Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - M3

#1
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
onsdag 24. mars 2021, klokken 09:56
Sitat fra: Orbit på mandag 22. mars 2021, klokken 22:06
Det er en-fasekabel. «3G6» betyr tre ledere (to for faseledere, en for jord), med 6 mm2 tverrsnitt. Trefaskabel vil ha 5G4, 5G6 eller lignende.

Takk

Har som sagt snakket med leverandøren som sier at han kan ha sendt med feil kabel. Diskuterer nå hvordan vi kan løse dette. Helst ser jeg at han sender meg en ny kabel i posten. Dette da det er vanskelig under disse omstendighetene som råder å komme meg dit for å bytte.

Takk for alle innspill. Skal gi en oppdatering når jeg har skiftet. Men det kan ta en stund som sagt.

#2
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 20:19
Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 19:53
Mulig ikke relevant..
Her jeg bor har vi Zaptec Pro ladebokser.
Men, vi har IT nett, da er det anbefalt fra Zaptec at trefase er deaktivert.
Ref: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937

Uansett, du burde fått ladet på 3 fase ved huset i Sverige, hvor du har 400 V.
Er ladekabelen 3 fase? Finnes ladekabler som er 1 fase.
Teste å lade på en 22 kW stolpe og se at bilen tar imot? Om bilen tar imot vet du bil og kabel er riktig.

Jeg kontaktet forhandleren som sier at det kan ha kommet med en 1-fasekabel. Men han er ikke sikker.

Står følgende på kabelen: TUV 2 Pfg 1908 EV07EE-H 3G6mm2+0,5mm 450/750V 3QCable

Om jeg googler litt så kan det se ut som at jeg har fått en 1 fase kabel?

Med vennlig hilsen
#3
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 19:40
Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 18:29
Er bil oppdatert ref denne feilen?
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Hei

Nei, ikke oppdatert. Det var interessant. Har ikke fått noen beskjed om denne feilen. Men vil den påvirke ladeeffekten? Virker mest som at det er risiko for at noe blir ødelagt.

Med vennlig hilsen
#4
KIA / Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 15:33
Hei

Jeg har forsøkt å forstå litt hva som skal til for å få ladet vår Kia e-niro 2020 med 11kw ombordlader raskere.
Hjemme i borettslaget i Norge lader den med effekt på kanskje 3,2 kw ca, og det er som jeg har forstått en konsekvens av å ha "oppgradert" til 11kw 3 fas ombordlader.

Huset i Sverige, hvor jeg har et 3-fas, 400 volt nett, med 16 amp. og ladeboks får jeg ut 2,8 ca. Jeg hadde forventet mer når boksen var på plass. Hva i dette leddet er det som feiler? Må jeg ha høyere amp? Slår seg bilen om til 1-fas av en eller annen grunn?

Boksen vi har er en Garoboks.

Jeg har forstått at å "oppgradere" ombordladeren i Kia eniro oftest er en nedgradering. Men siden vi tross alt har 3-fas og 400V i garasjen til huset så hadde jeg forventet mer enn 2,8 kw lading her. Med vegguttak får jeg ut ca. 2,2. Så økningen er ikke så stor som forventet.

Håper jeg kan få litt innspill for å eventuelt høre videre med elektrikeren.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA