Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Transmission

#1
Sitat fra: TB på mandag 25. september 2023, klokken 18:36Tolker som det er 7 plasser, derav 3 er koblet til eget sikringsskap - disse er dermed løst - og trenger ikke endres.
Riktig 👍

SitatDe fire andre plassene er / vil bli koblet til felles sikring 63 A. (63A er 25 kW ved IT / 43 kW ved TN).
Ganske sikkert det er TN, men det vil fortsatt være akkurat litt for lite mtp. varmekabler, lys og stikkontakter i garasjen?
SitatStrøm kan da avregnes via måler som hver av disse ladere har pr idag.
Jepp, men finnes det noen måte å gjøre dette automatisk? Hjelper det om alle har det samme lader?

SitatNoen fordeler med å velge lastbalanserende ladebokser:
Tror noe ble feil her?

Takk :-)

#2
Hei. Jeg har nylig flyttet til et sameiet med fellesgarasje (7 plasser). 3 av parkeringsplasser har Elbillader som er direkte koblet til sin egen sikringsskap (de bor over garasjen). 2 plasser har Easeee ladere som er koblet til en felles sikringsskap (63a, brukes til lys, stikkontakter osv.) med en seriemåler til hver lader. Jeg vil nå få montert lade i garasjen og da ble sameiet oppmerksom på at de andre 2 ikke betale for eget strøm. Dette blir ordnet opp i, men hvordan går vi frem? Er det en måte å fakturaer hver bruke automatisk eller må vi regne det ut hver måned ved bruk av seriemålerne? Har det noe å si hvilken lade jeg få montert? Jeg syns det er litt rart at utbyggerne/elektrikerne har gjort det sånn (garasjen er kun 2 år gammel), når parkeringsplass nr. 4 ønsker å montere lader vil vi alle måtte justere ned effekt på laderene til 6.9kw for å ikke overbelaste anlegget.

Takk for hjelpen :-)
#3
MG4 EV / Sv: MG 4
tirsdag 23. august 2022, klokken 23:12
Sa forhandleren noe om taklast?
#4
MG4 EV / Sv: MG 4
mandag 22. august 2022, klokken 19:18
#5
MG4 EV / Sv: MG 4
mandag 22. august 2022, klokken 19:12
"Our first drive of the new MG4 proves that the brand finally has what it needs to take on the big boys, thanks to decent driving manners and a good range for a very keen price."

https://www.autoexpress.co.uk/mg/mg-mg4/358500/new-mg4-2022-review


#6
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil
lørdag 06. august 2022, klokken 10:01
MG 4?

All-New MG4 EV is our first fully-electric hatchback car. With up to 281 miles* of electric range and two battery options, standard features include a 10.25" colour touchscreen with Apple CarPIayTM and Android AutoTM , iSMART app connectivity, and our MG Pilot suite of driver assistance systems, making MG4 EV the no compromise electric car.

Choose our Trophy Long Range and you will also benefit from a 360° Parking Camera, Satellite Navigation, Heated Front Seats and Steering Wheel, and Mobile Phone Bluetooth Key.

*Range applies to All-New MG4 EV SE Long Range with the 64kWh battery from a single charge on the WLTP combined cycle: Combined Range 281 miles (450 km): City Range: 360 miles (579 km); Combined Driving Efficiency: 3.8 miles/kWh (16.0 kWh/I00km).

https://www.mg.co.uk/new-cars/mg4-ev
#7
MG4 EV / Sv: MG 4
fredag 05. august 2022, klokken 18:48
#8
Kia Niro EV / Sv: Ny Kia teaser
lørdag 23. april 2022, klokken 10:04
#9
Polestar 2 / Sv: Standard range uten pakker - dårlig deal?
onsdag 02. mars 2022, klokken 18:50
#10
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
tirsdag 01. mars 2022, klokken 14:00
Nilbiltester - Renault Megane E-tech første prøvetur:
https://youtu.be/wZwJ7n5c6Sw
#11
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
torsdag 24. februar 2022, klokken 10:18
Sitat fra: Krantz på tirsdag 22. februar 2022, klokken 18:55
Jeg vurderte denne en stund, men valgte til slutt Polestar 2 fordi jeg synes den gir mer for pengene.

Rekkevidden er også nesten lik; Renault WLTP 450 km og billigste PS2 443 km.

Legger jeg til adaptiv cruise og metallic koster Techno litt over 400.000 kr. I tillegg kommer vinterhjul (ca 15.000?). Totalt ca 415.000 kr.

Polestar 2 med adaptiv cruise, metallic og vinterhjul koster nå 388.000 kr.

Sitat fra: Syklist på onsdag 23. februar 2022, klokken 14:39
Tror ikke du er alene med den vurderingen. Tesla Model 3 SR/RWD ligger også i samme prisklasse, og som PS2 er den noe større.   

Prisene på Megane E er litt i stiveste laget, men er vel lagt der med tanke på konkurrenten ID3 og produksjonskapasitet.

Nå har jeg også begynt å se på Polestar 2 :-) Men er den så mye større innvendig?
#12
Renault Megane E-TECH / Sv: Official launch of the Megane Electric
onsdag 23. februar 2022, klokken 16:03
Elbil i test: - Renault Megane E-Tech imponerer https://www.elbil24.no/tester/renault-megane-e-tech-imponerer/75450573
#13
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:58
hva med mg5?
Er en stasjonsvogn i golf klassen så tror den har mest bagasje plass av alle de, kan bli trangt med barnevogn i de du har lista da må du trolig og bruke takboks for resten av bagasjen.

Takk, skal lese litt om MG5
#14
Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:48
Har du id3 på listen så burde du ha Cupra Born der også.

Jeg har sett på Cupra Born, men den har ikke mulighet for sykkelstativ, men ellers hadde den sikkert fungert.
#15
Vi leter etter vår først elbil og har et budsjett opp mot 400k. Ønsker plass til en barnevogn, bakovervendt bilstol, sykkelstativ og helst mulighet for takstativ. Rekkevidde er ikke kjempe viktig da vi kjøre sjeldent på langtur. Ikke interessert i en TM3 og vi helst ikke kjøpe en stor SUV.

Id3 Max (brukt ca. 390k): litt dårlig plass i bagasjerommet (385L), ingen mulighet for takstativ, brukt priser ser ut til å øke pga. lang leveringstid på nye biler.

Polestar 2 SrSm med plus pakken (ny ca. 400k ): 405L, takstativ, hengerfeste, google, 3års service osv., levering juni.

Megane e tech Iconic (ny ca. 420k): mulighet for både takstativ og hengerfeste, 440L bagasjerom, google, levering til sommeren.

Andre forslag/erfaringer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA