Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - peby

#1
Tesla SW og AP / Sv: Model 3 Highland hastighetsvarsel
fredag 29. mars 2024, klokken 09:19
Sitat fra: Mobileum på fredag 29. mars 2024, klokken 00:05ps 2: Har de endelig fått  ordnet med korrekte fartsgrenser? Hvis ikke blir vel dette bare en gedigen frustrasjon. Min erfaring er at 20-30% av dagens fartsgrenser viser feil i mitt område. Har hørt at det er mye verre andre steder.

Dette med fartsgrenser forstår jeg meg stadig mindre på, og hvilke data som egentlig brukes. De fleste produsenter har nå mulighet for å lese av skiltene med kamera, men dessverre virker det som om navigasjonsdata "overkjører" dette til stadighet. På veldig mange av strekningene jeg kjører er det offentlige kartgrunnlaget korrekt, med riktig registrerte fartsgrenser i nasjonale databaser.

Det hindrer ikke min Volvo fra å vise 110 km/t mellom Lillehammer og Mjøsbrua, så hvor i all verden kommer disse tallene fra? Da må det være leverandørene av navigasjonsdata som roter det til, og da hjelper det ikke at Vegvesenet og fylkene gjør jobben sin med fartsgrensedata.
#2
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
søndag 24. mars 2024, klokken 19:12
Skal nedover til Gøteborg i løpet av påsken, og ut i fra hva jeg kan se på A Better Routeplanner så er det bare å kjøre Tesla-lading hele veien nedover?

Kjøpte meg medlemskap hos Tesla i sted da jeg skal kjøre ganske mye og langt i april, og tipper det kan spare seg fort inn igjen. Med beregning i ABRP var det enorm prisforskjell på Tesla og "de andre", men den er kanskje ikke helt oppdatert.

Edit: Turen er fullført, og med unntak av én lading på Eviny i Vestby med Volvo-kortet så brukte jeg bare Tesla-nettverket. Fungerte helt utmerket!
#3
BMW iX / Sv: IX 40 som aktiverer nødbrems uten grunn
søndag 03. mars 2024, klokken 22:33
Jeg kan slå av dette på min Volvo med en knapp på skjermen som kommer frem når jeg setter bilen i revers. Et lite Google-søk tilsier at du bør ha samme funksjon i menyen for parkeringsassistanse.
#4
Renault / Sv: Renault 5 gjenfødes som elektrisk bil
onsdag 28. februar 2024, klokken 14:10
Knalltøff etter min mening, og midt i blinken for oss som bil nummer 2 om 2-3 år. 
#5
Polestar 2 / Sv: Varmeapparat
søndag 18. februar 2024, klokken 11:50
Jeg opplevde at varmeapparatet sluttet å levere varme i min XC40, men der ordnet det seg etter at selgeren ba meg holde inne hjem-knappen i 30 sekunder. Hadde forsøkt lignende resett tidligere, men tydeligvis ikke holdt knappen inne lenge nok.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Spotify på skjerm i bil?
torsdag 15. februar 2024, klokken 19:02
Volvo har det, i hvert fall.
#7
bZ4 / Sv: Toyota vil ikke være med på rekkeviddetest
onsdag 31. januar 2024, klokken 22:42
Jeg er nok litt lettet over at det ble XC40 i stedet for bZ4X kjenner jeg.

Rekkevidden er nok ikke så enormt mye bedre, men på lading vinterstid ser det ut til å være en annen verden. Det loves litt mer grønne skoger enn de tilsynelatende klarer å levere i praksis.
#8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
fredag 26. januar 2024, klokken 15:29
Som fersk elbileier synes jeg dette med hurtigladepriser er blant det mest forvirrende.

Har fått et ladekort fra Volvo hvor en god del operatører er med, men prisene spriker fra 6 til 8 kroner per kilowatt. Jeg kan betale 159,- i måneden og tilsynelatende få fastpris på 5 kroner per kilowatt. Men da må jeg jo fort lade minst et par-tre ganger i måneden for at det skal lønne seg.

Ut i fra hva jeg kan se er Teslas ladenettverk det klart gunstigste for meg?
Muligens med abonnement hvis man lader mye en periode?
#9
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. desember 2023, klokken 18:05Med app til Tesla og rfid til de andre er det lite utfordringer. Kun forhåndsvarming er der der fremdeles er ett forsprang, men der er de fleste andre på vei etter.
Jeg hurtigladet med nyanskaffet Volvo for første gang på Tesla-lader i helgen, og syntes det var en veldig smidig opplevelse. Appen startet lading raskt og greit, mens bilen på forhånd hadde varmet batteriet slik at ladingen gikk unna i god fart.

Mulig vi hadde flaks, men føler meg ganske trygg på at vi gjorde et riktig valg av bil og drivlinje.
#10
Jeg testet hurtiglading for første gang på egen bil i går, ved Tesla Eidsvoll verk.

Utrolig smidig (i motsetning til de iskalde og stive ladekablene) prosess. La inn laderen ved avreise og bilen forvarmet batteriet. Deretter var det bare å starte lading i appen, rett opp på 90-110 kW og etter 25 minutter var det rikelig med batteri til å komme seg hjem. Fortsetter dette slik blir langturer med elbil en drøm!
#11
Fasiten for vår del ble en pent brukt Volvo XC40 med firehjulstrekk som forhåpentligvis kan hentes som julegave.

Den er ikke utpreget romslig, men komforten og trivselen var såpass høy under prøvekjøring at vi var usedvanlig samstemte i at denne måtte bli med hjem. Hund skal vi alltids få plass til, så lenge vi sitter godt på langtur ;D

Så nå må jeg kaste meg rundt og få inn en ladeløsning i garasjen, så kan karrieren som fersk elbilist begynne!
#12
Sitat fra: Barfot på fredag 01. desember 2023, klokken 08:08Et like stort problem er de særdeles skrå bakrutene på de fleste nye biler idag, så mulig du faktisk må se på plass i høyde, helling på bakruten og til hundeburet ditt.

En ting er om alt stemmer, dersom buret tar i vindusruten øverst.

Til rett under 500' får du en fantastisk flott, nesten ny og kjørt lite Jaguar I-pace og - om ikke annet, så ta den en prøvetur. Alt annet er nesten som å sitte på en pinnestol i forhold  ;)  Men igjen, bakruten heller mye der også.
Det er langt flere flotte enn praktiske biler for tiden, ja ;) Man får heldigvis spesialtilpasset bur til veldig mange bilmodeller, selv om jeg stusser på hvilken anatomi hunden må ha for å passe i enkelte av dem. ID4 er sånn sett veldig egnet, fordi bagasjerommet har en klart mer praktisk utforming enn mange andre.

I-pace har jeg veldig lyst til å prøve en tur! Og det er vel ingen automatikk at den skal være "verre" å eie enn en ID4 eller andre merker etter garantiutløp, forutsatt at man tegner en maskinskadeforsikring.
#13
Sitat fra: Asterix på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:01Det er mulig å prute ganske mye på nye biler om dagen, nybilbilselgerne er på kanten til desperate for tiden. Forhør deg hos flere forhandlere og kjør budrunde.

Har selv bestilt ny 24-mod ID 4 GTX og fikk prutet mye på denne selv om de kjører "kampanje" om dagen. Klarer du deg uten ekstrautstyr så får du nå ny 24-mod GTX med hengerfeste og vinterhjul til under 500.000 (etter pruting...)
Det burde jeg kanskje gjøre. Kikket på en GTX i dag og likte den godt, men jeg så også at det blir uaktuelt å kjøpe en uten Top-Sport-pakken. Den tror jeg er nærmest påkrevd for å gjøre det levelig på lengre turer. Men ny bil er kanskje verdt 30-40 000 sammenlignet med en par år gammel bruktbil.
#14
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 28. november 2023, klokken 08:00MÅ det være splitter ny bil? Du kan få svært gunstig pris på knapt årsgamle GTX og også Enyaq 80X.
Nei, på ingen måte. Jeg har spesifisert dette i startinnlegget nå. Det er i utgangspunktet brukt jeg har kikket på, gjerne med litt gjenværende nybilgaranti.

Nå er jeg helt elendig på å prute, men det er kanskje grunnlag for å presse litt pris på bruktbiler nå?
#15
Vi er på jakt etter ny/brukt bil, og denne gangen blir det elektrisk.

Men hva skal man velge når setekomfort for en 185 cm høy sjåfør, bagasjeplass til et stort hundebur og god fremkommelighet vinterstid er blant de viktigste parameterne? Budsjettet er på maks 475 000, og vi satser på å beholde bilen i rundt 5 år så det er ønskelig med minst 3 års gjenværende nybilgaranti.

Jeg synes Toyota bZ4X og VW ID.4 GTX virker særlig lovende, men sistnevnte virker fortsatt bittelitt for dyr til vårt budsjett. Enyaq 80 har definitivt plassen, men hvordan håndterer den dårlig føre med kun bakhjulstrekk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA