Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bell

#1
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 21. oktober 2020, klokken 22:26
Høres ut som Mercedes EQV er den perfekte bil for deg, selv om den ikke har hengerfeste. Den kan derimot kjøpes med sykkelstativ, og du kan og ha sykler på taket, og setene er visst lette å flytte på, og den har enorm plass, så du kan ha femte sykkelen inni bilen.
https://bil24.no/vi-har-testet-mercedes-benz-eqv/
750.000 med vinterdekk hos Bertel Og Steen.

Når det er sagt kan du og ha takbøyler på Tesla Model S og juksekrok. Jeg hadde begge deler, men foretrakk å bruke sykkelstativ på krok da støyen forsvant.

Når det gjelder Mercedes EQV - så fremstår det som en god bil til en veldig hyggelig pris i forhold til hva man får - men den hjelper meg ikke til å frakte tilhengeren min når jeg har søppel som skal på dynga eller har andre behov. Kan alltids alliere meg med svigers, alternativt også bytte inn min TM3 (kjøpt før den kom med hengerfeste) med en TMY med hengerfeste til neste år. Men om jeg ender opp med at "nr1-bilen" ikke dekker alle behov så kan jeg like godt ha en TMS som nr1-bil. Jeg har 3 jenter på høyden 170cm+ - ikke 3 store håndballgutter :) Og det eneste DE misliker med TM3 er plassen i baksetet. Alt annet digger de. Så gitt muligheten så seiler Tesla opp som en liten favoritt.

Og det jeg personlig digger mest med Tesla i forhold til andre varianter er ladenettverket og kapasiteten (og prisen når man først lader). Kjører man Tesla så er rekkevidde-angst en saga blott :) (og så er det jo latterlig gøy å ha så sprek bil - men det er dog mindre viktig)
#2


Sitat fra: Pallen på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 11:38

Jeg har iallefall lett etter bredde på baksete, avstand mellom isofix festene (vil si litt om bredden i midten om isofix er i bruk på begge sidene) og avstand innvendig "dør til dør"... Dette er til stor hjelp for oss som trenger ok bredde i baksete pga barneseter :)

Bredde på sitteplass bak hadde vært interessant - men holder kanskje med ytre bredde som allerede er der?

Isofix er selvsagt viktig for de med mindre barn ja. Og er det plass nok til tre barneseter bak feks? Jeg lånte en Octavia Superb en gang - og den var bred utvendig - men hadde ikke plass til tre barneseter bak...

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk

#3
Da Cybertruck ble lansert tenkte jeg at den hadde passet perfekt. Men den kommer ikke til Europa. Men nå i dag snublet jeg over denne:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oApqqR/naa-er-den-offisiell-her-er-hummers-elektriske-supertruck

Så er det bare å krysse fingrene for at den kommer - den ser ut til å løse mine behov utmerket. Og jeg bort utenfor Oslo og ville aldri vurdert å kjøre denne i Oslo sentrum - men over alt ellers ser den ut til å være perfekt

(Men blir nok ikke noe til Europa på den heller...)

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk

#4
Takk for mange gode svar!

Hengerfeste på TMS er tydeligvis godt diskutert tidligere ja :)

Når det gjelder de andre bilene: er tydeligvis ikke alt for mange elbiler på gang for oss med større - og aktive - familier.

Det føles så unødvendig å gå for kassebil-varianten når det fins potensielt gode kandidater som TMS (argh - hvorfor er den ikke med hengerfeste!??!). (Og jeg er litt bekymret for rekkevidden til de kassebil-variantene også)

Jeg også tror Mustang'en kommer dårlig ut mht plass (selv om jeg syns den er kul) - har inntrykk av at den er i området til TMY?

TMX med henger: det er litt irriterende å måtte kjøre rundt med en liten henger hele tiden - med en bil som i utgangspunktet burde vært stor nok. Man blir f.eks. begrenset til å kjøre i maks 80km/t (så lenge man ønsker å kjøre relativt lovlig).

Mulig løsningen er en kombinasjon:
Model Y med hengerfeste til sykkelaktiviteter og henger-kjøring (og kranglete barn i baksetet - det går så lenge turen ikke er for lang).
Model S til alle andre aktiviteter (og fornøyde barn i baksetet).

Må uansett ha to biler.

KANSKJE eVito Tourer kan gjøre nytten .... (Men - blir fort litt trøblete med 2 sykler på taket pga høyden - det lar seg dog gjennomføre.)
#5
Hmmm... Ser ut til at min leting hadde vært over dersom TMS hadde kommet med hengerfeste. Noen som vet om det er lett å ettermontere hengerfeste for å feste sykkelstativ på den for å ta 5 sykler? (Så får jeg bare krype til korset og byttelåne bil med svigers ved behov for å frakte henger)
EDIT:
Jeg ANTAR det fins drøssevis av informasjon om TMS og hengerfeste her på forumet - den som leter skal finne. Du trenger ikke å svare med mindre du har veldig lyst - jeg bør nok klare å finne frem til rett sted bare jeg leter litt :)

Det interessante er om det fins en ANNEN bil - som dekker mine behov helt ut. Inkludert plass til tre småvoksne ungdommer i baksetet.
#6
Ser at det fins en ganske god oversikt allerede - takk for grundig jobb! :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg659470#msg659470

Regneark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

savner bare informasjon om plass i baksetet der faktisk? Men den kan jeg i alle fall bruke til å begrense søket mitt ganske drastisk - takk for hjelpen :)
#7
Jeg har for dårlig oversikt over elbil-markedet i Norge, og trenger hjelp til å finne min neste elbil.

Jeg har i dag to biler - en Tesla M3 LR AWD samt en høyst nødvendig fossil-bil med god plass i baksetet - solid takstativ og et ordentlig hengerfeste.

Jeg ønsker å kvitte meg med fossilbilen min - men har følgende krav:

* Må være mulig å transportere med seg 5 sykler på en gang - uten bruk av tilhenger (f.eks. 3 bak og 2 på taket, evt. 4 på taket ved behov)
* Takstativ til å ha skiboks på taket og med god soliditet - blir fort tungt med 5 par slalomski og 4 snowboard på taket
* Må ha hengerfeste som kan dra minst 1000 kg
* Må være grei nok rekkevidde - må i alle fall klare å dra en passe tung henger hjemmefra (Oslo) og til hytta (Trysil) på vinteren uten ladestopp (med mindre det er en Tesla - for Tesla har et suverent ladenettverket og ladestopp med Tesla er uansett en drøm)
* Og må være plass i baksetet til mine tre halv-voksne barn uten at de sitter så trangt at det blir krangling (host, host, TM3)

Fins denne bilen?

Tesla Model X uten måkevinge-dører og med rails ala e-tron hadde vært denne bilen. Men - dessverre ikke.

E-Tron 55 har for akkurat for dårlig rekkevidde - og er usikker på plassen i baksetet? Men den scorer full pott på hengerfeste og godt takstativ.

Fins det andre gode alternativ som jeg ikke kjenner til? Enten på norske veier allerede nå - eller som kommer i løpet av ikke alt for lang tid?

Jeg har en forkjærlighet for Tesla pga ladenettverk og en høyt elsket entertainment-modul (av familien) - men støydempingen i Model 3 er omtrent fraværende. Så litt blandet kjærlighet er det jo...

Skulle til å si at pris er uvesentlig - men det er det jo selvsagt ikke. Bør ikke være så alt for mye på feil side av 1.000.000 - men jo rimeligere jo bedre :) (En bil er IKKE et smykke, men et bruksverktøy)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA