Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - FaradayCage

#1
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
mandag 07. juni 2021, klokken 09:46
Sitat fra: Trond.m på fredag 21. mai 2021, klokken 19:49
BMW har ofte satt 1.11 som dato for modellskifte ved facelift, og ellers 1.7. Blir det 1.11 for iX3, så blir det ikke levering før i 22. Foreløpig så vet vi vel ikke noe om iX3 LCI verken når det gjelder dato eller spesifikasjoner.


Produksjon fra august 2021
#2
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
fredag 04. juni 2021, klokken 00:16
#3
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
torsdag 03. juni 2021, klokken 15:39
Sitat fra: jlan på torsdag 03. juni 2021, klokken 14:14
Sitat fra: HelectriC på torsdag 03. juni 2021, klokken 09:29

Tesla Model 3 kan slå av motor bak (?) ved rolig kjøring, dette sparer mye energi. Dette fordi Model 3 ikke har permanentmagnetmotorer på begge aksler. Det er en kompromiss da permanentmagnetmotor er litt mer sportslig og sikkert derfor f.eks. Polestar har valgt to slike motorer (de kan da ikke slå av en under kjøring, men du har alltid permanent firhjulstrekk). Usikker på om M50 har permanentmagnetmotorer på begge aksler, men vil nesten tro det, da også BMW skal bli meget sportslig å kjøre.
BMW M50 har to PM motorer ja. og ganske mye tap av rekkevidde i forhold til den bakhjulsdrevne modellen. At en  PM motor i seg selv skal være mer "sportslig" ser jeg ikke helt, er det kjøling du tenker på? Uavhengig av motortype kan kanskje det å ha begge motorene inne hele tiden gi en litt stødigere kjørefølelse enn den vekslingen som Model 3 driver med, spesielt på grusvei og vinterføre.


Feil.
i4 M50 har to synkronmotorer.
#4
Audi e-tron / Sv: E-tron på Finn.no
torsdag 03. juni 2021, klokken 15:33
Sitat fra: hemi på torsdag 03. juni 2021, klokken 13:59
og e-tron har bare problem med batteri? ikke can-bus etc? på noe så enkelt som night vision så makser du jo den summen bare for delen.


Etron har mest problem med rekkevidden

#5
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
onsdag 02. juni 2021, klokken 22:51
Sitat fra: telcontar på onsdag 02. juni 2021, klokken 19:04
Produksjonen starter i nov. Jeg har ikke bestilt enda, men fått tilbud


Produksjonen starter i august
Levering starter i november
#6
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
mandag 31. mai 2021, klokken 00:00
Sitat fra: Sjokosaus på søndag 30. mai 2021, klokken 17:55
Sitat fra: moonbuggy på søndag 30. mai 2021, klokken 12:18
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/05/29/195762389/bmw-ix3-bare-en-ting-mangler-for-at-denne-skal-bli-bestselger
Her argumenterer testeren med at 4hjulsdrift ikke er et must, og legger til:
"Vi er villige til å vedde en månedslønn på at det ville vært helt andre tall(lavere rekkevidde) om iX3 ble levert med xDrive firehjulsdrift."
Greit nok, men det er et stort men. Mercedes med EQA har lengre rekkevidde med sin 4matic enn med 2hjulstrekkeren. Hvorfor? Jo, der velger man en litt mindre permanentmagnet motor på bakhjulene sammen med asynkronmotoren på forhjulene. Ellers likt, er en permanentmagnet motor litt mer effektiv enn en asynkronmotor, og siden EQA 4 matic under normal kjøring nesten bare har bakhjulsdrift med en mindre og mer effektiv motor, så får man lengre rekkevidde på tross av økt vekt.
Fordelen med asynkronmotoren er at den "i beredskap" knapt bruker energi.

Siden BMW har valgt asynkronmotoren på bakhjulene, kommer neppe 4-hjulsdrift i denne. Det naturlige er en løsning som EQA 4 matic....
BMW sitt 5 gen drivlinje består bare av asynkronmotorer. iX har 2 av dem.


Helsemessig for passasjerene er asynkronmotorer det beste i elbiler siden disse genererer mye mindre magnetfelt enn permanentmagnetmotorer.
Det er ikke bra for mennesker å eksponeres for magnetfelt over lengre tid.
#7
BMW iX / Batteristørrelser iX40 og iX50
fredag 28. mai 2021, klokken 22:56
Instagram er kilden igjen
#8
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
tirsdag 18. mai 2021, klokken 11:51
i4 M50

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#9
BMW iX3 / Sv: iX3 LCI "facelift"
mandag 17. mai 2021, klokken 22:58

[/quote]
Selvsagt kommer LCI, og den blir offentlig i juni. Produksjonen starter noen få uker senere.
[/quote]


Produksjon av X3/iX3 starter i august.
#10
BMW i4 / Sv: BMW i4 specs offentliggjort
mandag 10. mai 2021, klokken 23:43
Sitat fra: JorgenM på mandag 10. mai 2021, klokken 13:17


i4 reveal skal skje "om få uker".



02.06.2021




#11
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av e-tron
onsdag 21. april 2021, klokken 16:14
Private. Hos forhandler har jeg sett på nybil.
Hva som er «nødvendig» utstyr er veldig individuelt og det må du nesten finne ut av selv.
Det etron mangler også i 55 utgave er rekkevidde i praksis. Dersom du ikke kjører mye langturer og kan lade hjemme er det kanskje ikke noe problem?
Noen av de jeg snakket med sa at de selger fordi rekkevidden var langt under forventet og de ikke kom frem på hytta vinterstid uten å lade.
Demobilen jeg kjørte hadde gått 20000km og forbruket fra fabrikk var 31,7kw/100km
#12
Audi e-tron / Sv: Hjelp til kjøp av e-tron
onsdag 21. april 2021, klokken 15:34
Mitt inntrykk etter å ha ringt på 10 etron 55 med ok utstyrsspekk, er at det er tildels,mye å gå på prismessig.
Anbefaler deg å prøvekjøre bilen, den er superkomfortabel, stor utenpå og medium størrelse innvendig. Sjekk TeslaBjørn sine banankasse tester av bagasjeplass. Der overrasker etron negativt.
#13
BMW iX3 / Sv: Tester av iX3 (media)
onsdag 21. april 2021, klokken 12:01
Sitat fra: anorway på mandag 19. april 2021, klokken 22:06
Teslabjørn - Banan box test:

Kan avsløre at IX3 kommer topp 5, og Bjørn er meget imponert.

https://www.youtube.com/watch?v=SGtBKJl7_OQ


Resultatlisten
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?
tirsdag 20. april 2021, klokken 23:01
Ja, meget sannsynlig har TS rett i denne påstanden/spørsmålet
#15
Audi e-tron / Sv: Nye priser på e-tron
lørdag 17. april 2021, klokken 12:03
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA