Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - vinterdekk

Sider: [1] 2 3 ... 22
1
Forholdet mellom elektriske og plugin hybrider utgjorde 9673 mot 45650 i 2020, så konklusjonen min er at det vil ta lenger tid før infrastrukturen følger etter i hele Finland.

https://www.statista.com/statistics/1177464/number-of-electric-and-hybrid-passenger-cars-in-finland/

2
Underforumet Lading i Sverige og Danmark burde dekke Finland også.

I nord-Sverige gis det nå offentlig støtte for utbygging av infrastruktur så her løsner det de kommende årene. Men i Finland selges det mest plugin hybrider og lapland har stort sett dekning av 11-22 kW normalladere (utenom noen strategiske Tesla destinasjoner). Det vil trolig gi en smitteeffekt for innbyggere i Troms og Finnmark som gjør 100% salg av elbiler i 2025 vanskelig i vårt nordligste fylke. Jeg tenker derfor at det hadde vært bra å ha ett sub-forum som belyser lademuligheter i Finland, da spesielt i nord.

3
Det koster en SMS, men det er smal sak å finne eier av bilen via Vegvesenets tjeneste. Men kanskje du allerede fant navnet, bare ikke nummeret? Har gjort det selv i en annen setting. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/finn-eier/

4
Elbiler i media / Sv: Frykter et ladekaos uten like i sommer
« på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 18:23 »
Jalla, takk for oppdateringen. Dette er veldig spennende nyheter. Musk svarer lengre ned i Twitter tråden og bekrefter at dette vil over tid gjelde alle land.

5
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 16:31 »
Ditt bidrag er at du «driter litt» i de begrensningene som er satt, jeg tolket det i alle fall slik.

6
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 10:48 »
Var nok heller myntet på undertegnede å forvente ett besserwisser-stempel for å ødelegge stemninga ved å påpeke noe som virket relativt opplagt (hensyn til trafikksikkerhet for medtrafikanter og bruk av lett henger når nyttelasten ikke strekker til). Ingen grunn til å ta seg nær av at noen kommenterer på at du driter litt i disse grensene, det er en ærlig sak å skrive hva man tenker.

7
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Fredag 16. Juli 2021, klokken 06:44 »
Det er vel slikt man blir kalt besserwisser bak ryggen sin om man sier det høyt:

Som medtrafikant er det ikke betryggende å lese at ToWalkOrDrive jevnlig kjører med overlast.

Mye løser seg med en liten tilhenger.

8
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 21:09 »
Som klippet fra manus i en ikke-vist episode av NRK serien Exit, for en løk.

9
Elbiler i media / Sv: Frykter et ladekaos uten like i sommer
« på: Torsdag 15. Juli 2021, klokken 15:38 »
Det synes som om de største ferie-hordene har siktet seg mot Lofoten, men Troms og Finnmark har veldig mye flott å by på.

10
Model Y / Sv: Tesla Model Y utsatt – kan komme fra Kina
« på: ſøndag 11. Juli 2021, klokken 17:29 »
Man kan ha min. 1.000.- i egenkapital (samme som innbetalt depositum), og tilbakebetaling over maks. 120 mndr. (10 år). Her et eksempel:
Nå er dette alvorlig off-topic, men om man vurderer nybil til halv mill og ikke gidder legge til side noen skarve ti-tusner mens man venter på den så er det Hallgeir man skal prate med, ikke dnb... :o

Det trenger ikke være helt Luksusfellen med lite egenkapital 😄
Si du har en bruktbil du selger privat ETTER du mottar din nye Y, da er gjerne egenkapitalen din egentlig den brukte bilen - men du får ikke tilgang til den kapitalen før den faktisk er solgt og pengene er på konto 😄

Kjekt å slippe tømme sparekontoen for å få ny bil, når lånet kort tid etterpå ser annerledes ut👍

Selv er jeg i den situasjonen, skal selge 2 gamle biler. En skulle selges til høsten var planen (egenkapital til Y), andre etter mottak av Y. Nå kommer Y plutselig 6mnd før planen, så da må det forandres litt på planene.👍

Jeg antar man mister rentefordelen med 35% egenkapital når man legger inn ett stort avdrag etter at lånet med minimal egenkapital er innvilget?

11
Elbiler i media / Sv: Hvor reelle er bilbransjens lovnader om at de satser på elbiler?
« på: ſøndag 11. Juli 2021, klokken 12:56 »
Konkrete byggeprosjekter for batterifabrikker fra bl.a. Stellantis gjør meg litt mer optimistisk for Europeiske bilprodusenter enn den TU artikkelen framstiller det. Men det tar litt tid før de får opp produksjonen og levert de første bilene på kommende plattformer.

Sitat
Stellantis is currently building two battery plants, one in France and one in Germany, and it said it would establish a third at Termoli in Italy.

https://www.bbc.com/news/business-57765120

12
Kjøpe elbil? / Sv: Familie m 3 barn, vurderer hybrid vs elbil
« på: Lørdag 10. Juli 2021, klokken 20:06 »
Du har kun utbytte av besparelse av drivstoff, så PHEV er åpenbart et godt valg for deg. Vi som bor i bombelastede områder har andre regnestykker.

PHEV - da må man også ta hensyn til en diesel/bensinmotor som skal vedlikeholdes og gjøres service på, samt at du må trekke på den hele tiden du kjører El.

Joda, men de to påstandene her går i mot hverandre: Bensinmotor-drivverket belastes kanskje bare 50% i en PHEV i forhold til en vanlig ikke-elektrifisert bil.  Vanlige bensin og dieselbiler bruker bensinmotoren til framdrift hele tiden, mens i en PHEV veksler drivverket gjerne mellom parallell og en form for seriehybrid modus automatisk. (Det betyr at bensinmotoren kan slåes av mens elektrisk motor driver hjulene, drive hjulene direkte og produsere strøm og varme, drive hjulene direkte med drahjelp fra elektrisk motor og produsere strøm og varme, eller produsere strøm og varme på ett optimalt turtallsområde mens den er fristilt fra framdrift av hjulene.)

Men det er vanskelig for meg å uttale meg om VW Passat GTE spesielt, det er litt ulike hybridløsninger hos de ulike produsentene. Erfaringene jeg har med min Kia Niro er nok ikke helt overførbart til andre produsenters PHEVs.

I en PHEV trekker du på endel ekstra vekt når du kjører elektrisk i form av en bensinmotor og girkasse. Men du trekker jammen også på mange hundre kilo ekstra battericeller i en ren elbil for de få gangene i året du skal dra på langtur. Det er vel nok batteri i en e-Niro med stor batteripakke til 7-8 Niro PHEVs. Begynner man å regne på bilparkens CO2 utslipp som helhet, gir det plutselig litt mer mening å sette 7 PHEVs på veien framfor 1 elbil som ikke har noe utslipp. I alle fall i en overgangsperiode fram til batteri og elbilproduksjonen virkelig får fart; det ser jo ut til å løsne dette tiåret når elbilene blir billigere enn bensin og dieselbiler.

Når alt det er sagt, og selv om jeg kan rasjonalisere og se PHEV’ens fordeler, ville jeg av subjektive årsaker sterkt vurdert å skaffe meg en elektrisk bil i 2021 om jeg måtte finne ny bil.

13
Står her at det skal bygges tunnel for å unngå uforutsette hendelser på denne strekningen. Tolker svaret lengre opp at tomten det er snakk om havner utenfor E6 etter omleggingen, hva nå enn det medfører av ulemper/fordeler for Ionity plasseringen. https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/europaveg/e6ulvsvagskaret/

14
Elbiler i media / Sv: Elbil svinger inn foran trailer og blir påkjørt
« på: ſøndag 04. Juli 2021, klokken 10:08 »
Teslaen ligger definitivt i filen før semi-traileren skifter fil ved 0:20 s. inn i videoen. Men er det nødvendig å anmelde er jeg ikke så sikker på. Hva skal man forvente utover forsikringsoppgjøret fra (forhåpentligvis motpartens) forsikringselskap og politiets ev. reaksjon?

15
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
« på: Torsdag 01. Juli 2021, klokken 12:44 »
Forklaringen er nok at hovedkontoret til MG Europa ligger i Nederland (?) og at elbilmarkedet er stort i antall biler i flere land nå.

Pluss, kinesiske produsenter har ikke Europa som sitt hjemmemarked så beslutninger som påvirker importørene her tas nok gjerne ett helt annet sted og med varierende kommunikasjon.

Sider: [1] 2 3 ... 22