Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - oivindg

Sider: [1] 2 3 ... 24
1
XC40-EV / Sv: OTA oppdatering
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 11:23 »
Fikk beskjed om at 1.7 var klar for installering OTA i går kveld. Installerte i morges uten noen problemer. Blir spennende å sjekke forbedringene rundt forbruk.

Mer info om oppdateringen her: https://www.volvocars.com/no/support/software-release-notes/xc40-recharge-pure-electric/

2
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Mandag 27. ſeptember 2021, klokken 18:39 »
Jeg tror dette fokuset mhp. forbruk henger igjen fra tiden da bilens rekkevidde var et reellt problem - slik er det jo ikke lenger. Men så har disse, i alle fall norske youtuberene, kjørt videre på med ekstremt fokus på forbruk.

Men det er som du sier - noe man kanskje ikke burde fokusere så mye på - gitt at rekkevidden er der.

Hva annet skal de fokusere på?  :D

Rekkevidde er selvfølgelig viktig når det tar så mye lenger tid å lade enn å fylle opp en tank, men så snart rekkevidden er mer en god nok så er ikke forbruket noe å bry seg om lenger (etter min mening i alle fall).
For mange er rekkevidden bra nok allerede. Da kan det jo være greit å vende fokus mot ting som for eksempel kjøreopplevelse, kvalitet og design.

3
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 12:29 »
Bruker ABRP hvis jeg ikke er i bilen og skal planlegge. Det er bare i bilen jeg har estimering av forbruk i Google Maps.

Tror ikke Chargefinder kommer på skjermen i Polestar 2. Gjør i alle fall ikke det i XC40.

4
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 16:45 »
Siden det er så mange faktorer som påvirker forbruket er den eneste måten å få et estimat som nærmer seg nøyaktig å bruke en ruteplanlegger for elbil som for eksempel A Better Route Planner.
100% enig. Men det forutsetter at ruteplanleggerens estimater er troverdige. Når absolutt ingen rapporterer turer ift ABRP estimatet er det ikke mulig å vite hvor gode ABRP estimatene er og om de varierer under forskjellige forhold.
Ser den. Jeg hadde tenkt å bruke ABRP, men fant ut at Google Maps i Volvoen estimerer så godt at det ikke er noen vits i å bruke ABRP. Jeg bruker imidlertid Chargefinder for å finne ladestasjoner siden den har best oversikt. Etter det jeg har klart å finne på nettet har Google Maps tilgang på data direkte fra min bil og kan bruke disse til å forbedre estimeringen. Vet ikke om det er tilfeldig, men de siste turene jeg har hatt har den vært 1% for pessimistisk ved start. Tidligere pleide den å være 3-4% for pessimistisk.

5
XC40-EV / Sv: Leveringstid
« på: ſøndag 19. ſeptember 2021, klokken 19:46 »
Jeg bestilte min i mai 2020 og fikk den levert februar 2021. Er vel neppe noe kortere leveringstid nå.
September 2020 og april 2021 på vår bil. Verdt å vente på synes både kona og jeg.

6
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Lørdag 18. ſeptember 2021, klokken 16:16 »
Enig i at Polestar har en utfordring med å oppnå WLTP-rekkevidde og at de burde redusere oppgitt rekkevidde i sin markedsføring. Et problem også er at WLTP er en for dårlig test og inntil det kommer noe bedre vil det være kunder som blir skuffet.

En annen sak er DTE eller gjettometer. Folk som tror de kan få noe annet enn et veldig grovt estimat ut av det skjønner etter min mening ikke hvordan en elbil virker. Siden det er så mange faktorer som påvirker forbruket er den eneste måten å få et estimat som nærmer seg nøyaktig å bruke en ruteplanlegger for elbil som for eksempel A Better Route Planner. Eller for de som er så heldige å ha Android Automotive, å planlegge ruta i Google Maps i bilen.

Et unntak er hvis du kjører samme type kjøring hele tida og gjettometeret baserer seg på historisk snittforbruk. Da kan DTE bli ganske nøyaktig. Hvis ikke været endrer seg, da.

For meg er det et paradoks at det at elbil har 80-90% effektivitet på drivverket gjør det mye vanskeligere å forutsi forbruket sammenlignet med en bil med forbrenningsmotor som gjerne har 20-30% effektivitet. Når 70-80% blir kastet bort i varme har det ikke like mye å si hvor hardt motoren jobber.

7
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 21:27 »
Alle estimater er jo "grove". Det burde uansett være mulig å oppnå WLTP under optimale forhold. Eller?
Absolutt, men det er vel ikke så viktig at det synes på estimatet i førerdisplayet.

8
XC40-EV / Sv: Faktisk forbruk og rekkevidde
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 20:06 »
XC 40 2022 får bättre EPA range
www.insideevs.com/news/532110/2022-volvo-xc40-epa-range

Det er allerede bekreftet at 2021 modell Polestar for samme software oppdatering som 2022 og dermed samme rekkevidde
Fint at XC40 får det også. Den har jo ikke helt lik software som Polestar 2.

9
Polestar 2 / Sv: Rekkevidde: DTE vs. WLTP
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 17:48 »
DTE er uansett et grovt estimat. Det er jo umulig å vite forbruket på en elbil uten å legge inn faktisk rute.

10
Jeg har XC40 og har aldri ladet til 80% på tur. Lader heller flere ganger til rundt 50 - 60% da det går mye kjappere.

11
Enig med @turfsurf at minuttpris + kWh er å foretrekke. Og da hadde det vært fint med et tall i displayet på ladestasjonen og i appen som viser hva den totale kWh-prisen er til et hvert tidspunkt siden denne varierer med hvor mye effekt bilen tar imot til enhver tid.

12
BMW iX3 / Sv: Ladeapp for ix3
« på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 21:58 »
Jeg bruker Chargefinder for å finne ladestasjoner. Har registrert meg hos de fleste tilbyderne, så det bare er å finne en ladestasjon som passer og dra brikken. Er lite opptatt av ladepris de få gangene jeg lader underveis.

13
Ladeplasser og ladekabler / Erfaringer om ladekaoset sommeren 2021
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 17:04 »
Er i Bergen nå med Volvoen. Startet i Kongsberg med 100%. Ladet ti minutter i Voss for å være sikker på å nå Bergen sentrum. Parkerte i Bygarasjen i Bergen der det var mange ladeplasser. Under én krone pr. kilowatt på 32A énfas. Er veldig fornøyd så langt. Ser ut til å være plenty lynladere til turen hjem også.

Jeg prøver forøvrig å vente med å lade til jeg er nede på 10-15 prosent og lade til rundt 50 prosent før jeg kjører videre.

14
BMW iX / Sv: Felger til vinter
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 12:22 »
Jeg mener at det bare er et utvalg av typegodkjente dimensjoner som står i vognkortet. Tror i alle fall det har vært sånn på noen av BMWene jeg har hatt før. Det vil si at hjul som var levert som originalt ekstrautstyr ikke har stått i vognkortet.

15
BMW iX / Sv: Felger til vinter
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 09:46 »
Hvorfor vil du ha 275, med røkt forbruk, økt støy, sporing og vannplaning som konsekvens? Planer om å kjøre på bane?
Det er jo noen av oss som synes brede hjul er fine.

Sider: [1] 2 3 ... 24