Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - amrois

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 22. Desember 2021, klokken 00:01 »
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...
Du kan gå på profilen din og legge til folk i ignore listen
Takk takk. Da har jeg fått fjernet en småstein fra skoen.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 21. Desember 2021, klokken 18:02 »
Finnes det en måte å ignorere alle innlegg fra en enkeltbruker i forumet? Hadde vært fint å slippe å lese det forvirrede tøyset fra enkelt i denne tråden...

3
Kjøpe elbil? / Sv: Pendlebil Vestfold (Larvik) - Oslo (Lysaker
« på: Onsdag 15. Desember 2021, klokken 22:01 »
ID3 skulle vel funke også...

4
ID.4 / Sv: Matrix lys blender motgående lastebiler , skal det være sånn?
« på: Torsdag 09. Desember 2021, klokken 09:50 »
Leit å høre at du har hatt problemer med lysene. På min bil har de fungert helt uten problemer på landevei. På motorvei er det enkelte lastebiler som har blinket på meg, og det har alltid vært når lastebilen kommer over en bakkekam, der føreren blir blendet før Matrixlysene ser lastebilens lys.

Jeg tenker at dersom du opplever at biler blendes på landevei så det er mye som tyder på at et eller annet er utenfor normal kalibrering på din bil.

5
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken elbil er bedst om vinteren?
« på: Lørdag 04. Desember 2021, klokken 23:36 »
ID4 har spyling på ryggekamera som standardutstyr...

6
Lading av Tesla / Sv: Lader til TMY med smartfunksjonslitet?
« på: ſøndag 28. November 2021, klokken 14:37 »
Hvor lenge skal denne liksomdiskusjonen pågå? Det burde være klart for alle nå at om man starter ladingen manuelt når strømmen er billigst - les: om natten- så sparer man ikke stort på pulse+easee. Derimot kan styring av maks effektuttak med easee medføre store besparelser.  Jeg sparer nesten 300 i måneden med Agder Energi sin nye tariff ved at easee passer på at jeg holder forbruket innenfor 5kWh/h, siden jeg har redusert innstilling for hovedsikrikring til 20A. Over 10 års forventet levetid på boksen gir det over 30000 i redusert nettleie, ikke medregnet redusert energiledd om natta eller fordelen med automatisk styring av lading mot laveste døgnpris.

7
ID.4 / Sv: We Connect ID
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 15:07 »
Gratulerer med bilen! Bare last ned appen på de telefonene som er relevante. Oppsett av abonnement og apper er en del av overleveringen, så det kan du vente med til da.

8
ID.4 / Sv: Ryggekamera og mørke
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 13:07 »
Supert. Da har jeg fått bestillt. Dette blir en bra oppdatering til bilen!

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Mandag 15. November 2021, klokken 11:44 »
Etter å ha fulgt samtalen her inne en stund har jeg begynt å eksperimentere litt for å være klar til effekttariffen. Vi har strøm fra Tibber, Tibber Pulse og Easeelader. Huset  fra 1999 varmes av en varmepumpe innstilt på 20 grader (soverommene varmes ikke, men vi sover best i kalde rom..) og så supplerer vi med vedfyring når vi setter oss ned i stua om kvelden. Vi har allerede disiplinert oss til å ta korte dusjer og unngå å bruke oppvaskmaskin, vaskemaskin og trommel når prisene er høye. Det nye nå er å unngå for mye samtidig bruk på disse apparatene.

Neste tiltak ble at jeg justerte ned laderen fra 32 til 16 amp i Tibberappen, og endret innstilling for hovedsikring fra 63 til 20 amp. Vi plugger i ladekabelen når vi parkerer hver kveld. Ladeeffekten justeres nå løpende slik at vi at 5kW ikke overskrides.

Resultatet av dette er at vi så langt ligger under 5kW alltid, uten at livet har blitt ubehagelig. Konklusjonen min er at dette kan vi leve med, samt at vi får lavere strømregning enn før pga redusert fastledd og redusert energiledd om natta når bilen lader. Tror ikke vi hadde klart det samme hvis barna fortsatt bodde hjemme, for de var ute av stand til å dusje kort og effektivt. Vi har ikke implementert noen smartstyring av vv-bereder. Jeg tar ikke sjansen på det uten å ha kontroll på minimumstemperaturen i berederen pga legionella.

En helt annen sak er at det hele er unødvendig, da strømnettet fremdeles må dimensjoneres for sprengkulde på julaften, samt at vi ikke lenger kan planlegge forbruket etter prisen på strøm på samme måte.

10
ID.4 / Sv: ID4 1st Max tur med rekkeviddeangst.
« på: Torsdag 11. November 2021, klokken 10:15 »
Rekkeviddeestimatet i bilen er spot on ved kjøring langs kysten, feks Kristiansand til Bergen. Ved kjøring over fjellet kan man overhodet ikke bruke den. Vi kan håpe på at det kommer en fiks senere, men jeg ligger ikke våken og venter. For min del har løsningen blitt å planlegge langturer i fjellet på ABRP, og bestemme meg for rute og ladestasjoner på forhånd. Vinterstid pusher jeg ikke marginene der kolonnekjøring kan bli en realitet helt plutselig. 

11
ID.4 / Sv: Ryggekamera og mørke
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 14:47 »
Hei mroek! Nok en smart løsning. Jeg ønsker å bestille så snart det er mulig. Legger du ut en post når nettbutikken har varen?

12
Ny faktura för oktober:
122,59 øre/kwh för mig i Skandiaenergi. Normalt forbruk i leilighet i Oslo.
Tibberkunde i Jessheim, oxå leilighet: 122,60/kwh per månad. Ingen av oss har elbil som laddas inkludert i strömabonnement.

Hadde varit intressant att se vad en Tibberkunde med elbil i Sørøst-Norge, som laddar mycket på natten har för pris på sin faktura. Bör vara lägre snittpris!
Riktignok i Kristiansand, men med så bevisst forbruk som mulig og lading når Tibber mener det er rimeligst alltid på natten) endte jeg opp med snittpris 120.14 per kWh på oktoberegningen.

13
BMW iX / Sv: Potensielle showstoppere
« på: Lørdag 30. Oktober 2021, klokken 13:51 »
Tibber smartlading fungerer uten å snakke med bilen. Ladegrensa settes i bilen, og når den er forsynt stopper lading.  Begrensningen ligger på beregning av når lading skal starte. Tibber antar at bilen har 50% soc når lading starter, og fortsetter å gi strøm til bilen sier stopp. Dersom man har vesentlig lavere soc enn 50% og ønsker å lade til feks 100% innen neste morgen kan det være lurt å starte ladingen manuelt på easee-boksen eller i Tibber appen.

14
Seriøst spørsmål: fungerer appen på nyere VW? Altså ID3 og ID4?

Det er jo et spørsmål om man ønsker å kjøpe en bil hvor man alltid kommer til varm bil, alltid har kontroll på lading, kan stille inn navigasjon før avreise og har mulighet til å låse opp, åpne etc. uten å stå ved siden av bilen, eller om man ønsker en kald bil som man må gå ut til for å sjekke SoC, starte lading, starte varme, etc.

Seriøst svar. Appen til ID-bilene funker helt supert. Har ikke hatt et feilslag på de fire månedene jeg har kjørt min ID4. Foreløpig er ikke appene veldig funksjonsrike, men det kommer. De viktigste tingene er på plass og funker - styring av lading og forhåndsoppvarming/avkjøling.

15
Volkswagen VW / Sv: Møller-kunder - del din positive erfaring
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 15:57 »
Min første VW ble kjøpt i år fra Gumpen Vest i Kristiansand. Bilen ble, som så mange andre 1st Max, forsinket, og det var de oppriktig lei seg for. Som et plaster på såret tok de inn min Peugeot 308SW 2016 til god pris, usett. Jeg har på følelsen at det er enkelte forhandlere under Møller-paraplyen som ikke virker, mens andre er strålende. Den type utpressing som forrige innlegg beskriver er helt hårreisende, og burde ikke bli akseptert. En avtale er en avtale, også muntlig avtale om kjøp av innbyttebil.

Sider: [1] 2 3 ... 11