Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - auduncsa

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Får ikke start på bilen / reboote bilen?
fredag 09. desember 2022, klokken 09:27
Gammel tråd men relevant problem fortsatt. Skjedde med oss en gang i sommer, og igjen i dag. Installerte oppdatering via USB i sommer selv til OTA utgaven. Er en premium/awd levert i februar 2022(2021 modell)

Ser noen forum nevner flatt 12v batteri, kanskje som følge av bruk av klimakontroll rett før start. Dette ka nvære veeeldig aktuelt for oss. Startet klimakontroll 30 min før vi skulle dra, så på nytt ca 3 min før vi gikk ut. Den startet uten problem 30 min senere når ungene og kona var levert. I sommer derimot bare nektet den, ingen forhånds oppvarming e.l.

Er på Hyundai nå som ikke finner noen feilmeldinger men legger inn en oppdatering på AV/NAV systemet i håp om det skal ha en effekt(det er ikke nevnt i oppdateringen at dette er en bugfix). De hadde en kunde i går med samme problem.

Edit: bilen stod på lading til 80% over natten, koblet fra lader når vi skulle kjøre.
#2
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
mandag 05. juli 2021, klokken 09:21
Sitat fra: Alfa Bergen på tirsdag 29. juni 2021, klokken 18:15
Sitat fra: boltmeister på tirsdag 29. juni 2021, klokken 14:49
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å lage en bil med 357l bagasjerom bak, i en bil som har omtrent de samme målene (sågar bittelitt større) som id.4 / enyac - som har hhv 543 og 585 liter

Forhåpentligvis er det på grunn av stor plass i baksetet, og at det er mulig å flytte baksetene i lengderetningen for å få større bagasjeplass.

Mer interessant er målene på bagasjerommet. i-pace har jo angivelig 505 liter bagasjerom, mens volvo xc60en vår har 450 liter. Kan fortelle at bagasjerommet i volvoen er etter alle praktiske formål dobbelt så stort.
#3
Merk at det er snakk om takstativ av typen som 'klemmes' fast over pakningen i dørene, så ikke noe som er ideelt å ha på hele tiden. Det er altså ikke et 'skikkelig' feste for takstativ.
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
mandag 05. juli 2021, klokken 08:28
Vi bestilte forrige uke;

  • AWD premium long range
  • Hvit
  • Hvitt/grått interiør
  • Glasstak

Selger kunne ikke gi noe konkret leveringstid, men indikerte at det kan bli ut på nyåret. Han sa at panorama-tak kan være noe som påvirker leveringstid, nevnte ikke noe om farge. Hengerfeste kan ettermonteres på disse bilene, men blir da nærmere 20.000 pga moms. 15.000 om man kjøper før utlevering av bilen. Hengerfeste monteres av forhandler, ikke på fabrikken.
#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
torsdag 01. juli 2021, klokken 13:34
Sitat fra: snakkesalig på torsdag 01. juli 2021, klokken 09:43
Ok takk for svar. Skal selvsagt prøvekjøre om den blir aktuell, men med tivoli-plingplong er det ikke sikkert jeg gidder å ta meg bryet med det en gang.

Prøvekjørte Ioniq 5 i dag, og opplevde ikke plingplongmaset på samme måte som i eldre Ioniqer. Hadde en Ioniq på jobb før jeg brukte av og til, sikkert 2016 modell eller i den sona og skjønner hva du mener. Var sikkert lyder i Ioniq 5 også, men ikke som jeg la merke til som plagsomt.

Testet med et Cybex Sirona barnesete, dvs typen med sving på til barn fra 1 år og oppover. Dette er et stort barnesete. Jeg hadde god plass i førersetet(187 cm), men som andre har nevnt her må baksetene være helt bake. I praksis blir de elektriske baksetene ganske statiske for vår del.

Det ble kjøp for vår del!

Største ulempene jeg fant:

  • Lite bagasjerom. Men opplevde det som større enn i-pace feks. Så på en mach-e også, Ioniq virket også større på bagasjerom, men med mindre margin. Mach-e var derimot veldig liten i cupéen.
  • Ikke 'skikkelig' feste til takboks
  • USB-A overalt, men ingen USB-C?

Opplevde at jeg hadde veldig god plass i bilen, og syntes førermiljøet var langt bedre enn på i-pace(til tross for billigere materialer). Dette var kanskje den største overraskelsen. Bilen oppleves som veldig mye større enn 2010 XC60en vår. Man har spart på bagasjerom for å få en veldig romslig cupé.

Vi gikk for pearl white, AWD Long Range premium, med 20" og glasstak men uten hengerfeste. Hengerfeste kan ettermonteres, men da må det momses for (15.000 om man kjøper ved bestilling, 19.-20.000 ved ettermontering). Levering blir nok en gang på nyåret dessverre.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
onsdag 30. juni 2021, klokken 14:22
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 14:13
Merker at rails ikke er så viktig for meg. Et pluss i boka om en bil har det, men foretrekker helt klart ski inni bilen i skipose da det er raskere/enklere for oss som er 4 i bilen. Og slipper da støy og økt forbruk. Testet fast takstativ med skiholder på forrige bil og det ble ganske bra økning i forbruk.

Men Ioniq 5 har vel ikke skiluke heller?
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
onsdag 30. juni 2021, klokken 13:08
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. juni 2021, klokken 12:53
Motor melder i det minste at de ikke opplever forskjell i støy mellom 19 og 20 :) Db måling viser lavere tall for 20" (sikkert pga dekktype), men i praksis ikke merkbart.
Når det gjelder takstativ - det er vel klemmeløsningen som går inn i døråpning slik at pakning rundt dør brettes til side. Ikke så lurt å ha dette permanent montert mtp deformering av pakninger, og legg folie under føttene for å unngå stygge merker i taket etter gummiputene (erfaring fra to biler med lignende løsning...)

Det med takrails er kjempeskuffende, har ikke lagt merke til dette på bildene før du skrev det..
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Prøvekjøring og erfaringer Ioniq 5
onsdag 30. juni 2021, klokken 10:45
Hei, vi vurderer sterkt Ioniq AWD long range premium - ser at 20" felger er ekstrautstyr, men er det egentlig ønskelig? Jeg tenker jo først og fremst enda dyrere dekkskift og lavere rekkevidde, er gevinsten bare kosmetisk eller? Blir prøvekjøring i morgen, får se hvordan plass blir med emaljunga vogn og to barneseter.
#9
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
mandag 28. juni 2021, klokken 13:45
Fått litt tall og dokumenter fra den lokale forhandleren.
Ca priser levert med vinterhjul og metallic lakk. Med forbehold om endringer etc.

  • Comfort 350 000,-
  • Luxury 380 000,-
  • Performance  4x4   450 000,-

Siste jeg pratet med de tippet de at de hadde bil inne til prøvekjøring ca september, levering i Q4. Hadde ikke hørt noe annet enn oktober for MG 5, men virker ikke som det er enormt bra kommunikasjonsflyt fra 'hovedkontoret' :P

Lenker til dokumenter:
https://easyupload.io/m/36huf6 (blir slettet om 30 dager - om noen gidder å laste de opp på en bedre side/komprimere PDFen så den kan legges rett på forumet - feel free :) )
#10
Takk for alle innspill. Planlegger nå følgende oppskrift:
14 meter 4g10mm kabel fra sikringskap til easee boksen
Ny 32amp sikring
På anbefaling fra elektrikker bytter vi også hovedsikringen til sikringskapet til et annet merke. Elektrikker var tydelig på at dette ikke er streng tatt nødvendig, men etter hans erfaring fra å jobbet i eltilsynet var dette er merke han ikke var spesielt komfortabel med å installere. Dyrere sikringer tilsvarer en prisdifferanse på underkanten av 1.000 kr som vi gikk med på.

Total pris på alt blir ca 15.000,-
Syntes dette hørtes fair ut.

Wisd0m skriver at 40 ampere blir bryteren - kan du utdype litt hva det betyr? Mener du en 40a sikring? I såfall hvorfor?
#11
Hei - det er en plug-in hybrid (2019), ikke ren elektrisk. Er ganske trygg på at den er 3.6kw :) Som du skriver er 3.6kw uansett nok - spørsmålet blir egentlig om det er noen grunn til å IKKE skalere opp til maksimal kapasitet på ladestasjonen. Prisdifferansen ser ut til å bli relativt liten.

Slik jeg skjønner det kan easee ladestasjonen kobles opp med 3x32A på 3-fas, og tilpasser seg automatisk til bilen som kobler seg til - om jeg har forstått dette riktig høres det ut som en veldig gunstig løsning.
#12
Takk for svar.
Hvilken sikring anbefales til et slikt oppsett? Bruker man 32A eller større? En eller fler?
Hvilken tilføringskabel bruker man?

Elektrikker kan jo selvsagt svare på alt dette, men er litt nysgjerrig :) Blant annet for å beregne kostnad.
#13
Hei!

Svigermor har fått seg en Ioniq Plug-in, og jeg har fått oppdraget med å bistå med valg av lader. Bilen har 3.6kw lader ombord. Likevel tenker jeg at 7.4kw hadde vært greit, mtp besøk fra folk med rene elbiler, og litt mer 'fremtidssikring'.

Jeg har pratet med nettleverandør som sier det ikke er noe problem med opp til 3x32A kurs her. Det er 230V 3-fas annlegg, med overspenningsvern. Jeg har veldig lite greie på dette, men så for meg at en kurs på 32A 1-fas 230v gir 7.4kw?

Ser gjerne etter konkrete anbefalinger både til ladestasjon og annet instalasjonsmateriell(feks sikring, kabel fra sikringskap til laderen etc), skal selvsagt gjøres av elektrikker. Har sett litt på easee home som blir ca 10.000 med fastmontert kabel + installasjon. Er det bedre/billigere alternativer der ute?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA