Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Doppler

#1
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
fredag 09. desember 2022, klokken 19:38
Ok, det var jeg ikke klar over. Veldig bra. :+1:
#2
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av kart
fredag 09. desember 2022, klokken 16:06
Sitat fra: Orbit på fredag 09. desember 2022, klokken 14:28
... Jeg holder på å rydde nå, er kommet fra Oslo til Dal.....

Rydde hvor ?
#3
Audi e-tron / Sv: Bytte av LED-stripe bak
fredag 18. november 2022, klokken 14:57
Da har baklyktene ankommet, og jeg har fått byttet mine to lykter bak. Flott arbeid, utført på garanti. Litt lang leveringstid, men det gjelder generelt alle i disse tider. Tror ikke Audi er verre her. Har heller ikke hatt noen feilmeldinger eller tap av funksjon i ventetiden. Kun krakelering og fukt inne i glasset. Fin oppfølging og service fra Møller Bergen. Nå er vel alt slik det skal være, og når appen også har fungert greit i lengre tid, er jeg godt fornøyd med Audien. Vi nærmer oss nivået på min tidligere Skoda, og det er en hedersbetegnelse ;).
#4
Audi e-tron / Sv: Oppdatering av MMI på 2021 modell
lørdag 12. november 2022, klokken 17:05
Sitat fra: orodreth på fredag 11. november 2022, klokken 23:51
Jeg fikk utført dette på vår 21 modell da jeg klaget på snarvei til lademeny og fartsgrense for tilhenger som resetter seg til 60km/t

Bare da jeg ville ha nyeste versjon av MMI software, kan sjekke versjon nummeret.

Jeg angrer veldig da, for selv om jeg fikk dedikert snarvei til lademeny er det ikke lenger mulig å flytte snarvei for rattvarme ned ved siden av setevarme for den blir borte hver gang jeg skrur av bilen... tilhenger problemet er det fortsatt. Software kan ikke audi dessverre.

Oppdateringen tar en hel dag.

Takk så mye for svar. Kanskje jeg skal se det an til bilen skal inn på service i mars, da. Det har liten hensikt å bytte en feil for noen andre nye.
#5
Audi e-tron / Oppdatering av MMI på 2021 modell
tirsdag 08. november 2022, klokken 20:09
Jeg mener å ha sett her, men finner ikke på søk, at noen, som har MMI med ny HW (2021 modell), har fått utført en programvareoppdatering på denne. Problemet gjelder hurtigvalg. Av en eller annen grunn kan jeg ikke lage et hurtigvalg til "Lade" menyen for å se ladestatus i %. Oppdateringen skal rette på dette. Er det noen som kjenner til denne og har et oppdateringsnummer? Jeg skal inn på service av andre årsaker og kunne tenke meg å få utført denne oppdateringen også, men verkstedet kjente ikke til denne oppdateringen.
#6
Norsk Elbilforening har kommet med en interessant artikkel som lister forbruk, samt antatt årlig forbruk i kWt, på de enkelte bilmodeller de har testet. Her raver, som antatt, E-tron høyt oppe på listen. Men, forskjellen mellom de enkelte bilene er liten. Forskjellen i normalisert årsforbruk mellom E-tron og en rekke av de modellene som er nevnt her i tråden er i området 200 til 500 kWt. Dette er jo egentlig småpenger og understøtter at like viktig er det å undersøke bilens andre kvaliteter.
#7
Sitat fra: tromsø på lørdag 10. september 2022, klokken 11:13
Jeg er å lei på alt snakk fra Tesla Bjørn om hvor tørst etron er. Ja, den bruker ca 20% mer enn MEB biler men den har en vesentlig mer brukbar 4x4 med luftfjæring og er vesentlig mer komfortabel.

Må si meg enig her. I tillegg kan e-tron (både 50 og 55) trekke en henger på 1800kg. Med en kapasitet på 1000 eller 1200kg blir alternativet en enklere enkeltakslet henger. For meg blir det også litt lite til båt. Dette, sammen med at e-tron etter mitt syn er jevnt bra på mange disipliner, var utslagsgivende for meg. I tillegg syntes jeg bilen har en pondus og tilstedeværelse som få andre. Da får det heller være at energikostnadene "bare" er en fjerdedel av hva de var med den gamle bensinbilen. Hva rekkevidde angår, så er det sjelden GOM er under 100km før jeg kommer hjem, og med 11kW lading, er den fylt opp igjen i løpet av få timer.

Jeg hadde opprinnelig forhåndsbestilt Skoda Enyaq Coupe, men 1200kg tilhengerkapasitet var med på felle en ellers godt gjennomtenkt bil for meg.     
#8
Audi e-tron / Sv: Har e-tron 55 for god rekkevidde?
lørdag 30. juli 2022, klokken 19:34
Sitat fra: elektro på fredag 29. juli 2022, klokken 23:36
... og heller ikke kan trekke henger over 750 kg...

Jeg antar dette er fordi du har førerkort klasse "B". Hvis du tar et ekstra kurs ved en trafikkskole på 7 timer, kan du, uten å måtte kjøre opp igjen, utvide totalvekt bil + henger til 4250kg fra 3500kg. Du får da koden "96" i tillegg til "B". Jeg ser at min 50 SB har en totalvekt på 3040kg. Med kode B96 skal en da kunne trekke en henger med totalvekt 1200kg. I sameiet jeg bor har vi nettopp en slik Gaupen boggihenger på 1200kg. Den holder massevis til mitt bruk. Jeg bruker den til å frakte materialer til hytten, søppel til renovasjonsanlegget og frakt av hageavfall. I tillegg er det aktuelt å frakte båt til og fra vinteropplag på egen henger.
#9
Audi e-tron / Sv: Bytte av LED-stripe bak
mandag 25. juli 2022, klokken 16:41
Jeg har også fått krakelering på midtstripe og sidelykt bak. Det er verst rundt ryggelysene på begge sider. Bilen er litt over ett år gammel. For meg kan det se ut som en form form uønsket "etterherding". Har vist den for Møller og fått time i slutten av august. Det er visst problem med å få fatt i deler til dette, så de reserverte seg for at delene kanskje ikke kan være kommet. Samtidig vil de utføre oppgradering av programvare 93N6.

Da de inspiserte lyktene tok jeg ikke opp med dem om det er garanti eller ikke. Når jeg snakket med dem, fikk jeg en sterk følelse av at jeg ikke var alene om problemet, og jeg har sett på Facebook gruppen for e-tron at flere har fått skiftet lyktene på garanti. På papirene, som ble sendt for signering i etterkant, sto det "garanti" og kr. 0,00 for oppdatering 93N6, mens for lyktene sto det "Pris ikke beregnet". Så jeg er litt usikker, men vil ta det opp med dem når jeg leverer bilen inn.
#10
Audi e-tron / Sv: OBD - Avlesning av batterihelse (degradering)
lørdag 16. juli 2022, klokken 12:55
Sitat fra: Orbit på tirsdag 12. juli 2022, klokken 10:12
Jeg mistenker at batteriet lades til første celle når 96% brutto, og så blir totalen litt under pga små ubalanser mellom cellene.

Dette kan kanskje bli forbedret. Jeg har fått innkalling til oppdatering 93N6 på min 21-mod. På E-tron Forum diskuterer de denne oppgraderingen, og noen påstår å ha fått noe lengre rekkevidde.
#11
Takk for respons fra alle. Jeg syntes det ble litt vel "trangt i døren" hvis bare 40% av kapasiteten i batteriet skal bli utnyttet om vinteren.
Da går jeg tilbake til etablerte rutiner :)

Sitat fra: Orbit på mandag 17. januar 2022, klokken 08:58
Sitat fra: ThomasEL på mandag 17. januar 2022, klokken 08:32
Hvordan i alle dager kan de skrive at alle som kjører mindre enn 12 timer bør holde batteriet mellom 40% og 80% om vinteren?! Det gir jo ingen mening..!!
Meningløsheten kommer fra elendig oversettelse av tysk til engelsk (vanlig feil hos VW-konsernet). "Fasit" på tysk er at ved parkering om vinteren i mer enn 12 timer, bør batteriet være mellom 40% og 80%.

Dette er vel god skikk resten av året også. Slik jeg har forstått det, er det best å holde batteriet rundt 50% når det skal stå over lengre tid.
#12
Audi Mediacenter har 17.12.2021 sluppet et dokument: "Electromobility in winter: Intelligent functions optimize range and charging performance" hvor de bla. i pkt. 5 kommer med en anbefaling om å holde batteriet mellom 40% og 80% hvis du ikke kjører mer enn 12 timer.

Den nedre grensen var litt høyere enn det jeg har forholdt meg til. Så langt har jeg satt bilen til lading hvis SoC har falt under 30%. Med en nedre grense på 40%, vil det bli en god del flere ladesesjoner. For å ikke lade om dagen, kjenner jeg at jeg kommer til å toppe opp allerede fra 50% ++ for å ha nok juice til den kommende dagen. Flere ladesesjoner er vel heller ikke bra, eller? Er det andre som har noen tanker rundt dette?
#13
Audi e-tron / Sv: Bruk av tidsstyrt lading og klimatisering
lørdag 08. januar 2022, klokken 10:08
Forsøk med "Lokasjon og Foretrukket tidsperiode" - 11kW

Når lokasjon med foretrukket tidsperiode blir benyttet, og avgang er etter dette, vil bilen lade opp batteriet til ønsket lademål på slutten av den foretrukne perioden. Når klimatisering starter vil energi til dette bli tatt fra batteriet. Etter hvert vil SoC falle til et triggerpunkt (ser ut som -3%), og hvis satt avgangstid for ladesesjonen fremdeles er lengre frem, vil bilen igjen starte lading og lade opp til ønsket lademål.

Jeg har testet 2 varianter:

  • Ladetimer og Klimatimer har avgang på samme tidspunkt.
  • Klimatimer har avgang 10 minutter før Ladetimer.

Ladetimer og Klimatimer har avgang på samme tidspunkt.
[ You are not allowed to view this attachment ]

På denne varianten starter topping av batteriet når SoC har falt ca. 3%, men bilen rekker ikke å lade fullt opp før ladetimeren går ut og SoC ender på 78%. Dette er 2% under lademål.


Klimatimer har avgang 10 minutter før Ladetimer.
[ You are not allowed to view this attachment ]  

På denne varianten er avgangstid for ladetimer strukket 10 minutter frem slik at den også dekker vedlikeholdsperioden til klimadelen. Her fikk den, litt på overtid, oppnådd ønsket lademål, men klimatisering var da ferdig, og temperaturen i bilen var på vei ned.

Konklusjon

  • Hvis det ikke er stor forskjell i pris mellom foretrukket ladeperiode og tiden før avgang, vil jeg selv kutte ut foretrukket ladeperiode og sette ladetimer og klimatimer til samme tidspunkt (første alternativ i innlegget ovenfor). Denne varianten ser isolert sett ut til å være perfekt.

  • Hvis prisforskjellen er vesentlig, slik som rundt jul denne vinteren, vil jeg benytte Alternativ2 over, og ha reell avgang like etter vedlikeholdsperioden.

  • Standardløsningen med å sjekke av "Klima" i ladetimeren kan selvfølgelig også benyttes, men på mine tester har SoC da endt en god del over målet.

  • Hvis klimatisering sammen med lading ikke er aktuelt, ser standardløsningen ut til å virke glimrende, også med bruk av foretrukket tidsrom!
#14
Audi e-tron / Sv: Lasteholder til e-tron med soltak (panoramatak)
onsdag 05. januar 2022, klokken 22:20
Takk så mye for svar.  :+1:
Skal sjekke ut disse.
#15
Audi e-tron / Sv: Bruk av tidsstyrt lading og klimatisering
tirsdag 04. januar 2022, klokken 18:52
Da har jeg testet litt på oppsett for tidsstyrt lading med klimatisering. Først litt erfart fakta:

  • Hvis ladetimer ikke har sjekket av klimatisering avslutter den med ønsket SoC rett på ønsket avgangstid eller 1 til 3 minutter før.
  • Hvis klimatisering er sjekket av på ladetimeren, avsluttes lading med ønsket SoC én time før. Den siste timen benyttes til klimatisering eller forberedelse for dette.
  • Hvis det er lagt inn en foretrukket tidsperiode i en lokasjon, og man befinner deg der, og ladetimeren er satt til å avslutte etter denne perioden, vil ladetimeren ta hensyn til foretrukket periode og lade opp til ønsket SoC på slutten av denne.
Klimatimeren ha to underperioder; En oppvarming/avkjølings periode og en vedlikeholdsperiode. Avgangstid er definert som begynnelsen av vedlikeholdsperioden. Da skal kupeen ha nådd ønsket temperatur. Vedlikeholdsperioden er på 10 min.
 
Dette prosjektet ble satt i gang fordi jeg ønsker et oppsett som både kan lade bilen om natten når strømprisen er lavere, og som samtidig kan forvarme bilen når jeg er klar til å dra. Vanligvis dra jeg noen timer etter perioden med lavere strømpriser (22 - 06).

Bilens standardløsning er å sette opp foretrukket ladeperiode på lokasjon, ønsket avgangstid i ladetimer og sjekke av klimatisering. Denne løsningen hadde dog en uønsket effekt ved at lademålet ble oversteget med 7 - 8% i forhold til ønsket nivå. For meg er 87% for mye når jeg ønsker 80%.

@Orbit foreslår en løsning som benytter både ladetimeren og parkeringsklimatimeren (klimatimeren). Dette er en generell løsning som kan benyttes når som helst, og den gir gode resultater. Den benytter dog ikke foretrukket ladeperiode. For det må eventuelt avgangstiden ligge innenfor. Tanken her er at hvis klimatiseringen foregår mens lading av batteriet pågår, vil strømtrekk fra klimatiseringen bli kompensert for ved at ladingen varer noe lengre.

Jeg har prøvd forskjellige varianter. Alle med 11kW lader. Felles for dem alle er at ladingen alltid er ferdig på det tidspunktet som ble satt, eller 1 til 3 minutter før. At det på slutten også ble utført klimatisering hadde altså ingen effekt på sluttidspunktet. Det ble ikke skjøvet på. Jeg har tatt med 2 typiske scenario som viser hva som skjedde:

Ladetimer og Klimatimer har samme avgangstid:

[ You are not allowed to view this attachment ]  

Her avsluttes ladingen 2 min før avgangstid, 06:50. Da er SoC 80% som ønsket. Klimatimeren fortsetter å gå i 10 minutter til for vedlikehold av klima. I denne perioden er ladingen avsluttet, og SoC faller til 78% når denne perioden er over. Hvis man reelt kjører av gårde på avgangstid, gir denne ønsket resultat; kupeen er varmet opp (har sjekket dette), og SoC er de ønskede 80%.

Ladetimer forskyves 10 min. i forhold til klimatimer (for å ta inn vedlikeholdstiden):

[ You are not allowed to view this attachment ]

Her avsluttes ladingen 1 min før klimatimerens vedlikeholdsdel er avsluttet. Altså 9 min. etter klimatimerens avgangstid. På dette tidspunktet er SoC 80% som ønsket, og den forblir på dette nivået da klimatiseringen nå blir slått av. Det er varme i kupeen, og en kan kjøre ut med ønsket SoC.

Avhengig av hvordan en definerer avgangstid, vil begge disse variantene virke. Jeg syntes det er litt underlig at avslutningstidspunkt ikke blir skjøvet på, og ser bare for meg to muligheter; Enten så varmer ikke klimadelen, men det var vitterlig varmt i kupeen, eller så vil algoritmen oppdage at parkeringsklimasystemet skal operere innenfor ladevinduet og forskyve starttidspunktet tilbake for å kompensere for dette.

Neste utfordring blir en løsning hvor batteriet lades opp innenfor foretrukket tidsperiode, men hvor forbruk fra klimatisering kompenseres for utenfor. Dette kommer eventuelt i et senere innlegg.

   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA