Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elbilusikker

Sider: [1] 2 3 4
1
Volvos PH / D5 vs D6 forskjeller?
« på: ſøndag 20. Juni 2021, klokken 23:40 »
Lurer  på om noen har testa D5 polestar optimalisering 288 hk. Vs D6 orginalt 288 hk?
Om det er noe forskjell på de to motorene da.

2
Model 3 / 2019 model 3 lr awd godt kjøp
« på: Tirsdag 15. Juni 2021, klokken 10:07 »
Skulle egentlig ha en s85d men forhandleren rotet til det. Så jeg ble oppgitt å ga f.

Kikker i steden for på en 2019 model 3 LR awd med alt utstyr utenom fsd hw3. Sistnevnte vet jeg ikke hva er og om man trenger.

Hva burde man passe på ved kjøpe en 2019 modell som har gått rundt 70000 km. Og prisene på rundt 370 +- er det innafor eller litt stivt¿

Og en annen ting jeg lurer på. Ser at model 3 awd LR skal ligge på 462 hk. Men da jeg søker opp enkelte jeg ser på,varierer det helt ned til 202 hk på vegvesenet.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Tør man kjøpe 2015 Tesla S
« på: Mandag 14. Juni 2021, klokken 11:45 »
Det har vel vært ganske fremmed for privatbilister her i landet, å ha bil med garanti. Og mange biler følger jeg meg ganske trygg på å ha uten garanti.

Derimot kan det være enkelte eksperimentelle bilmodeller, og premiummodeller som jeg ikke ville hatt uten garanti.

De første årgangene av Model S, var prega av hyppige motorbytter, etterhvert som det kom ulyder i et skranglete drivverk.
Det er vanskelig å finne ut av om problemet er løst, eller om man må fortsette å bytte motor, som enkelte har gjort før.
Det kom forklaringer på ulike årsaker og flere tiltak.
En gang en kollega av meg holdt på å bytte drive unit for 4. gang, spurte jeg på forumet her, om det finnes utveier, og da blei jeg pepet ut, for å ha stillt spørsmålet, siden problemene skulla ha vært løst for lenge sida, og det visstnok ikke var noe problem lengre.
En teori jeg har fått høre, er at det blei mindre belastning på drivverk med dual motor.

Var det 8 års garanti på drivverket?

Hørt samme. Mindre belastning ved dual..

Hva som er av garanti på drivverk er jeg usikker på. Men har utvidet nybilgaranti på den jeg endte opp med. Så spørs hva som dekkes av det...
jeg kjører den uansett på naf og tar en nybilgaranti test rett før utløp. Så får jeg eventuelt levere den inn til tesla med to do list... å se hva de sier..
alternativet er å gå på forhandler som markedsførte bilen med nybilgaranti..


4
Tesla / Sv: Nybilgaranti utløper snart
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 22:50 »
Jeg tok garantiutløpstest hos NAF. Fikset noe i understell og parkbremskalipper. Sparte noen og tredve tusen på det

Så bra naf har det.. da blir det time der. Takk for info.👍😊

5
Tesla / Nybilgaranti utløper snart
« på: Lørdag 12. Juni 2021, klokken 11:40 »
Hei. Kjøpt en 2015 tesla s p85d med utvidet nybil garanti frem til 2023, eller km passeres før evt. Har ca 20000 km igjen før den utløper.

Hva burde man gjøre/sjekke på tesla før dette går ut¿

Det er også garanti på el motor, batteri og drive unit. frem til 2023 på bilen.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Tør man kjøpe 2015 Tesla S
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 12:45 »
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren😁 og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart.

Ser ut til at dette er rette plassen for en firehjulstrekker.

Burde egentlig hatt stridsvogn.
Men får vente til de blir litt rimeligere👍😂

7
Model S / Sv: Gratis lading og ikke¿
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 12:42 »
Takk for svar. Da ble jeg litt klokere på tesla

8
Model S / Gratis lading og ikke¿
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 11:14 »
Ser på 2 stk s p85d. 2015 mod begge to. Den ene har gratis lading ikke pano tak.
Den andre har pano tak ikke gratis lading..

Hvorfor har den ene det og den andre ikke¿

Da jeg leser at alle ble levert med gratis lading fram til 2018...

Noe som kan reaktiveres,bestilles feks om man vil ha gratis lading¿

Vil ha gratis lading pga kjøring men også panotak......


9
Kjøpe elbil? / Sv: Tør man kjøpe 2015 Tesla S
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 08:44 »
Når det gjelder vinterføre og bratte bakker er bilen særdeles bra.

Men bør ikke en Leaf være grei på vinteren? Ser for meg at fraværet av forbrenningsmotor og gir lettere gir rett kraft på hjulene.

Har ikke turt prøve leaf på vinteren. Det pga vi får bare besøk på vinteren av folk med 4x4 alle andre venter til våren😁 og hadde en leiebil med framhjulstrekk å den hadde ikke sjans på bakken som går nesten rett opp 300 meter med svinger. Så man får ikke fart. 

10
Kjøpe elbil? / Tør man kjøpe 2015 Tesla S
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 13:23 »
Har hatt 2 leafer og 1 i3. Dog kun som sommer biler. Da vinter og bakker er ett problem. Så gamle traveren outlander phev funker som gull der.

Vurderer nå å prøve meg på el bil vinterstid også. Å da er det kun Tesla som er aktuelt. Ser på S serien og vil helst ha p85d da denne fungerer til vår behov. Men jeg vil ikke brenne av mer enn 350 000 kr i første omgang. Da jeg prøvekjørte en å må si det er veldig annerledes bil. Leaf og i3 er liksom vanlig bil også. Mens telsa er noe man virkelig må vende seg til.

Spørsmålet er 2015 s85d grei bil og teste ut en vinter for så bytte den inn i en nyere neste år eventuelt. Hva burde jeg se etter av utstyr. Å hva burde sjekkes for å slippe feil.

Å hvordan er tesla på vinterføre å bratte bakker.


11
Mitsubishi Outl. PH / Limited driving mode???
« på: ſøndag 31. Januar 2021, klokken 19:36 »
Hei. Får av og til opp limitid driving mode. Noe som vet hvorfor outlander phev 2014 modell kan si noe sånt ?

12
Lade hjemme / Hvilken ladestasjon for i3 94ah hjemme?
« på: Fredag 17. Juli 2020, klokken 22:48 »
Hvilken ladestasjon er å anbefale til BMW i3 94ah hjemme.
Tenker da på kvalitet, ladefart og pris.

13
BMW i3 / Dekk og Mer eller mindre km?
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 23:22 »
Ser på sommerdekk til i3 med 20“

Foran kan man velge mellom 2 dekk. 1 fra bridge og 1 fra cont. Bridge har karakter C og cont har karakter B i øko kjøring.

Kan velge (Bak)mellom 3 dekk fra bridgestone alle har karakter B i økonomi kjøring.
Og 1 dekk fra continental som har karakter A i øko kjøring.



Noen som vet hva dette utgjør i km? Snakker vi så lite som ett par km i løpet av en sommer, eller mil ekstra på feks A bak og B foran, enn B foran og B bak.

14
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 23:04 »
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2
Virker som om du er ute etter en bekreftelse at måten du lader på er ok. Jeg har i mitt tidligere liv jobbet som elektriker og ville aldri ha benyttet Schuko til fast lading. Kanskje hvis den har stått på en stolpe langt unna brennbare materialer men ikke i garasje/carport.

Er ikke ute etter bekreftelse. Les jeg har ladet hybrid hver natt i 3 år på den stikken.

Jeg forstår meg ikke på regelverket rundt kursen, da kabelen mellom stikken og bilen er problemet tydeligvis.  Ser ikke grunnen til og makse en kurs. På i3 har jeg helt ny lader med maks 10 amp.

Blir forvirret av at elektrikere man har hatt i hjemmet. (Har hus fra 60 tallet og har oppgradert hele el anlegget) alltid har sagt at det at makse eller overbelastes En 10 amp kurs ikke er bra for anlegget.

Vil heller ha brann ute,enn inne i veggene.

Kan hende jeg er helt på jordet, men det virker mere logisk i mitt syn.

15
Lade hjemme / Sv: Utestikk med 16 amp kurs lovlig?
« på: Onsdag 08. Juli 2020, klokken 14:03 »
Problemet med lovlighet er det samme.
Det er lite sannsynlighet for varmgang hvis du trekker 10A fra en god Schuko. Men du har brukt den til lading hver dag i tre år. Hvis du har sett inni en Schuko stikkontakt så er det ganske liten overflate som har kontakt med pinnene på støpselet. Ved gjentatt bruk blir stikkontakten slapp i grepet om pinnene og det blir etterhvert dårlig kontakt (=økt motstand = økt varmeproduksjon).
Enkel test er å lade bilen en time eller to og så ta ut støpselet. Kjenn på pinnene. Er de mer enn lunken bør stikkontakten byttes til ny.

Ser den.

Men selv om det blir økt varmeproduksjon, så tar ikke laderen mer enn 10 amp.

Så om jeg forstår dette riktig.

Så vil det på en 10 amp kurs med 1.5 mm2  ledere bli varmere enn i en 16 amp med 2.5 mm2 ledere. Da det kun trekkes 10 amp fra 16 amp. Og en 2.5 mm2 leder vil tåle mere varme enn en 1.5 mm2.

Da vil jo en slitt ladere være farligere på en 10 amp kurs med 1.5 mm2



Sider: [1] 2 3 4