Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Martinschei

#1
e-up! / Sv: Optimal hastighet for lavest forbruk
mandag 15. august 2022, klokken 11:28
Testet turen fra Haugerud Oslo til Hamar sist torsdag og nådde 183km med 1km rekkevidde igjen.
Kjørte sideveier, og tok noen ekstra runder ute på landet for å ikke komme frem med ubrukt strøm.

41km/t i snittfart og 7,0kwh/100km
Dette var jo i trafikk, så 200km er definitivt oppnåelig om man har en flat løype, og ikke trenger å ta hensyn til andre på veien.
#2
e-up! / Sv: Kjøp av e-up
tirsdag 15. mars 2022, klokken 08:47
Du skal klare å kjøre batteriet tomt på 80 km med en stopp midt i, men da skal du også prøve.
Full varme i -20C og aktiv kjøring gjerne litt over fartsgrensen.
Dersom du holder deg til fartsgrensen og er litt forsiktig med varmen på de kaldeste dagene skal det gå fint etter min erfaring
#3
e-up! / Sv: Hjelp med kjørelys
onsdag 08. desember 2021, klokken 13:57
Innstillingen helt til høyre for bruk når det er behov for lys. Eventuelt fjernlys ved å vippe hendel på venstre side av rattet frem (blått ikon vises i dash) Det lille hjulet du kan snurre på til høyre for bryter justerer høyde på lys. Denne kan tilpasse høyden dersom du laster bilen tung/lett/skjevt

Ved å ha bryteren i høyre stilling og dra den fra ikonet får du tåkelys.

På dagtid kan bryteren stå til venstre spfremt det ikke er tåke, tunell eller andre forhold som gjør at det kreves lys.

Lys inne i bilen styres med bryter i taket (av/dør/på)
#4
e-up! / Sv: Batterigaranti 8 år - 70%
søndag 28. november 2021, klokken 19:44
Du kan lade på en hurtiglader fra tommest mulig batteri til fullest mulig batteri.
La oss si du starter med 20% og lader til 70%. Da har du fylt på 50 % og dette skal jo da være halvparten av batteriets kapasitet.
Hvor mye som er ladet får du enten fra det som står på laderen etter at du har ladet eller på fakturaen.
I tillegg har noe av den strømmen som er levert av laderen tapt i kabelen og internt i bilen før det når batteriet slik at man kan anta at noe av den leverte strømmen ikke har endt i batteriet.

Nominell kapasitet på batteriet var vel 16,8kWh når bilen var ny så om en hurtiglader har levert under 8,4kWh for å lade batteriet over 50% kan man anta at batteriet er svekket. Dersom det leveres under 5,9kWh for 50% kan man anta at batteriet er mer enn 30% degradert. VW kjører selvfølgelig egen test, så det er ikke noe vits i å klage med mindre "hurtigladertesten" jeg skisserte over antyder at du har tapt nær eller over 30% av opprinnelig kapasitet.
#5
e-up! / Sv: Treg hurtiglading
onsdag 25. august 2021, klokken 19:02
Jeg får ca. 40kW fra ca 10% (sjeldent jeg har mindre) til ca 82-83% soc. Såfremt jeg ikke har varmet opp batteriet til over ca 40C eller det er minusgrader ute og jeg ikke har brukt bilen på en stund så batteriet er kaldt.

Har til informasjon gammel modell fra 2015
#6
e-up! / Sv: Treg hurtiglading
lørdag 21. august 2021, klokken 09:22
Det er når det går store strømmer igjennom batteriet at det blir varmet mest opp. Effekten er en funksjon av strømstyrke i andre potens. Ved å cruise i 110 km/t vil batteriet ca måtte levere 15 kW i snitt, noe som tilsvarer rundt 40 Ampere. Dersom man imidlertid klarer å holde denne effekten lav ved å akselerere jevnt og kanskje la hastigheten synke noe i motbakker. Vil hurtiglading som gir inntil ca 40kW eller 100 Ampere gi et betydelig større bidrag til oppvarming av batteriet.

Dette fenomenet kan utnyttes som et triks på vinteren ved å "jojo-kjøre". Ved å gi skikkelig gass(strøm) for så å trille eller regenerere og gjenta kan man øke temperaturen i batteriet flere grader ekstra sammenlignet med jevn kjøring. Dette gjør at man ikke blir så plaget med coldgate eller treg lading som følger av kaldt batteri.
#7
e-up! / Sv: Treg hurtiglading
fredag 20. august 2021, klokken 19:57
Når "hjernen" i bilen får signal om at temperatursensor i batteriet viser for høy eller for lav temperatur vil batteriet kun lades med begrenset strømstyrke. Tror denne begrensningen trer i kraft over ca 40 grader C. Og det kan man nok oppnå ved nevnt kjøremønster. Målte med OBD2 selv rundt 1 grad temperaturøkning i batteriet pr 10% hurtigladet. Temperaturen i batteriet stiger også et par grader ved å tømme batteriet med motorveikjøring ( mer jo høyere effektuttak).
#8
e-up! / Sv: Ikke lad batteriet fullt på hytta i fjellet
mandag 02. august 2021, klokken 19:56
Sitat fra: Rosstopher på mandag 02. august 2021, klokken 17:02
Jeg kjenner ikke topografien der TS kjørte men en mil med nedoverbakke som beskrevet kan være nok til å miste bremser på alle biler dersom det bremses feil.

En del av bakken er 8% i 6km mener jeg.
Bremsevæske skal angivelig ha blitt skiftet på service for halvannet år siden. (Ikke min bil på det tidspunktet)
#9
e-up! / Sv: Ikke lad batteriet fullt på hytta i fjellet
mandag 02. august 2021, klokken 19:51
Sitat fra: jonrb på mandag 02. august 2021, klokken 14:48
Ved fult batteri er det ingen regenerering nei. Da må en være opmerksom på at bremsene kan gå fortere varm enn på en fossilbil (som normalt har en eller annen form for motorbrems).

I tillegg veier e-upen betydelig mer enn fossilutgaven.
#10
e-up! / Ikke lad batteriet fullt på hytta i fjellet
mandag 02. august 2021, klokken 10:01
Jeg dama og noen venner var en tur på Haglebu i helgen og i derfra skulle vi en tur til Langedrag naturpark.
Turen opp til fjellet hadde gått helt fint i vår 2015 e-up kun med et lite ladestopp på 9 min på de 164km opp dit.

Dagen etter var bilen fulladet og vi skulle til Langedrag 62km unna.
Turen starter med et par km ned fra hyttefeltet og bort til "fjellpasset". Derfra er det 16km og 750 høydemeter ned til Bromma.
Kona kjørte, og har vel ikke et veldig bevist forhold til hvordan hun kjører så hun hadde stort sett bremsepedalen litt inne hele veien.

Etter rundt en mil begynner det å lukte veldig vondt av ett eller annet. Etter et par km til skjønte vi at det måtte være bremsene ettersom kona sa at de tok litt dårligere, og at hun måtte tråkke veldig hardt på bremsepedalen for at bilen skulle bremses skikkelig ned før de brå svingene.

Da var det kun et par km ned til bunnen av bakken og ingen gode steder å stoppe.
Heldigvis er det siste stykket noe flatere, så vi endte med å kjøre helt ned før vi stoppet på bensinstasjonen i bunnen. Der så vi at det røk godt av bremsene og kjente at felgene var blitt varme.
Dette gjaldt imidlertid bare forbremsene. Bakbremsene hadde bare gitt en lunk til bakfelgene. Antakelig som følger av at det ikke var blitt bremset mye hardt.

Ettersom det ikke er noe motorbremsing med fullt batteri vil jeg anbefale å ikke full-lade før man setter utfor en lang bratt bakke. Vi fikk slipt frem ny overflate på bremsene og dette kan jo være et poeng på vinteren, men det er skummelt når bremsene begynner å bli varme og dårligere.


Kona var litt nervøs etter den seansen så jeg kjørte videre til Langedrag. Der hadde vi litt over 50% igjen på batteriet og jeg tenkte at da burde det gå greit å kjøre helt til hytta igjen siden vi hadde kastet bort en del energi på bremsene og i tillegg var høyere enn hytta. Etter en fin dag på langedrag dro vi hjemmover igjen. Vi stoppet i Nesbyen for å handle, fortsatt med litt over 50% igjen og jeg sjekket ABRP for å sjekke om vi trengte å lade noe. ABRP sa at vi ville komme frem med 12% og det anså jeg som god nok margin ettersom de andre i bilen ville fort hjem.

Det jeg ikke hadde tatt høyde for var at nå regnet det og temperaturen hadde falt fra sist jeg sjekket, vi hadde også 4 personer i bilen.
Så kjørte vi avgårde. I Bromma hadde vi rundt 40%, noe som også burde gå fint, og derfra startet bakkene. Da vi passerte bommen som er et par km fra toppen før det går litt ned igjen mot Haglebu hadde vi rundt 14% igjen og kona som er av typen som ikke liker å ha under 20% begynte å bli litt nervøs når bilen plinger at batteriet snart er tomt og ecomodus er aktivert.
Så begynte det å flate litt ut, men da var over i eco+ og hadde ca 5% og 3km rekkevidde igjen. Deretter kommer det en liten bakke opp til toppen. Vi hadde ca. 5 km til hytta og 1km rekkevidde igjen i skilpaddemodus.
Jeg tenkte, jaja enten så går det, eller så går det ikke. Jeg viste jo at det var litt nedover igjen før vi skulle opp til hytta og vet at bilen veldig fort justerer rekkevidde etter hvordan det er blitt kjørt de siste 20 sekundene.

Etter bakketoppen var det litt nedover og vi fikk tilbake noen km rekkevidde, men ikke noe strøm, måleren var nå ganske nær 0, men jeg var også klar over at nåla kan gå litt under 0 før det er helt tomt.
Når vi svingte inn på grusveien mot hytta hadde vi 3km rekkevidde igjen og 1km bratt bakke opp til hytta. 3 ble brått til 2 og til 1km. I det vi så hytta hadde vi 0km og fortsatt 200m igjen med nokså bratt motbakke igjen.
Vi kom oss akkurat opp til hytta, men jeg tror ikke vi hadde kommet oss opp om det hadde vært noen hundre meter lengre.

I etterpåklokskap kunne vi nok ha ladet litt i Nesbyen før vi dro hjemover, men vi fant i alle fall ut at bilen ikke stopper plutselig med f.eks. 2km igjen. Vi fant også ut at den går 124km med mange bratte bakker, full last og blandet vær.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?
fredag 28. mai 2021, klokken 13:13
Har du sjekket lufttrykk i dekk?
Synes forbruket du opplyser om er høyt om du kjører i normale hastigheter (70-80km/t) på landeveier.

Dersom nav, felger eller bremser blir varme/lunkne etter en tur der du ikke har bremset særlig kan det tyde på at en eller flere bremser henger på litt, det kan også være et eller flere hjullager som er ødelagte og forårsaker høyere forbruk. Ekstra motstand vil gå over til varme, så om noe er varmt kan det tyde på effektivitetstap i det området.

Ellers er det jo gjerne slik at lave temperaturer og mange småturer ikke er optimalt for forbruket. Høydemeter og bremsing (også regenerering) er heller ikke optimalt.
Alt forbruk som ikke er knyttet til fremdrift, "stjeler" jo energi som kunne vært brukt til fremdrift. Varmeapparat kan stjele flere kW.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvorfor har Leafen et så høyt forbruk?
torsdag 27. mai 2021, klokken 12:44
Bør være mulig å presse en gammel Leaf under 10 kWh/100km. Dersom man kan kjøre i feks 50km/t uten ac eller varme.
#13
e-up! / Sv: 12v kupevarmer for å varme føttene.
lørdag 15. mai 2021, klokken 16:37
Varmeteppe fungerer kanskje bedre og mer målrettet?
#14
e-up! / Sv: 12v kupevarmer for å varme føttene.
fredag 14. mai 2021, klokken 12:38
Ullundertøy blir ikke så godt tatt imot...
#15
e-up! / 12v kupevarmer for å varme føttene.
fredag 14. mai 2021, klokken 09:51
Er det noen som har erfaring med 12v küpevarmer for å differensiere temperatur mellom sjåfør og passasjer?
Dama er en frysepinn som lett fryser og jeg synes det er for varmt.

Vet disse bare gir rundt 150w, men det merkes kanskje om det konsentreres på en person.
Finnes det eventuelt andre løsninger som ikke er veldig stygge, kompliserte eller brannfarlige? Setevarmer er ikke nok.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA