Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TrondT1

#1
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
tirsdag 21. desember 2021, klokken 19:18
"Ulempen er at det ser helt noldus ut"
Ja, det er bra at vi har ulike oppfatninger om hva som ser bra ut.
Ikke alle synes hjul med dekk som er vrengt utenpå felg, ser bra ut.
(Og ikke gode å kjøre med heller)
#2
Erfaring med 18´´vinterhjul og 235/55 Nokian dekk.
Det fungerer aldeles utmerket.
Hentet og kjørte hjem på 19x9.5 felg og 255 sommerdekk (standard).
Tydelig sporing på grunn av brede dekk.

Vinter: Valgte 235x55x18 dekk. Kan absolutt anbefales. 235-dekk om du foretrekker retnings-stabil behagelig kjøring. Mindre sporing.

Fjærene til Tesla er stive. Med 235x55 dekk blir det noe bedre fjæring.

Felgbredde 8´´. Da kommer ikke felgene på utsiden dekkene. Dekkene blir ikke vrengt på. Og mindre sjanse for kantkjørte felger!

Felgene blir også noe letter enn standard 19x9,5. Det betyr mindre energi ved akselerasjon og retardasjon. Men tror dette ikke betyr mye i praksis. Kjørestil med mye hastighetsendring er verre for forbruket.
Og lettere å skifte hjul!.

Til slutt. Jeg forstår ikke hvorfor Tesla har valgt så brede felger og dekk. Alle andre biler i samme vektklasse (Mercedes EQC, VW ID.4, Jaguar mm) har ca 8 felg og 235 dekk. Er ikke Model Y en familiebil?
#3
Toyota sier: "Toyota jumping into electric vehicle mass production by 2020"

NÅ (2021):  Toyota skal satse på elbiler, med mål 2030-2035!!

HVA ER DET MED DETTE SELSKAPET ???
#4
Model Y / Hente model Y I Drammen - med fullmakt.
onsdag 24. november 2021, klokken 12:11
Skal hente model Y I Drammen - med fullmakt. Går det bra?
Har noen gjort det?

jeg har stilt dette spørsmålet under tema Levering også:
https://elbilforum.no/index.php?topic=58631.0

EDIT:
Bil hentet.
Kontoret var åpent og betjent.
Jeg registrerte meg ved ankomst (mobil - hadde app-konto-tilgang).
Personell inne sjekket at alt var ok (alle dokumenter signert).
Bilen ble kjørt fram ved avtalt leveringstid.
Bilens adgangskort lå i bilen.
Resten måtte jeg greie selv (ingen instruksjon).
Alt gikk fint!

I praksis virket det som at FULLMAKTEN var at jeg hadde tilgang til kontoen.
Ingen var interessert i papir-fullmakten.

#5
Skal hente Y med fullmakt.
Følgende info er mottatt (utdrag):
Viktig informasjon om levering av din Model Y den xxxxxx i Drammen.

1* Levering vil bli gjennomført kontaktløst og utendørs.
2* Du vil bli henvist til din bil via SMS fra Tesla.
3* Vi tillater kun at 1 person møter til utlevering.
4* Du sjekker inn ved å skanne QR-kode med din mobil, som du finner utenfor leveringsområdet.
5* Ta med gyldig BankID og gyldig legitimasjon til leveringsstedet.
* Vennligst last ned Tesla app på din telefon før ankomst, da denne er nødvendig for å gjennomføre leveringen.

Jeg skal hente bil, med fullmakt. Har noen gjort det, går det bra. Er det noe å passe på?
1: Levering vil bli gjennomført kontaktløst. Noen til å motta fullmakten?
2: Bilhenvisning SMS - når? Får du utlevert bil-"nøkler" av en person?
4: "Sjekker inn" - hva er det? Er det for å komme inn en dør?
5: Når bruker du bank-ID?

Ville være surt å møte opp med fullmakt, og så fungerer det ikke! (ingen svarer på telefon i dag).
#6
Model Y / Sv: Takstativ THULE Model Y ?
tirsdag 16. november 2021, klokken 13:49
Litt mer info.
Når jeg skal ha takstativ, er det for å kunne frakte FLATE ting; flate pakker fra IKEA, bygningsplate, dør,,,. Da må stativet være rett, ikke buet. Hvorfor man lager buede stativ er fullstendig ubegripelig, bortsett fra rent designmessig. Et stativ brukes for Å FRAKTE ting, ikke for at bilen skal bli penere.

Thule har ikke laget et stativ enda. Lurer på hvorfor? Er designen rundt takstativ-feste dårlig?
De fleste biler har spesielle festepunkter i taket, eller rails. Men Tesla? nei, bare knot!

Alle mine biler har hatt feste i tak-kanten, eller spesielle feste-punkter. Det har fungert perfekt. Også med takboks. Så hvorfor kan ikke Tesla også ha noe normalt?

Vi får vente å se. Håper Thule kommer med noe. Da er vi nok ganske sikre på at løsninger holder kvalitet.

#7
Model Y / Takstativ THULE Model Y ?
mandag 15. november 2021, klokken 22:24
Ønsker et takstativ som ikke er buet.
Thule har stativer, men ikke spesialstativ til Model Y (eller 3).
En YouTube-video viser en som monterer et standard Thule-stativ på en Model Y.
https://www.youtube.com/watch?v=vbfkhDRy7qQ

Er det noen som har erfaring med dette?
#8
Model Y / Sv: Hvor er min Tesla? Spekulering rundt shippingstatus
torsdag 11. november 2021, klokken 15:11
Tesla i Oslo sa idag at det skulle komme en båt til Drammen 2. desember.
Min Y bil var ombord.
Jeg fikk fortalt et VIN-nr, som stemmer med VIN-nummeret i kildekode.
Så da er vel 2. desember en god dato!

EDIT: så kom melding om henting av bilen torsdag 25.11. Jaja, så mye var den (2.des) infoen værd.
#9
Model Y / Standard WLTP måling og fastsettelse ??
søndag 31. oktober 2021, klokken 13:10
Jeg ser på WLTP-tall for Norge(NO), Hong Kong(HK), Nederland(NL) og USA. For Modell Y LR 4W.
Tallene varierer mye.

NO.  507km (WLTP)
NL.  507km (WLTP)
HK.  542km (WLTP)   
USA 524km Range (EPA est.)
-----560km? (WLTP)

WLTP skal være en internasjonal standard. Virker rart med så store forskjeller.
Ser ut som Europa har lavere verdier. Jeg vet statistikken er dårlig, men likevel.
Kan vi stole på disse WLTP-verdiene som serveres?


#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ladepriser på hurtiglader
tirsdag 21. september 2021, klokken 17:32
Bilkraft- Hamar: 1.25kr/min+3.2kr/kWh- 22min- 18kWt= 86,- = 4.7kr/kwh
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ladepriser på hurtiglader
tirsdag 21. september 2021, klokken 17:26
Tråden for ladepriser hos de forskjellige leverandører.
Ladeprisen varierer enormt. Prisene presses ved å synliggjøre/publisere prisene.
Noen har bare MIN, noen har bare kWh, noen en kombinasjon.

Her må du regne ut hva den aktuelle ladingen koster:
Hva kostet det å lade:  kWh + minutt-prisen.

Innlegg:
Leverandør-Ladested: MinPris- kWhPris- Ladetid- Ladet- Betalt = pris/kWt (regnet ut)
ex:
Cirkel K-Furnes (Hamar):  5.99/min- 0 - 22min - 18kWh - 132kr = 7.33 kr/kWh
Fortum-Løten (Elverum):  3.10/min- 0-  25min - 18kWh - 80kr =  4.44 kr/kWh
MER -Amfi Elverum:   1.25/min- 3.2kr/kWh- 23min- 20kWh - 89kr = 4.4,45 kr/kWh
Ionity- Elverum:  8.40/kWh = 8.40kWh
Dette vil variere litt med ladehastighet.
#12
Du kan sortere på hva du ønsker. Pris: trykk øverst i kolonne H  - trykk på den lille trekanten som fremkommer - velg Sorter A-Å.
Tilsvarende med de andre kolonnene.
#13
Nå har jeg brukt Arnes tabell for å finne en rimelig familiebil.
Ønskene var:
Pris:                 500.000 max
Rekkevidde:      300 km minst
Karrosseri:        BEV (ren elbil, ikke ombygd fossilbil)
Drift:                Bakhjul (ikke 4x)
Høyde:             150cm. (SUV type)
Hengerfeste:     ja
Takstativ:         ja

Hvilke biler tilfredsstiller disse ønskene:
Ioniq 5, SR (58) RWD
EV6, SR (58) RWD
Q4 e-tron 35 (52)
Enyaq iV 60, SUV (58)
ID.4 Pure (52)
Model Y SR RWD

Ikke mange rimelige biler nei. Prisen ca 450-550.000
(Det er lett å endre kravene)
#14
Nå har tabellen blitt super.
Jeg kan sette opp filtere som passer, f.eks max pris, minimal batteri, AWD, hengerfeste mm.
Nå er det lettere å finne den "rette" bilen.
Stor takk til Finnøy  :)
#15
Model Y / Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??
lørdag 09. januar 2021, klokken 20:01
  [ You are not allowed to view this attachment ]  

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Fronten til Model Y (og model 3) ser ikke spesielt vennlig ut. Ser ut som en gammen fisk.

Eller hva synes forsamlingen? Har Tesla truffet med bilenes utseende?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA