har jeg kjørt 30 mil på andre veier på en dag, og min konklusjon er at jeg må ha piggdekk. Har riktignok vært en del underkjølt regn, men kjente meg overhodet ikke trygg, og måtte ned i til tider 40kmt i svinger for at det ikke skulle slippe. Kjørte i Eco modus og lite regnerering(automatisk)

Så hvis du skulle anbefalt en bil du kan gønne på med piggfritt i svinger på underkjølt regn, hvilken ville det vært?
#14
Sitat fra: Moas på onsdag 10. november 2021, klokken 07:56
Jeg så en med cf i mørke her forleden. Hva er poenget med den egentlig?
Pynte trafikken for oss som sitter i andre biler og ser på. Fint at noen tar ansvar for det visuelle  :+1:
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Ikke fått bil? Du har loven på din side!
fredag 22. oktober 2021, klokken 08:52
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 21. oktober 2021, klokken 21:18
Bilselger ringte i går og sa at de ikke kan levere bil til avtalt tid. Han lurte på hva jeg ville gjøre med det. Jeg spurte hvorfor han la problemet over til meg når vi har signert kontrakt på at min skal komme i uke 51

Selgeren spurte sikkert fordi de fleste forstår situasjonen med mangel på deler og vil prøve å tilpasse seg og ikke nødvendigvis skvise til seg alt man juridisk kan ha krav på.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA