Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TrygveL

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Skuffende treg nødladekabel!
mandag 12. juli 2021, klokken 17:58
Du kan stille low/high på laderen og redusere ladehastughet i infotainment på bil. Mener jeg var oppe i 8A med lader på high og ac lading reduksjon skrudd av i infotainment.

Skal du lade raskere/lovlig så er det bare en ting som nytter.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Ladeboks eller blå kontakt?
lørdag 03. juli 2021, klokken 18:44
Vurderte dette selv men jeg landet på laderobot fra easee. Prisstyring og lastbalansering er hovedgrunnene.
Lader du på 32a stikk så kan hovedsikring ryke ofte.
Merker også litt varmeutvikling i tavle med lading på 32a så jeg velger å skru ned til rundt 20a til hverdags. Med mulighet å justere opp til 32a i app når det trengs.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Elektrisk bakluk med sensor? Styr unna!
lørdag 19. juni 2021, klokken 17:20
Har hatt bilen i en måned nå og har opplevd kun 2 ganger at sensor ikke registrerer foten min. Men det er jeg overbevist om at var min egen feil.

Foten skal kjapt inn og ut.  Ikke bruk jazzfoten.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Ikke mulig med personlig nøkkel!
fredag 11. juni 2021, klokken 09:16
Når jeg åpner døren etter at kona har vert ute å kjørt med sin nøkkel, så tar setet å går bakover. Men er ikke sikker på om det går i min setepossisjon eller bare generelt bakover for å gjøre innsteg enklere.
#5
Skoda ENYAQ / Sv: Hvor mange har fått bilen?
onsdag 12. mai 2021, klokken 19:33
Sitat fra: steffone på onsdag 12. mai 2021, klokken 11:34
Fikk e-post fra selger i dag om at bilen er produsert og på veg til fedrelandet.

Vi bestilte iV80 Sportline 20. april, fikk da antydet at bilen skulle produseres i uke 20. Det viste seg da at den ble produsert i uke 18 (!), med utlevering om fire uker i Bergen. En leveringstid på 5 uker virker da å være fasit i dette tilfellet.

Når vil MySkoda-applikasjonen fungere for bilen? Har fått VIN-nummer fra selger.

Tror du må scanne QR kode inni bilen. Så du får ikke koblet mot app før du sitter i bilen.
#6
Skoda ENYAQ / Sv: Hvor mange har fått bilen?
mandag 10. mai 2021, klokken 13:02
Fikk mail idag om at den "er like rundt hjørnet" fra skoda. Noen som har formening om når disse epostene sendes ut?  Er det når den når importør eller lokal forhandler?

Vil ikke mase mer på selgeren min nå.
#7
Skoda ENYAQ / Sv: Problemer med lading.
søndag 09. mai 2021, klokken 21:05
Skal ha slik styring av ladingen selv. Så å høre at dette ikke fungerer var skuffende.
Du får gi beskjed til møller. Er vi mange nok som sier ifra så må de jo ordne opp.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: WiFi og hotspot
lørdag 01. mai 2021, klokken 09:27
Det er vel like enkelt å bare skru på wifi hotspot på din egen telefon å legge den på den trådløse laderen. Du skal jo ikke bruke den når du kjører uansett. Så kan barna i baksetet tappe så mye data de vil.
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
mandag 12. april 2021, klokken 23:54
Sitat fra: Aqualung på mandag 12. april 2021, klokken 20:18
Bestilte iV80 i oktober. Uten SSS og CF. Fikk beskjed av selger idag at min bil ennå ikke er bekreftet for produksjon. Blir litt grinete kjenner jeg om jeg kunne ventet på å bestille til sportline ble tilgjengelig og fått bil tidligere...

Be om å endre bestilling, bør vel ikke være et problem hvis de ikke har bekreftet produksjon engang.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
mandag 12. april 2021, klokken 11:58
Sitat fra: Torb på søndag 11. april 2021, klokken 21:19
SitatSelv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der.

Det Turfsurf skriver her er det samme som jeg har oppfattet andre. Det jeg lurte på om er om Skoda kan bli like god som Tesla gjennom en SW-oppdatering, eller om dette er knyttet til batteriladeren i bilen reint fysisk. For min del, med en Eassee lader som lader 32 amp er forskjellen 7,4 kw vs 11 kw slik jeg forstår det. (Trefas gir en økt ladekapaistet på kvadratrota av 3, men bilen setter i alle fall en begrensing på 11 kw)

Her er en link hvor man kan lese om problematikken med 3fas på IT nett.
https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Grunnen til at Tesla kan det er på grunn av det er hardware inni bilen som veksler mellom stjerne og deltakobling har jeg hørt. Man må da høre med forhandler om bilen har mulighet for det.
#11
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
onsdag 07. april 2021, klokken 10:06
Sitat fra: biggern på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
mandag 29. mars 2021, klokken 14:31
Bekreftet uke 16, levering mest sannsynlig i uke 20-21.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
fredag 19. februar 2021, klokken 18:01
Var innom for et par uker siden og prøvesatt bilen hos forhandler.  Mens jeg ventet på min tur var det noen som satt og gikk igjennom bestilling av bil, dette gjorde jeg i slutten av oktober.
Selger sa at det så ut som levering i mai til han, de virket som om de hadde kjennskap til hverandre fra før av.
Jeg spurte også om han hadde noe ca. Anslag på min bil men virket litt usikker om han ville si det. Det han sa til slutt var før sommeren. Det kunne han nesten garantere
#14
Sitat fra: Bigdrago på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:37
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 17. februar 2021, klokken 15:16
Jeg trodde ikke bilen klarte å dra mer enn ombordladerene klarer å ta i mot (altså 11kW). Tror ikke det er mulig å levere 11kW til lading pluss noen ekstra kW til forvarming. Men mulig jeg tar feil.

Aha. Trodde komponenter som varme trakk strømmen utenom det som brukes til lading. Mulig jeg som tar feil :)
Hvis det var casen ville ikke bilen kunne forvarmes når bilen står frakoblet.
All strømmen bilen bruker hentes nok ut av batteriet. Fra laderen går det direkte til batteri.
#15
Sitat fra: markus82 på fredag 12. februar 2021, klokken 15:23
Hvilken lader anbefaler dere å skaffe til Enyaq?

Anbefaler Easee lader.
Veldig lett mtp prisvariasjon (som kommer til å bli enda mer aktuelt i fremtiden) Lad når strømmen er billigst.
Samt lastovervåkning. Som skrur ned lading på bil automatisk hvis du bruker for mye strøm. Så slipper du at hovedsikring tripper.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA