Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - magnussen01

#1
Hei,

Vi leder en gruppe Tesla-eiere med Tesla Model S (85, 70 og 60kw) produsert mellom 2013 og 2016 som gjennom det siste året har planlagt et nytt søksmål mot Tesla for strupingen av hurtiglading på alle Tesla's SuC. Felles for alle er at vi har biler som opplevde struping av hurtiglading i software versjon 2019.16.xx.

Vi har en tett dialog med ledere av dagens søksmål (31 personer) og deres advokater. Søksmålet er inne i en fase der vi som ny gruppe med høy sannsynlighet vil kunne inkluderes i dagens søksmål. Dette på grunn av at Tesla har sagt klart at de anker dommen fra Forliksrådet (der hver av de 31 saksøkerne ble tilkjent NOK 130k eller nytt batteri). En inkludering i dette søksmålet vil sikre en vesentlig enklere deltakelse for oss, da mesteparten av jobben med advokater og byråkrati allerede er gjennomført. Slik sett kommer man på nåværende tidspunkt til dekket bord.

Vi er i overkant av 300 som har meldt interesse via facebook-gruppe nevnt under, og i overkant av 20 som har bundet seg til å være med videre. Vi har satt en frist for å binde seg til videre prosess til 17.12.2021.

Det skjer mye på søksmåls-fronten om dagen både i Norge og Danmark som også følges tett, og i tillegg til dom i favør av de 31 i Forliksrådet (dog ikke rettskraftig), så har det nylig kommet uttalelser fra Tesla som styrker saken - nylig eksempel er uttalelsen fra Even Roland / Tesla i artikkelen på TU.no den 29.11 om nedgradering av ladehastighet for Y og 3. Her sier de i klartekst at Tesla er bundet til det som står på Teslas nettside på kjøpstidspunktet).

Vi er relativt sikre på at dagens søksmål vil gå til Tingretten. Det vil naturlig nok alltid vil være noe usikkerhet knyttet til et søksmål i videre instans(er), men både lederne av dagens søksmål, advokatene og vi selv mener man har en svært god sak. Merk at dersom saken ender i Tingretten så er det ingen garanti om at en eventuell dom ender med ovennevnte erstatningsbeløp. Tingretten vil starte med blanke ark og til syvende og sist se på hva en slik mangel vil være verdt dersom det ender med dom i vår favør.

Det er svært viktig å nevne at arbeidet og innsatsen gjort av folkene i dagens søksmål er gjort på en null-profitt basis, noe som også gjelder for undertegnede. Vi som kjører løpet mot Tesla har ingen andre motiver enn å få en bil som fungerer slik den gjorde på kjøpstidspunktet før strupingen ble rullet ut. Til tross for at alle jobber på en null-profitt basis, så har det likevel påløpt kostnader for å kjøre saken mot Tesla ved bruk av advokater. Det er derfor verdt å nevne at basisen for å kunne inkluderes i dagens søksmål vil være å betale inn tilsvarende sum som de 31 deltakerne frem til i dag har gjort. Denne summen er per i dag på NOK 8,000 og gjør at alle stiller likt med lik innsats i saken. Alle pengene som ikke brukes / eller dersom Tesla vil måtte betale for våre saksomkostninger i etterkant av eventuell dom vil naturlig nok bli tilbakebetalt jevnt til alle deltakere. Denne kostnaden er viktig at man tar stilling til ettersom dette er kravet for å kunne være med i søksmålet. Merk at det også vil kunne komme ytterligere kostnader ved å kjøre denne saken i Tingretten. I tillegg til den økonomiske delen av det, så er kravet at man også må ha reklamert til Tesla om mangelen (begrenset ladekapasitet på supercharger), samt at man eide bilen på tidspunktet da strupingen ble rullet ut fra mai 2019 og utover.
Med tanke på kostnader så er det også viktig at mange vil ha dekning for rettshjelp inkludert i sine forsikringer. Snakk derfor med forsikringsselskapet ditt om dette. 

Dersom du ønsker mer informasjon om søksmålet og hvor vi står i dag, så kan du melde deg inn i Facebook-gruppen Berørt av begrensning på batteri og lading - Norge (https://www.facebook.com/groups/1223639464741169). Det er viktig å nevne at innmelding i gruppen i seg selv ikke er nok til å være med videre. Dere vil finne fullstendig veiledning for videre deltakelse i nylige innlegg i gruppen, samt et forslag til reklamasjon til Tesla, noe som er det viktigste å gjøre i forkant av videre påmelding.

Innmelding sørger for at alle deltakere i gruppen sitter med samme informasjon og for å sikre en best mulig kommunikasjon ut mot alle.

Dersom dette er av interesse så er det bare å melde seg inn i gruppen. For de av dere som ikke har Facebook, så kan dere ta kontakt på pm her på elbilforum hvor dere inkluderer e-post, så skal vi holde dere orientert.

Om det er noen spørsmål, så er det bare å spørre.

Mvh
Elling Magnussen og Bernt Ramm
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dørhåndtak,bytte/rep - pris?
tirsdag 28. september 2021, klokken 10:17
Her er en kar som tilbyr bytte i Oslo-området, som i alle fall jeg tenker å bruke på min 85D dersom håndtakene streiker. For ordens skyld er det ikke jeg eller bekjente av meg som har annonsen, funnet tilfeldig :)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=209219712
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Garantiutløpskontroll TMS 2013
fredag 20. august 2021, klokken 18:05
Om du holder til på Østlandet så kan du låne kabel, dongle og brett med app av meg. Bare å gi beskjed 👍🏼

Sitat fra: Simen1 på fredag 20. august 2021, klokken 11:52
Jeg tenkte på bærearmer og skruer her og der. Takk for tips til mange gode sjekker jeg bør gjøre.

Jeg hørte en ulyd fra bilen her om dagen, der frekvensen på ulyden varierte med turtallet/hastigheten, men jeg klarte ikke å lokalisere den og ulyden forsvant etter at jeg stoppet for å sjekke om det satt fast noe vegetasjon nært hjulene. Tenkte først det var et strå eller kvist som hadde kilt seg i nærheten av bremseklossene og sto mot eikene, men jeg kunne ikke finne noe der. Hvis det er et eller annet løst i forbindelse med drivverket håper jeg at jeg oppdager det før 24.9.

Jeg mistenker ikke nevneverdig svekket batteri (tipper det er 95% som originalt), men nå kan de jo ha justert beregnet forbruk i programvaren sånn at det har blitt mindre reelt med årene. Så det hadde vært greit å få sjekket ut. Er det bare en standard OBD2 og Torque-appen som trengs?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:25
For å kunne være med i søksmålet, så må en formell reklamasjon være sendt til Tesla. En slik reklamasjon må inneholde VIN og regnummer, og dersom denne informasjonen ikke er mulig å koble til deg, så vil jeg anta at det kan bli vanskelig å motta en eventuell erstatning. Merk at det siste er min antagelse, men at du likevel nok vil få vanskeligheter med å reklamere til Tesla uten å være nåværende eier av bilen.
#5
Vi er nå 38 stk i en Facebook gruppe som følger aktivt med på hvordan det går både i Norge og Danmark og som ønsker å fremme et nytt søksmål mot Tesla i Norge dersom nåværende søksmål kan se ut til å gi resultater.

Her er lenken dersom du også er berørt: https://www.facebook.com/groups/1223639464741169
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 06. juli 2021, klokken 14:54
Vi er nå 38 stk i en Facebook gruppe som følger aktivt med på hvordan det går både i Norge og Danmark og som ønsker å fremme et nytt søksmål mot Tesla i Norge dersom nåværende søksmål kan se ut til å gi resultater.

Her er lenken dersom du også er berørt: https://www.facebook.com/groups/1223639464741169
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
tirsdag 01. juni 2021, klokken 08:39
Sitat fra: BMW850 på mandag 31. mai 2021, klokken 16:57
Da har jeg lagt meg til. Ikke ett ord om at dette dreier seg om Tesla. Kanskje det er like greit å legge til slik at gruppen er lettere å finne🙂
Jeg var usikker på akkurat dette når jeg opprettet gruppen. Skulle det være en gruppe for de som er villige til å bli med i en runde to (og som da mest sannsynlig leser denne forum-tråden), eller skal den være for alle som er interessert i emnet? Jeg har ingen problemer med å endre gruppenavnet bare så det er sagt.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 31. mai 2021, klokken 14:52
Hadde kanskje vært litt enklere å linke til den fra starten av:
https://www.facebook.com/groups/1223639464741169
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 30. mai 2021, klokken 18:24
Liten trykkfeil - beklager. Nå skal man finne den under Berørt av begrensning på batteri og lading - Norge.
Dette blir jo bare et forsøk for å se hvor mange man faktisk får med. Jeg tror neppe jeg har kompetanse til å være primus motor dersom runde to går igang, men et sted må man uansett begynne.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
søndag 30. mai 2021, klokken 14:00
Mye gode innspill her.
Slik jeg ser det så bør det være mulig å komme i kontakt med en av de 30 for å ta en prat. Dersom noen skulle være til stede her inne så er de naturligvis velkommen til å ta kontakt med meg på pm her inne.
Opprettet for ordens skyld en gruppe på fb nå som heter "Berørt av begrensning på batteri og lading - Norge"
Bare å melde seg inn der, så ser vi hvordan det utvikler seg. Da har i alle fall berørte som ønsker å delta i en eventuell runde to noen å sparre med.
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 27. mai 2021, klokken 09:53
Er det noen her inne som kjenner eller vet navnet til noen av de 30 som er den del av nåværende søksmål mot Tesla?
Jeg har lenger opp i tråden nevnt at en ny gruppe berørte 85-eiere bør samles og diskutere seg i mellom ift en eventuell runde to, avhengig av utfallet av dagens søksmål. Det ville derfor vært nyttig å snakke med en fra dagens søksmål om hvordan det har blitt organisert, slik at man unngår innsyn fra motparten.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 21. mai 2021, klokken 10:36
Burde det kjøres en poll på hvor mange her som ville blitt med på et nytt søksmål dersom overnevnte ikke blir rettskraftig?
Med nok interesse og en eventuell egen privat gruppe på feks Facebook, så vil man i mye større grad kunne vite hvem som er berørt og som faktisk ønsker å gå videre i runde to.
For min del var min 2015 85D den ultimate langturbil med turer til Europa og rundt om i Norge mens SC fremdeles leverte god ladehastighet. Slik det er nå, så er langtur-aspektet en saga blott...
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 07. mai 2021, klokken 16:35
Er det noen som vet ståa på situasjonen med eventuelle søksmål mot Tesla og om det er noe planlagt? Hører i en annen tråd her at det går rykter om at en gruppe på 30 personer har funnet frem med søksmål angående struping av supercharging. Dette ville jeg også vært interessert i å bli med på, dersom noen planlegger det samme. Har dog ikke kompetanse nok på å starte med dette alene.
#14
Litt dumt om dette er tilfelle, det eneste jeg har sett om at noen ønsket å kjøre et søksmål mot Tesla er han eller hun som ba Tesla eiere som opplever strupingen om å sende en mail til teslaslowcharge@gmail.com. Jeg sendte en mail, men fikk aldri svar.
Supert om noen på sikt har en oppdatering om det stemmer at 30 personer har vunnet mot Tesla - jeg irriterer meg grønn over at et såpass viktig element ved bilen blir endret/fjernet, så jeg blir gjerne med i en eventuell runde to.
#15
Spennende link - takker. Jeg gjorde for interessens skyld et søk, da jeg sitter med en strupet 85D fra 2015. Fant følgende om supercharging som er i slutten av desember 2014:
http://web.archive.org/web/20141214212229/http://www.teslamotors.com/supercharger
Her er det helt tydelig en graf som sier 80% etter 40 minutter (grønn graf lenger ned på siden), som i seg selv er interessant nok!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA