Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - aleksandrium

#1
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
søndag 05. mars 2023, klokken 18:43
Oslo - Bø - Oslo - Fredrikstad - Oslo i dag. Nesten 500 km. Tørre veier, minus 11 til pluss 4 grader.

Snittforbruk 23 kWh/100 km. Kupert rute med en god del motorvei.
#2
ID.4 / Sv: Forsinket levering
lørdag 24. desember 2022, klokken 23:12
Det holder vel kanskje at bilen er registrert på eier hos Vegvesenet vha chassienummer? Altså at den ikke har fått et registreringsnummer enda.

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/uttalelser/prinsipputtalelser/innforing-av-merverdiavgift-pa-elbiler-fra-1.-januar-2023---narmere-om-tidspunkt-for-levering/

#3
ID.5 / Sv: Ventetid og levering ID.5
fredag 23. desember 2022, klokken 16:30
Blir ikke bilen ferdig registrert når du aksepterer meldinga fra Vegvesenet? Har en bil som kommer med siste båten den 29. desember, litt spent på registreringsprosessen.
#4
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
søndag 13. november 2022, klokken 17:38
Sitat fra: El-o(...) og bilen ble ifølge selgeren produsert nå på torsdag.

Mener jeg husker fra en annen tråd at du hadde fått produksjon uke 46? I såfall virker det jo som om ting er sånn passelig i rute!
#5
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
mandag 31. oktober 2022, klokken 09:22
Blir veldig spennende å se om VW og Møller Logistikk legger inn noe som helst høygir for å få utlevert bilene med produksjon i november, før nyttår...
#6
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
torsdag 27. oktober 2022, klokken 11:37
Min bil er forholdsvis enkelt speccet – ensfarget grønn med style setepakke, hengerfeste, førerassistent+ og noe småplukk.

Fikk tilbud om førerassistent+ uten 360 kamera på grunn av mulig forsinkelser på denne pakka. Det ga ikke så mye mening da prisavslaget var ganske marginalt, mens man mister ganske mye nyttig funksjonalitet. Så vi valgte å beholde 360-kamera.
#7
ID. Buzz / Sv: Leveringsevne av ID Buzz
onsdag 26. oktober 2022, klokken 19:38
Er det noen som har hørt noe mer fra forhandler angående levering av bil? Vi bestilte i starten av september med forespeilet levering tidligst uke 20 til neste år. Nå har bilen fått planlagt produkssjonstart uke 46, altså neste måned. Nesten for godt til å være sant, så tør ikke helt håpe på noe enda. Kan importør ha vært på ballen med tanke på mulig innføring av moms og vektavgift?
#8
ID. Buzz / Sv: Demobil Hos Albjerk Bil i Lier
tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:40
Var nettopp og prøvde en mørkeblå demobil hos Erik Arnesen på Bryn.

Førsteinntrykket er det samme som Surrehue sier litt lengre opp i tråden: dette er en stille og svært behagelig bil å kjøre.

Fikk bare en time bak rattet, men det var et svært hyggelig bekjentskap så langt. Kupéen er trivelig – det hvite (offwhite) interiøret gjør at bilen oppleves enda mer lys og romslig enn den er. Dette er feil bil for som dem som ønsker å tre seg inn i en ettersittende kupé med sportsseter og lav sittestilling. Her stiger man virkelig inn i bilen og sitter høyt. Jeg kan være enige med anmeldere som opplever bilen mer som en personbil enn en varebil å kjøre, men sittehøyden og oversikten gjorde at dette opplevdes helt annerledes. For oss var det en positiv opplevelse, og det føltes skuffende ordinært å sette seg tilbake i en e-Niro etterpå.

Apropos e-Niro: ID Buzz hadde merkbart mindre fraspark i akselerasjonen, men greit nok. Det kler nok bilen, og oppleves absolutt som tilstrekkelig.

Kona satt litt baki mens vi kjørte for å sjekke om manglende lufteventiler var plagsomt, men temperaturen og luft bak var som foran. 10 grader ute. Ser mange er blitt skuffet av baksetet etter å ha sett de tidligere konsept-rendringene av bilen, men hadde man ikke hatt den forventningen hadde kanskje førsteinntrykket vært bedre. Her er det masse plass og unga kommer til å kose seg glugg ihjel. I midtsetet får man en heftig panoramautsikt fremover – sikkert fint for unger som lider av bilsyke (som mine gjør).

Alt i alt et meget godt førsteinntrykk. Gleder meg ikke mindre til vi får vår!
#9
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
søndag 23. oktober 2022, klokken 19:28
Ingen rekkeviddetest er perfekt, men Teslabjørns 1000 km-test er interessant med tanke på rekkevidde kontra ladehasighet i praksis på langtur. I testen kjører/lader han uten pause, i motorveihastighet, og logger tiden det tar å kjøre 1000 km.

ID Buzz klarte testen på 10t 30min i 12 grader. Snitthastighet (inkludert ladepauser) på 95 km/t og forbruk 29,9 kWh/100km.

Så kan man jo sammenlikne relevante konkurrenter han har prøvekjørt under tilsvarende forhold:

- Enyaq IV80, e-tron 55 og Model X Raven: 10t 20min
- ID.4 1st: 10t 35min
- Ariya 87kWh: 10t 50min

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?usp=sharing

(Kia e-Niro som jeg kjører i dag brukte 11t 10min. Så, kanskje det ikke er noen vits i å grue seg til å miste 35 km rekkevidde på papiret? Ladehastighet er en stor del av regnestykket på langtur, og e-Niro lader treigt.)

#10
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
onsdag 19. oktober 2022, klokken 08:16
Teslabjørns rekkeviddetest:

https://youtu.be/Iw64DEmXl7M

Spoiler:


#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Statsbudsjettet 2023
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 12:22
#12
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
mandag 17. oktober 2022, klokken 10:10
Ingen varmepumpe i 2023-modellen, dessverre...
#13
ID. Buzz / Sv: Rekkevidde - spekulasjoner og erfaring
søndag 16. oktober 2022, klokken 21:39
Tek.no har testet bilen i kjølig høstvær. Under rådende forhold estimerer de 329 km rekkevidde. Ca. 115 av 260 km ble kjørt på motorvei (Oslo - Halden).

Det tilsvarer vel omtrent et snitt på 23,4 kWh/100 km.

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/P44r8J/plass-til-storfamilien-vi-kjoerte-volkswagen-id-buzz

"Ved start estimerte bilen 378 kilometer rekkevidde.

Oslo – Halden via E18 (mest motorvei med 90–110 km/t): 116 km, snitt ca. 85 km/t. Forbruk 100 – 63 prosent. 24,5 kWh/100 km.

Halden – Ørje (landevei med mest 60–80 km/t): 59 km, snitt ca. 65 km/t. Forbruk 63 – 46 prosent. 21,2 kWh/100 km.

Ørje – Oslo (miks av landevei og motorvei, stort sett 70–90 km/t): 85 km, snitt 82 km/t. Forbruk 46 – 21 prosent. 20,5 kWh/100 km"
#14
ID. Buzz / Sv: Demobil Hos Albjerk Bil i Lier
torsdag 29. september 2022, klokken 19:02
Autoria Kolbotn har også tydeligvis fått inn demobil. De arrangerer "VIP-visning" for forhåndsmeldte interessenter til helga.
#15
ID. Buzz / Sv: valg...
fredag 16. september 2022, klokken 13:46
Har bestilt bil, men i ettertid kan jeg ikke finne noe om gummimatter, hverken i listen over spesifikasjoner og utstyr, eller som valgbart utstyr i konfiguratoren.

Noen som vet om dette følger med eller er tilgjengelig? Norsk vinter uten gummimatter er helt utenkelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA