Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Helt grei Sørlending

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
mandag 01. februar 2021, klokken 13:03
Det er jo hurtigladere på Rysstad også, men hovedproblemet er at det ikke er raskt nok med 50kw lading når batteriene stort sett er 80-90 kwh. Ideelt sett bør nok begge disse lokasjoenen oppgraderes, da en stor del av trafikken over Suleskard kommer sørfra (Colorline).

Samtidig bør det jo snarest også komme en lynlader rundt Hovden, slik at man har muligheten til å lade før fjellovergangen(e) for de som kommer sørfra.
#2
Audi e-tron / Sv: Ekstra simkort
lørdag 16. januar 2021, klokken 20:27
Sitat fra: Trond.m på lørdag 16. januar 2021, klokken 10:26
Vet noen om man kan velge tvilling data e-sim fra vilkårlig leverandør i 21 modellen ? Har postet tilsvarende melding i «spørsmål og svar», så det holder å svare ett sted 😏

Det virker som Audi har låst det opp mot sin fullstendig overprisede løsning Cubiq. Så da får jeg heller klare meg uten wifi i bilen, selv om det er praktisk...
#3
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
tirsdag 12. januar 2021, klokken 16:42
Det fremstår jo tydelig at så er tilfelle, og i så fall er det jo veldig uheldig av Audi/Møller å markedsføre aktiv batterivarme og optimal ladekurve.

Dette var utelukkende kjøring på E-18 mellom Sørlandet og Oslo, så relativt høyt forbruk hele veien (lå stort sett på 30-32 kw/100 km, litt lavere på returen.
#4
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:34
Har dessverre ikke tilgang til temperatur. Kan ikke noe annet enn å anta at etter 2 1/2 og 7 timers kjøring så er batteriet så klart for lading som det kommer til å bli...
#5
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
tirsdag 12. januar 2021, klokken 08:53
Nå må du gjerne opplyse meg, men hva har andre bilers ladekurver med dette å gjøre? Mitt poeng er at den oppnådde ladekurven avvek vesentlig, både sammenlignet med det Audi selv publiserer, men også de testene som er utført av både NAF og andre medlemmer her inne. Det var heller ikke veldig kaldt med temperatur som varierte mellom +2 og -4 gjennom dagen. 

Batteriet mitt var driftsvarmt i begge tilfellene. Om vi tar utgangspunkt i siste ladeøkt var denne formet som en omvendt V, hvor lading steg jevnt og først nådde maks hastighet på 66% SOC. Herfra ble den ikke liggende på det nivået, men startet umiddelbart å falle jevnt ned, og var på 80% passert 100 kwh, hvor den (som forventet) fortsatte å falle. 

Dersom dette skyldes manglende batterivarme illustrerer jo det utfordringen, ettersom Audi har vært relativt tydelige på at batteriet opprettholder ideell temperatur, selv i ekstreme værforhold. Dersom det ikke skyldes temperatur er det jo fremdeles i strid med markedsføringen av bilen, hvor nettopp den stabile ladekurven fremheves som et av de største fortrinnene. I mitt hode er det ganske stor forskjell på å måtte lade 28-30 minutter og 50 minutter når en kjører langt, og sistnevnte er (nesten) grunn nok til å ikke kjøpe bilen i utgangspunktet.
#6
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
mandag 11. januar 2021, klokken 20:41
Usikker på om det skyldtes batteritemperatur, men var ikke direkte imponert over ladehastighet på min hurtiglade-debut i dag.

Ladet på Ionity Ringdalskogen, først på vei nordover og så på returen.

Første økt var etter ca 2 1/2 times kjøring. Oppnådde rundt 130 kWh på maks, etter å startet på rundt 110.

På returen hadde bilen totalt sett kjørt i 7 timer; startet med 15%, lading startet på rundt 110, og krabbet sakte opp på 148, som ble nådd på 66%. Falt derimot fort tilbake, og på 80% var den nede på 100 igjen.

Ingen andre biler på samme stolpe (på retur var det en annen bil på stasjonen).

