Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - M3

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Prosedyre for import av ny elbil
onsdag 17. april 2024, klokken 00:27
Takk for informasjon

Vet du om det er mulig å få bestilt kjøretøykontroll også før man har fortollet bilen (når jeg forsøkte booke med chassinummer på nett så ville de ha saksnummeret for fortollingen også). Vil helst få gjort både fortolling og kontroll/registrering av kjøretøy på samme dag...

#2
Kjøpe elbil? / Prosedyre for import av ny elbil
mandag 15. april 2024, klokken 00:46
Hei

Jeg har en elbil bestilt hos en svensk forhandler. Jeg betaler eks. mva og tenkte kjøre den direkte fra forhandler til fortolling på norsk/svenske grensen.

Jeg stusser nå som jeg har fått chassinummer. Jeg må jo få bestilt dagsprøveskilt og forsikring. Men for å få prøveskilt så må jeg legge inn chassinummer. Men Veivesenet gjenkjenner ikke det aktuelle chassinummeret og jeg får ikke bestilt skiltene. Har jeg misforstått noe?

Jeg får heller ikke bestilt time hos veivesenet for registrering av bilen før jeg har fått tolldokumentasjonen. Dette stusser jeg også over, siden jeg helst skulle ha passert både tolletaten for fortolling og veivesenet for registrering samme dag. Men det vil jo ikke gå dersom jeg først kan bestille tid hos veivesenet etter fortollingen.

Finnes det noen beskrivelse som er bedre enn den som står på tolletaten sine sider? For den gir åpenbart ikke svar på hvordan man i praksis skal kunne ta inn en bil på best måte.

Del gjerne deres egne erfaringer hvis dere har tatt inn bil!

#3
KIA / Sv: Kia EV9
søndag 24. september 2023, klokken 23:11
Sitat fra: ProsjektX på fredag 22. september 2023, klokken 10:52Igjen, om man er ute etter EV9 så er det bare å handle i Sverige til rundt 120k rabatt eller i Tyskland til rundt 70k. Finnes ingen grunner til å støtte BOS her med ågerpriser, som vanlig... Ellers kommer ioniq 7 snart også og kan være interessant om hyundai er mer edruelige med prisingen.

Hva jeg har forstått så har Kia i Sverige og eventuelt andre land fått forbud mot å selge biler på eksport til Norge for  at Kia skal kunne flå norske kjøpere. Ellers hadde det jo vært veldig enkelt å kjøpe bilen i Sverige hvor prisen er mer riktig satt.
#4
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
onsdag 24. mars 2021, klokken 09:56
Sitat fra: Orbit på mandag 22. mars 2021, klokken 22:06
Det er en-fasekabel. «3G6» betyr tre ledere (to for faseledere, en for jord), med 6 mm2 tverrsnitt. Trefaskabel vil ha 5G4, 5G6 eller lignende.

Takk

Har som sagt snakket med leverandøren som sier at han kan ha sendt med feil kabel. Diskuterer nå hvordan vi kan løse dette. Helst ser jeg at han sender meg en ny kabel i posten. Dette da det er vanskelig under disse omstendighetene som råder å komme meg dit for å bytte.

Takk for alle innspill. Skal gi en oppdatering når jeg har skiftet. Men det kan ta en stund som sagt.

#5
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 20:19
Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 19:53
Mulig ikke relevant..
Her jeg bor har vi Zaptec Pro ladebokser.
Men, vi har IT nett, da er det anbefalt fra Zaptec at trefase er deaktivert.
Ref: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937

Uansett, du burde fått ladet på 3 fase ved huset i Sverige, hvor du har 400 V.
Er ladekabelen 3 fase? Finnes ladekabler som er 1 fase.
Teste å lade på en 22 kW stolpe og se at bilen tar imot? Om bilen tar imot vet du bil og kabel er riktig.

Jeg kontaktet forhandleren som sier at det kan ha kommet med en 1-fasekabel. Men han er ikke sikker.

Står følgende på kabelen: TUV 2 Pfg 1908 EV07EE-H 3G6mm2+0,5mm 450/750V 3QCable

Om jeg googler litt så kan det se ut som at jeg har fått en 1 fase kabel?

Med vennlig hilsen
#6
KIA / Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 19:40
Sitat fra: TB på mandag 22. mars 2021, klokken 18:29
Er bil oppdatert ref denne feilen?
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Hei

Nei, ikke oppdatert. Det var interessant. Har ikke fått noen beskjed om denne feilen. Men vil den påvirke ladeeffekten? Virker mest som at det er risiko for at noe blir ødelagt.

Med vennlig hilsen
#7
KIA / Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
mandag 22. mars 2021, klokken 15:33
Hei

Jeg har forsøkt å forstå litt hva som skal til for å få ladet vår Kia e-niro 2020 med 11kw ombordlader raskere.
Hjemme i borettslaget i Norge lader den med effekt på kanskje 3,2 kw ca, og det er som jeg har forstått en konsekvens av å ha "oppgradert" til 11kw 3 fas ombordlader.

Huset i Sverige, hvor jeg har et 3-fas, 400 volt nett, med 16 amp. og ladeboks får jeg ut 2,8 ca. Jeg hadde forventet mer når boksen var på plass. Hva i dette leddet er det som feiler? Må jeg ha høyere amp? Slår seg bilen om til 1-fas av en eller annen grunn?

Boksen vi har er en Garoboks.

Jeg har forstått at å "oppgradere" ombordladeren i Kia eniro oftest er en nedgradering. Men siden vi tross alt har 3-fas og 400V i garasjen til huset så hadde jeg forventet mer enn 2,8 kw lading her. Med vegguttak får jeg ut ca. 2,2. Så økningen er ikke så stor som forventet.

Håper jeg kan få litt innspill for å eventuelt høre videre med elektrikeren.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA