Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HK

#1
Model 3 / Teknisk sp.mål om batterikjøling TM3
søndag 04. februar 2024, klokken 20:12
Jeg vurder en ny TM3 LR Highland, men er nokså skeptisk til elbiler generelt i forhold til mitt kjøremønster. Jeg har i dag en BYD Han som brukes over svært lange strekninger ofte og året rundt. Jeg vet det høres helt sprøtt ut, men vi snakker ikke om fra "Oslo til hytta på Geilo", men mer "Frokost i Dresden og middag i Paris" og lignende. (Livet som pensjonist er en eneste stor roadtrip).

Problemet i dag er KJØLING av batteriet etter gjentatte hurtigladninger samme dag, i relativt høye hastigheter i temperaturer under 5-6 gr.+

I varmere utendørstemperaturer klarer varmepumpa å produsere nok kjøling, men i kulde ser det ut til at dette er en umulighet med nåværende bil og full chargegate og lav ladehastighet og lite effekt i bilen etterpå er resultatet f.o.m. dagens 2. hurtiglading.

Er det noen her som: 1.Vet sikkert at dette går greit i en TM3? (Ikke interessert i å høre om Europa rundt i Påsken eller om sommeren i 10-30 gr.+) 2. Kan forklare hvordan Tesla rent teknisk har løst denne utfordringen?
#2
Lading i Europa / Sv: Betaling av Shell Recharge faktura
fredag 25. august 2023, klokken 20:06
Og hvordan gikk det videre? Har selv registrert meg hos Shell recharge da da jeg kjører over hele Europa og spesielt i Portugal vil de være kjekke å ha i bakhånd. Har ikke brukt de enda. Undret på hvorfor de ville ha bakkontonummer og ikke bare et krefitkortnummer. Ble din bankkonto belastet? Eller hva skjedde?
#3
BYD (Build Your Dreams) / Sv: Mobildata
torsdag 24. august 2023, klokken 13:51
Det er ikke noen opsjon for å kjøpe mer data, men jeg har bare deler mobildata fra telefonen enten med blåtann eller wifi.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilspådommer i 2023
onsdag 12. juli 2023, klokken 22:19
Jeg er en sv dem som har stor tro på kinabiler. I 45 år har jeg kjørt ny Mercedes , men denne gangen har jeg brutt mønsteret med Byd Han kjøpt rett før nyttår.

Ja, det er ikke Mercedes mht software, men foreløpig er mye ryddet opp i med oppdateringer. Kvaliteten ellers oppfatter jeg som skyhøyt over TM3 som jeg også har kjørt mye. Supert støynivå og god komfort. Livet som pensjonist er en nesten evig roadtrip  Europa rundt.Er spent på lfp batteriet med tiden for hurtiglading er mer regel enn unntak. Med enfas 32a er ac lading bare tull rundt i Europa med 11 kw 3 fas stolper og 4 timer makstid. Foreløpig etter 20k.km ser alt normalt ut.
#5
Og se for dere han fyren med gode mekkekunnskaper ute på bøgda som kjøper bruktbil til 60k og i løpet av to år kjører 60k km. Han ler seg ihjel av «byfolk» som leaser TM3 for 6k i måneden i 36 mnd for «å få lov til å kjøre « det samme antall km.
#6
Jeg har selv en BYD Han, men kan faktisk forstå de som ikke vil. Vi har i Norge en gruppe mennesker som hele tiden går fra 10 år gamnel bruktbil til f.eks.5 år gammel bruktbil.

Min bedre halvdel har en Toyota Prius som vi kjøpte ny i 2009. Den har nå rundet 330 k.km og bare går og går. Selv har jeg hatt bilmekking som hobby i yngre dager og som mange av elbilmotstanderne fikser jeg alt selv. Skifte av bremseskiver før eu-kontroll er piece of cake og koster noen hundringser eller en drøy tusing. Et bilhold så rimelig at det er helt latterlig. Jeg tror også en fellesnevner er litt dårlig økonomi i kombo med gode praktiske kunnskaper om vedlikehold. Disse folkenes store skrekk er 6-7 år gammel elbil hvor f.eks gåent batteri omgjør en 100k investering til 2,5 tonn batterisøppel.

Forøvrig er jeg spent på en hvilken som helst elbils rekkevidde og tilstand etter samme distanse som vår Prius😂.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
tirsdag 14. mars 2023, klokken 11:40
Det jeg finner helt sprøtt er at både hurtigladere og bensin er rimeliger i Tyskland. 95 oktan koster Eur. 1,72. I Berlin er strømregninga på flatt Kr. 3,80,- pr. kwh. i min leilighet. Smartmålere finnes ikke og prisen er fast uansett når i døgnet man bruker strøm.

Allikevel koster de dyreste hurtigladere som Enbw uten abbonement ca. Kr. 6,80 pr. kw.
Med abonnement til Eur. For 18 euro i måneden lader man for 39 cent pr. kw.

Det betyr at de dyreste hurtigladerne koster det dobbelte av å lade hjemme i Tyskland.
I Norge er det 4 gangern!

Langt rimeligere er de to jeg bruker: Elli charge hvor jeg betaler 15 euro i måneden og lader hos Ionity for 35 cent pr. kw. i Tyskland og Kr. 2,20 i Norge. Eller Enel X way hvor de nå tilbyr en pakke på 320 kw i måneden for Eur. 99,-

Mitt regnestykke med mest lading på de to nevnte kortene og resten på ladeboks i sameiet i Norge til kr. 2,- pr. kWh. ser ikke like hyggelig ut som mange vil fremstille.

Jeg har nå kjørt nøyaktig 10.000 km.i min nye BYD Han. Bilen viser et snittforbruk på 23,5 kw /100 km for hele perioden. Det kommer nok av mest langkjøring i høye hastigheter. Det de færreste regner med er at det medgår langt mere strøm pga bl.a ladetap.
Når jeg regner nøyaktig sammen all strøm som er forbrukt siden jeg fikk bilen rett før jul ser jeg et forbruk på
2800 kwh. som jo er 28 kw pr. 100 km.

Jeg har slått sammen alle kostnadene på strøm og ender opp med kr. 11 400,-. Den høye summen kommer selvfølgelig av mest lading ute og bare 785 kw. hjemme. Det drar også opp prisen litt at 350 kw ble ladet til full pris hos bl.a. Enbw.

Det gir en drivstoffkostnader på Kr. 11,40 pr. mil. Noe som selvfølgelig høres helt sprøtt ut for de som lader mest hjemme. Kommer i fremtiden til å innskjerpe at jeg ALDRI lader noe som helst for over kr. 4,- pr. kw på hurtiglader.

Når jeg sammenligner med min Mercedes som i samme tidsrom ville bruke 800 liter 95 oktan. er ikke regnestykket med elbil sååå rosenrødt. Det hører med til historien at elbilen koster kr. 400,- mer å forsikre i måneden.
Diffen om man tar utgangspunkt i Kr. 19,- pr. liter som jeg gjør som oppholder meg mest i Tyskland så er diffen mellom elbil og fossil beskjedne kr. 2600,-. Jeg har her ikke regnet med bommene i Norge som vi ikke har i Tyskland.

Er man tysker og ikke har tilgang på norsk strøm hjemme tror jeg jeg diesel dessverre hadde vært svaret, og det er faktisk svaret for de aller fleste i Tyskland. Prisene på norske hurtigladere er RAN og Ola Dunk finner seg i dette akkurat som med matpriser osv. Min konklusjon er at kjører man mest i Norge og lader hjemme er jo elbil en nobrainer. For de som ikke har lademulighet hjemme er saken helt annerledes.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
lørdag 04. mars 2023, klokken 08:59
Ja, men ikke på SC V3. På de gamle med 2 kabler lader BYD. Ingen vet hvorfor og hos RSA bil er standardsvaret vet ikke. Nå er jeg pensjonist med god tid, så jeg overlever. Og det hender jeg cruiser ned til Ionity på søndre Berliner ring en formiddag. Man treffer alltid noen hyggelige tyske elbilister som skal prate elbil.

Og jeg er enig i at Teslas sc er knallbra, bare for dyre. Synd de ikke kan få opp byggekvalitet, fjæringskomfort/støy på 3 og Y.

Snakket med en ansatt fra Grunheide på en selvvask i nabolaget som jeg kom i prat med pga ny BYD han. Han sa Tesla skal begynne å bruke batterier kjøpt fra BYD.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
fredag 03. mars 2023, klokken 23:52
Ja, jeg har fulgt Tb i årevis. Facts er at for å kjøre Oslo-Berlin må man lade en BYD han 4 ganger for å lade effektivt (ikke over 70-80%). Og tida går... Har også kjørt med venner i Tms og kjørt selv i TM3 LR. Det blir omtrent samme tiden.

Utfordringen i Sverige er at minuttene går når man må vekk fra motorveien. Ionity Varberg, Malmø og Helsingborg er et mareritt. Da er sef. Tesla sc supert. Men TMs er utenfor mitt budsjett og TM 3 har jeg leid og prøvd. Sorry, men å gå fra MB E350 til TM3 er komfortmessig helt uaktuelt. Byggekvaliteten er dessverre ikke slik jeg vil ha det heller.

Og bare jeg ser uttalelsene til han snørrhovne pressetalsmannen i Norge (Sandvold??) får jeg mer enn nok. Han er en katastrofe for hele Tesla i Norge.

Og en annen ting er at de tidene til a better routeplanner får jeg sjelden til å stemme. Det er sånn i beste fall. Den ruta du viser via Rødby-Puttgarden er 14 mil lenger enn med ferge Gedser/Rostock. Ingen lokalkjente tar den veien til Berlin. Ferga Gedser-Rostock tar en time mer, men ingen kjører 14 mil på en time når noe er landevei og mye av autobahn har 120 grense.

Jo mer jeg ser på den utregningen til abrp jo mer ser jeg at den er overoptimistisk. Den tiden har jeg aldri klart den strekningen på med fossilbil og jeg har prøvd noen ganger.

Min reisetid Oslo-Berlin blir forhåpentligvis bedre med mer erfaring som elbilist, bare ikke ladekøene øker på😀.
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
fredag 03. mars 2023, klokken 23:05
Ja, jeg har selvfølgelig prøvd på en stasjon for ikke Tesla. (P huset på Gleisdreieck i Berlin). Haugevis av andre BYD han eiere erfarer det samme i Norge. Det snakkes om problemet på Byds fb forum. Men uansett helt uinteressant for meg pga prisen Det blir som en bensinstasjon som skal selge deg bensin til 30 kr litern. Jeg aksepterer Kr. 3,50-4 på hurtiglader. Alt over det er ikke konkuransedyktig med bensin i min verden. Noe skal jeg ha igjen for at en roadtrip tar 15 timer og ikke 12.

På vår typiske rute Oslo-Berlin med start 07.00 i fosilbil gjør at middagen kan spises sivilisert kl 20 på vår nabolagsrestaurant i Berlin Friedenau. Med elbil har vi flaks om vi rekker en sent åpen kebabsjappe eller noe greasy dritt ved siden av SC ved Herzsprung ute på et jorde i Brandenburg. Og starte kl 4 om natta er uaktuelt.

Når det gjelder offentlige ladere er tysk elektrisk infrastruktur et problem. Nettet er ikke i nærheten dimensjonert som i Norge. Husk ingenting varmes opp med strøm. En typisk 3 roms leilighet med 3 personer har årlig forbruk på 3500 kwh😂.

Betalingsløsninger i sameier og boretslag i Tyskland på Zaptecladere?? Hehe Vattenfall tar allerede nærmere kr.4 pr kwh i vår leilighet. Og hva skal det koste for bruker da? Sorry, hadde jeg ikke behøvd bil på norske skilt ville fossilbil vært en nobrainer om man ikke er veldig hekta på elbiler og ny teknikk. Jeg må si min foreløpige dom som fersk elbileier er at det fortsatt er en tanke prematurt.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
torsdag 02. mars 2023, klokken 23:38
Sitat fra Ferry:
« Det må da være mulig å bygge ut ladere, om viljen er der? De har klart å bygge husene, veiene, parkeringsplassene, strømforsyning, vann og avløp. Og så skal ladere være umulig?»

Det gikk an før, men nå er det to ting som har truffet Tyskland som en slegge:
Ikke bærekraftig innvandring fra dysfunksjonelle land helt uten bremser.

Og en etnisk tysk aldrende befolkning som ikke føder barn i kombinasjon med Merkels energiwende som bare har gitt oss energifattigdom. Arm trots arbeit er en realitet. Hvis Norge ikke hadde hatt olja hadde vi vært enda verre stilt.

Tysk riksrevisjon har dømt vindmøllene nedenom og hjem for lengst. Mange av vindbaronene er konk og nå skal galskapen til Norge😂😂.

For den jevne tysker er nybil til mellom 40 og 70k euro heeelt utelukket.
Ikke rart Dacia suv er svært populær. Tesla tm3 er bil for de vel bemidlede fra «eliten».
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
torsdag 02. mars 2023, klokken 23:19
Slik jeg ser det er det kun to muligheter til hurtiglading under kr. 4,- om man ikke har bil fra en av fabrikkene med Ionity avtale: Det er Ellicharge som dessverre er sperret for nordmennn. Det er egentlig VW wecharge åpent for alle i Tyskland. Man kan laste appen  om man har utenlandsk id på telefonen. Er det Møller som har sørget for sperring for alle andre?

Og så har vi Enel x way som selger pakker a 145 kw for eur 45,- som varer 1 mnd.. JA jeg vet noen har hatt store problemer med de før, men nå er det ny app som funker bra. Enel x way går på bl.a! Recharge og Ionity i Norge. Omtrent alt som bl.a Allego i Tyskland.

Jeg har begge og de funker bra. Med Elli kan jeg lade på Ionity i Norge for 2,25 mot månedsgebyr på 15 euro. 35 cent i Tyskland. Med mitt forbruk av hurtiglading er begge uunværlige.

Spesielt Enel X way er super for bilferier på kontinentet. Bare husk å ikke gå over det man har kjøpt på forhånd, for da er det kr 9,90 pr.kw. Når pakka er brukt opp så bare skift et par minutter til «pay pr.use» som er svindyrt og kjøp så ny pakke.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
torsdag 02. mars 2023, klokken 18:06
Jeg tror det omtrent er en umulighet med elbilandel over 20% i Tyskland. Grunnen er at de fleste bor i byer og de fleste gateparkerer. Offentlige ac ladere står omtrent på stedet hvil og er alltid opotatt. De fleste nordmenn har ikke noe begrep om hvilke bilmengder man snakker om. Og ingen vil betale for noe. Tyskere er kronisk gjerrige. Det er derfor dørene inn til store butikker og shoppingsentere  ikke åpnes elektrisk og at du nå betale 70 cent for å pisse på en bensinstasjon. Tyske politikere vedtar alt mulig uten å gjennomføre det. F.eks nesten gratis barnehage. Problemet er bare at de fleste barnehager er en nedlagt melkebutikk med 12 unger og dekningen er sånn 25%😂.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
torsdag 02. mars 2023, klokken 12:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:27
Sitat fra: HK på onsdag 01. mars 2023, klokken 20:38
Fasiten min er ganske enkel. Jeg har i årevis kjørt fosil på strekningen Oslo-Berlin 6 g.i året. Mercedes E350e med full tank og fulladet batteri 6 kw. Bruker 95l bensin på turen som er 1050 km. Byd Han har jeg allerede rukket 2 turer med. Forbruket er rundt 280 kwt for hele turen. Da har jeg bare sett på forbrukt strøm underveis. Altså hvor mange kw jeg har betalt for.
Tar man med ladetap og oppvarming om vinteren blir tallene høyere enn om man ser på forbruket på kjørecomputeren. Ladetapet på hurtigladere ser jeg er over 10%. Det er jo en nobrainer å se at Byd,en lønner seg spesielt med fulladet batteri hjemmefra til spotpris natt og resten til kr.3,50. Men hvis hurtigladeprisene kommer opp i rund kr 6 er det ikke like opplagt med mitt kjøremønster. Lave fartsgrenser først på turen hjelper også veldig på totalen.

Forskjellen ved ladepris på kr 6/kWh er en cola og en 200 grams firkløver på Shell (i Norge), om en bruker dine forbrukstall.
(dersom du starter med fullt batteri med lavere strømpris blir det litt billigere med Byd Han)

Dermed er det gjerne andre faktorer som betyr noe om hva som lønner seg. F.eks.:
- bruker du masse penger på mat på ladestoppene, som du ellers ikke ville gjort
- Bruker Mercen olje når den kjører så langt
- Må en av bilene raskere inn til dyr service og/eller reparasjoner ved lang kjørelengde (vet i hvert fall at Tesla Model 3 har svært lave service-kostnader ved vanlig service - og tilstandsbasert - ikke noe motor/girkasseolje som må skiftes ofte osv)
- Er en av bilene dyrere med tanke på forsikring og lang kjørelengde
- Er verdifallet ved den ene bilen høyere/lavere ved høy kjørelengde

Nå var forbruket 280. Inkl. Ladetap. Ikke 324 kw. Men uansett liten forskjell ved 6 kr. Og det er vel hele svarer på hvorfor det bare er de iverigste inovatørene som kjøper elbil i Tyskland.

Når jeg snakker om ladebokser i sameiet i Berlin er holdningen: Nei vi har ikke bensinstasjon i sameiet heller.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?
onsdag 01. mars 2023, klokken 20:38
Fasiten min er ganske enkel. Jeg har i årevis kjørt fosil på strekningen Oslo-Berlin 6 g.i året. Mercedes E350e med full tank og fulladet batteri 6 kw. Bruker 95l bensin på turen som er 1050 km. Byd Han har jeg allerede rukket 2 turer med. Forbruket er rundt 280 kwt for hele turen. Da har jeg bare sett på forbrukt strøm underveis. Altså hvor mange kw jeg har betalt for.
Tar man med ladetap og oppvarming om vinteren blir tallene høyere enn om man ser på forbruket på kjørecomputeren. Ladetapet på hurtigladere ser jeg er over 10%. Det er jo en nobrainer å se at Byd,en lønner seg spesielt med fulladet batteri hjemmefra til spotpris natt og resten til kr.3,50. Men hvis hurtigladeprisene kommer opp i rund kr 6 er det ikke like opplagt med mitt kjøremønster. Lave fartsgrenser først på turen hjelper også veldig på totalen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA