Sitat fra: automat på torsdag 23. januar 2020, klokken 12:54Volkswagen forflytter ressurser inn i det å gjøre seg om til ei software-gigant i majoritet, samt oppskalering av BEV. De lister jo ut MAN f.eks.Sitat fra: oophus på torsdag 23. januar 2020, klokken 10:11
Nei, det er ikke sant. Jeg har forklart dette før. Økonomiske krefter kommer fra alle retninger. Noen har sitt fokus på olje & gass, mens andre i tech-selskaper f.eks. De pengene som går til elektrolyse og brenselceller vil i majoritet komme fra olje & gass sektoren, med tilhørende finansielle instrumenter og finansierings/investerings bankene som følger dem.
Når Volkswagen har valgt bort FCEV til fordel for BEV, så regner jeg med at det ligger harde økonomiske og resursmessige vurderinger bak den beslutningen. Så kan du argumentere til du blir gul og blå om at det ikke er nødvendig, fordi det finnes nok penger.
Samtidig er det lite risiko å kutte utvikling på FC, når de uansett har andre i VAG gruppen som har større planer og budsjetter gående på det fra før av uansett. Audi har en JV med Hyundai for formålet, og VW kan i så måte ha en lett og billig tur inn igjen på et senere tidspunkt med MPE plattformen. Ikke glem uttalelsen av FCEV. CEO'en sier at det er et segment for fremtiden, men at de nå må fokusere mye hardere på SW og BEV. Syns det høres ut som en god plan jeg, når andre uansett tar seg av andre segmenter.
SitatPlassbehovet til FC og tanker gir et design av bilen som har mye til felles med ICE. Det er ganske annerledes enn desigent BEV trenger. BEV som er bygd på ICE-plattform viser at samme plattform fungerer dårlig.Nei. VAG konsernet lager ei ny plattform med støtte for både BEV og FCEV.
FCEV og BEV må derfor trolig ha to helt forskjellige plattformer og produksjonslinjer, med de ekstra kostnadene det innebærer.
https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/vw-baukasten-mpe-brennstoffzellen-hybrid-wasserstoff/
MPE (Modular Platform Electric), som altså skal kunne lages som helt BEV, eller FCEV.
SitatOvergangen fra ICE til BEV er så krevende at det sannsynligvis vil være produsenter som ikke vil klare det. Skal man inn med FCEV i tillegg, så kan man risikere full kollaps i overgangen bort fra ICE.Overgangen inn i BEV og FCEV gjøres i stor grad gjennom Joint Venture avtaler, som i stor grad betyr at to eller flere fabrikanter har sin hoved-utvikling innenfor det ene eller det andre i større/mindre grad, også deler man på utviklingen senere. Hyundai bruker f.eks mer penger på FCEV enn Audi gjør, men Hyundai får tilgang til BEV utviklingen fra Audi, og Audi vil få låne FCEV utviklingen til Hyundai.
Men jeg må tydeligvis gjenta. Utvikling innenfor FC omhandler ikke personbiler alene. På samme komponenter som FC-personbilene, så får du utvikling og ekspertise og utstyr til å selge produkter innenfor en haug av andre segmenter. Alt fra små gaffel-trucker og generell "material-handling" utstyr, til utstyr innenfor industrien.
"Material-handling" utstyr på travle havner kan ikke elektrifiseres siden de ofte jobber i 24 timer i strekk over 4-5 skift, som et eksempel. Der passer FCEV veldig godt inn, siden "ladingen" tar 2-3 minutter, før man kan fortsette igjen - slik diesel-påfyllingen fungerer.
Det å gjøre 20,000 containere klart for avgang til når den neste 20,000+ TEU skipet kommer inn, krever sin jobb.
SitatHvis FC er så klare for masseproduksjon som du sier, så er det vel bare å sette igang, og pushe ut i energilagringsprosjekt. Men det kan virke som man er avheng volum fra bilbransjen, for å få ned prisen. Her ser det altså ut som det som kan være lurt for hydrogenbransjen, kan være en ulempe for bilbransjen.Utstyret er klart, testet og gjort rede for. Det er store ordre, og en ordrebok som rettferdiggjør en fabrikk som er avgjørende for om noe masseproduseres eller ikke. Akkurat som i absolutt alle bransjer vi har sett stor utvikling innenfor. Fra solceller, til vindturbiner til batteripakker.
SitatFCEV er en sovepute for BEV-skeptiske ICE-bilister. Så lenge de tror de kan få en FCEV i fremtiden, vil de ikke gå inn å gjøre en reell vurdering av om de kan bruke BEV, men heller basere seg på fordommer.FCEV er en nødvendighet for å elektrifisere alt, i alle segmenter som idag bruker diesel i samarbeid med BEV.
Er det noen som sliter med fordommer, så er det tydeligvis median BEV eieren.
SitatVi har hatt store adferdsendringer i befolkningen før, så jeg ser ingen grunn til at man ikke skal klare å gjøre de nødvendige endringer ved innføring av BEV.Ekstremt relevant når formålet er CO2 utslipp, og målet som ligger til grunn fra pariseravtalen.
Røykerne gikk i løpet av noen tiår fra å ha høy sosial status, der de kunne regne med å få røyke omtrent over alt, til å bli nærmest en paria-kaste.
Har du lest noen av hydrogenstrategiene som ligger ute? Eller er du kun ute etter å kverulere uten å sette deg inn i situasjonen og årsakene til hvorfor grønn fornybar hydrogen er viktig?