Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - StThicket

#1
e-Golf / Sv: C-lys har tatt kvelden
onsdag 06. januar 2021, klokken 08:36
Sitat fra: elektro på tirsdag 22. desember 2020, klokken 17:44
Litt for topic, men noen som har erfaring med å bytte baklykt? På ytre høyre side har jeg mistet det lille lyset midt inni lykta. 2015 mod.
Jeg fikk en canbusmelding om at høyre baklys var defekt. Det viste seg å være vanninntrengning. Dette fikset jeg ved å demontere lykta og sette luftstrålen fra skotørkeren inn i lampa. Fungerte som bare juling.

Så, ja jeg har erfaring med å demontere baklykten. Det er bare å løsne en enkelt skrue fra innsiden av bagasjerommet (det er en liten luke i teppet), og så tar du av en plugg. Dette er gjort på noen få minutter, men skruen sitter veldig hardt, så du må være forberedt på såre fingre etterpå.
#2
e-Golf / Sv: Tåkelys "C-lys" bytte bare pære mulig?
onsdag 06. januar 2021, klokken 08:31
Sitat fra: Mortenej på lørdag 02. januar 2021, klokken 23:23
Takker :) Kansje ta en titt til før jeg bestiller nye lykter.

Det var jeg som demonterte og fikset lampen i den tråden. Irr er ikke bare bare å fikse, og du bør kunne litt om elektronikk for å vurdere om det er mulig å reparere. Jeg var heldig med tanke på at det bare var en strømbegrensende motstand i serie med av/på-signalet som hadde feilet, men i ditt tilfelle kan det være selve strømstyringen. Med irr vet man ikke helt sikkert, da det etser sund elektronikk, og det er helt tilfeldig hvor det legger seg.

Det viktige å vurdere hvis du skal "mekke" på dette selv er at du er sikker på at du ikke kortslutter 12V-kretsen, slik at du ødelegger noe i det elektriske anlegget i bilen. Dette passet jeg på selv ved å bruke en testforsyning som hvor jeg overvåket strømtrekket for å være sikker på at det ikke var noe feil med dette før jeg installerte lampen i bilen.
#3
Sitat fra: Orbit på mandag 19. oktober 2020, klokken 08:56
Mostandskoden ser ut til å være 01B, dvs 1 kOhm. Jeg har dette liggende (størrelse 0603), så send meg en PM om du heller vil bytte til det.
Takk for tilbudet. Loddelandet var så skadet at jeg nok ikke får loddet denne fast her uansett. Siden motstanden var i serie med signalet tror jeg det er en enkel strømbegrenser, så jeg satser på at "korslutningen" min holder :D

Sitat fra: Orbit på mandag 19. oktober 2020, klokken 08:56
BMW har et tilsvarende problem på motorstyringen på eldre i3 hvor det (pga bruk av resirkulert aluminium med høyere forurensninger enn spesifisert) korroderer og vann trenger inn forbi pakningene. Der går det nå en kampanje hvor de kaller inn og bytter gratis, selv på biler som er over fem år.
Det er jo imponerende god service. Når det er sagt, er jo en motorstyring en vesentlig viktigere del, som ikke kan karakteriseres som en slitedel. En LED-lampe forventes ikke vare mer enn en gitt antall timer, så da kan jo Møller hevde at det er en slitedel som ikke omfattes av garantien.
#4
Jeg må innrømme at jeg klinte på ekstra TEC7 da jeg monterte lampen igjen  :D
#5
Min snart 6 år gamle e-Golf fikk det klassiske symptomet her om dagen, hvor høyre lys plutselig ble mørkt. Jeg klarte selvsagt ikke la vær å undersøke hva som var feil, så jeg demonterte hele lykten for å se hva som var årsaken til feilen. Til min ikke så store overraskelse var det vanninntrengning.

For å forklare konstruksjonen. Lampen er rett og slett en lysleder som har lyskilden i ytterhjørnet mot hjulbuen. Lyskilden består av 4 stk høyintense lysdioder montert på et kretskort som igjen er montert på en massiv kjøleribbe. Kjøleribben er montert i et plasthus, hvor en enkel gummipakning er den eneste beskyttelsen mot vanninntrengning. Ut fra mine undersøkelser ser jeg at saltvann fra veibanen spruter inn mot kjøleribben, som gjør at denne oksyderer og blir ujevn. Gummipakningen er avhengig av en glatt overflate for å klare å holde tett, men det blir vanskelig når aluminiumet blir ruglete av oksydasjon. Da kommer mer og mer vann inn i huset, og legger seg på kretskortet. Vann og salter påvirker elektronikk, så det vil til slutt ødelegge komponentene. I mitt tilfelle var det en motstand som mistet kontakten, og denne motstanden var brukt til å redusere styrestrømmen til av/på-kretsen, slik at den aldri ble slått på.

Jeg klarte heldigvis å fikse kretskortet igjen ved å erstatte motstanden med en kortslutning. Dette er neppe en langvarig fiks, men da kan jeg usette innkjøp av et nytt lys på kort sikt.

Dette er kjøleribben sett fra innsiden. Alt det hvite er oksydasjon, et resultat av vanninntrengning. De fire små hvite tingene nederst er lysdiodene.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Her er kjølreibben når kretskortet er tatt vekk.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Her er kretskortets bakside. Det hvite er saltrester, og det grønne på komponenten er irr. Saltvannet har gjort at motstanden (merket rødt) ikke lengre har kontakt med strømbanen, slik at signalet om å starte lysdiondene ikke kommer frem.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Ved å vaske kortet, og lodde på en ledning over der mostanden har vært, fungerte dette igjen.

Jeg er sjokkert over hvor dårlig design dette er, og synes ALLE som har en e-Golf som nærmer seg garantiutløp om å be Møller om å inspisere og bytte disse lyktene. Hvis du ser fukt inne i lampehuset skal du i alle fall kreve bytting! Fukt har ingenting der å gjøre, da disse er avhengig av å være tett.

Jeg forventer ikke at LED-lys skal vare evig, men jeg forventer at en bilprodusent produserer noe som skal holde tett.
#6
e-Golf / Sv: Retrofit 35,8KWH batteri i 24,2 KWH E-Golf
mandag 03. august 2020, klokken 11:43
Sitat fra: rwilthil på torsdag 21. november 2019, klokken 11:43
Ang det med bremser, så kjenner jeg til det. Og har kodet det om på flere biler. Funksjonen har vært tilgjengelig ganske lenge, men ikke aktiv på noen av de bilene jeg har vært borti. Om jeg ikke tar helt feil, så mener jeg at jeg så det på passaten min også en dag jeg satt å rotet meg gjennom med vcds, 10 modell.

Har du noen flere detaljer på dette? Skulle gjerne aktivert dette på min egen bil.
#7
e-Golf / Sv: Tåkelys "C-lys" bytte bare pære mulig?
onsdag 17. juni 2020, klokken 14:03
Jeg har ikke direkte erfaring med disse lysene, men jeg er utdannet i elektronikk-faget, så slik det ser ut for meg er dette en LED-modul. Her er det ingen lyspære, men en serie med lysdioder som er montert inne i en vanntett kapsling.

Pr. def. kan alt repareres, men her er det mest sannsynligvis lettest, billigst og mest driftssikkert å bytte hele modulen. Skulle du reparert dette selv må du først åpne innkapslingen (noe som sannsynligvis ikke er veldig lett uten å knekke noe), så må du feilsøke og finne ut hvilken komponent som er defekt. Deretter må du skaffe ny komponent. Disse komponentene kommer mest sannsynligvis i store kvanta, slik at det kan bli kostbart. Når du så har fått komponenten, må den loddes på plass. Det kan være tricky hvis man ikke har riktig utstyr. Hvis man ikke vet hva man gjør her, kan levetiden bli begrenset. Det er nemlig strenge kvaliteteskrav til lodding i bilindustrien på grunn av de vibrasjoner og temperaturforskjeller komponentene utsettes for.

Men som sagt har jeg ikke veldig stor kjennskap til disse lysene. De fungerer fremdeles hos meg ette 5 år og 70K 8)
#8
Ja, jeg har vurdert dette også. Jeg vil da havne på ca halve prisen, men kan jeg stole på at en brukt kompressor vil være i god stand?
#9
Det er vel alltid en dårlig deal å selge en bil med feil...

Jeg hadde håpet det finnes en rimeligere måte å fikse dette på. Er det mulig å overhale kompressoren på noen måte uten å kjøre full AC service?
#10
Jeg merket en rar lyd fra bilen for noen måneder siden, men her om dagen ble den plutselig merkbart høyere. Jeg kjenner vibrasjonen i karosseriet, og hører det veldig godt. Lyden forsvinner så snart jeg skrur av AC. Bilen rundet selvsagt 5 år for 5 måneder siden, så garanti har jeg ikke lengre.

Noen som har en liknende erfaring? Hva kan jeg gjøre annet enn å bla opp 20 tusen for bytte av kompressor?
#11
e-Golf / Sv: Ny bremeklosser og skiver
torsdag 07. mai 2020, klokken 12:54
Hvis du ønsker å ha gode bremser vil jeg unngått de aller billigste (spsielt ridex), men heller gått for noe bedre.
Skiver: Merke er ikke så viktig, men velg skiver med lakkert hub - for da ruster ikke hubben så fort (spesielt hvis du har åpne felger hvor skiven vises).
Klosser: Her ville jeg valgt et anerkjent merke. Billige merker har jeg opplevd har blitt fortere slitt, og gir ditto mer bremsestøv slik at felgene blir veldig fort skitne. Bosch, Brembo, TRW er merker hvor jeg er trygg på kvaliteten.

Husk at bremsene skal hjelpe deg i nødssituasjoner, og da er det ofte små marginer som skal til for om det går bra eller ikke.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA