Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - omheien

Sider: [1]
1
e-Golf / Sv: Hjemmelading og tider og styrke på lading
« på: Torsdag 07. Januar 2021, klokken 18:50 »
Nais. En annen ting, er det ikke meningen at den skal lade med 7.4Kwt? Eller er det bare tilgjengelig med TN nett?
Ser på laderoboten at den bare trekker 18A på to av lederne. Den siste lederen står på 0

2
e-Golf / Hjemmelading og tider og styrke på lading
« på: Tirsdag 05. Januar 2021, klokken 21:17 »
Jess. Har til slutt fått meg en Egolf 2020 og er kjempefornøyd så langt.
Har også investert i en Eeasee lader og fått montert den på veggen og den funker også veldig bra. Men så er det dette med ladeprosenter og slikt. Blir jeg avgrense til 80% når jeg lader hjemme?
Laderen er koblet til en 32A kurs

3
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpe Hyundai Kona som er side importert
« på: Mandag 13. Juli 2020, klokken 12:13 »
Har selv en gråimport, kjøpt på forsommeren i fjor. Hyundai har fikset en garantisak pluss at det er gjennomført to aksjoner fra Hyundai (pakning til ladeluke og vannpumpe) Jeg kan ikke melde om noe negativt.
Hvorvidt prisen på 410000 er ok eller ikk, kommer litt an på om det er soltak og vinterdekk.
Akkurat den biten må du nok vurdere selv 🙂
Nei. Dette er uten soltak og vinterdekk

4
Kjøpe elbil? / Kjøpe Hyundai Kona som er side importert
« på: Mandag 13. Juli 2020, klokken 08:47 »
Hei alle
Jeg har fått et tilbud fra en bilselger om en ny Kona som er rigget med 11Kw onboard.  I følge nettsidene til Hyundai så betyr dette at den er satt opp som Premium.
Den har gått 50Km, sikkert demo brukt
Prisen jeg har fått er 410000,-
Jeg har et par tanker rundt dette:
- En sideimportert bil - hvordan forholder Hyundai Norge seg til garantier da?
- Er 410000 en akseptabel pris for noe som er side importert?

5
Kona har i vinter vist rekkevidde på rundt 330 km, der jeg kjører mye i 100 og 110-sone med +20 på de øverste fartsgrensene. Du vil da kunne kjøre frem og tilbake 2 ganger, og likevel ha strøm igjen til nesten ene veien. På sommeren vil det rekke ihvertfall 3,5 ganger. Selv om du nesten utelukkende kjører 110-sone, så tviler jeg på at du kommer over 50 %, ihvertfall ikke mere enn noen få dager om vinteren.

På 7,4 kW fyller du bilen fra nesten 0 til 100 % fullt på ca 9 timer, på 16A eller 3,6 kW burde du fint lade dette på 17-20 timer. Lader du hver dag, så er det som sagt bare rundt 40 % som er brukt. Om man da tar 20 timer på 100 %, så gjør du 40 % på 8 timer, altså godt mindre enn det jeg tipper bilen får stå i ro om natta. Eller 3 timer med 7,4 kW effekt, som du får ved 32 A 1-fase. Altså bør dette fungere veldig greit, selv ved 16 A.

Med 10 A eller 2,5 kW, så lader du fra tomt til fullt på 25 timer, mens 40 % fylles da på 10 timer, som sannsynligvis rekker veldig greit det og. Også om forbruket går noe mere opp på kaldere/værre dager enn jeg har rukket å oppleve i min tid med Kona mi, så har du uansett endel å gå på, og kan toppe opp av reserven i helga om det kniper på.

Det burde altså fungere veldig greit det og, uten hurtiglading utenom dager det har knepet på med masse ekstrakjøring eller perioder med veldig dårligere forhold. Men safe gjerne med 32 A om du vil, du kan heller justere effektuttaket via bilens programvare.
Supert, tusen takk for info.
Jeg har til hensikt å montere en vegg lader.  Guttungen er trikker og tar den jobben.
Hva gjelder lading så ser jeg argumentet ditt, Det er altså strengt tatt ikke nødvendig med 11Kw onboard lading og vips så skal en 350K Kona egentlig greie seg.  Jeg forstår deg rett nå ikke sant ?

Ståbass på to meter går som nevnt inn i en Nissan Leaf.  Er Kona en vesentlig mindre enn denne bilen ?

6
Altså, som tittelen sier - jeg er ute etter å komme meg inn i Elbil eraen

Ok.  Her er årsaken:
Jeg pendler frem og tilbake til Sandefjord, fra Sande.  Dette er 6.5 mil hver vei.  Jeg har så langt kjørt tog og det koster 2500,- i måneden
Så tenker jeg - for disse pengene kan jeg like gjerne finansiere en el-bil, som da kan brukes til litt mer enn bare pendling.  Tross alt er jo pendle kostnadene med tog å regne som "ut vinduet" da månedskortet ikek gir meg muligheten til å reise noen andre sted.  Vel, nok om det...

Jeg er altså på jakt etter elbil.  Jeg har ikke veldig greie på dette, og først i går innså jeg at det er ombord laderen som bestemmer ladekapasiteten - ja - så fersk på dette er jeg altså :)

Jeg kan godt kjøpe nytt, og jeg falt egentlig litt for Hyundai Kona til 350 lapper - helt til jeg så at jeg måtte oppgradere til topp modellen for å få 11Kw lading og dermed står det et firetall foran prisen

Så kikket jeg på Zoe og den virket til å være både godt priset og relativt greit med kapasitet, helt til jeg innså at dette egentlig er å betegne som et plagg.

Men ok, til saken:  Her er det jeg MÅ ta høyde for:
Frem og tilbake til Sandefjord, altså 13 mil, på motorveien med 110 km/h (gjerne litt til), og god varme i kupeen i 47 uker i året.  Bilen må ha ladekapasitet ved hjemme lading mens jeg sover, rundt 7 timer. Jeg har nok strøm i kåken, men har kun IT nett - ikke TN nett. Tror det kan endres, men er ikke sikker.  Hovedsikringen er på 3x63A
All lading skal gjøres hjemme er et utgangspunkt.
I tillegg er jeg musiker, spiller ståbass som er godt å vel to meter lang, har bass forsterker og en koffert - trenger plass til dette baki

Jeg har testet plassen i en Leaf og det funker

Jeg er skeptisk til å kjøpe elbil brukt - av en eller annen grunn - aner ikek hvorfor. Har sikkert noe med å kunne ha noen å slå i hue hvis batteriene ryker.  Har for lite greie på dette til å kunne mene noe om det egentlig.

Så da gjenstår det for dere å si:  Kjøp xyz bilen og abc hjemmelader utstyret

Håper på svar her altså :)

Sider: [1]