Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mabahj

#1
Lading av Tesla / Sv: Bør vi heller ta ut laderen når det er kaldt?
mandag 11. desember 2023, klokken 16:34
Sitat fra: RJK på søndag 10. desember 2023, klokken 19:19Er det rett å forstå det slik at du bruker Tibber? Bruker du Tibber-integrasjon mot bilen da, eller mot lader?

Det er, slik jeg har forstått det, flere som har problemer/utfordringer med dette, om både bil og lader skal krangle på hvordan strømstyring skjer.

Jeg vil definitivt definere Tibber-appen som en av de eksterne appene som kan klusse ting til for en. Virker som du tolker det annerledes, om det stemmer at du har dette.

Ja, jeg bruker Tibber mot bilen. Ikke mot laderen. Jeg var ikke klar over at det var et problem med Tibber, det skal jeg undersøke, takk! Men vekking av bilen kan da umulig bruke så mye strøm som differansen her? 30 kWh på et halvt døgn?

Forsåvidt: Bilen har stått koblet til i dag etter lading i natt. Den har enda ikke vedlikeholdsladet, nå er det jo varmere, så den har kun mistet 1 kWh. Og jeg har fortsatt Tibber aktiv, så det utelukker vel kanskje Tibber som rotårsak uansett?

Igjen, gitt at tallene mine er riktige. Er det noen her som ser samme tall som meg, eventuelt tall som motbeviser? Jeg håper jo egentlig at dette ikke er riktig.

(Edit: Ser at Wall Connector har "sensor.tesla_wall_connector_energy" i Home Assistant, så jeg skal sjekke den også. Den rapporteres fra laderen, ikke bilen, så det er jo et nytt datapunkt.)
#2
Lading av Tesla / Sv: Bør vi heller ta ut laderen når det er kaldt?
søndag 10. desember 2023, klokken 16:21
Wow, her var det mange svar på kort tid!

Mobileum - Hvor får du dine tall fra? De virker jo veldig bekreftende på hva jeg ser, men det kommer an på når i tid "Used"-forbruket brukes. Om det er under hoved-ladeøkten eller under vedlikeholdet?

TB - Ja, jeg vet at energi strengt talt ikke forsvinner, men når den dunster ut til naturen som varme fra batteriet så tenker jeg vi for alle praktiske formål si at den forsvinner. I hvert fall for meg. Men rett skal være rett - og du har rett! :) O

RJK - Jeg har ikke sentry mode aktivert. Og jeg tror ikke denne differansen kan tilskrives det? Energy added er ganske lav for hver vedlikeholdssykel, så bilen i seg selv virker ikke å ha brukt mye energi? Enig at det ikke skulle være nødvendig å løpe ut på natten for å dra ut kabelen. Så Tesla burde strengt talt ha redusert hvor hyppig de etterlader når det er skikkelig kaldt. Ved for eksempel å tillate et større fall før det lades opp igjen.

Mobileum og turfsurf - Topp forslag! Det er vel noe slik jeg egentlig bør gjøre for å komme rundt dette. Jeg tipper jeg kan automatisere det i Home Assistant. Jeg skal få prøvd dette ved neste anledning! Mobileum - hva heter appen du bruker?

Handyman - Takk for gode forslag. I grafen min er det ingen kjøring eller aktiv oppvarming av bilen. Den bare stod der, kald fra tidligere på dagen. (Tibber utsetter ladingen til natten, noe som nå kanskje ikke alltid lønner seg pga strømstøtten og energi brukt oppvarming av batteriet, men det må være en annen tråd.)
#3
Lading av Tesla / Bør vi heller ta ut laderen når det er kaldt?
søndag 10. desember 2023, klokken 12:19
Hei,

Det virker på meg som at laderen kaster bort enormt med strøm når bilen er ferdigladet og det er kaldt (-10C, ingen garasje).

  • Jeg henter ut data fra bilen til smart-hjemmet mitt, Home Assistant.
  • Det er to verdier herfra jeg bruker: "Energy added" og "Charger Power".
  • Charger power er mengden energi laderen bruker til enhver tid. I grafen under er Charger Power grå serie på høyre akse, for referanse.
  • Rød serie er integrert av Charger Power: Altså summen av Charger Power, dvs summen av brukt energi (strøm). Venstre akse.
  • Blå serie er energien batteriet endte opp med å få - Energy added. Venstre akse.
  • Gitt at jeg ikke har regnet noe feil: Differansen mellom blå og rød serie er "bortkastet" energi, energi som ble brukt av laderen og betalt av meg - men som ikke endte opp i batteriet.
  • Starten av grafen, frem til rundt 02:00 viser den vanlige ladingen til batteriet er på 80%, så flater blå ut og vedlikeholdet starter.

Jeg mistenker at laderen bruker ekstra energi på å varme opp batteriet før den skal vedlikeholdslade. Dette skjer ganske hyppig fordi bilen mister mye energi når det er kaldt. Og det koster mye energi å varme opp, igjen fordi det er kaldt. Problemet er at dette skjer alt for ofte: Mesteparten av energien brukes på oppvarming, minimalt ender opp i batteriet. På et halvt døgn bruker laderen her titalls kWh på dette vedlikeholdet og det blir jo en del penger av slikt, lett femti kroner i døgnet eller mer.

Har noen andre her sett det samme? Kan jeg ha gjort noe feil i beregningene mine? (Teknisk: I Home Assistant bruker jeg left Riemann sum integral av Charger Power, denne går inn i en Utility helper, så jeg kan kalibrere den til null den når jeg plugger ut bilen.)

Jeg har søkt på nettet og alle anbefaler sier at bilen skal stå plugget i når det er kaldt. Det er muligens best for rekkevidden, men hvis mine tall er riktig, så kaster vi bort enorme beløp på å gjøre dette. Men når ingen andre har sett dette problemet, så tar jeg kanskje feil?

Du kan ikke vise dette vedlegget.



#4
Model 3 / Sv: Best practice vinterdrift
mandag 02. januar 2023, klokken 20:28
Sitat fra: bilukyndig på fredag 16. desember 2022, klokken 20:00
Hva er ditt beste vintertips? Vinterhold av model 3 og elbil er helt nytt for meg.

- WD40 i dørhåndtak, som beskrevet i bruksanvisning
- Sjekk alltid at vinduet går ned og ikke er frosset fast når du åpner døren. Det skjer ofte.
- Sett vindusviskere i service mode når det skal fryse, da tiner de med vinduet
- Fjern is fra overgangen mellom bakvindu og bagasjerom. Det tiner på bakvindu og renner ned for så å fryse fast bagasjerommet så det ikke kan åpnes. Det skjer for ofte hos meg.
- Ikke spesifikt for vinter, men kjøper du takstativet (til ski, derfor vinterrelatert), så vær ekstremt forsiktig med stramming av mutterne. Jeg strammer kun for hånd uten verktøy etter at takglasset sprakk og Tesla nektet å ta regningen.

Eller er den veldig god å *kjøre* på vinteren. :-)
#5
Model 3 / Frosne vinduer
mandag 02. januar 2023, klokken 20:16
Har bladd tilbake uten å finne en tråd om dette.

Har noen gode løsninger for å unngå frosne vinduer og dermed problemer med å åpne dørene? Spesifikke produkter man kan spraye et sted, for eksempel?

Det virker som at det primært kommer av is langs nedre kant av vinduet, så silikon på dørlister hjelper ikke på dette. Garasje ville nok hjulpet, men det har vi ikke. Lang oppvarming hjelper også naturlig nok, men kan man heller gjøre noe som reduserer forekomsten?

Og når det skjer og man må kjøre "nå", har noen erfaring med en quick fix?
#6
Tesla SW og AP / Sv: Hakking/lagg på ryggekamera
fredag 25. mars 2022, klokken 08:02
Jeg har ikke sett noe mer lagging etter 2022.8.2, men har bare hatt oppdateringen i noen dager.

Den oppdateringen har visst raskere ryggekamera som en udokumentert fiks: https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2022.8.2/release-notes
#7
Model 3 / Sv: Vindstøy rundt midtspeil over 100 km/t?
fredag 15. oktober 2021, klokken 10:54
Avslutning på tråden: Taket var feilmontert og lå ikke helt i linje med front-ruten og de fikset det. Nå er støyen borte.
#8
Model 3 / Sv: Vindstøy rundt midtspeil over 100 km/t?
torsdag 05. august 2021, klokken 19:59
Takk for tips! Jeg hørte med den lokale Tesla-verkstedet her og det var ikke noe de kjente igjen. Jeg booket derfor time på en annen filial hvor de har 110-sone i nærheten så de kan sjekke.

Det er en del som har sett spørsmålet mitt her på forumet uten å svare, så jeg tolker det som at dette kanskje ikke er normalt hos andre.
#9
Model 3 / Vindstøy rundt midtspeil over 100 km/t?
mandag 02. august 2021, klokken 12:19
Hei,

Jeg merket i sommer veldig mye vindstøy fra området rundt midtspeilet. Det er en tydelig blåselyd og er ofte det som støyer mest i bilen når jeg kjører i 110+ km/t. Jeg fikk skiftet takglasset i vinter (det sprakk da jeg festet takstativet), så jeg tror kan ha oppstått da. Men det er ikke ofte jeg kjører i 110+, så det kan også alltid ha vært der.

Er det andre som opplever dette? Eller mener de ikke opplever det?

Det er en Model 3 fra mars 2020.
#10
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
torsdag 11. februar 2021, klokken 19:16
Sitat fra: mabahj på onsdag 10. februar 2021, klokken 21:38

I dag skjedde det noe her! Før begrenset bilen/laderen meg til 19A, rundt 44 km/t ladefart. Tesla har sagt det "er en kjent bug de jobber med". Men i dag kan jeg plutselig velge opp til 28A!
(...)

Og der var den tilbake til maksimalt 19 A.  :( Merkelig.
#11
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
onsdag 10. februar 2021, klokken 21:38

I dag skjedde det noe her! Før begrenset bilen/laderen meg til 19A, rundt 44 km/t ladefart. Tesla har sagt det "er en kjent bug de jobber med". Men i dag kan jeg plutselig velge opp til 28A!

Jeg har ikke ladet på et par dager, men da jeg plugget inn i ettermiddag fikk jeg til stadighet melding i appen om at ladingen var avbrutt. Det viste seg at den nå prøvde plutselig å lade på 28A, men avbrøt og viste i bilen feilmeldingen "Ladeutstyret er ikke klart. Se laderens instruksjoner for å starte lading".


  • 3-fase, IT-nett, 230V, Tesla sin lader. Model 3. Jeg mener elektrikeren satt dreiebryteren inni laderen 8 (dvs 32A)
  • Den lader nå fint på 20A, men ikke for eksempel 24A. Jeg har ikke prøvd flere nivåer.
  • Jeg har ikke fått noen oppdatering til bilen i det siste heller. De må nesten ha oppdatert noe, ladestasjonen(?), uten å gi beskjed?
  • Hele anlegget er lagt opp av "Tesla-godkjent" elektriker for å lade på 30A eller noe rundt det.

Er det noen andre med lignende oppsett og problem som har merket en endring i det siste?

Jeg skal snakke med Tesla og/eller elektrikeren ved neste anledning for å se om dette problemet nå faktisk er fikset. (Håper det ikke er en tilfeldighet at det er en viss progresjon her.)

#12
Model 3 / Sv: TM3 lader ekte 3-fas 11 kW på 230v anlegg!!!
torsdag 15. oktober 2020, klokken 14:53
Jeg har akkurat også oppdaget samme problemet, bilen nekter å lade på mer enn 19A. Model 3 med (nyinstallert) Tesla Wall Connector. IT-nett, 230V, 3 faser og 32A sikring og alt skal være i orden. Elektrikeren prøvde også hos meg med sin Model 3 og får samme beskjed på skjermen: "Maks 19A". (Rundt 47 km/t.)

Tesla sier det er en kjent bug de "jobber med", men de "vet ikke når den er fikset".

Det rare er at de sier at bug-en er i selve bilen, ikke laderen, så det er ikke noe poeng i å bytte til en annen lader. Stemmer det (med 230V IT-nett)? Og er det nå slik at ingen kan lade på mer enn 19A med Tesla Wall Charger og Model 3 (og 230V IT-nett)? Det høres litt rart ut.
#13
Tesla SW og AP / Sv: FSD
fredag 18. september 2020, klokken 16:11
Jeg har hatt FSD i 6 måneder og slik den er nå, er den ikke verd en brøkdel av prisen, kanskje mest på grunn av reguleringene. De tingene som fungerer nå, de er artige, men ikke stort mer.

Mine personlige erfaringer:

* "Auto Lane Change" krever at jeg både må skru på blinklys og nappe i rattet. Da er halve jobben allerede gjort. Det er en litt artig funksjon men ikke stort mer.
* "Smart Summon" krever at jeg må stå rett ved siden av bilen. Da forsvinner hele poenget.
* "Summon" krever også at jeg står rett ved siden av bilen, mens jeg venter på at telefonen/appen skal koble seg til, noe den får til 50% av gangene. Det er mye raskere å bare sette seg i bilen og kjøre selv. Og selv i et trangt parkeringshus får jeg alltids smøget meg inn og ut, så jeg har dessverre aldri hatt _bruk_ for funksjonen, selv om jeg gjerne vil. Litt også fordi jeg har ingen planer om å fikle i 3 minutter med Summon mens jeg blokkerer trafikken i et travelt parkeringshus.
* Autoparkering er også "artig" men mye tregere enn å bare gjøre det selv.
* Det eneste Navigate by Autopilot gjør helt automatisk, er å ta av fra motorveien. Forrige gang jeg prøvde var den på vei inn i en busslomme. Stort sett funker det, men det er vel mest beregnet på land med store motorveisystemer som møtes i enorme trafikkmaskiner. I Norge er det ikke mye slikt.

Så spørsmålet er om du tror de på et tidspunkt FSD til å fungere og en, ikke minst, om de får til en fornuftig tilpasning til reguleringene (eller endrede regler).

Og til slutt - jeg tror ikke det er et "lurt kjøp" som blir verd penga, selv om jeg selvfølgelig håper jeg tar feil. FSD kjøpte jeg for gøy, med en 40-årskrise-unnskyldning, fordi jeg er en nysgjerrig teknologi-geek.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA