Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Radial

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 23:01
Verkstedene til Tesla har lange åpningstider, en del tilfeller av dobble skift, og mye overtid.
10% reduksjon i arbeidstid bør være svært enkelt uten reduksjon av ansatte...men klart ikke like mye penger i sekken for de som liker overtid og skift-tillegg.
#2
Model Y / Sv: Skifte kupefilter, MIC
onsdag 17. april 2024, klokken 12:00
Etter hukommelsen mener jeg at skruen satt høyt oppe hos meg (rød sirkel).

Derfor måtte dekselet med den lille høyttaleren av.

Se med speil opp der, så tror jeg du ser en skrue med ca 8mm hode.
#3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 14. april 2024, klokken 11:48
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 13. april 2024, klokken 11:33
Sitat fra: Radial på lørdag 13. april 2024, klokken 11:00Totalen blir ikke spesielt mye billigere uansett, når system tjenestene skyter i været pga all denne uregulerbare kraften.

Det meste av regulerbar vannkraft må trolig stå standby for å gripe inn når frekvensen går litt off, eller ved plutselig bortfall av effekt, og da skyter nettleia i taket.

Strøm vil bli sinnsykt dyrt med dette systemet vi er viklet inn i.

Om en ser på informasjon på Statnett så var systemkostnadene i snitt på 350 millioner per år fra ca 2013 til 2020, med topp på ca 500 mill. i 2014 og 350 mill i 2020. Altså ingen stigning i takt med kraft utbygging av vindkraft. Utgiftene steg kraftig i 2021 og 2022 fordi de meste av systemkostnadene er det nettselskapene må betale for nettap i sentral og regionalnettet. Husholdningene får 100, men nettselskapet må distribuere/betale for ca 108. Med priser i 2022 som var ca 7 ganger normalprisen i tiåret før, blir dette store penger.
 I Norge er det naturligvis veldig små systemkostnader med vind i og med at vi har vannkraften som er lett å regulere. Men vi skal kanskje betale som kullkraft er det som sørger for balansen til enhver tid? Det kan jo passe med all annen sinnssvak argumentasjon!

Med en systemkost på 350 millioner og en produksjon på 160 milliarder kWh (160 TWh), blir systemkost ca  0,2 øre per kWh. Dette er et tall som passer bra med hva Statnett operer med (med unntak av årene 2021 og 2022).

Om ikke Radial er enig med 0,2 øre per kWh får han argumentere for/dokumentere noe annet!

Akkurat kostnaden for frekvenskontroll er jo omtrent null, selv med dagens 10% av all strøm fra vind. Det virker som at Radial har heller et religiøst forhold til slike ting enn et kunnskapsbasert forhold!

Tallene dine kan umulig være så relevante i 2024. Det er 2022 og nyere som er interessante, for det var da nettleien skøyt i taket, mens vi samtidig fikk en veldig varierende pris på strømleddet.

Og hva systemprisen er i rent "kost" opp mot produksjon,er heller ikke så interessant når sluttkunden (meg og deg) betaler nær 70-80øre totalt bare for å FLYTTE 1kWh fra en produsent til forbruker.

JEG er overbevist om at regulerbar vannkraft i dag nesten utelukkende står standby og fyrer opp kostnadene på nettleia isteden. Dette kom også samtidig med tilknytning til markeder med store mengder vind, kull og gass, som igjen endrer hele posisjonen til tross alt mye regulerbar kraft som feks Vann. Men hvor man finner dette regnskapet aner jeg ikke.

helGen har kanskje en anelse?
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 13. april 2024, klokken 11:00
Totalen blir ikke spesielt mye billigere uansett, når system tjenestene skyter i været pga all denne uregulerbare kraften.

Det meste av regulerbar vannkraft må trolig stå standby for å gripe inn når frekvensen går litt off, eller ved plutselig bortfall av effekt, og da skyter nettleia i taket.

Strøm vil bli sinnsykt dyrt med dette systemet vi er viklet inn i.
#5
Tenkte ikke på din mening E-Trond, men selskapet selv forventer det i artikkelen (og annen offentlig kommunikasjon).

Det er ett stort sprang mellom visjon og realiteten for selskapet. De virker å ha satset hardt på at PS 3 og 4 skal få store volumer, også svikter markedet og finansene i samme periode.

Har du ikke riktig produkt og pris i disse dager, så selger du dårlig.
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 16:01
Sitat fra: Vidar_S på fredag 12. april 2024, klokken 13:24
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 12:24Poenget var at vind-bransjen sliter med å få ting til å vare... Det er ikke så himla vanskelig, for denne aerodynamikken har vi behersket i 100++år.

Det er vel heller det at man uavhengig av bransje kan oppdage problemer etter at produksjonssetting og salg er igangsatt. Dette kan både være enkelttilfeller og mer generelle problemer. Siden du sammenlignet med fly her tidligere så kan man vel si at Boeing sine problemer de siste årene er hakket mer graverende enn hva som foreløpig er avdekket for Siemens / vindbransjen sin del?  ;)

Det handler i prinsipp om det samme vil jeg si.
Man må være konkurransedyktig, og da kutter man der det kuttes kan... Begge bransjene er sterkt internasjonalt presset på pris, driftskostnader og leveringstid.

Selvsagt er konsekvensen en helt annen for flyvende farkoster, derfor må regelverket være deretter 🙂 det er der Boeing har fått litt for stort spillerom...
#7
Er jo litt spesielt å forvente store tall og vekst i ett veldig utfordrende el-bil marked... Og i tillegg med to litt for dyre modeller for de store massene.

PS2 selger etter mitt skjønn "ok" fordi den er relativt rimelig i sin klasse, men den er ikke best på egentlig noe som helst (foruten sete-komfort, men den deler de med Volvo..)
Legg på store økonomiske problemer, så tør jo ikke kundene å kjøpe...det er mange gode alternativer.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 12:24
Sitat fra: RJK på fredag 12. april 2024, klokken 11:57
Sitat fra: Radial på fredag 12. april 2024, klokken 11:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. april 2024, klokken 22:56
Sitat fra: Radial på torsdag 11. april 2024, klokken 07:49Kan du umulig være så himla billig å drifte vindmøller på land heller🙈

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RG3km5/vindkraftverk-i-nord-odal-turbindblad-knakk-og-falt-av

Blant verdens ca 400.000 vindturbiner var det en der et blad falt av. Like oppsiktsvekkende som når en elbil brenner (skjer neste aldri det heller)!

Njaa, det går jo som det går galt med ei mølle hver gang det blåser over normalen virker det som?

Skulle tatt seg ut om fly kræsja hver gang det blåste over 20m/sek, vi snakker samme aerodynamiske krefter.
Hva er forskjellen i alvorlighetsgrad mellom et fly med 100-300 passasjerer og crew, i forhold til en vinge som deiser i bakken i ødemarka, innenfor sikkerhetssonen til akkurat den vindmøllen?

Kreftene blir jo uansett forskjellig, da et fly kan dyttes litt ut av kurs i vindkastene (sjeldent farlig), og en vindmølle som rett og slett ikke kan forflytte seg?

Nei, dette er storm i et vannglass. Btw, sjeldent har det uttrykket vært mer passende og beskrivende... ;) 8)

Poenget var at vind-bransjen sliter med å få ting til å vare... Det er ikke så himla vanskelig, for denne aerodynamikken har vi behersket i 100++år.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 11:14
Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 11. april 2024, klokken 22:56
Sitat fra: Radial på torsdag 11. april 2024, klokken 07:49Kan du umulig være så himla billig å drifte vindmøller på land heller🙈

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RG3km5/vindkraftverk-i-nord-odal-turbindblad-knakk-og-falt-av

Blant verdens ca 400.000 vindturbiner var det en der et blad falt av. Like oppsiktsvekkende som når en elbil brenner (skjer neste aldri det heller)!

Njaa, det går jo som det går galt med ei mølle hver gang det blåser over normalen virker det som?

Skulle tatt seg ut om fly kræsja hver gang det blåste over 20m/sek, vi snakker samme aerodynamiske krefter.
#10
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
torsdag 11. april 2024, klokken 11:28
Sitat fra: Yamakazi på onsdag 10. april 2024, klokken 15:05Installerte 2024.8.7 forrige uke, kjørte i går på motorvei fra Oslo mot Larvik i mye regn.. må si regnsensor funker kjempe bra nå :)

Problemet er ikke ytelsen i regnvær, den syn jeg alltid har vært sånn høvelig brukbar.
Problemet er alle andre typer vær, særlig med litt lav sol på knusktørre dager.
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 11. april 2024, klokken 07:49
Kan du umulig være så himla billig å drifte vindmøller på land heller🙈

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RG3km5/vindkraftverk-i-nord-odal-turbindblad-knakk-og-falt-av
#12
Model Y / Sv: Skifte kupefilter, MIC
mandag 08. april 2024, klokken 15:20
Sitat fra: Handyman på mandag 08. april 2024, klokken 11:33Se her:
https://service.tesla.com/docs/ModelY/ServiceManual/en-us/GUID-2362856A-79BC-49A9-B11C-3B0E68EFF276.html

Den stemmer ikke for kina-varianten.

Man må ta av "speaker-panelet" der for å få av midtkonsoll-panelet.
Har faktisk glemt åssen jeg gjorde der sist,men det røyk en klips...ikke gjør dette når det er kaldt.
#13
Ja, den Gewiss saken ser jo ut som er tilstrekkelig.
Ikke en type B, men Type A med DC vernet ihht standarden som kreves i NEK400.

Ser ingen norske priser, men ca 332Euro for en Schneider versjon.

https://www.one-elec.com/en/a9z51440-acti9-iid-residual-current-circuit-breaker-4p-40a-30ma-b-ev-type-a9z51440-schneider.html
#14
Sitat fra: jlan på fredag 05. april 2024, klokken 05:01Jeg vet ikke om det engang finnes 3-fase jordfeilautomat type B (med overstrømvern integrert).

Tror det var noen som nevnte en kombinert A&B her inne for lenge siden.

Både veksel og likestrøms-symbol.
#15
KIA / Sv: Kia EV9
torsdag 04. april 2024, klokken 21:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 04. april 2024, klokken 21:45
Sitat fra: Radial på torsdag 04. april 2024, klokken 21:17Og her om dagen lanserer NAF en test av familiebiler der EV9 faktisk var med, men når de utelater storselgere som feks Model Y og Hyundai Ionic 5, da mister testen all cred.
Ja det viser jo dumheten i det. TMY er jo selve fasit på en populær bil og må være med på slike tester. Men kansje Tesla sa nei til deltakelse? Da må de jo isåfall ta en Toyota dvs låne bilen privat.

De har vel egentlig aldri nektet biler i noen tester meg bekjent, og en slik familiebil-test er jo no-brainer å stille med Y på..hvem som mente 3 var aktuell som en slags konkurrent til EV9 eller Nio ES8 etc kan man jo lure fælt på😂
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA