Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Grosor

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 10. mars 2024, klokken 10:47
Man kan vel si at det ikke var plass til andre merker i markedet før Think gikk konkurs i 2011, det var jo først da eventyret startet👍

Post hoc ergo propter hoc...
#2
Model Y / Sv: MY2023 "demo" bil og motorvei kjøring
onsdag 31. januar 2024, klokken 16:45
Egen erfaring etter å ha satt på en del i model Y taxier er mye den samme. Særlig i baksetet synes jeg vibrasjoner fra vei med litt grov asfalt blir overført vel effektivt opp i setet.
#3
Her ser det ut til å være varmgang i kontaktpunkt mellom base og chargeberry. Sikkert produksjonsfeil, men kan like gjerne skyldes at montøren ikke har klikket den skikkelig inn i basen ved montering. For meg personlig er det dette  ekstra kontaktpunktet her jeg liker minst med designet deres.

Flaks at den ikke var koblet til 3fas 230V, da hadde vel «ladeeksperten» fått nok vann på møllen til å spinne opp sitt eget minikraftverk  😂😂😂
#4
Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. desember 2023, klokken 17:55Det er vanskelig å finne kvalifiserte norske håndverkere for bedriftene i alle fall i oslo. Bare å finne noen uten stort fravær eller redusert orden og oppførsel (om det fortsatt finnes) og et snitt på 3 var vanskelig i alle fall for 10 år siden. Tror vi skal være glad for all arbeidsinnvandringen vi har fått fra Øst-Europa.

Det er jo nettopp denne enorme arbeidsinnvandringen som har fortrengt nordmenn og gjør at ingen søker seg til yrkesfag lenger. Status til yrkesfag er på bunnivå. Jeg hadde heller ikke vært motivert til å søke meg til et yrke når utsikten er en arbeidsplass hvor ingen snakker norsk.
#5
Sitat fra: filtvet på torsdag 07. desember 2023, klokken 13:31Se på all billig arbeidskraft som tas inn her: trailerbransje, bygg- eiendom, IT, osv. Ser 90% utenlandske trailere på E6.

Hører aldri LO/Ap kritisere noe av dette. Men en "tariffavtale" løser vel alt.....

Hvis du ikke hører dette så hører du neppe godt etter. Det er skrevet side opp og side ned om rasering av den norske byggebransjen og de lave søkertallene til linjene som utdanner ungdommen inn i dem. Om utenlandske sjåfører på elendige vilkår og like elendige kjøretøy. Om outsourcing av IT tjenester fra egne ansatte til callsenter i India.

En tariffavtale gjør jo nettopp det at en utenlandsk arbeidstaker koster like mye som en nordmann og dermed at man konkurrerer om arbeidet på likere vilkår.
#6
Sitat fra: filtvet på onsdag 06. desember 2023, klokken 17:51Jobber i it-bransjen og absolutt ingen klager på at billig-land tar våre arbeidsplasser. Så hvorfor skal jeg vise "solidaritet" tilbake?

Dette er rent tøv. Alle fagforeninger jeg kjenner til er tydelige motstandere mot outsourcing og nettopp outsourcing av IT tjenester har vært tema på min arbeidsplass (middels energiselskap) i en årrekke og er noe som har skapt mye misnøye og konflikt.
Imidlertid benytter selskapet i disse konfliktene sin styringsrett som igjen understreker at selv om man har en sterk fagforening er det ingenting som trumfer selskapenes rett til å gjøre som de vil.
#8
Her er noen som hevder at designet av bilenes 12V system kan føre til denne type ukontrollert akselerasjon.

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html
#9
EQE / Sv: Avduking av nye EQE SUV i Bergen, 11.05.2023
fredag 12. mai 2023, klokken 19:44
Jeg venter nok til over nyttår med å bestille, men tenker ganske likt som deg.

Du nevner det ikke men jeg ville få med multikontursetene.

Så vil jeg prøve 350 vs 500 før jeg bestemmer om effekten betyr noe for meg i praksis.
#10
EQE / Sv: Avduking av nye EQE SUV i Bergen, 11.05.2023
torsdag 11. mai 2023, klokken 17:44
Var og så på den i dag. Fant meg svært godt til rette i seter både bak rattet og i baksetet.
Designet er flott både innvendig og utvendig, men den de har nå er uten AMG pakke som jeg nok ville valgt selv.

Tenker jeg vil booke prøvekjøring om noen uker når verste stormen har lagt seg og man kan få mer enn 30min med bilen. Spent på kjørekomfort og om at det er noe mindre sprut i 350 enn det jeg har i dag betyr noe som helst.
#11
Lade hjemme / Sv: 32A 3-fas IT / 6 eller 10mm2
søndag 16. april 2023, klokken 18:07
Hvis man skal unngå synsing så finnes det ikke noe fasitsvar basert på opplysningene du kommer med. Må vite forlegningsmåte og kortslutningsverdier på anlegget.
 
Du må nesten bare høre med en installatør hva som må til i ditt tilfelle. Ikke sikkert nettselskapet tillater 3x32A til elbillader i ditt område engang.

Easee sin lastbalansering har ingen påvirkning på dimensjonering av kabler.
#12
Sitat fra: geear på torsdag 06. april 2023, klokken 08:33
Sitat fra: TU-12 på onsdag 05. april 2023, klokken 15:26Så vidt eg kan sjå så har TÜV testa det meste ang denne boksen. Alt frå det mekaniske (aldingsbestandigheit o-ringer, UV/vær motstand, slagfastheit) til det elektriske.
Men oppdraga frå Easee gjekk ikkje ut på noko sertifisering.
"Scheme:  without certification"
Finnes det noko veggboks for ladeuttak som har TÜV, NEMKO, SEMKO eller FIMKO merke/sert på seg egentleg...

Ut frå min egen vurdering av alt eg har lese av dokumentasjon, så er det ganske mange meir tvilsomme elektriske produkt enn Easee Home - i ein tradisjonell norsk heim.
 
Men når nettopp disse testrapportene, innsendt fra Easee til ESV, dokumenterte avvik fra Easee sin merking/dokumentasjon, så ble neppe tilliten til Easee større. For eksempel tetthetsgraden som den feilet på. Hadde Easee merket ned til IP44, eller modifisert produktet, etter test, hadde de nok hatt litt mer å gå på...

Jeg tolket dette mer som at ESV ikke forstod dokumentasjonen de fikk tilsendt. At testen ESV viser til var en test som ble gjort på bokser som var satt sammen uten lim og at disse viste tendens til inntrengning av støv. Basert på dette fortsatte de med å lime boksene sammen på fabrikken. Det er altså ikke riktig at de ikke klarer IP54.
#13
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 13:21
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 13:03
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:49
Om du ser de to hvite klumpene med vippebrytere i senter av ladeboksen, så er det du ser der, disse sikringene med vern i.



Det der er ikke en Zaptec go...
Det har jeg da heller ikke påstått. Bildet ble valgt for å vise hvordan man ser at vernet er fysisk i boksen. Og Zaptec go krever faktisk vern i sikringsskapet, så for den er det løst på den måten.

Men bildet er fra installasjon av Zaptec, ifølge artikkelen det ble hentet fra. Men kan se ut som det er brukt illustrasjon fra Defa. Minner om en Defa eRange IQ.


Her fra Zaptec Pro, der man ser vernet greit, der og:



Poenget mitt er jo nettopp at de spesifikke laderne jeg nevner IKKE har fysiske vern i boksen som håndterer dc feilstrøm. De håndterer altså dc feil på samme måte som easee gjør det.

Zaptec go og de andre jeg nevnte krever kun type a på kursen og er slik ihh for AC jordfeil.
#14
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 12:49
Om du ser de to hvite klumpene med vippebrytere i senter av ladeboksen, så er det du ser der, disse sikringene med vern i.



Det der er ikke en Zaptec go...
#15
Sitat fra: RJK på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:55
Sitat fra: Grosor på onsdag 15. mars 2023, klokken 11:29
Sitat fra: jlan på onsdag 15. mars 2023, klokken 10:59
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 15. mars 2023, klokken 09:53
Hvis dette oppretholdes vil jeg anta det holder med å ha en Type A foran Easee slik som det er gjort for Zaptec GO.
Ja, hvis Easee sin RCM-DD løsning blir godkjent av Elsäkerhetsverket. Men det er ikke sikkert. De skriver jo at "Produktet oppfyller inte kravet til DC-skydd".

Den er denne biten jeg forstår minst av. Akkurat dette mener jeg er løst på samme måte i de fleste ladebokser som har dc feilstrømovervåking, les ikke innebygd separat type B vern. Hvis ikke dette også er knyttet mot disse separate releene som ikke er mekanisk sammenkoblet.
Det er viktig å se hva som faktisk står, for hele greia er en teoretisk problematikk, mer enn nødvendigvis et fysisk eller praktisk problem.

Sitert fra innlegget til Lars Krogenes, med min uthevning på teksten:

"Varför förbud att säljas?
Anledningen till försäljningsförbuden är att det inte finns en jordfelsbrytarlösning och ett DC-skydd som uppfyller kraven i de standarder som utrustningen är deklarerad för."

Den er altså deklarert mot en standard de avviker fra på det med DC-vernet, som krever en elektromagnetisk bryter med en testknapp.

Easee sier de har innebygd jordfeilvern, så ingen behov for å montere dette i skapet i tillegg. ESV mener dette ikke er som i kravene for standarden Easee sier de følger, og de har ikke info nok til å si hvordan elektrikerne kan sjekke at dette fungerer, eller koble av laderen. Derfor har de nå utstedt salgssforbud.

Mulig Easee kan komme rundt dette ved å samsvarserklære det der de ikke henviser til standarden, men legger ved nok dokumentasjon på at løsningen er mer enn god nok til tross for å ikke følge standarden.

Alternativt må man likevel inn med et slikt vern i skapet eller i laderen, for det er ikke krav om at vernet sitter i selve laderen. Mange "dummere" ladere er godkjent, men bare om det finnes et slikt vern i skapet, og elektrikerne er pålagt å montere dette.

Jeg forstår det som står der, det er derfor jeg ikke forstår...😂

Det er altså kun dc feilovervåkingen jeg undrer meg over.

Easee sin dc feilovervåking fungerer slik jeg ser det identisk med de fleste andre ladere på markedet som har dette innebygd.
Hvorfor er ikke dette et problem for andre?F.eks zaptec go, twc eller eo mini?

Hvilke andre ladere var med i denne kontrollen til swenskene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA