Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - E-tron 50

Sider: [1]
1
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Lørdag 08. August 2020, klokken 22:20 »
Jeg stusser litt over ladepriser med "e-tron charging" kortet.
Jeg har brukt det litt på Ionity og BKK.
BKK ser ut til å være vesentlig rimeligere enn Ionity sine ladere, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Sentralplassen Dombås og Kårtorpvegen Furnes er begge  BKK.
Kyrkjevegen Dombås er Ionity.

/Jan
Hvis du sjekker prislisten så er prisen kr. 2,50,- per minutt på DC-ladere. Ionity og Grønn kontakt har egne priser som er flere ganger høyere. Disse prisene er spesifikt nevnt.

2
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Lørdag 23. Mai 2020, klokken 10:08 »
Takk...da fant jeg prisene. Men jeg finner ingen superladere (100 kw+) i Norge som koster mindre enn 8,40 pr. kwh. I Sverige var det ladere til 3,88 pr. minutt. Så spesielt nyttig er vel ikke Shell avtalen i Norge.

I kartet ser jeg at Fortum sine ladere ved ÅS og vestby eller området rundt der tar 3.88 pr min for lynladere

3
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Onsdag 20. Mai 2020, klokken 21:14 »
Jeg kan også bekrefte at prisen hos BKK er 2,5kr per minutt. Uten tvil den rimeligste ladingen på markedet. Ladet fra 16% til 84% tilsvarende 1.5 kroner per kwh.

4
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 09:43 »
Men går det på hva bilen kan ta imot eller hva laderen kan gi? Tipper det går på laderen, og er det mange BKK ladere som er mindre enn 150kW og mer enn 75kW?
Prisene er basert på hva laderen kan levere. Ellers vil jo lynladere (HPC ladere) bli brukt unødvendig til å lade biler som kan motta maks 50 kW.

I prislisten til Audi står det om prisen på hurtiglading:

«Inneholder også HPC-tilbudet fra flere HPC-tilbydere under markedsføringsfasen»

Hvor lenge markedsføringsfasen varer er ukjent, men jeg antar at den slutter veldig snart. Det som er litt tvilsomt med alle disse laderne er at man ikke vet prisen før etter at man har ladet og sjekket fakturaen. Det er ingen andre markeder hvor dette er tillatt, så dette bør forbrukerrådet se på.
I 2020 burde man forvente at prisen kommer opp på et display når man har identifisert seg, og prisen burde så vises på skjermen fortløpende som når man fyller bensin. Hvor vanskelig kan det være ???
Prisen er oppgitt i prislisten til tjenesten vel? Enig i at pumpen burde gjenkjenne meg som bruker av tjenesten og vise løpende kostnad slik som en drivstoffpumpe.

5
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Mandag 11. Mai 2020, klokken 08:03 »
Stemmer det at prisen hos BKK med Audi avtale koster 2,50 pr. minutt ?
Det er jo noe helt annet BKK oppgir på sin hjemmeside.

Når man tegner en ACS avtale med bindingstid, så kan de vel heller ikke endre vilkår i løpet av bindingstiden, med mindre de da gir kundene rett til å avslutte avtalen.

Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Nå må jeg vel si at jeg etter hvert har endret syn på ACS og Ionity prisen. Hvis man ved å betale et beløp tilvarende et par halvliter øl i mnd. kan lade uten kø til en god pris på langtur, så er det kanskje ikke noe poeng å finregne på om det lønner seg eller ikke ?

Endring:
Fant vilkårene og prisoversikt gjeldende fra 1.5.2020 her

https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/47851/tariffs/pdf?locale=nb_NO

Det står at prisen på 2,50 bare gjelder ladestasjoner under 150 kW, men at de i en markedsføringsperiode også gjelder lynladere. Så hvor lenge det varer er uvisst, men det er åpenbart et tapsprosjekt å levere lynlading til 2,50 pr. minutt.
Prisene i utlandet gjør at e-tron ikke er bilen man velger hvis man ofte drar på biltur nedover i Europa.
Det gjelder inntil 150kw, som er mer enn det bilen kan ta i mot, så det bør vel ikke bekymre noen.

6
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: ſøndag 10. Mai 2020, klokken 18:59 »
Jeg prøvde en BKK lynlader i dag, og prisen ble 12,50 for 5 min, altså 2,5 kr/min som antatt over. Startet lading med Audi-kortet, avsluttet ved å trykke på knappen ved ladeporten.


Det er jo voldsomt gode nyheter! Enda en grunn til å holde seg unna Ionity.

BKK har følgende priser, og 10% bonus i tillegg:
Hurtiglading: NOK 1,25 per minutt + NOK 2,90 per kWh

Normallading: NOK 0,10 per minutt + NOK 2,50 per kWh

Man sparer da tids-tillegget i grove trekk med etron chatting service.
Synd man ikke kan kjøpe måneds-abo på "transit"
Du trenger ikke Transit. City har samme pris hos BKK.
Og dersom du lader fra f. eks. 10-70% på 120 kw effekt hele veien på en e-tron 50 så tilsvarer det kr. 1,25 per kwh. Så prisen er vanvittig mye bedre enn slik du nevner. Enda bedre pris hvis du har en e-tron 55

7
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Lørdag 09. Mai 2020, klokken 22:02 »

Ellers helt enig i din tolkning E-tron 50. Tipper teksten blir endret når du enten klager fordi du ikke fikk riktig pris eller Audi finner ut at de betaler mer for ladingen enn deg.

Men hvorfor skulle de ikke gi meg prisen som er oppgitt? Hele poenget med tjenesten er vel at jeg skal slippe å forholde meg til de ulike prisingene leverandørene har. Jeg betaler kr 189,- pr. mnd. for tjenesten. Prisen som er oppgitt hos leverandør er uten betydning. Jeg belastes faste satser uansett hvem som leverer strømmen.
Etter min mening er derfor E-tron charging service ganske kraftig undervurdert. Du vil få tilgang til samme prisen for lynlading hos BKK med kr, 2,50 per minutt med et City abonnement. Eneste forskjellen jeg leser mellom City og Transit er vel prisen hos Ionity. For de som ferdes der BKK tilbyr lynlading er jo Transit fullstendig uinteressant.

8
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 16:01 »
Da må vi jo gå ut i fra at prisen er kr 2,50/min hos BKK. Hvis jeg lader på full effekt på etron 50 vil jo det tilsvare kr. 1,25/kwh, noe som gruser Ionity og alle andre leverandører. Da kan man jo faktisk vurdere å droppe hjemmelader.

9
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 15:05 »
Jeg kan bekrefte at BKK har en partneravtale med DCS.
Kan du bekrefte at prisen er kr. 2.50/min ved dc-lading inntil 150kw for de som har transit abo hos DCS? Slik de fleste her tolker av avtalevilkårene for transit abo.

10
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 11:07 »
Hva er DCS i avtalen over?

Ser i kartet at e.on på Sørlandet også dukker opp i tillegg til BKK, Circle K, GK og Ionity. Fortum dukker aldri opp. Men hvor ser du at BKK er partner?

Hvis man får lynlading hos BKK til 2,5,-/kWh er jo det en bra pris som er grovt underkommunisert.
Jeg tolker teksten over som at for de tilbydere som ikke har egen Audi-pris så får du pris skrevet på "pumpe".

DCS er selskapet bak e tron charging service. Utdrag under.
Jeg regner med at alle leverandører som dukker opp på kartet over ladere på charging service sine sider er partnere. Der dukker BKK på Stovner senter opp.
Fra vilkårene tolker jeg det som at avtaleprisen mellom meg og DCS gjelder overalt i Norge, med mindre annen pris er spesifisert slik som GK og Ionity har. Det betyr jo at hvilken pris andre leverandører har er irrelevant, da det er avtalen mellom meg og DCS som gjelder. Og den prisen er 2.50/ min for dc lading. Altså per minutt, ikke per kwh. Det er jo en uslåelig pris hvis du kan ta i mot 150 kw.

Hva er i så fall fordelen med abonnementet hvis du får samme pris som direkte hos tilbyder? Det kan jo ikke være slik du sier.

11
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 09:50 »
Interessant spørsmål. Juridisk sett så kan du nok kreve prisen for "generell lading" vil jeg tro, markedsføringsloven er streng, men i praksis så får du sikkert bare viderefakturert prisen som gjelder på ladestasjonen.

Men hva ellers kan det bety? Jeg kan ikke forstå noe annet enn at det er denne prisen som gjelder? Hvis ikke betaler man jo i praksis 189 kroner måneden for et RFID kort med audi logo som gir samlefaktura.
Ut fra vilkårene tolker jeg at det er prisen som er avtalt mellom meg og leverandør av charging service som gjelder, ikke prisene som er oppgitt på ladestasjonen. Utdrag fra vilkår ligger under. Da det ikke er spesifisert egne priser hos BKK må man jo gå ut i fra at 2.50 per min gjelder hos BKK.
Og hvorfor har de et samarbeid med GK som innebærer samme prising som hos GK selv? Jeg må si at jeg skjønner veldig lite av denne tjenesten. Jeg skal undersøke å lade hos BKK på Stovner senter og se hva som skjer.

12
Audi e-tron / Sv: e-tron charging service
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 22:24 »
Jeg blir ikke klok på dette. Hvor finner man ut hvem som samarbeider med e-tron charging service? Og vil prisen for alle partnere utenom GK og Ionity være den "generelle prisen" som er oppgitt, altså kr. 2.50/min ved dc-lading?
Jeg tolker jo dette infobildet slik. At generell pris for dc lading inntil 150 kw er kr 2.50/min dog med egne priser for GK og Ionity.
Men hos hvilken leverandør og hvor kan jeg DC-lade til denne generelle prisen??

Edit:
Jeg fant et kart inne på charging service sine sider. Jeg ser at BKK er partner. Betyr dette da at jeg kan lade på deres 150 kw på stovner senter for 2.50/min? Det må vel sies å være en meget konkurransedyktig pris. Eller har jeg misforstått noe her? Har lest at folk sier den eneste fordelen med charging service er samlefaktura...

13
Lading av Tesla / Sv: Kredittkort rabatt ved lading
« på: ſøndag 12. April 2020, klokken 22:38 »
Men vil DNB sine 3% slå inn ved lading på Circle k? Jeg kommer til å undersøke når jeg får levert e-tron.

Sider: [1]