Ladeopplevelsen ellers stod til toppkarakter, bortsett fra at jeg nok er av dem som synes det burde bli standard med tak. Det regner eller snør jo søren meg 85% av tiden i dette landet...
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
søndag 08. november 2020, klokken 10:41
Sitat fra: SveinJ på søndag 08. november 2020, klokken 09:09
Sitat fra: Helt grei Sørlending på søndag 08. november 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Sør på lørdag 07. november 2020, klokken 20:01
Flott at Sørlandet er på blokka. Håper at dere også vurderer RV 9 og Setesdalen. Setter enormt pris på din aktivitet her Lars!

Ganske utrolig at det ikke finnes en eneste lynlader langs hele RV9 enda, så krysser fingrene for at Hovden kommer i 2021. 👍 Fortum har en rekke stasjoner med enkle/doble 50 kWh gjennom dalen, men det tar rett og slett for lang tid om man er på langtur (og det virker jo ikke som de selv har tenkt å utvikle nettverket sitt videre?)

Kanskje bedre med mange og korte stopp enn få og lange?

Blir jo uansett 3 ganger så lange stopp med 50 kWh? Men for egen del er det uaktuelt med mer enn en pause/stopp på en 5-6 timers tur (i tillegg til evt nødvendig stopp i veikanten).

I tillegg er utfordringen i dette området at man gjerne skal over både en og to utsatte fjelloverganger om man fortsetter videre fra Hovden, og da må man gjerne fylle opp mot 80-90% for å komme over med god margin.

Det å lade fra 20-80/90% med en 50 kWh lader tar jo for en stor bil langt over timen, nærmere 1 1/2. en stopp på 20-30 minutter er helt ok, men noe mer gjør nok at overgangen til elbil blir uaktuell for mange (i tillegg til at det blir umulig å unngå kø ved ladestasjonene om alle skal stå så lenge).
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
søndag 08. november 2020, klokken 07:54
Sitat fra: Sør på lørdag 07. november 2020, klokken 20:01
Flott at Sørlandet er på blokka. Håper at dere også vurderer RV 9 og Setesdalen. Setter enormt pris på din aktivitet her Lars!

Ganske utrolig at det ikke finnes en eneste lynlader langs hele RV9 enda, så krysser fingrene for at Hovden kommer i 2021. 👍 Fortum har en rekke stasjoner med enkle/doble 50 kWh gjennom dalen, men det tar rett og slett for lang tid om man er på langtur (og det virker jo ikke som de selv har tenkt å utvikle nettverket sitt videre?)
#9
Audi e-tron / Sv: Forskjeller på modellår 19, 20 og 21
lørdag 17. oktober 2020, klokken 19:26
Noen som har hørt noe mer om (eventuell) åpning for plug & charge på Ionity for E-tron (i etterkant av nyheten om at dette ble lansert på my 21 for taycan)?
#10
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
søndag 13. september 2020, klokken 08:29
Tror vi kan si med rimelig stor sikkerhet at du aldri vil klare å oppnå overgang til elbil for de store massene med et system med ulike priser ved kø etc. Eneste måten å bli kvitt kø ved ladestasjoner er ved å bygge ut mange og store nok stasjoner (8-16 punkter). Det å bygge ut stasjoner med to-fire punkter som i tillegg deler på effekten blir fullstendig feil strategi.

Gjør en dette vil ikke kø bli et problem, og man har ingen grunn til å lage kompliserte prismodeller. Husk også at ladetiden automatisk vil gå kraftig ned etter hvert som biler med 150 kWh (og etter hvert høyere) overtar.
#11
Audi e-tron / Sv: Levering av bil
mandag 07. september 2020, klokken 17:42
Noen som vet om Audi har fått fart på logistikken fra Tyskland etter problemene i vår/sommer?

Forstod at det historisk har vært typisk 3 uker fra produksjon til levering, men at dette tidvis har vært en del lenger pga Corona.

Ser at det nå kjøres stabilt to ukentlige ankomster i Oslo, samt en til Drammen, men det fordrer jo at Audi får bilene til havna og har plass ombord også. Venter på en AS55 som produseres denne/neste uke...
#12
Audi e-tron / Sv: Reell plass i e-tron?
søndag 06. september 2020, klokken 09:08
Vurderte en gang Kodiaq, men var ikke imponert over den praktiske plassen. Også smal i baksetet, sammenlignet med mange. Sikkert stort bagasjerom i liter, på grunn av høyde og firkantet form, men opplevdes smalt. Det gir lite utnyttbar plass på siden om du skal ha eksempelvis barnevogn eller hundebur inn.

Vi gikk for Volvo V90 da, og angret ikke på det. E-tron oppleves som sammenlignbart med denne, selv om formen er annerledes. Men det avhenger jo veldig av hva du normalt skal pakke med deg og hvor mye av plassen i høyde og lengde en får utnyttet.
#13
Sitat fra: Amatøren på søndag 23. august 2020, klokken 20:58

Når man derimot får kjøpt de avgiftsfrie og MVA frie, så skjønner jeg ikke at folk skal være så gniene.



Personlig har jeg ikke nødvendigvis noe mot prisen totalt sett (for min egen del), men jeg er generelt mot at en beskyttet bransje skal kunne ta seg betalt så mye mer enn hva jobben burde kostet. Jeg er klar over at det finnes de installasjonene som er omfattende, men hos de fleste er det snakk om 2-3 timers jobb og kabelstrekk på 10-12-14 meter, og da er alt over 4-5 000 inkl mva overpris (forutsatt at ladeboks har innbebygd b-vern og at det ellers ikke er spesielle forhold). I tillegg tror jeg ikke det er de som har kjøpt el-bil til nå som er den store utfordringen, men alle de som fremdeles er milevis unna å gjøre det. Der tror jeg ikke argumentet om at bilen uansett er subsidiert hjelper så veldig mye...

Ellers, når det gjelder ladehastighet synes jeg det må være et krav at man får ladet opp til 80% over natten, til de gangene man ankommer på kvelden og skal videre neste dag. Og da blir ladepunkter på 3.6 kwh for snaut, uansett hvor mange man måtte ha.
#14
For mitt bruk blir det for lite, siden vi ofte bruker hytta som pitstop på lengre turer. I tillegg har vi ofte besøk av familie med 250-300 km vei tilbake, og sammen med egen bil vil man måtte lade hele helga for å ha fullt batteri på søndag.

Jeg er helt enig i at mange overdimensjonerer, og at 400v med 32a nok ikke er nødvendig for de fleste, men for min del er det uinteressant å bruke penger på noe som gir mindre enn 7-11 kWh. På samme måte kommer jeg aldri til å lade på 50kwh ladere heller, og mener det er helt feil at det fortsatt installeres om man vil få til målet om 100% 0-utslippsbiler. Jeg kjører for å komme raskest mulig frem, mens andre vil ha lange pauser, så det er vel med så mye annet forskjellige behov.
#15
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. august 2020, klokken 14:42
Du får jo ferdig montert ladeboks til 10.000 kroner og ned til 8000 kroner dersom du kan bruke eksisterende kurs. Virker som om noen har et litt forutinntatt bilde av prisleie og bruker dette som påskudd for å gi råd om tvilsomme løsninger.

Blåstikk med B-vern i fordeler er heller ikke gratis. I tillegg trenger du å kjøpe en ladekladd med blåstikk. Da går nok vinninga opp i spinninga.

Da er det vel typisk 16a 1-FAS bokser, som vel heller ikke er veldig fremtidsrettet løsning. Eksisterende kurs avhenger vel av at kursen ikke er i bruk til noe annet, så det tipper jeg gjelder veldig få?  Uansett er hovedproblemet at det i mange deler av landet er smått med alternativer på installasjonsfronten, og basert på andre innlegg virker det som tilbud på installasjon på både 10 og 12,000 for Easee-bokser er vanlig. Selv har jeg fått det ned i 7,000 og ser også de som kommer lavere, men synes også det er en håpløs pris for en så enkel jobb. Og selv om jeg velger en trygg løsning selv, gjør hvertfall det at jeg forstår at enkelte ser etter lettere utveier (og samtidig holde seg innenfor regelverket). Så om man ønsker å få flere til å lade livlig tror jeg personlig det hadde vært lurt med en mer fornuftig pris.

E-tron får du forresten med blå/rødstikk, og da blir det jo en relativt sett billig løsning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA