Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Even Dørum

#1
ID.4 / Sv: Ok pris på en demo-bil?
tirsdag 01. juni 2021, klokken 20:32
Hmm, ja. Hadde selv sett for meg å kunne prute den ned til rundt 400-420, men kommer vel litt an på hvordan markedet er her nord for "brukt" elbil. Men takk for svar så langt!
#2
ID.4 / Ok pris på en demo-bil?
tirsdag 01. juni 2021, klokken 17:16
Vurderer å kjøpe en ID 4, bilen passer oss ganske bra, og den nye GTX-utgaven ser jo forsåvidt bra ut samtidig som den er innenfor budsjettet.

Nå har det seg slik at en lokal forhandler har en demokjørt ID.4 1st til salgs, oppgitt kilometerstand er 6500, med det utstyret som følger med en 1st utgave. Prisen de har satt på bilen er 450,000 kroner, noe jeg syntes virket litt høyt med tanke på at den nye GTX starter på 450,000. Nå kommer det jo selvfølgelig noen kroner i tillegg om vi velger å gå for en ny bil, som tilhengerfeste og vinterdekk, samt levering. Men hva tenker dere som er mer drevne i elbil-miljøet om prisen?

Ser øvrige biler lengre sør i landet ligger rundt 420-430 for "samme bil", eksempelvis https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216855533

Vurderer å ta en tur innom forhandler for å fiske litt etter hvor langt ned de er villig til å gå, eller om de forventer at den blir solgt fort. Men greit å høre litt først om det burde være muligheter for å prute noen lapper på prisen her.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Grei bil for pendling og plass?
torsdag 07. mai 2020, klokken 15:18
Det er det nok (lademuligheter), uten at jeg har sjekket så veldig nøye.

Må ikke være Mercedes, men den var i rett prisklasse og rett bagasjeromsstørrelse. Andre forslag i samme prisklasse med tilnærmet like god plass mottas gjerne.
#4
Kjøpe elbil? / Grei bil for pendling og plass?
torsdag 07. mai 2020, klokken 13:03
Jeg og fruen vurderer å bytte ut vår Kuga med en brukt Mercedes Benz B-klasse B250 E Electric Drive aut. 180hk, Range Plus. 2017 modell som har gått 30,000 og ligger ute til en pris på 169,000. Vi har ikke vært å sett på den enda, da det er noen mil til forhandleren, men kan dette være en grei bil for oss, blant dere som har mer erfaring med el?

Fruen pendler 8 mil om dagen, 4 til og 4 hjem, mulighet for lading både hjemme og på jobb. Utenom dette kjører vi sjeldent lengre, en og annen tur til nærmeste by på 12 mil kanskje to - tre ganger i året, men for de kan vi eventuelt byttelåne til en fossil.

Utfordringen vår er at vi har to hunder, de er nå i bur som står bak i kugaen, men dersom det ikke går inn i merca så har vi vurdert å bare få laget gitter. Hundene er sjeldent i bilen mer enn noen kilometer uansett.

Spørsmålet er om dette kan være en grei pendlerbil og til generel småkjøring i bygda? Erfaringer mottas med stor takk, både på valg av bil og om prisen er relativt OK. Merk at prisnivået i Nord-Norge gjerne ligger noe høyere enn lengre sør i landet uavhengig.
#5
Utfordringer å bo i denne landsdelen, ja.

Får avvente litt å se om ikke noen av de lokale forhandlerne tar den inn.
#6
Aha, det forklarer jo en del rundt RAV4. Tesla hadde nok vært noe, men lurer på om rundt 400,000 blir litt drøyt, huskjøp like rundt hjørnet  ::)

Lest litt om MG's nye modell som lanseres i disse dager. MG ZS EV. Ikke ille pris, ser ut til å ha en del plass og selv om toppfarten «bare» er 140 spiller det liten rolle når høyeste tillate hastighet i denne landsdelen er 90. Kan kanskje være en utfordring mtp service o.l. da?
#7
Må ikke være bur, bagasjeromsgitter er en mulighet, og så en som deler i midten. Men den største av de to vi har må ha den størrelsen som buret gir (ca halvparten av oppgitte mål minus et par cm) for å kunne reise komfortabelt.

Ser forøvrig det ligger noen elektriske Rav 4 ute på Finn, er det en grunn til at denne modellen sjeldent nevnes noe sted? Synet kan nok bedra, men ser da ut til å være veldig god plass baki der.
#8
En brukt tesla til 600k er nok like uaktuelt som en ny bil til 600k, ja.

Buret har skrå vegg både foran og bak. Den umiddelbare tanken er å kun ha en bil, ja, mest fordi det bare er en i husholdningen som kjører den daglig. Vi kjører sjeldent mer enn de 8 milene tur-retur, og selv om vi bor landlig til er det en og annen buss her og dersom det skulle bli behov for det. Lengste strekningen jeg kan se for meg som blir å gjøres nå og da (1 gang i måneden, kanskje) er drøyt 12 mil en vei. Også med mulighet for lading før hjemtur. Skulle det bli behov for en skikkelig langtur er det alltids mulighet for å låne en forbrenningsbil hos foreldre e.l., som neppe kommer til å gå over til elbil. Som han selv sa hadde han nok kjøpt sin siste bil nå sist det ble ny bil.

Vil jo helst unngå å måtte legge ned bakseter for å få plass, da svigermor av og til er passasjer. Det er sjeldent, men greit å ha bakseter i tillegg til buret bare i tilfelle.

Takstativ har vi på begge bilene, men brukt en gang ifbm flytting så det er langt fra noe krav. Hengerfeste hadde selvfølgelig vært praktisk, men igjen, her er muligheten stor for at å låne en bil de få gangene i året det er en nødvendighet fort noe som blir billigere enn å insistere på hengerfeste.

På det punktet vi er i livet så blir dette fort en pendlerbil, så får heller en bil med lengre rekkevidde, hengerfeste, etc, komme senere dersom behovet er såpass og økonomien også tillater det.

Hovedsakelig har vi sett på overgang til elbil fordi det er en del å spare på kjøringen. Har hverken bom eller ferge på de veiene vi kjører på, så det blir så og si utelukkende besparelser mtp drivstoff/strøm, i tillegg til selvfølelsen selvfølgelig.

En annen mulighet er jo selvfølgelig å selge en av bilene, kjøpe en rimelig pendlerbil og ha fossil-bilen til hundefrakt og lengre turer. Men vi er villige til å ha en litt «vanskeligere» hverdag med de fordelene en elbil gir (selv oss på landet).
#9
Etter mye om og men sitter jeg og samboeren å vurderer å bytte ut "bilparken" med en elektrisk. Per nå har vi to, men ettersom jeg har byttet jobb blir "min" bil bare stående, og fruen kunne tenke seg å bytte ut dieseldyret sitt.

Utfordringen er at ingen av oss har noe særlig kjennskap, men stiller uansett en del krav til bilen, så det er her jeg håper dere med erfaring og kunnskap kommer inn.

Daglig kjøremønster består av pendling til/fra jobb. Ca 4 mil per vei, mulighet for lading på jobb og hjemme. Dette regner jeg ikke med er noe problem uansett modell, men utfordringene som sannsynligvis er større er nok:

Vi bor i Nord-Norge, på innlandet. Snittet på vinteren ligger nok rundt -10 til -15 grader, men det er heller ikke uvanlig med kuldeperioder på -30 i en uke eller to. Vil det da være realistisk å kunne forvente å pendle med elbilen til/fra jobb daglig?

Plass er en annen utfordring. Vi har ingen barn så plassen i baksetet er tilnærmet ubetydelig. Dog har vi et bur med følgende mål:

Bredde 965 mm
Høyde 660 mm
Lengde 835 mm

Som altså helst må få plass i bagasjerommet. Det går fint inn i både Focusen (stv) og Kugaen vi har nå. Men det er altså et ønske/krav at buret skal gå inn i bagasjerommet, både for komfort for hundene og sikkerhet.

Noen tips? Budsjettet har vi ikke sett veldig på enda, antar vi får litt i innbytte for de to bilene og kan spytte i litt selv også, men jeg ser helst for meg en brukt elbil og ikke en av de nye 2020 modellene som koster 6-700,000, for det har vi ikke råd til.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA