Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sjant1

#1
MG ZS EV / Sv: Vinterdekk
lørdag 26. september 2020, klokken 14:44
Takk for tips. Det ble litt for kort frist til at jeg slo til på noe der.

16' dekk du har bestilt? Er det pris eller andre ting som gjør at man velger 16 istedenfor 17?
#2
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
søndag 20. september 2020, klokken 22:20
Tilbudet du sikter til, er det kampanjerenten til 0,9%?
#3
MG ZS EV / Vinterdekk
fredag 18. september 2020, klokken 16:57
Hei!

Noen tips eller forslag til gode felger/vinterdekk til MG ZS?

Og hvor mye må en forvente å betale for nytt sett med vinterdekk til en MG? En forhandler skal ha 16900 hvis jeg ikke husker feil. De kunne slå av 1000kr på prisen, synes fortsatt det er uforholdsmessig dyrt.

#4
MG ZS EV / Sv: Mulig App for MG ZS EV
fredag 18. september 2020, klokken 16:53
Det er jo ganske dårlig at ingen fra MG kan gi noen indikasjon på om det kommer app eller ikke, eller i det minste si hva som står i veien for app i Norge
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til valg av EV
fredag 18. september 2020, klokken 16:49
Takk for svar! Prøvekjører en MG i neste uke. Skulle egentlig prøve en på Voss i dag, men så ble den solgt. Hvis MG ikke står til forventningene blir det å prøvekjøre E-2008, E-Niro og Kona. Samt evt vente på Maxiumus eller Aryia, men jeg trenger egentlig bil omgående.

Det er et stort irritasjonsmoment at ingen kan si noe ifht app til MG ZS, når de har det i India og Thailand. Ikke har jeg klart å finne ut om de nordiske bilene har hardware nødvendig for dette heller, sånn at man kanskje kan vente seg en app 
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hjelp til valg av EV
torsdag 17. september 2020, klokken 00:00
Takk for alle svar og innspill så langt.

Jeg skal definitivt sjekke ut MG ZS. Jeg hadde avskrevet den som et reelt alternativ uten å vite noe særlig om bilen.

Vedr. at jeg ikke er opptatt av rekkevidde så stemmer ikke det, men plass og komfort er minst like viktig. Og sist men ikke minst pris. Økonomi har jo naturligvis også mye å si, kjøper jeg en bil med 64kwh så kommer jeg til å tape mye egenkapital de første årene fordi det blir lang nedbetalingstid på lånet.

Frykten er å kjøpe noe ala MG ZS nytt også får den et stort verdifall, men her vil jeg fint kunne klare 5års nedbetaling uten at det svir for mye hver mnd. Verdifallet vil forhåpentligvis bli lavere i kroner (ikke nødvendigvis i %) enn hva en e-Niro vil ha, og at en da om et år eller to vil kunne kjøpe en E-niro til en mer overkommelig pris og med mer egenkapital.

Mtp. å kjøpe en ny E-Niro og Kona så er jeg helt enig i at rabatten man får på 2019 modellene er for liten ifht ny, men hvis man snur på det så føles det også litt surt å betale 30k ekstra kun for app og mulighet for hengerfeste, selv om begge delene har mye å si. Den nye MCU'en i 2020 modellen til E-niro er jo også veldig mye penere enn den i 2019 mod, det har jo også litt å si.

Og ja, med 600k i inntekt så vil jeg kunne klare å betjene et lån til en ny e-niro, men når man i dårlige måneder har 27000,- ut etter skatt så har en forskjell på et par tusenlapper ekstra i lånekostnader mye å si for muligheten til sparing osv. Men en e-Niro er helt klart det hjertet ønsker seg akkurat nå, og det er en omstilling å vurdere en MG ZS, for å si det mildt.
#7
Kjøpe elbil? / Hjelp til valg av EV
onsdag 16. september 2020, klokken 14:15
Hei!

Jeg er på utkikk etter ny bil. Er uten bil for øyeblikket, så man kan vel si at det haster litt etterhvert som vinteren kommer. Jeg har sett på alt fra Peugeot partner til 50.000 til brukt tesla, og har nå i det siste har jeg blitt mer og mer intr. i E-2008, Kona og E-Niro.

Litt info om meg:
Tjener omlag 600.000 i året
Har 7km reisevei til jobb
Kjører ca 14.000km i året
Fisker og fridykker en del på fritiden og trenger en bil som får plass til ei balje på 60l i bagasjerommet
Bor på Os utenfor Bergen så bompenger og ferge er kun noe jeg må betale når jeg skal sørover eller nordover, altså ikke i det daglige.
Har 60-70.000 i egenkapital (Kan strekke den til 86000 hvis jeg ikke sparer BSU i år)

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe meg en Passat GTE Hybrid da jeg tidligere har hatt passat stv og var fornøyd med det. Da kunne jeg kjørt EL til og fra jobb og på Os samtidig som man ikke trenger tenke på rekkevidde på langturer. Vurderte her biler som hadde gått mellom 50-100.000 og 2016/2017 modeller, altså med begrenset garanti igjen. Dette blir litt utrygt og på langturer osv vil forbruket kunne bli høyt. Også har man jo også veiavgift osv. Har derfor beveget meg litt vekk fra denne.

Nå ser jeg somsagt mer på Kona og E-Niro. Det som jeg synes er kjipt her er at jeg må kjøpe relativt nye biler og at man kanskje ender opp med et stort verditap de siste årene, samt at Kona og E-Niro 2019 modeller ikke har app (eller mulighet for tilhenger som E-Niro 2020 har) og kjøper jeg en bil til mer enn 250.000 så blir det mer enn 5 års nedbetaling. En E-Niro 2020 vil da bli kjøpt med 8-10 års nedbetaling.

Alternativet blir jo en rimeligere Elbil. Har da sett på leaf 30kwh og 40kwh, evt en soul. Mtp. 40kwh leaf så får man jo nå en ok tekna til omlag 240.000.

Jeg har aller mest lyst på E-niro pga plass og at jeg liker utseende på eksteriør og interiør, men fornuften per nu sier leaf 40kwh også spare videre til e-niro 2020 mod blir blilligere også kjøpe en slik. Det jeg frykter er at verditapet på leaf 40kwh kan bli stort fremover, men det er bare magefølelsen min.

Dette ble et litt rotete første innlegg her i forumet, og nå må jeg skynte meg til jobb. Men ja, jeg trenger hjelp. Så alle svar mottas med stor takk :)
Svarer i kveld eller i morgen da jeg jobber turnus.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA