Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - E-Trond

Sider: [1] 2 3 ... 12
1
Polestar 2 / Sv: Prøvekjøring
« på: I dag kl. 09:54 »
Bredde inkl. utfelte sidespeil   1985
Bredde inkl  innfelte speil       1859
Bredde uten speil                  1800 

https://www.polestar.com/bynder-assets/m/1ff96510a830964d
     

Tviler ikke på de tallene siden de kommer fra det offisielle dokumentet fra Polestar, men det høres allikevel veldig rart ut. 1985mm er smalere enn en Honda Jazz, og nesten det samme som bittelille Mazda 2 (1983), og hele 10cm smalere enn en Tesla Model 3. Blir man lurt av designet på en Polestar til at den ser bredere ut enn den er?

Blir nok litt lurt av hvordan de har designet Polestar 2 ja!
Står man bak bilen og ser så virker bilen veldig bred over hekken.
Bilen har forresten rammeløse speil,så det er vel der de har spart inn noen cm på bredde inkludert utfelte speil.

2
Nå er jo det den oppgradere versjonen av Ioniq jeg snakker om.
Den har mer dreiemoment og krefter enn den versjonen du omtaler.
Men det er heller ikke krefter som er fokus hos meg.
E-Niro er selvsagt sprekere og har lengre rekkevidde 
Men den koster også 120 tusen mer enn Ioniq.
Det er strengt tatt 30-40 tusen mer enn den burde koste,og mye mer enn konkurrentene Model 3 og Polestar 2,som er betydelig mer moderne i fremtoning.

Det er bare 3-4 uker siden jeg kjørte E-Niro og jeg syntes rett og slett at den var dørgende kjedelig.
I tillegg  så taklet den kreftene veldig dårlig...
Full hjuspinn uansett når og hvor en tråkket på pedalen,med påfølgende struping av effekten i lang tid etterpå.

Kjørefølelsen var lite engasjerende på E-Niro
Ioniq var kvikkere i reaksjoner,føles lettere og bedre vektet på demping og styring.
Den føles også mer sportslig ut på svingete vei.
Er Ioniq en svingmester?
Nei,men den er bedre enn E-Niro...
 

3
Ser du skriver ny, men hva med en brukt KIA e-Niro 64kWh? Den har syv års garanti, så selv om du kjøper en to år gammel bil til rundt 300k så er det fem år igjen.

Overraskende romslig, forholdsvis sprek, 100kg taklast, går reellt 37 mil pluss selv vinterstid, og lett 40-45 sommer, så selv med takboks bør det være helt uproblematisk å klare kravet ditt. Den er også veldig effektiv på langtur med ladebehov, fordi den lader med nesten 80kW og har veldig lavt forbruk (lader rundt 600 km/time opp til 58% eller noe).

I utgangspunktet et godt forslag! 👍
Men,slet voldsomt med å finne noen brukte under 340.000 når jeg kjøpte Ioniq....
Personlig så syntes jeg de var for høyt priset,litt kjedelige å kjøre og litt mye for mye støy.

Syntes Ioniq var både morsommere å kjøre,billigere,og mer støysvake å kjøre.
At bilen er effektiv i forhånd til oppgitt Wlpt er jo en ekstra bonus. 😁👍

4
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 19:19 »
Estimert levering 5 måneder....
Sjekket i dag.

ID4 og eller ID4X?

Det var leie av X40.
Men her er det motstridene beskjeder;forhandler sa 5 måneder,men i artikkel hos Tek:
XC40 Recharge: Også levering i løpet av fjerde kvartal om man velger å abonnere på bilen. For kjøp er det forventet levering i løpet av første halvdel av 2022, sier Trosby.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eEqRyM/naa-kan-det-vaere-opp-mot-halvannet-aar-aa-vente-paa-elbilen

5
ID.4 / Sv: ID4 på Finn
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 23:42 »
Estimert levering 5 måneder....
Sjekket i dag.

6
Polestar 2 / Sv: Vinterdekk til Polestar 2
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 22:33 »
Har 215/55 18 på familiebilen på 2 tonn.
Det fungerer veldig bra på slaps,snøføre og mye overvann.
Føler at jeg kjører for fort hele tida,siden jeg tar igjen alle andre ved dårlig føre....😱
Men er sporsikkert og lite vannplaning, slapseplaning. 👍
Ulempen er litt mindre grep på tørt føre.
Hadde vurdert minimum 225 istedenfor på Polestar med 400 hk.

7
Polestar 2 / Sv: Prøvekjøring
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 22:23 »
Ja,synd det ikke står at bredde er oppgitt med innfelte speil.
Jeg spurte både på chat og i Space,og fikk samme svar,bredde inkludert innfelte speil.
Og da jeg fant pdf fila så antar jeg at det er riktig med 180.
Men den oppdaterte versjonen ser ut til at den har noe bredere skjermbreddere i plast bak.
Mulig at det gjør at bilen er et par cm bredere enn oppgitt i pdf.

8
Polestar 2 / Produksjon i Europa
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 11:14 »
Han sier at dersom salgstallene fortsetter å utvikle seg som de har gjort til nå, tror han at Polestar vil kunne etablere produksjon i Europa, gjennom Volvos fabrikker her.

https://www.tu.no/artikler/polestar-onsker-a-ta-produksjonen-til-europa/514063

På spørsmål om hvor han tror Polestar er om fem år, sier Ingenlath at de da bil ha fire til fem modeller i utvalget, og at de konkurrerer med Porsche om å lage de beste elektriske sportsbilene.  :+1:

9
Polestar 2 / Sv: Prøvekjøring
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 06:50 »
Bredde inkl. utfelte sidespeil   1985
Bredde inkl  innfelte speil       1859
Bredde uten speil                  1800 

https://www.polestar.com/bynder-assets/m/1ff96510a830964d
       

10
Polestar 2 / Sv: Prøvekjøring
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 20:42 »
Da har jeg også endelig fått sjansen til å prøvekjøre Polestar 2. 👍
Dette var en dual motor med de nye stoffsetene, uten Plus pakken,men med Pilot pakke.
Bilen var veldig sprek og håndterte kreftene veldig bra! 😁👍
Var lite krenging selv om bilen var overraskende komfortabel over tverrskjøter,hull
i asfalt,brostein og lignende.
Lite romlestøy og akseptabel støy i tunnel,helt grei altså.
God rullekomfort.
19" og standard understell.
Synes setene var gode og var lett å finne god sittestilling.
Den store midtkonsollen plaget meg heldigvis ikke,noe jeg var redd for i utgangspunktet.
Tilstrekkelig plass bak meg selv og til hodet i baksetet.
Er 187 høy.
Også plass til føttene under framseter! 👍
Litt trangt å gå inn og ut ifra baksetet,men det går jo fint for ungene.😉
Er jo en ganske smal bil med bredde på 180 cm uten speil,men grei plass til 4.
Innsteg i bilen var nesten perfekt,slapp å 'falle' ned i førersetet.😉

Likte bilen veldig godt. 👍

11
ID.4 / Sv: Hva ble prisen på din ID4X avtale
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 22:30 »
Jeg har en ID4 1st og lurer på å bestille en GTX med minimalt med ekstrautstyr i et forsøk på å få den et stykke under 500.000. Det jeg trenger fra ekstrautstyret er skvettlapper og hengerfeste samt infotainmentpakken for å få ryggekamera og adaptiv cruisekontroll.
Jeg har sagt at jeg vil ha en bil med samme utstyr som ID4 1st, så da er det vel det jeg trenger og forstår at jeg da får med LED Matrixlys på kjøpet, samt kanskje noe mer, forhåpentlig gummimatter.
Høres dette greit ut tror dere eller er det noe mer utstyr man absolutt bør ha?

Grunnpris

456 080 kr

Eksteriør:

Glacier White Metallic / Sort tak

0 kr

20" Ystad lettmetallfelger

0 kr

Interiør:

GTX interiør

0 kr

Utstyr:

Mørke ruter

+ 2 800 kr

Svingbart tilhengerfeste

+ 9 200 kr

Komfortpakke +

+ 4 200 kr

Førerassistentpakke

+ 11 500 kr

Tilbehør:

Skvettlapper foran

+ 1 390 kr

Lanseringspakke 19"​ sølv

+ 24 490 kr

Kostnadsfri forsikring første måned

Veiledende pris

509 660 kr

Dette oppsettet bør det være mulig å prute 22-23 tusen på.
Da har du bil til 486.
Bør også være lett salgbar senere også.
Farge er jo selvsagt valgfri.


12
Polestar 2 / Sv: Single motor - test/erfaringer
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 21:38 »

13
Hyundai Ioniq / Sv: Kjøpt ioniq, What to do?
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 01:35 »
ChargeMyHyundai synes jeg er fin å bruke,den viser hvilke ladestasjoner som fungerer med kortet som følger med bilen. og det er ganske mange.
Jeg har selv en Ioniq 2020,og bilen lader med opptil 43 kW på ladere som er merket med 32 kW,så du trenger faktisk ikke noe 50 kW lader,da du lader nesten like fort med 32....

14
ID.4 / Sv: Produksjon og levering av GTX
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 18:41 »
Ser på facebook-siden "VW ID4 Norge" at noen fikk et identisk brev 8. september. Mulig brevet har vært i omløp tidligere enn dette også.

Fikk dette brevet 7 september uten at jeg har klagd eller spurt tidligere.
Er nok forskjell på kundebehandlere siden ikke alle har mottatt det samtidig.

15
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 13:44 »
Statens Vegvesen har justert opp egenvekt for en lang rekke modeller,dette gjelder alle bilmerker. 
Så hvis du skal finne ut din faktiske nyttelast,så må du reise og veie bilen.

Sider: [1] 2 3 ... 12