Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - el-H

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Evalia i distrikt rundt Tromsø
« på: Torsdag 02. Desember 2021, klokken 13:47 »
Den bilen som er nevnt over her har også Toyota, proace city electric mpv, og de finnes i 2 lengder.
Nissan kommer også med lignende bil i 2022, Townstar som tar over for E-nv 200.
som da er samme som Renault Kangoo

2
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Evalia i distrikt rundt Tromsø
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 17:14 »
Jeg har noe erfaring med den med 24 kw batteri men den går bare 150 km på sommer kanskje 80 på de kaldeste dagene, Den nye har vel 40 kw batteri og er vel oppgitt til ca 300 km, men på skikkelig kulde så må du regne med at den går endel kortere, det er jo samme som Nissan Leaf men du må trekke fra noen km pga. høyere strømforbruk for høyere luftmotstand. Så om du ikke får noe svar her så kan du sjekke med de som har Leaf 40 kw.

3
Kjøpe elbil? / Sv: Nissan Evalia i distrikt rundt Tromsø
« på: Onsdag 01. Desember 2021, klokken 17:03 »
Er vel en rimelig ny bil med begrenset erfaring her inne... har du spurt Nissan  :)

Nei Nissan e-nv200 evalia er ikke ny bil den har vært på markedet siden 2014, men har sener fått større batteri, men det er ikke så veldig mange av den og det er vel ikke så mange av dem på forumet her fordi det har vært liten aktivitet på den bilen her.

4
Kjøpe elbil? / Sv: Hengerfeste facelift MG ZS EV?
« på: Tirsdag 30. November 2021, klokken 17:17 »
Ja 500 kg.   Du kan lese om den her :https://adserobil.no/mg-elbil-zs-ev/

5
Audi e-tron / Sv: Service kampanje 93M3?
« på: Torsdag 11. November 2021, klokken 21:23 »


Er det noen som har fått denne oppdateringen i Norge?
Gir den smarte utkoblingen av synkronmotoren fremme mindre «trikkelyd»? Ref. egen tråd om motorsumming på e-tron en tid tilbake.


Har fått oppdateringen, men det ble ikke noe endring på lyden nei.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Brukt elbil: alder vs kilometerstand
« på: Onsdag 10. November 2021, klokken 15:47 »

På USA-Leafer, så er det tryggere kjøp, for der er årgangen koda i 10. siffer i VIN, og bilen er merka med produksjkonsmåned.
På europeiske biler, har jeg ikke klart å finne noen definisjon av årgang.

Er de ikke det samme da (ISO standard)

https://www.autozone.com/diy/trustworthy-advice/what-does-each-digit-in-a-vin-mean

L stemmer med min 2020 modell av I-Pace

Nissan følger ikke den standarden for europeiske biler.

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Muligheter med 10A. Garasje er ikke frittstående.
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 18:19 »
Det kan koble ladeboks på eksisterende kurs til garasje men ladeboks må være første koblingpunkt på tilførselskabelen til garasjen. Det må monteres overspenningsvern og jordfeilbryter type b hvis det ikke er innebygd i laderen.




8
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Logging av ladestrøm.
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 14:07 »
Det finnes også pluggbare kwh målere.

https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/p/36-2897

9
Audi e-tron / Sv: Støt ved lading
« på: Mandag 02. August 2021, klokken 22:20 »
Det tror jeg måtte vært statisk støt, jeg tro ikke  den innlastningsbeskyttelsen er  metalisk forbundet til bilen, Hvis det var strøm der så hadde du nok også kjent det med håndflaten, og for å få strøm så måtte du ha vært borti noe annet samtidig for at det skal bli en potensielforskjell slik at det evt. er noe spenning i mellom de to kontaktpunktene.

10
Lade hjemme / Sv: Lademuligheter i garasje
« på: Torsdag 08. Juli 2021, klokken 16:32 »
Se vedlagt bilde.

Det skal være 16A 3fas i garasjen. Hvilke muligheter har jeg for lading? Har en Model 3, men er ikke sikkert at jeg skal ha det for all fremtid. Akkurat kjøpt meg hus.

Hovedsikringen skal være på 50A

Det ser ut som du har 3 fase, det står 3x2,5 og 16 a på denne kursen. Tesla 3 er eneste bil som kan utnytte 3fase på 230 volt så her kan du mest sannsynlig få 6 kw ladeefekt hvis du monterer ladeboks.

11
Audi e-tron / Sv: Første service
« på: Mandag 14. Juni 2021, klokken 21:39 »
Det er under halv pris av merkeverksted, møller tar noe over 9200 kr. Jeg bruker merkeverksted når bilen har nybilgaranti men jeg vet ikke om det har noe for seg. Men som andre har skrevet i andre tråder så får du  oppdateringer og andre garantisaker utført samtidig hos merkeverksted som du ikke får hos ikke merkeverksted. Møller hadde tatt med 2 oppdateringer som jeg ikke viste om på min da den var inne til 30000 service

12
Nissan e-NV200 / Sv: Hvilken modell/årgang?
« på: ſøndag 13. Juni 2021, klokken 19:36 »
Det er ikke noe vesentlig endringer på årgangene bortsett fra at de kom med større batteripakke i 2018.

13
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 23:18 »
@Kimedic: Siden du har 4-pin blå trefaskontakt har du mest sannsynlig såkalt IT-nett tilkoblet huset. Ved TN-nett hadde du hatt rød 5-pins kontakt. TN er å foretrekke for lading, mens IT kun er standarisert for 1-fas lading. TN/IT bestemmes av den transformatorstasjonen du er tilkoblet. Du kan ikke konvertere fra IT til TN (innenfor et rimelig budsjett) kun for ditt hus/ladekurs.

Ut fra tidligere innlegg, antar jeg også at du har ladekabel med Schuko (7PP.971.678.DF) og rødt industristikk (7PP.971.678.CJ eller 7PP.971.678.CM).

Uansett hvilken løsning du får for til lading, må du starte med følgende:
  • Overspenningsvern på hovedinntaket
  • Jordfeilvern type B på ladekursen (evt integrert i ladestasjon dersom du går for dette)
  • Ladekursen bør oppgraderes til automatsikring, om den ikke allerede er det

Deretter har du flere muligheter for selve ladepunktet:
  • Bytte ut 3-fas kontakten med 1-fas 16 A, samt kjøpe 7PP.971.678.CK eller 7PP.971.678.CP fra Audi. Ladeeffekt 3,7 kW
  • Installere 1-fas ladestasjon. Mest sannsynlig kan du få 16 A (3,7 kW) siden du allerede har dette på kursen. Dersom du får lov til å gå over 16 A, vil ladeeffekten øke tilsvarende. 20 A = 4,6 kW, 25 A = 5,8 kW
  • Installere 3-fas ladestasjon. Gitt IT-nett, er dette noe utenfor standard, og frarådet av Møller. Det skal likevel fungere med e-tron, og mener du vil få noe over 6 kW på 16 A.
  • Kjøpe 1-fas 16 A ladekabel hvor du kan få tilpasset støpsel som passer din kontakt. Vil gi 3,7 kW. Se innlegg nedenfor fra el-H for detaljer.
Bare husk at det er lett å overdrive hva en tror effektbehovet blir i hverdagen. Selv med e-tron, vil 3,7 kW gi deg ~40 kWh i løpet av 12 timer lading, dvs nok til langt over 100 km med daglig småkjøring selv på vinteren (som er det som spiser mest energi).

Som en midlertidig løsning, kan du få laget deg en adapter fra 4-pins 3-fas 16 A støpsel (passer i kontakten du allerede har), til 16 A 3-fas rød kontakt (som ladekladden passer i), men med bare en fase tilkoblet. F.eks Ladespesialisten og Elbilhjelpen kan bygge dette for deg, dersom du ikke har en elektriker lettere tilgjengelig. Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW). Du må slå av overvåkning av nøytralleder, siden du ikke har en ekte N-leder tilkoblet. (Og så kan det være at ved å slå av dette får du ladekladden til å fungere med adapteret som du allerede har, uten modifikasjon.....)

Edit: Lagt til forslag #4 etter tips fra el-H nedenfor.

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Nå ble alt mye klarere.

Jeg gjør som du sier og starter med sikringsskapet. Jeg bytter det ut med nytt, og får montert overspenningsvern og eventuelt jordfeilbryter type B.

Jeg har en automatsikring i skapet og den går til 3 fase kontakta i garasjen. 3,7kw vil holde inntil en fast stasjon er på plass.

Det jeg lurer på da er:

Må jeg bytte kontakta fra 3 fas til 1 fas med 3 pinner for å kunne bruke laderen el-H linket til? når har jeg prøvd å bruke audi laderen med adapter til rød 5pins, men fikk ikke brukt den. fikk kun feilmeldinger selv om jeg prøvde å skru av vernet.

Hvis en ny lader kan gi meg opptil 3,7kw for rundt 2000kr, så syns jeg det er greit. Men hvilken kontakt skal jeg bestille? schuko eller 1fas 3 pin? Har tilgang på elektriker som ikke flår meg, så han kan sikkert gjøre om på det..nå angrer jeg på at jeg ikke undersøkt bedre før jeg byttet til 4pins 3 fas :-[

Jeg har altså overgang fra 3 fas til rød CEE 5 pin. Jeg har også overgang til schuko kontakt.


Du kan du bestille det støpslet du vil ha på disse, så du trenger ikke å gjøre noe med kontakten på veggen i garasjen, ladekabelen kan bestilles med 4 pin blå 16 a, det er da bare 2 av pinnene  + jord som brukes.  Hvis det bestilles på nett må det skrives på bestillingen eller de må ringes. Jeg  hadde en slik ladekabel og tipset en nabo om disse, han hadde 4 pin blå i sin garasje og fikk levert ladekabelen med det. i 2017 kostet disse ladekablene hendholdsvis 3500kr og 3700 kr så nå er det mye lavere pris.

14
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 21:12 »
Her er et alternativ med rimelige ladekabeler med justerbar ladekladd, Han kan levere disse med støpsel  som passer til din blå 3 fasekontakt.


https://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a-6a-evi-ladekabel-med-type-2-mennekes-og-led-skjerm-3

https://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-32a-6a-evi-ladekabel-for-elbil-med-mennekes-type-2

15
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: Torsdag 10. Juni 2021, klokken 19:59 »
Hvis det er mye styr med graving av ny kabel så kan du benytte 3 fasekursen til å montere ladeboks på, det er bare 2 faser som brukes men det er ok, da får du ca 3,2 kw ladeefekt. Flere steder så må man søke om å få større kurs enn 20a til elbillading så jeg regner med det er den søknaden de snakker om på effekten du kan bruke, du har jo 63a hovedsikringer så da skal det ikke være noe problem med kapasitet for større kurs heller.

Sider: [1] 2 3 ... 6