Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - JarleH

#1
Noen som har denne bilen som kan svare på om hva som er forskjellen i å ha aircondition på og av? Er det bare for å lage kald luft, eller påvirker det også varme valg?
#2
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 04. september 2020, klokken 06:48
Sitat fra: JarleH på torsdag 03. september 2020, klokken 13:02
Liten oppdatering ang lading av bilen:
Testet lading på jobben, det går temmelig tregt, om jeg ikke husker feil lader den på ca 8A. Selv om den står der hele dagen vil den ikke klare lade helt opp. Og det er og der balansert lading over alle laderne, så ladingen balanseres mellom alle bilene som er koblet på.

Hjemme så låner jeg inntil videre el-stikk hos nabo parkeringsplassen. Tar da rundt 15+ timer å lade fullt opp. Snakket også mye med de som skal installere laderne her hos oss, og de ga meg bra info. Snakket også om at vi kan se om vi får tilbake pga enøk tiltak. Men ja er fortsatt usikker på om skal bry oss med elbil lader til 23 000. Ladet bilen full sist søndag/mandag, og den er fortsatt over 80%, bruker bilen lite. Vil aldri tjene inn igjen de 23 000 på mange år, og vi skal trolig ikke skal bo her mer enn kanskje 1,5 år til. Får se hva vi gjør.

Ellers har prisene på Skoda Eniaq eller hva den heter kommet, ser bra ut de synes jeg. Kan være aktuell som bil nr 2, men som langkjørings-bil.

Funger sikker med shuko men som permanent ladepunkt er det ulovlig, som sagt, og tviler på at de som eier P-huset vil tillate dette på sikt. Det kan gi avkorting på forsikring om ulykken er ute.

ehhh jeg vet det, men la oss si det slik: her har folk ladet med shoku i årevis, inkludert nåværende styreleder  :police:
#3
Liten oppdatering ang lading av bilen:
Testet lading på jobben, det går temmelig tregt, om jeg ikke husker feil lader den på ca 8A. Selv om den står der hele dagen vil den ikke klare lade helt opp. Og det er og der balansert lading over alle laderne, så ladingen balanseres mellom alle bilene som er koblet på.

Hjemme så låner jeg inntil videre el-stikk hos nabo parkeringsplassen. Tar da rundt 15+ timer å lade fullt opp. Snakket også mye med de som skal installere laderne her hos oss, og de ga meg bra info. Snakket også om at vi kan se om vi får tilbake pga enøk tiltak. Men ja er fortsatt usikker på om skal bry oss med elbil lader til 23 000. Ladet bilen full sist søndag/mandag, og den er fortsatt over 80%, bruker bilen lite. Vil aldri tjene inn igjen de 23 000 på mange år, og vi skal trolig ikke skal bo her mer enn kanskje 1,5 år til. Får se hva vi gjør.

Ellers har prisene på Skoda Eniaq eller hva den heter kommet, ser bra ut de synes jeg. Kan være aktuell som bil nr 2, men som langkjørings-bil.
#4
Sitat fra: JarleH på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:58
Ladet for første gang på Fortum her nettopp. Likte ikke laderen, den viste ikke kw den ladet med. Skjermen viste hele tiden % på batteriet, det var ok, og bedre enn Grønn Kontakt. Men Grønn Kontakt viser mer info om man trykker på knappen på laderen.

En ting; jeg klarer ikke å finne noen plass inne i bilen som viser hvor mye kw den lader med, men den viser A (amper?). Det VIRKER som om dette er samme som watt, men er ikke helt sikker. Noen som aner om dette A tallet er samme som watt effekt? Det er det samme tallet som viser forbruk eller regen når man kjører bilen. Klarer ikke finne dette i manualen.

Grønn Kontakt ved Obs i Sandefjord/Torp hadde samme gamle type lader som Fortum (lite info).

Den Grønn Kontakt laderen som hadde mye info var en rimelig ny gruppe ladere ved Burger King Grelland på vei inn mot Drammen sør fra.
#5
Ladet for første gang på Fortum her nettopp. Likte ikke laderen, den viste ikke kw den ladet med. Skjermen viste hele tiden % på batteriet, det var ok, og bedre enn Grønn Kontakt. Men Grønn Kontakt viser mer info om man trykker på knappen på laderen.

En ting; jeg klarer ikke å finne noen plass inne i bilen som viser hvor mye kw den lader med, men den viser A (amper?). Det VIRKER som om dette er samme som watt, men er ikke helt sikker. Noen som aner om dette A tallet er samme som watt effekt? Det er det samme tallet som viser forbruk eller regen når man kjører bilen. Klarer ikke finne dette i manualen.
#6
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 13. august 2020, klokken 06:49
I dette tilfellet er det heller ikke gitt at man får satt opp lader på et senere tidspunkt, da kapasiteten kan være brukt opp av enkelt ladere som ikke snakker sammen og deler på kapasiteten.

Det kan ha MYE å si for prisen.

Hos oss er det avklart at man kan koble til flere ladere av samme type i nettet senere, beklager om jeg har skrevet noe som har vært misvisende. Det vi ikke vet er om man fortsatt får lov til å sette opp ANDRE ladere, noe jeg tviler på da kursene trolig er brukt opp utenom det nye anlegget.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Ny El-suv
tirsdag 11. august 2020, klokken 21:50
Nettopp kjøpt MG ZS EV, gikk på et kompromiss og kuttet ned på rekkevidde som et must for å få en bil som da maks speket koster ca 160 000 mindre enn KIA E-Niro, som jeg også så på. MÅ du ha mer rekkevidde så hadde jeg seriøst vurdert KIA e-Niro. Det er ikke mange andre å velge i, da må du MYE mer opp i pris.

Peugeot e-2008 var på lista mi, men gadd ikke se på den. Har ikke bare inntrykk av 'franske' biler.

Bare ha i minne at neste år vil det komme flere bedre biler med mer rekkevidde i den klassen du ser etter (som også vi så i). Så kan du vente ett års tid, så anbefaler jeg det.
#8
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. august 2020, klokken 12:13
Angående ladestasjon så ville jeg slått til og kjøpt Zaptech særlig på grunn av at du skal flytte. Mange unge vil slite å hoste opp 22.000 på en ladestasjon etter at de akkurat har kjøpt leilighet, men dersom de kan øke boliglånet og bake det inn der så ser jeg for meg at de er villig til å betale mye mer enn 22.000. Se bare for deg at unge med en 2013-modell e-up skal velge hvilken leilighet de skal by på: den til salgs med ferdig Zaptech - state of the art - ladestasjon....eller den hvor de har mulighet til kanskje å fikse til noe kanskje. En person mer på budkrigen kan bringe prisen langt opp! Og laderen kan brukes i markedsføringen!

Sånn ellers er Zaptech-laderne veldig smarte, sånn at de kan ta hensyn til strømforbruk på hele bygget, og så fordele ut på en smart måte. Synes og det er rart de ikke forbyr andre ladestasjoner da det ødelegger litt for de andre som skal lade...særlig hvis det tar av...med mindre de har veldig stor "overkapasitet" i bygget.

Spurte megler som kjenner området her godt, og han skriver at han ikke ser på lader som en merkbar fordel, så lenge man bare vet man kan sette opp lader. Var litt det jeg regnet med.

Så vi får se, prøver litt å lade av og til på jobben. Og jeg vurderer høre med en av de som har plass nær meg om jeg kan lade hos de av og til, og betale de.

Vi får se hvordan det går...
#9
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 10. august 2020, klokken 12:13
Angående ladestasjon så ville jeg slått til og kjøpt Zaptech særlig på grunn av at du skal flytte. Mange unge vil slite å hoste opp 22.000 på en ladestasjon etter at de akkurat har kjøpt leilighet, men dersom de kan øke boliglånet og bake det inn der så ser jeg for meg at de er villig til å betale mye mer enn 22.000. Se bare for deg at unge med en 2013-modell e-up skal velge hvilken leilighet de skal by på: den til salgs med ferdig Zaptech - state of the art - ladestasjon....eller den hvor de har mulighet til kanskje å fikse til noe kanskje. En person mer på budkrigen kan bringe prisen langt opp! Og laderen kan brukes i markedsføringen!

Sånn ellers er Zaptech-laderne veldig smarte, sånn at de kan ta hensyn til strømforbruk på hele bygget, og så fordele ut på en smart måte. Synes og det er rart de ikke forbyr andre ladestasjoner da det ødelegger litt for de andre som skal lade...særlig hvis det tar av...med mindre de har veldig stor "overkapasitet" i bygget.

Ang salgs argument for leiligheten, skal jeg sjekke dette opp med megler. Men jeg regner ikke med at det vil ha mye å så, men jeg kan ta feil. Jeg renger med at så lenge de vet det kan settes opp, så er det nok, og 23 000 mer på et lån er ingen ting i denne sammenheng. Meeen skal spørre :)

Ang andre ladere så er det slik at jeg var med i styret her før. Og jeg vet at de før hadde det problemet at alle 'kurser' holdt på å bli brukt opp. Er nok derfor de nå gjør dette, og jeg vet ikke om vi fortsatt får innvilget å sette opp andre enn disse som nå er valgt. Jeg fikk ikke svar fra styreleder på min siste lange SMS, så jeg vet ikke mer.
#10
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

Mener du MG subforumet eller? Der er det liten vits å poste noe ser det ut som, for det meste gamle poster og virker som 'ingen' der faktisk eier bilen. Eller mente du en annen post et sted?
#11
MG ZS EV / Sv: Kjøp av mg hva kan man forvente
søndag 09. august 2020, klokken 23:45
Sitat fra: Kniffen på onsdag 15. juli 2020, klokken 20:03
Tenker på kjøp av MG. Hvor mye extra må man belage seg på ang serviceavtaler vinterdekk og evt det selgerne vill selge inn extra. Hva kan man greie og prute ned om man kjøper dyreste utgave?

Nettopp kjøpt. Prute? Svært lite, tilnærmet ingen ting. I hvert fall på Luxury utgaven da de ikke får nok biler til Norge, kunne solgt mange flere om de hadde hatt biler. Jeg fikk vinterdekka med på kjøpet og god service. Prøvde ikke en gang å selge noen service avtale, var aldri et tema en gang.
#12
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 14:01
Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
Tror du skal legge disse spørsmålene i tråden for bilen du har og ikke i den tråden.

God ide! Skal gjøre det senere i kveld.  :+1:
#13
Sitat fra: Toalmar på søndag 09. august 2020, klokken 13:51
Sitat fra: JarleH på søndag 09. august 2020, klokken 09:38
Ser at det blir mer enn 15 000, det blir ca 16 500 for boks + standard installasjon, så kommer ladekabel i tillegg som er ca 2 700 kr, og jeg er redd for at vi må betale mer for installasjon også. Så ja det blir billigere trolig, men det blir ikke så mye. Så da dropper jeg det styret.
De elbilene jeg har vært borti har alle hatt løs Type 2 kabel. Hvis dette gjelder din også så slipper du kostnaden du ramser opp her på kr 2.700,-  :+1:

Ja, det stemmer, kabel er med bilen + nødlader.
#14
Kjørte inn til jobben for å teste ladingen der. Vet ikke hva watt jeg fikk, var nok rundt de 7 som det snakkes om, det jeg så jeg fikk var 8A. Da jeg begynte lade på 61% så estimerte den lading i ca 5 timer (da til 100%). Etter ca halv time hadde den ladet ca 5%. Så her er en mulighet å 1-2 ganger i uka kjøre til jobben for å lade der. Laderen på jobben er en Schneider EVlink Smart Wallbox EVB1A22P2KI. Kom til den siden da jeg scannet IRkoden på den.

Ellers er det mulig jeg har funnet en bug; etter jeg festet barnesetet i høyre baksete, så viser den varsel på de 2 andre setene bak når man starter bilen (setebelte varsel så langt jeg kan se, må trykke OK for å fjerne meldingen). Noen andre som har oppdaget dette?

Litt irriterende også at dersom man setter feks en PC sekk i passasjer setet, så begynner bilen å pipe å varsel om setebeltet. Har ikke funnet en måte å fjerne dette på.

En ting; noen som vet hva den gule trekanten i dashen er som sier noe sånt som 'xxxx speed limit detected' (husker ikke første ordet, er noe som betyr noe sånt som avvikende eller urk... husker ikke ordet. Kommer flere plasser når man kjører, som om feks den tror at det er en midlertidig annerledes fartsgrense av eller annen grunn.
#15
hmmm ser at prisene ikke stemmer slik jeg listet de opp først for Circle K. Ser at det blir mer enn 15 000, det blir ca 16 500 for boks + standard installasjon, så kommer ladekabel i tillegg som er ca 2 700 kr, og jeg er redd for at vi må betale mer for installasjon også. Så ja det blir billigere trolig, men det blir ikke så mye. Så da dropper jeg det styret.

Men skal sjekke opp Circle K vs andre når vi skal bygge i hvert fall.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA