Først og fremst. Artig at de utfører rekkeviddetest og sikkert gjør så godt de kan med de forutsetninger de har (evt mangler) om kunnskap og ferdigheter rundt testbildet. Hovedsaken er jo at dette er en form for underholdning og at det nok ikke kan brukes som faktagrunnlag i større grad enn hvis man nevner forbehold og rute.
Når det markedsføres som rekkeviddetest er det vanvittig «moro» at flere biler faktisk kjørte feil, en ikke var ladet til 100%, at de skal ha pauser såpass ofte og at de faktisk sammenligner vintertester mot tidligere vintertester under helt andre forhold, og til og med der ruten er endret siden sist.
Og irriterende at de fokuserer på avvik i forhold til wltp ved rangering av bilene. Og så gjør de feilsjekk av bilenes tekniske data. Er vi da trygge på at alle førerne holder seg til rammene?
Gøy at de fikk mange minusgrader i testen denne gangen. Og selv om min favoritt Ix60 gjorde det sterkt må jeg si at Lucid gjør det vanvittig bra. Imponerende og den eneste rekkevidden som faktisk nærmer seg på nivå som en bensin/dieselbil erstatter.
Testen er ikke verre enn at det blir spennende om de gjør dette neste år med kommende GLC, IX3 og Volvo EX60 med sine 70-80 mil wltp tall.
Men en litt snodig greie: Hvor mange kjører riksvei 4 hvis man skal til Lillehammer og videre sånn i real life? Burde de ikke tatt med motorveistrekningen opp dit fremfor riksvei 4?
Når jeg kjører dit bruker jeg alltid motorveien selv om det stjeler mer rekkevudde, så går det jo mye fortere.
Når det markedsføres som rekkeviddetest er det vanvittig «moro» at flere biler faktisk kjørte feil, en ikke var ladet til 100%, at de skal ha pauser såpass ofte og at de faktisk sammenligner vintertester mot tidligere vintertester under helt andre forhold, og til og med der ruten er endret siden sist.
Og irriterende at de fokuserer på avvik i forhold til wltp ved rangering av bilene. Og så gjør de feilsjekk av bilenes tekniske data. Er vi da trygge på at alle førerne holder seg til rammene?
Gøy at de fikk mange minusgrader i testen denne gangen. Og selv om min favoritt Ix60 gjorde det sterkt må jeg si at Lucid gjør det vanvittig bra. Imponerende og den eneste rekkevidden som faktisk nærmer seg på nivå som en bensin/dieselbil erstatter.
Testen er ikke verre enn at det blir spennende om de gjør dette neste år med kommende GLC, IX3 og Volvo EX60 med sine 70-80 mil wltp tall.
Men en litt snodig greie: Hvor mange kjører riksvei 4 hvis man skal til Lillehammer og videre sånn i real life? Burde de ikke tatt med motorveistrekningen opp dit fremfor riksvei 4?
Når jeg kjører dit bruker jeg alltid motorveien selv om det stjeler mer rekkevudde, så går det jo mye fortere.
