Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nasseliten

#1
Ariya / Sv: Oppdatering
lørdag 27. mai 2023, klokken 20:13
Dessverre ikke. Det er den første jeg har fått mener jeg. Den gikk veldig fort å laste  og slukket plutselig da den var på 6 prosent. Jeg så i ettertid at jeg fikk trådløs Apple carplay. Det hadde jeg ikke før, så sikkert det da.

#2
Ariya / Oppdatering
lørdag 13. mai 2023, klokken 16:26
Fikk melding om oppdatering i dag. Noen som vet hva som er nytt? Jeg kunne ikke se hva ved første øyekast
#3
Ariya / Sv: Ariya - DAB+ mangler bildeinformasjon
onsdag 10. mai 2023, klokken 13:01
Funnet ut av det? Jeg skummer nett og youtube etter info, men ikke sett/lest noe om det.
Rart ikke de som tester sjekker mer av sånt tenker jeg.  Uansett må Nissan komme med det på oppdatering.

#4
Takker. Ikke verre enn det nei. Det fungerte bra altså? Tror ikke jeg tør rote ned det selv. Risikerer vel å få en karamell så jeg hører med BNH om de kan ordne det kjapt og billig :)
#5
Jeg leste ett sted at opplyst logo på biler nå har blitt lov i EU for noen måneder tilbake.

Vi er jo best i klassen til å følge opp nye regler derfra, så vet noen om alt ligger klart? Bare en liten oppdatering så er lyset klart?

Det er jo lov i USA og jeg synes det ser stilig ut så jeg håper alle Ariyane er klargjort med det.

Noen som vet noe mer?

#6
Min 63 Advance med 19 tommer felg står oppført i 28 mil fulladet. Selv nå når det er 6-10 grader ute så lurer på om det kan være riktig. Den skal gå 40 mil på sommeren, men må det bli godt over 20 grader før den står i førr?

Kan det være noe feil som det var med MG? Da måtte den inn til balansering.

Jeg kjører mest på vanlige veier, ikke motorveier i det daglige.

Noen andre som har erfaring?
#7
ok, T-Max. Det er nok grunnen. Jeg tror 63 kwt kan komme opp i 45 mil vakre sommerdager. Den jeg så på i fjor hadde over førr og var ikke fulladet engang. Jeg så i motor at 87 kwt mistet 25% i vintertesten så kan kan jo stemme noe lignende med 63 kwt.

Jeg leste nå at bruker nr 2 til app må ha nøkkel og sitte i bilen og gjennomføre prosessen slik jeg gjorde. Jeg trodde det var en master som måtte gi andre tillatelse. Det er sånn på KONA.

Jeg har ennå ikke prøvd selvkjøring så håper alt er i orden med min så jeg slipper rattbytte.

Jeg håper også på lys i frontlogo. Det er jo lov i USA og hvis logoen er svakt opplyst kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke. Alle ID-bilene med lysstripe mellom frontlyktene er jo ganske voldsomt. Samme med lysgrillen til Skodaen.

Begrunnelsen om at det ikke er lov å lyse opp logo virker jo litt rart da. I allefall når logo er liten og diskret opplyst. Kan jo se for meg ID buzz med opplyst logo kan bli voldsomt

#8
Jo, en annen ting jeg stusset på og lurer på om er normalt. Det er jo oppvarmet frontrute på bilene og da jeg kjørte til jobb en morgen med sola inn fra skrå, så jeg plutselig under turen et slag finmasket nett i frontruta. Nesten som et bølget rutepapir. Det var ikke lenge jeg så det og det var veldig svakt og ikke sett siden.

Er det riktig at under visse forhold ser man varmetrådene på slike frontruter?
#9
Ariya / Sv: In-Depth Build Quality Analysis
søndag 12. mars 2023, klokken 22:42
Veldig bra gjennomgang i den videoen. Kan det være en slags prototype tro?
Skal saumfare min for å se om det er glipper og dårlig tilpasninger på den også. Om det er er det vel lite å gjøre med nå.

Setene er som i min så det ut som, bortsett fra den flappen som skjuler isofix i baksetet. Den så jo så helt merkelig ut. Og så manuelle seter da. Det må jo være sjokk for amerikanere. Det har de vel ikke sett på minst 50 år.
#10
Jeg er storfornøyd med min 63 Advance. Veldig romlig, god komfort og lite støy i kupeen. Og at det er en nydelig bil å se på er jo også et stort pluss. Fiffig med en knapp på siden for å dempe lyset i skjermen og en egen kameraknapp 360 grader om det skulle bli trangt med møtene biler på smal vei.

Har ikke kjørt mer enn 30 mil, men kan ikke komme på noe negativt så langt bortsett fra at når den nå er ladet 100% står det bare 28 mil. Den skal gå 40 mil sommerstid og ute er det -6. Jeg har kjørt mye på motorvei så det er kanskje årsaken? Samme bil sto hos forhandler fjor sommer med oppgitt 43 mil og da var den ikke fulladet engang.

Bakluka er lett å stille inn i ønsket høyde. Heldigvis det gikk bra med fabrikkinnstilte i min fellesgarasje, men i egne garasjer med pulttak er det nok for høyt om man rygger inn ja. Veldig fornøyd med at bakluka alltid åpner seg med en gang når man vifter med foten. Ser andre biler kan slite der.

Veldig mange menyer og valg, men det har gått greit stille alt inn slik jeg ønsker. Eneste jeg ikke har klart å finne ut av er hvordan man kan legge til  bruker nr 2 i appen Nissan connect. Ser på Nissan sine FAQ at det er mulig, men ikke hvordan man går fram. Har søkt på youtube og lest i manualen, men ikke funnet løsningen ennå.

Trådløs Apple carplay sa forhandler kommer med en  oppdatering så foreløpig har jeg bare testet med kabel.








#11
Ariya / Sv: Venter på Ariya
onsdag 08. februar 2023, klokken 14:04
Helt fantastisk at de snudde. Trodde alt håp var ute, men fikk en sms mandag og jublet. Forhandler skriver at de tar deler av vekt og moms og på nissan forstår jeg de tar hele. Så er spent på telefon fra forhandler for alle skal behansles induviduelt forsto jeg.

For meg er det "bare" vektavgift, men de fleste lå vel an på 18000 til over 40000 i ekstrakostnad. Så alle ære til Nissan, Mazda og Toyota og Mustang.

Lurer på hvordan VW-konsernet takler dette. De er jo steile på at kunden og myndighetene er ansvarlig
#12
Ariya / Sv: Venter på Ariya
onsdag 25. januar 2023, klokken 17:34
I dag kom telefonen jeg har ventet lenge på. Min 63 Advance er nå ankommet Drammen og blir levert meg midt i februar. Litt tregt fortsatt på havna og så skal den klargjøres og få på skvettlapper og hengerfeste på seg.

Da vil det ha gått ca 9 måneder fra signering og mange har ventet/venter lenger enn det, men får håpe det løsner nå da.




#13
Ariya / Sv: Venter på Ariya
tirsdag 03. januar 2023, klokken 18:36
Rart ikke Nissan i Japan eller importør gir oss forklaring. Er det mangel på deler, problemer i fabrikken eller båttransport det står på?

Leste de losset Ariya i Drammen 22 desember, men modell og antall biler vet jeg jo ikke. Min var nok ikke ombord da jeg ikke har hørt noe, men mange andre ble nok glade for da rakk de fristen.

Det sies jo at en skattet person er en glad person, men jeg vet ikke helt det. Det jeg frykter mest er at det er tilbake til forventet levering mai 23 slik det var i høst, altså ett år etter signering. Må jo ha vært noe som har gått galt ett eller annet sted. men hva det får vi ikke vite.

Jeg betaler gladlig 40000 til for å får 63 Evolve som ikke fantes da jeg bestilte, men da sa  forhandler jeg måtte betale den nye prisen på den så da ville det blitt 90 000 mer.

I England hadde de to pakker til Adcance. Tech og sky pack. Panoramtak kunne velges i en kort periode her, men så ble den bare fjernet, Er det importør som vil ha færrest mulig utgaver for letthets skyld?






#14
Ariya / Sv: Venter på Ariya
mandag 02. januar 2023, klokken 17:09
Enig. Skandale er rett ordet. Du bestilite i des 21 og jeg i april 22. Jeg ble "lovet" levering juli/august 22 da 63 Advance kom  i første båtlast. Senere ble det kun 87 Evolve som var ombord i første båtlast og jeg lurer på når den første båten legger kurs mot Norge. V

Forhandler vet ingenting og får ikke svar fra Nissan i Japan forsto jeg. Snodige greier. Siden jeg ble lovet bil i 2022 har jeg hørt med NISSAN Norge og forhandler om de tar vektavgiften. De henviser til kontrakt punkt 9. Der står det at kjøper er ansvarlig.

Toyota og Mazda og Volvo tar regningen for kunder som ble lovet bil i 2022. Nissan har jo sitt på det tørre, men som goodwill ville vel det være lurt å kompansere?

Jeg som du kan ikke går ut av kontrakt for bil og dekk har økt med nesten 50 000 siden april.

NISSAN Japan bør betale. De har vel penger nok og det gjelder jo bare uheldige kunder i Norge så kan da ikke merkes i kassa hos dem? Jeg slipper heldigvis moms da bilen koster under 500.


#15
Ariya / Venter på Ariya
søndag 01. januar 2023, klokken 22:05
Noen som har hørt om leveringsdato? Jeg venter på en 63 Advance og fikk beskjed om 15/1-23, men nå er det helt i det blå. Forhandler vet ikke når bilen kan tenkes å ankomme Drammen havn. Blir det påske eller sommer?

Da ble det også 18000 ekstra i vektavgift så tusen takk til Vedum og Støre. Gutta for folk flest
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA