Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: turfsurf på fredag 26. februar 2021, klokken 20:39..Sitat fra: Rafa ali på fredag 26. februar 2021, klokken 17:50Lav SOC over tid er like ille som høy SOC. Er en grunn til at Tesla har buffer på bunn, men ikke på topp.
Aldri hørt om det at langtid på lav er også farlig jeg lader min TMS på 3kwt 16 amp 240 på offentlige lade stasjonen
Sitat fra: turfsurf på fredag 26. februar 2021, klokken 15:25.
Gjennomsnittsforbruk har ikke så mye å si. Ville heller hørt med eier hvordan han pleier å lade. Lang tid på høy eller lav SOC er det værste.
Sitat fra: kodax på fredag 26. februar 2021, klokken 17:10
Mye superlader-lading er vel heller ikke positivt.
4. Man må regne med at de som eier bilene sine selv tar bedre vare på dem enn de som har dem gjennom firma, og demo-biler blir nok ofte kjørt ganske hardt.
5. Ang bremseservice, så er det enkelt å ta den selv, så det er nok endel som gjør. Spør selger.
En ting du burde sjekke er jo om den har FSD-pakka. Da har den (eller får byttet kostnadsfritt til) HW3.
En annen ting du kan sjekke er om bilen har fått bygd om laderen (og om adapter følger med) slik at den kan lade på CSS/SuCv3. Koster vel bare 2-3000 nå, så ingen dealbreaker, men noe du absolutt burde gjøre hvis den ikke har det.
[/quote
Enig med deg om firma bil🙂🙂😑
Er fsd lov i Norge og CCS og hw3 er ikke byggt i alle fra 2019 tror jeg..
Jeg oppgradert min CCS tms2017 kosten vel bare 3500 med adpeter..
Sitat fra: Rafa ali på fredag 26. februar 2021, klokken 12:32Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste?Sitat fra: Klykken på fredag 26. februar 2021, klokken 08:52..
Avfetting finnes i hovedsakelig tre typer
Asfaltfjerner (petrokjemisk)
Metallpartikkelfjerner
Smuss og trafikkfilm-fjerner (alkalisk)
Asfaltfjerner benyttes regelmessig på vinteren, i tillegg til metallpartikkelfjerner for å ta bremsestøv og metallspon fra piggdekk. Om sommeren benyttes disse bare en gang i blant ved behov. Disse bør ikke benyttes på glass da det kan gi skikkelig ille merker. Metallpartikkelfjerner bør heller ikke benyttes på kromlister da de kan bli misfargede. Asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner brukes i all hovedsak fra undersiden av vinduer og ned.
Smuss og trafikkfilm fjernes med alkalisk avfetting og bør benyttes ved hver vask i tilpasset blanding, på hele bilen. Unngå vinduer, med mindre det er akutt behov.
Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste.
Eksempel på de forskjellige typene avfettinger:
Alkalisk, tar smuss og trafikkfilm: https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
Metallpartikkelfjerner, tar piggdekkspon, bremsestøv etc: https://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
Petrokjemisk, asfalt og tjære: https://bilnerden.no/mac-124-prickbort
Omfattende guide til hvordan man vasker bilen:
https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/
Takk for hjelpen
Sitat fra: Klykken på fredag 26. februar 2021, klokken 08:52..
Avfetting finnes i hovedsakelig tre typer
Asfaltfjerner (petrokjemisk)
Metallpartikkelfjerner
Smuss og trafikkfilm-fjerner (alkalisk)
Asfaltfjerner benyttes regelmessig på vinteren, i tillegg til metallpartikkelfjerner for å ta bremsestøv og metallspon fra piggdekk. Om sommeren benyttes disse bare en gang i blant ved behov. Disse bør ikke benyttes på glass da det kan gi skikkelig ille merker. Metallpartikkelfjerner bør heller ikke benyttes på kromlister da de kan bli misfargede. Asfaltfjerner og metallpartikkelfjerner brukes i all hovedsak fra undersiden av vinduer og ned.
Smuss og trafikkfilm fjernes med alkalisk avfetting og bør benyttes ved hver vask i tilpasset blanding, på hele bilen. Unngå vinduer, med mindre det er akutt behov.
Petrokjemisk og alkalisk avfetting kan benyttes i hjulbuer, sammen med en børste.
Eksempel på de forskjellige typene avfettinger:
Alkalisk, tar smuss og trafikkfilm: https://bilnerden.no/bilt-hamber-surfex-hd
Metallpartikkelfjerner, tar piggdekkspon, bremsestøv etc: https://bilnerden.no/bilt-hamber-korrosol
Petrokjemisk, asfalt og tjære: https://bilnerden.no/mac-124-prickbort
Omfattende guide til hvordan man vasker bilen:
https://www.detailersclub.no/forums/topic/15504-guide-for-sk%C3%A5nsom-vask-av-bil/
Sitat fra: Klykken på torsdag 25. februar 2021, klokken 08:42Hei takk for gode tipsene
Som Muffinman sier, helt klart ingen problemer med å bruke avfettinger med tanke på overflatebehandling. Tåler den ikke dette er det LSP som ikke er laget for nordisk klima. Og får du skjolder i lakken etter bruk av avfetting, bruker du feil avfetting, at den ligger for lenge og tørker på lakken og/eller for sterk blanding av den alkaliske.
Ellers, petrokjemisk avfetting (som fjerner asfaltnupper) er ofte ikke nødvendig hver uke hvis du vasker så regelmessig. Kjenn forsiktig nede på dørsidene om den er nuppete etter at du har spylt av første runde med avfetting, så kan du vurdere om det er nødvendig med asfaltfjerner. Alkalisk avfetting i vinterblanding gjør mye av jobben også, så da sparer du deg potensielt et steg.
Legg første runde avfetting på tørr bil som de andre sier (og gjerne gjenta en runde med avfetting hvis det ikke har fjernet alt), og tilføy tørking av bilen etter steg 10 (kun hvis bilen er håndvasket), så slipper du kalkflekker og flekker etter vanndråper som tørker, og bilen holder seg ren lengre. Ellers ser rutinene grei ut.
I og med at du vasker så ofte regner jeg med du kjøper inn avfetting i større bolker, altså 5 og 10L-dunker. Hvis ikke så ville jeg vurdert det, for du sparer ganske mange kroner på det.
Alkalisk avfetting benytter jeg Bilt Hamber Surfex HD, som kan blandes 1:40 om sommer og rundt 1:20 på vinter. Kjøper i 5L-dunker, så har potensielt 200L med avfetting.
Petrokjemisk benytter jeg Mac124 Prickbort. Kan kjøpes på 200L-fat eller 1L-flaske samt 5- og 10L-dunk
Sjekk ellers ut DCN.no for gode tips og rutiner vedr. vask og bilstell.