Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jgstarcaster

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Vinterdekk føles litt rart?
lørdag 24. oktober 2020, klokken 17:46
Hei,

Jeg har nylig kjøpt en 2018 Leaf. Den er min aller første bil her i Norge (flyttet fra USA for et par år siden).

Når jeg kjøpte bilen, merket jeg at det føles litt grovt på gasspedalen, nesten slik som man kan føle vegen under foten når man kjører. Med andre ord tenkte jeg at det kan ha vært noen feil med suspensjon eller noe slik. Jeg har snakket med et par folk som sa at dette er vanlig for Leaf fra 2018, at de føles litt rart og ikke spesielt 'smooth' i forhold til andre biler. Jeg har aldri eid en elbil før, så tenkte jeg ok, ikke noe problem.

Da var den innom på service hos forhandleren for en uke siden, og jeg fikk skiftet dekkene. Forhandleren sa at det trengte litt smør på noen på fronten, tror det var hjullagrene, at de har merket dette med en del Leaf fra 2018, og at det jeg merket med hensyn til 'suspensjon' og at bilen føltes litt grovt var egentlig grunnen denne med smøring.

Men den siste uken har jeg opplevd at bilen kjører litt dårligere enn før. Men, jeg lurer på om det bare er på grunn av vinterdekk. Jeg har ikke kjørt så mye med vinterdekk i Norge på en nyere bil, og det var ikke vanlig med vinterdekk når jeg kommer fra i USA. Jeg har lest at det er vanlig at vinterdekk føles litt ujevn / humpete fordi de er mye mykere enn vanlig sommerdekk. Jeg merker at det føles litt humpete når jeg kjører, og at når jeg svinger føles det litt som bilen vingler, og at ratten vingler litt på veien tilbake til midten.

Det jeg nevner overst er ikke SÅ merkbar, det er bare fordi jeg vil sikre for at jeg kjøpte en bil i god stand at jeg lurer på alt denne her.

I alle fall lurte jeg på om noen Leaf eiere kunne komme med litt innspill her. Har dere merket det jeg nevner med hensyn til hvordan bilen føles, spesielt når man bruker vinterdekk? Som sagt har jeg aldri eid en slik bil her i Norge. Takk for hjelpen.
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Vinterdekk størrelse?
onsdag 14. oktober 2020, klokken 16:54
Hei,

Jeg kjøpte en 2018 for et par uker siden. Det følgte med et par Dunlop sommerdekk, 215/50/R17, or bruktbilforhandleren inkluderte noen nye Sailun vinterdekk + felg som er 205/55/R16.

Er dette den vanlige størrelsen / det riktige valget til en 2018 Leaf? Jeg fikk de skiftet nettopp til vinterdekk og det føles litt grovt. Takk!
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Erfaringer med Nissan sin takstativ?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 08:11
Ingen andre med erfaring?
#4
Jeg tenkte det samme, men kunne ikke få noen bekreftelse fra forhandleren.
#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Erfaringer med Nissan sin takstativ?
mandag 12. oktober 2020, klokken 07:43
Er det noen som har Nissan sin takstativ på bilen sin? Jeg skal ha bilen inn til service om et par dager og de har det på lager til samme pris som Thule Wingbar, og kan montere den mens bilen får service. Men jeg var ikke sikker om det er det samme som Wingbar når det kommer til støy, vindmotstand, osv, og når jeg spurte de på forhandleren fikk jeg ingen opplysninger om det.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Thule Wingbar - påvirker rekkevidde?
søndag 04. oktober 2020, klokken 12:24
Hei,

Jeg har nylig kjøpt en 2018 Launch Edition, 40 kwh, og vil kjøpe takstativ.

Jeg lurte på om noen her har erfaring med Thule sin Wingbar. Påvirker det rekkevidden eller?
#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Bilskilt løs?
mandag 28. september 2020, klokken 19:06
Hei,

Jeg kjøpte nettopp en 2018 Leaf. Når jeg ankommet hjem fra forhandleren og åpnet og lukket luken, merket jeg at bilskiltet er litt løs og beveger seg litt hvis man tar på det. Det er ikke åpenbart hvorsan det kunne strammes - er dette vanlig med 2018 Leaf?
#8
Hei,

Jeg kjøpte en 2018 Launch Edition (40 kWh) og har lastet ned PlugShare. Appen vil vite bilens 'trim':

S without quick charge
S with quick charge
SV
SL

Jeg vet ikke helt hva dette betyr...? Eller hvordan jeg kan finne ut hvilken jeg bør velge?

Takk :)
#9
Hei alle sammen,

Jeg vurderer å kjøpe en Leaf, enten en 2017 Tekna 30 kWh eller en 2018 Launch Edition 40 kWh.

Bortsett fra de åpenbare forskjellene (lengre rekkevidde, ProPilot vs vanlig cruise control), det jeg egentlig lurer på er de usynlige forskjellene mellom de to - dvs kvalitet, pålitelighet, osv.

Forskjellen i pris skal være rundt 900-1000 kr i måned for den 2018. Jeg skal kjøre den til og fra jobb hver dag, rundt 25 min hver vei, og da noen lengre tur (ferie, fjelltur, osv). Jeg kommer fra USA og har aldri kjøpt en ny(ere) bil i Norge, men forstår at det lønner seg å kjøpe noe som ikke kommer til å ha masse problemer med tanke på hvor mye det koste på et verksted i Norge.

Takk!
#10
Sitat fra: TB på torsdag 06. februar 2020, klokken 23:06
Du har forstått det svært bra, og beskrevet det helt riktig.

Å finne hus som har mulighet må en undersøke med eier. Om en må gjøre investering selv, om det er lagt opp - eller om huseier tar kostnadene, og leietaker betaler ned over tid via leien. Regner med at et hus som som er tungt å leie ut vil ha en med villig eier, enn en som har en rekke potensielle leie kandidater.

Dagens krav er egen kurs / krets  som er tilkoblet en sikring og i tillegg beskyttet av en jordfeilbryter type B.
Det vil gi en ordinær jordet stikkontakt (schuko kontakt), der en kobler inn den (normalt) medfølgende "nød" ladekabel, med schuko plugg. En kan da lade 10 A, dvs. 2,3 kW.

Det tilsvarer mellom 1 - 2 mil pr time. Kjører du 2 mil tar det 1-2 timer å lade opp igjen.

Den kabel som benyttes omtales som EVSE (electric vehicle supply equipment ). Den følger med alle nye, og skal vel følge med brukte biler også?

For å lade raskere, og slippe schuko kontakt og plugg må en montere en ladestasjon. Da går det kabel direkte inn i ladestasjonen, som bare er et rele som slår strøm av og på, litt kontroll elektronikk og ofte en "innebygget RCD type B".

Ladestasjon kan ha en type 2 kontakt, der en plugger inn en kabel, eller en fast kabel, som da må være tilplasset bilen. (Det finnes to typer, type 1 og 2.)

Justering gjøres en fast av elektriker / installatør, eller via funksjoner for å justere mengden strøm som er tilgjengelig. Et alternativ bare for å få raskere lading er blå eller rød industrikontakt. Men, en industri kontakt krever en EVSE med industriplugg, og kan gjerne koste like mye som en fastmontert ladestasjon.

Hvor mange Ampere en kan lade med på en ladestasjon er fra 6A og opp til 32A. Over 32A krever DC lader.
Det varierer hvor mye bilen kan ta imot. Leaf kan ta imot 3,7 - 6,6 kW avhengig av hvordan den er ustyrt fra fabrikk. Andre merker / modeller kan ta imot 3 - 22 kW.

Leaf med 6.6 kW kan dermed lade mellom 3-6 mil pr time på en ladestasjon som leverer 6.6 kW. Det holder for de fleste.

Tusen takk for svar.

Hva mener du med "som er tilkoblet en sikring?" Hva er en sikring egentlig?

Og det høres ut som så langt det finnes egen kurs med jordfeilbryter type B, at det er medfølgende kabelen som regulerer hvor mye ampere går gjennom kabelen, sant? Dvs at man ikke trenger en krets som er bare 10A, fordi kabelen justerer ned til 10A?
#11
Hei alle sammen,

Vi skal flytte snart og leie et hus, og har tenkt å kjøpe en Leaf samtidig. Jeg har aldri hatt en elbil før, men har lest litt om hjemmelading her: https://elbil.no/hjemmelading-for-nybegynnere/

Når vi kjøpe et hus om et eller to år, har jeg tenkt å få installert en skikkelig ladingstasjon. Men i mellomtiden mens vi leier et hus ville vi lade med vanlig stikkontakt, fordi jeg ikke vil bruke pengene til å installere en ladingstasjon på et hus som vi bare leier i f eks et år.

Slik som jeg forstår det trenger vi stikkontakt på egen kurs (jeg snakker engelsk som morsmål -- jeg antar at denne betyr at det ikke er noen andre ting på kretsen, eller?), og jordfeilbryter type B. Jeg forstår ikke helt hva nettsiden over mener med "maks 10A sikring."

Men i alle fall skal vi se på flere hus til leie i denne helgen, og jeg håpte at noen her kunne forklare for meg hvordan jeg kan sjekke om et hus har det vi trenger til å lade elbil. Jeg kan bare se på jordfeilbryterne f eks, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle se på eller sjekke for.

En ting til: er det bare at man kjøpe en kabel som går fra vanlig stikkontakt til det som kobles inn til bilen? Eller er det noe mer man må gjøre?

Tusen takk for hjelpen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA