Tenkte å heller legge inn noen erfaringer i en større eksisterende tråd enn å åpne en ny en. På den måten, tror jeg, finner man i hvert fall en del ferdig opplistet informasjon

Nå har det jo gått en god stund med den lille røde Think-en min her i Hammerfest.
Vinter begynner å slippe tak og kanskje begynner våren om en måned.
Fra første dagen av la jeg merke til at det måtte være noe galt med "høyspent" systemet. Jeg trodde jo først at det var fuktighetsproblemer, slik som andre var/er plaget av. Men det var det faktisk ikke.
Det var den berømte varmekolben som nesten med en gang varmen ble slått på utløste en feilstrøm (jordfeil) i systemet. Samme det! Jeg har bare noen få kilometer til jobben og i Hammerfest blir det ikke så kaldt, maks -15°C, men mye vind til tider.
Etter å ha vært på Bryne i en uke, ville Think-en ikke starte mer. 12V batteriet var helt tomt for strøm. Ladet den gjennom sigarettenneren. Fungerte utmerket bra! Må kanskje vurdere et nytt batteri etter hvert.
Forrige lørdag var det plutselig fullstendig lysshow i bilen. Hva enn som kunne lyse og blinke kom på og gikk av og andre lamper gikk på og av. Første gang lyste "bare" iso-feil, deretter Powerlimit og skiftnøkkel og håndbrekk osv.
Temperaturen ute hadde steget og jeg la allerede merke til når bilen står på lading på et verksted på jobben min, at iso-feilen kommer på, men forsvinner etter andre eller tredje gang av og på-slåing av tenningen.
Tenkte meg at varmekolben kommer nok opp i "romtemperatur" og den sprekken som sørger for en iso-feil blir større og dermed genereres en feilstrøm.
Teorien kunne jeg bekrefte selv ved å lade Think-en utenfor verkstedet. Så lenge Think-en var kald (under 0°C, helst -5°C) hadde jeg ingen problemer.
Men nå kommer jo våren og utetemperaturen er kontinuerlig over 0°C.
Altså måtte nok varmekolben gått helt bananas.
På søndag tok jeg av pluggen (avlang), klippet begge ledninger og isolerte endene ut av pluggen med krympestrømpe - ferdig.
Satt pluggen tilbake og feilen var borte med en gang.
I dag skjedde det noe nytt. Etter å ha kjørt litt humpete veier (snøen er jo borte) åpner seg plutselig panseret. Ja vel...stoppet og presser det tilbake i låsen. Men det skjedde to ganger til. Siste gadd jeg ikke å stoppe. Men etter noen hundre meter kommer skiftnøkkel- på og håndbrekk-lyset på. Jeg fikk startet bilen og så kjørte den igjen noen hundre meter osv. Helt til jeg var hjemme.
Første man tenker - hva har jeg gjort nå? Eller hva har jeg rørt i tillegg til denne dumme pluggen til varmekolben? Ingen ting! Altså måtte det nok være feilen som oppstår når sikkerhetskretsen er brudd. Kjenner det jo fra nødstoppkretser i industrianlegg. Du verden mye rart som man opplever der når en av bryterne/kontaktene tuller.
Etter å ha åpnet panseret og sjekket pluggen - tok den av, satt den på, sjekket vandring, startet jeg bilen og kjørte en runde. Ingen feil!
Ja vel, ja vel - mye interessant man får gjort med denne lille bilen.
Heldigvis har jeg en Webasto liggende fra våres gamle Peugeot. Den skal jeg nok montere i løpet av sommerferiene.
Hvis noen blir plager av samme symptomer, finnes det i hvert fall litt tekst til i forumet nå. Satser på søkefunksjonen presenterer de rette informasjoner.
Ha en fin dag videre!!!