Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eltyl

#1
Mach-e / Sv: Spørsmål om Mach E
fredag 25. februar 2022, klokken 09:19
Du burde nok snakke med en selger.

- trådløs CarPlay, Android Auto. Aner ikke klokker, men tviler
- tredjeparts navigasjon støttes, kommer hint i den lille skjermen
- seteminne er kun på fører, men samme justeringsmuligheter
- speilene er koblet på seteminne, ja
- speilene vippes inn automatisk (kan slås av/på i innstillingene)
- kart oppdateres over nett. Aller best med wifi der du parkerer om natten
- bare varme i setene
- rattvarmen kommer automatisk på når det er kjølig, men er egen knapp på den store skjernen ved behov

Rekkevidde blir så individuelt basert på så mange faktorer så det står jeg over.

Ladekurven blir forbedret i software som rulles ut nå. Hovedsaken er at 80%-grensen flyttet til ca 92%, og 92-100 er redusert til ca 22kWh. 0-92 vil gå så fort forholdene tillater opp mot bilens grense.

Lite aktivitet her på forumet, de fleste er nok på amerikanske forum og FB.
#2
Mach-e / Sv: Familiebil?
tirsdag 15. februar 2022, klokken 11:53
De fleste eiere er på amerikanske forum og Facebook, veldig få som engasjerer seg her.

Det finnes bredere biler, men det er skuldrene som det eventuelt blir trangt for.
Hae større barn så ikke direkte relatert, men isofix er dratt såpass inn mot midten at jeg tror ikke det blir spesielt komfortabelt i midten med to forovervendte stoler. En bakover og en forover går nok bedre for personen i midten.

To puter er det vi har nå og da er det grei plass i midten. Har ikke sammenlignet med Y.
#3
Lading i Europa / Sv: Lading i Ebeltoft, Danmark
torsdag 10. februar 2022, klokken 10:52
Sitat fra: Zero-talent på mandag 07. februar 2022, klokken 15:25
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 02. februar 2022, klokken 23:40
Det er allerede et helt subfora her inne som kun omhandler Sverige og Danmark: https://elbilforum.no/index.php?board=218.0

jeg har søkt i den, uten treff på Ebeltoft. Siden det er et populært reisemål for nordmenn tenkte jeg det  da var innafor å stille et spørsmål.

Tror ikke poenget var at det var noe feil med spørsmålet, men at det er stilt på feil plass. Så nå vil ikke neste som søker etter lading i Danmark og Ebeltoft heller finne den.
En moderator kan sikkert flytte den så den ligger sammen med de andre danske trådene.
#4
Kan ikke tenke meg at man får igjen økonomisk, men kanskje lettere å selge. Men da må du ikke velge billigste og dårligste...
Så mitt syn som potensiell kjøper er at det høres ut som en dårlig ide, spesielt hvis du ikke har pengene på konto.
#5
Lade hjemme / Sv: Rimeligste ladestasjon per nå
søndag 28. november 2021, klokken 23:59
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 28. november 2021, klokken 17:52
Dersom du lader 11kw, og det kommer effektavgift, så  kan avansert styring for å strupe effekten, spare inn noen tusenlapper i året, men jeg kjenner ikke til om utstyr finnes.

Jeg leker med dette på min Easee nå, og det kan du sette en dynamisk maks, som de kaller det.
Vil tippe Tibber blir å støtte det i sin logikk, men inntil videre gjør jeg det selv.

Du kan inntil videre omgå dette ved å lade 30 minutter per time, men vil tro effekttariff på sikt vil øke i oppløsning slik at du ikke like greit kan lure systemet.

Minste effekt min bil godtar er 6A, fant jeg ut.

Har min egen smartlading, og den må nok justere lengden på ladeøkt utifra pris, SoC og effekttopp hittil i måneden...
#6
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 02. november 2021, klokken 22:50
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. november 2021, klokken 14:19
Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Easee med Pulse velger ihvertfall forskjellige faser for lading hos meg. Om det er tilfeldig aner jeg ikke.
Det er i APIet deres, så siden Pulse vet lasten på hver fase så dytter den en kommando til laderen som reduserer lasten på de ulike fasene.
#7
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
tirsdag 02. november 2021, klokken 11:41
Sitat fra: edyrli på tirsdag 02. november 2021, klokken 10:57
Jeg har bestilt meg en Tibber Puls. Men er det noen som vet om automatisk valg av fase fungerer med denne, eller må jeg ha Easee Equalizer?
Dersom det ikke fungerer med Puls, kan jeg velge manuelt hvilken fase som skal belastes? Jeg kan sånn kjapt ikke se noen valg i Easee appen for dette.

Du trenger ingen av delene for det.
Equalizer er for å motvirke skjev belastning på fasene.
#8
Lade hjemme / Sv: Smart ladebox uten mnd kostnad?
torsdag 28. oktober 2021, klokken 06:43
Sitat fra: goggo på onsdag 27. oktober 2021, klokken 17:32
Hørte denne podcasten (som er ren reklame for et dansk firma som heter Monta) fra TU i dag.
https://www.tu.no/artikler/du-kan-tjene-penger-pa-laderen-din/514471

Der ble det påstått at de har full integrering mot Nordpool og kan styre ladingen ganske så effektivt med tilsvarende funksjonalitet som Tibber og andre.
De støtter flere forskjellige ladebokser, og jeg forsto det som at bedrifter/borettslag etc som bruker deres system må betale en månedsavgift på 45 kr pr ladestasjon men at privatpersoner slipper dette.

Som bonus kan du også selge ladestrøm til naboen hvis du vil det :)

Mulig jeg misforsto noe her - sikkert best å høre podcasten selv før du evt. kontakter dem.

mvh
Hugo

Data fra nordpool er fritt tilgjengelig. Jeg bruker de samme data selv til smartlading.

Dagens løsninger for smartlading er ubrukelig neste år. Da må du regulere effekten dynamisk istedenfor, basert på historikken for hele måneden for hovedinntaket.

Du koker likevel ned å heller lade hele natta på redusert effekt.

Ikke betal for noen abonnement rundt dette. Koster mer enn du sparer.
#9
Lade hjemme / Sv: Smart ladebox uten mnd kostnad?
onsdag 27. oktober 2021, klokken 06:50
Jeg har laget min egen smartlading ved å styre bilen og Easee selv. Og etter et halvår med tett oppfølging av dette vil jeg 100% stille meg bak påstanden om at om du bare setter en dum timer til å lade om batten så henter du inn 80% av gevinsten.

Og med ny modell på nettleie på tur skal du ikke se bort fra at du sparer mest på å låse landingen til lav effekt og heller bruke hele natta - hver natt.
#10
Mach-e / Sv: Forvarming og oppdatering
onsdag 27. oktober 2021, klokken 06:42
Forvarming fungerer helt fint på kun batteri.

Oppdatering over nett, som Tesla.
#11
Lade hjemme / Sv: Lading av 12V driftsbatteri.
tirsdag 07. september 2021, klokken 21:44
De fleste (alle?) modeller vedlikeholdslader 12V når du lader høyvoltsbatteriet. Sjekk med din bil.
#12
AC fleksilading / Sv: EL-bil vs ladbar motorvogn
tirsdag 31. august 2021, klokken 20:16
I dette tilfellet var det kun 3,6kW ladere, så du opptar den gjerne i 12 timer eller mer. Til gjengjeld var det vel rundt 15-20 ladere.
Så man kunne med god samvittighet la bilen stå, noe jeg også mener var poenget med lav effekt.

Kostet ikke noe utover den ordinære parkeringsavgiften.
#13
AC fleksilading / Sv: EL-bil vs ladbar motorvogn
torsdag 26. august 2021, klokken 22:28
Valgte hotell med destinasjonsladere i sommer. Konkurransefortrinn.
#14
Mach-e / Sv: DC Lading
tirsdag 24. august 2021, klokken 23:14
Varmepumpe ser ikke ut til å gi så nok til å forsvare kostnaden. Resonnementet er nok at rekkevidden er god nok. Biler med kortere rekkevidde er mer avhengig av de siste 10%.

Rekkevidden gjør at jeg heller ikke stresser over ladehastigheten. En lading per dag på langtur (to hvis det mangler destinasjonslader) slik vi kjører og da er egentlig 50kW tilstrekkelig kjapt. 30-45 minutter mens man hviler litt.

Men dette er veldig subjektivt.
#15
Mach-e / Sv: DC Lading
tirsdag 24. august 2021, klokken 20:15
Ladet bare et par ganger på 150kW lader. Rundt 10 grader ute, varm bil, fra 40-80% og fikk vel i snitt ca 100kW (samme MER-stasjon).

Ellers en del på 50kW ladere med omtrent full pupp.

Ikke prøvd plug charge, men funka problemfritt med brikke hos de ulike jeg prøvde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA