Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars79

#1
Sitat fra: Drodoo på mandag 11. januar 2021, klokken 18:53

(Burde også kanskje nevne at selv om bilen er helt ny, og kjøpt direkte fra seat, har den fortsatt ikke mulighet til 7,2kwh ladning, men har fått time til oppgradering av software som skal fikse dette, men er en og halv mnd ventetid hos møller bil Ryen, så fortsatt ikke fått den oppdateringen)

Så du har fått bekreftet at det fines en sw-oppdatering som fikser dette? Altså ladning på 7,2 kW på 1-fas?
#2
Mii electric / Sv: AC lading Mii
fredag 15. mai 2020, klokken 12:12
Sitat fra: Elmo på fredag 15. mai 2020, klokken 11:14

eUp fram til 2018 eller 2019.



Da har jeg testet med en 1-fas Type2-kabel fra en eUp. Nå viser det:

L1 – 16.1A
L2 – 0 A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 3.84kW


En interessant ting er at systemet opplyser om maks strøm på ladekabel. Jeg har ikke kunnskap om CCS-spesifikasjonen, men det er tydeligvis en handshake hvor laderen finner ut hvilken ladestrøm som er maksimalt for hver enkelt kabel.

Kabel fra eUp:

Ladekabel maks strøm – 20A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Kabel fra Mii
Ladekabel maks strøm – 32A
Tildelt strøm – 20A @ TN 1 / 2 / 3

Altså tildeler Zaptec 20A pr fase, men bilen vil kun lade 16A pr fase.


Jeg trenger tilgang til en 1-fas Type2-kabel sertifisert for 32A for å teste ytterligere.
#3
Mii electric / Sv: AC lading Mii
fredag 15. mai 2020, klokken 11:54
Sitat fra: edyrli på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:13
Dette er litt klatt og ikke få avklart. Foreløpig ser det ut som jeg må få installert 3 fas 32A, helst på TN nett for å være sikker på å få ladet på 7,2kW. Jeg er ikke noen ekspert, men ser ut i sikringskapet mitt som det er IT nett jeg har. Og da er det evt og få lasket ladestasjonen sånn den lader på 3 faser i stedenfor 2 faser + N.
Konkluksjonen er vel at jeg må få dratt ut en 32A kabel uansett om jeg skal lade på 1 eller 3 fas. Ekstra kostnaden med en ekstra leder tenker jeg ikke er så stor.

Sikringskapet ditt skal være godt merket om det er IT eller TN. Er all dokumentasjon borte kan du se det på hovedsikring. Er den 2- eller 3-polet er det hhv 1- eller 3-fas IT. Er den 4-polet er det TN.

Uten å ha testet det selv, så ser det ut til at Miien kan lade på 7,2kW på 3-fas 230V IT. Tverrsnittet på kabelen er avhengig av forlegningsmåte, så det er noe elektrikeren din må svare på. Litt forenklet kan man si at på 1-fas trenger dobbelt tverrsnitt av 3-fas på samme effekt. (Lasten deles på fasene)
#4
Mii electric / Sv: AC lading Mii
fredag 15. mai 2020, klokken 10:56
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:07
Du kan jo teste dette selv, lån deg en 1-fase type 2 kabel og se om du da får ~32A trekk på L1 (og selvsagt 0A på L2 og L3).

Interessant eksperiment. Har du eksempel på hvilke biler har blitt levert med 1-fas Type2-kabel? Med litt flaks så kjenner jeg noen som har en kabel jeg kan låne.
#5
Mii electric / Sv: AC lading Mii
torsdag 14. mai 2020, klokken 16:31
På jobb har vi Zaptec 22kW ladestasjoner. Jeg fikk elektrikeren som administrere laderne til å avlese i monitoreringssystemet hva som blir levert når jeg lader Miien:

L1 - 15.9A
L2 - 15.9A
L3 - 0 A

Ladeeffekt 7.68kW

Jeg har ikke testet det selv, men det er ingen her som har fått ladet på 1-fas 32A?

#6
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
onsdag 15. januar 2020, klokken 21:46
Jeg ble oppringt av en svært hyggelig kar fra ATS i ettermiddag som beklaget feilinformasjonen jeg hadde fått når jeg ringte sentralbordet tidligere i dag. Han opplyste om at dette prosjektet med hjemlevering var helt unikt for de og bransjen, og at internkommunikasjonen om rutinene rundt dette dessverre ikke hadde nådd de som besvarte hovednummeret.

Uansett; avtale ble inngått og bilen blir levert tirsdag neste uke.  8)
#7
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
onsdag 15. januar 2020, klokken 15:20
Grattis med ny bil :)

Jeg fikk SMS 9.1 og bilen ble registrert dagen etter. Siden har jeg ikke hørt noe. Da jeg er bortreist noen dager neste uke hvor den er planlagt levert, så ringte jeg transportøren ATS i dag for å forhøre meg, men de ga uttrykk for at de ikke viste noenting om utlevering "fordi det var helt nytt for de" og henviste meg tilbake Seat.

Hvordan foregikk selve overleveringen?
#8
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
onsdag 08. januar 2020, klokken 18:46
Sitat fra: Radiobil1 på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:48
Her
https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Takk for link! Snedig side. :)

Kun 3 stk som er registrert i dag.
#9
Mii electric / Sv: Leveranse Mii
tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:26
Sitat fra: Elmo på tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:09
Da er bilen vår registert :+1: :D  EB-23426  - sammen med 21 andre hittil idag
Så er det bare å vente på at den blir levert.

Ble oppringt i dag og min blir levert ila uke 4. :) Bestilte i november som kjøp.

Bare nysgjerrig Elmo, hvor henter du registreringsstatistikk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA