Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - mrc

Sider: [1]
1
Lade hjemme / Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 13:03 »
Hvis abonnementsprisen for 3*63A OV er lik med 3*50A, hadde jeg byttet. Plutselig kommer det begrensninger.

Ja. Det var min tanke også når elektrikeren kunne fortelle at det kanskje var enklere enn jeg først hadde sett for meg. Har hatt inntrykket tidligere en del steder, at folk har slitt med å få oppgradert pga. kapasiteten i området, og at det slik sett kan være litt "førstemann til mølla" også. Driver å vurderer om bad skal renoveres også nå om ikke lenge, og avventer litt og ser om man kanskje hadde fått tatt det i den sammenhengen (der eventuel plan også skulle inkluderte litt annet elektrisk arbeid).




2
Lade hjemme / Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 20:18 »
Om trådstarter heller oppgir hvor langt han kjører per dag og hvor mange timer han står parkert med mulighet for å lade, er det lettere å gi svar.

En 16A ladeboks gir deg fint 15-20 km per time i ladehastighet.

En ting er i dag, men satser også på en "framtidsrettet" løsning. Om noen år regner jeg med at også andre bilen skal erstattes med elbil. Men har ellers fått gode svar etter å hatt elektriker på besøk for å få pristilbud. Ifølge elektrikerne kan det legges opp 32A og så setter man ellers opp begrensning eller ha dynamisk regulering.

Det jeg ellers fikk vite, var at kortslutningsvernet mitt var slik at jeg kunne bytte sikringer (etter å ha søkt) for å få økt kapasitet der, og ellers da erstatte hovedsikring med 63A med utgangspunkt i kabeldimensjonen jeg hadde inn. Måtte altså ikke skifte selve kortslutningsvernet, hvilket da hadde krevd å involvere utkobling av strøm inn til huset osv. Ikke noe jeg gjør nå, men om behovet skulle komme på sikt (selv om det på en måte sikkert hadde vært greit å gjøre nå, i tilfelle kapasitetsbegrensinger i nabolaget senere hvis flere andre får økt kapasitet....).

Spørsmålet nå er egentlig bare Easee eller Zaptec (venter fortsatt på prisen fra siste elektrikeren som var innom). Fordelen med Zaptec er vel mer umiddelbar levering, mens det tar litt tid med leveringen av Easee for tiden fikk jeg vite av begge elektrikerne som har vært her.

Så det jeg lurer fortsatt på her, er begresningene Adion-målerne gir i forbindelse med lastbalanseringen.

3
Lade hjemme / Sv: Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 23:12 »
Q1: For Easee Home: Tibber Pulse (HAN) eller Easee Equalizer (HAN)
Er du så uheldig å ha Aidon AMS måler får du desverre ikkje fullgod laststyring med Pulse eller Equalizer via HAN port.

Hm. Ja, har Aidon-måler. Kan du si noe mer om begrensingene man får?

4
Lade hjemme / Sv: Erfaring med Easee ladeboks, formidlet av Circle K.
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 16:28 »
Hva er status på dette her?

Hva er "ulempen" med easee levert av circle K kontra å kjøpe den i en elektrobutikk og få en lokal elektriker til å installere

Å kjøpe lader og installasjon separat kan vel ha sine ulemper garanti/reklamasjonsmessig. Kjøper man dette samlet av et selskap og får det installert av dem, er garantien/reklamasjonen samlet. Hvis det blir feil på laderen senere og du har kjøpt den et annet sted enn av dem som gjorde installasjonen, har vel utsalgsstedet ikke noe ansvar for selve installasjonen. I noen tilfeller vet man kanskje ikke om problemet er knyttet til laderen eller det elektriske anlegget.

Sett ut i fra dette, ser jeg på det som en fordel å kjøpe laderen gjennom dem som installerer den. Med mindre de som selger den ikke har noe eget serviceapparat og sender ut tekniker/elektriker på sin regning hvis enheten får problemer.

Ellers er jeg her selv litt usikker, men spørsmålet er kanskje hva fordelen med å kjøpe den gjennom Cirkle K er. Så vidt jeg forstår er det også noe knyttet til app-løsning, men er det evt. slik også at det er en app hvis man kjøper standardproduktet?

5
Lade hjemme / Forvirret i ladejungelen - hvilken ladeløsning velger jeg?
« på: ſøndag 29. November 2020, klokken 14:25 »
Det er en haug tråder, og en rekke guider, men samtidig blir man som elbil-n00b usikker på hva som er relevant for den bilen man skal ha og den elektriske installasjonen man har.

Kort oppsummert: e-2008 med standardladevalget (1-fas, 7,4kW så vidt jeg forstår?)
Huset: Litt eldre enebolig med 3-fas 230V med 3x50A hovedsikring. Sikringsskap rehab i 2010 (så overspenningsvern ("mellomvern") er på plass).

Tenkte å plassere laderen i garasjen (som er en del av huset) og ha lang nok kabel på denne til at jeg også kan lade når bilen står i oppkjørselen (5 meter skulle egentlig da være nok).

I utgangspunktet tenkt på Easee, ettersom det virker som mange velger denne. Med at jeg har kun 50A-hovedsikring* var tanken å få lagt en 20A til laderen, og så forstår jeg det slik at man kan stille ned hvor mange ampere laderen skal kunne trekke. Men ser også det er tilbud på Wallbox og en del andre løsninger for tiden.

*(Regner med at også større hadde blitt valgt av elektriker om kortslutningsvernet på inntaket hadde vært dimensjonert for mer. Ser det står i papirene at tilførsel er via 16mm2 CU, og ut fra info på nettet forstår jeg det slik at jeg egentlig skulle kunne brukt 63A på dette)

Q-1: For å få dynamisk regulering av ladekapasitet til Easee, er det da slik at man trenger Tibber sin løsning? Evt. andre muligheter for regulering? I praksis ser jeg vel kanskje bare utfordringen på ettermiddagen, når man kommer hjem, slenger bilen på lading, samtidig som det skal lages middag, varmepumpen stilles litt opp på vinteren, vaskemaskin startes o.l.

Q-2: Easee vs. Wallbox? Andre som bør vurderes?

Q-3: Tibber og Cirkle K leverer Easee. Fordeler med å velge løsningen via disse aktørene? Tolker det slik at det er apper her med funksjonalitet man ikke får for laderen om man kjøper den via en del elektrikere/løst?

Q-4: Kan jeg ha lagt opp større sikring enn 20A, eksempelvis 25 eller 32A, mot Easee - og så har den kunne brukt mer hvis det var kapasitet til det i forhold til bruken i huset ellers?

6
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading - Easee eller Wallbox?
« på: Torsdag 26. November 2020, klokken 19:33 »
Andre som kan si noe litt om hva de betalte for installasjon av Easee? Erfaringer på at det er rimeligere å kjøpe og få installert via elektriker?

I mitt tilfelle er det nok noen kurser ellers i huset som må slås sammen da skapet vel er fult (har vel 22 kurser, så ikke noe problem å slå sammen noen for å frigjøre litt plass), men dette burde ikke være store jobben. Så er det vel 12-13 meter kabel som kan legges via loftet til garasjen (som er en "integrert del" av huset).

Ser ellers Elkjøp har tilbud på Wallbox. Tanker rundt denne vs. Easee nå?

I mitt tilfelle har jeg 3-fase 230V med 50A hovedsikring (skap "renovert" for 10 år siden). Hadde ikke tenkt å bytte kortslutningsvern og hovedsikring nå, men legge opp med i hvert fall 20A og ha muligheten til at lader kan regulere seg etter belastningen ellers. Skulle det være noe problem å legge opp 25A eller omså mer? Bare for å være "klar" hvis man senere en gang gjør en oppgradering av kortslutningsvern og hovedsikring?

(elbil-n00b som venter på e2008)

Sider: [1]