meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - vinterdekk

#1
Elbiler i media / Sv: Bilbranner - denne gangen av en elbil hater?
lørdag 12. juli 2025, klokken 17:32
Det siste bildet i artikkelen, viser en delvis utbrent bil, som ikke ser ut som noen elbil som jeg kjenner igjen.

Ikke noe i artikkelen sier at hun hadde gått målrettet mot elbiler.

Hva var grunnlaget for å hevde at brannen ble startet av en elbilhater?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer bilkjøp
onsdag 09. juli 2025, klokken 14:19
Ganske puslete nyttelast i tidlig Ioniq 5 til å være en bil i «familiestørrelse». Mange som har hatt tull med 12v etter hva jeg forstår.

Jeg tenker jeg hadde dratt å prøvekjørt en Tesla Model 3. TM3 hadde vært høyt på lista om jeg ikke behøvde plassen og nyttelasten i min ID.4, og bare trengte noe for å frakte meg selv. Er enormt mange TM3 til salgs på Finn.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Vurderer bilkjøp
onsdag 09. juli 2025, klokken 03:19
Ser at en outsider som kan tilføyes listen til dakari er Subaru Solterra. 2023 modellene starter fra under 350K på Finn, mindre kjipe enn søstermodellen Toyota bZ4X i lavere utstyrsgrader, alle har vært levert med 4x4 og understellsbehandling. Kan være en ide å sjekke om man har ett Subaru service punkt i nærheten siden det er ett lite merke, men man kan bruke andre kjeder for vanlig service også. DC-lader sakte på vinteren i forhold til konkurrentene men alle bilkjøp har kompromisser.
#4
ID. 7 / Sv: Ny hengervekt på 1800 kg
tirsdag 08. juli 2025, klokken 07:26
Gjelder sannsynligvis for 2026 modellene. Det vil snart komme oppdateringer i konfiguratoren, står det på volkswagen.no.
#5
Ikke feil det RJK. Men skal man lade mer enn 58 kWh på Recharge DC lader i løpet av en måned så kan man vurdere Move abonnement. Det kan jo være tilfelle for trådstarter her som har bestilt brikke. Med forbehold om at nettsiden til Recharge har få detaljer om det nye abonnementet, og at mitt regnestykke er basert på priser i Norge.
#6
Var litt usikker på om Recharge burde fått en egen tråd. Men nå tilbyr de månedsabonnement i appen.

Med Recharge Move til 69 kr/mnd, koster det 4,79 kr/kWh. Vanlig pris er 5,99 kr/kWh. Move abonnementet skal visstnok fungere i Norge, Sverige og Finland, med egne ladepriser. Så dette er vel sånn sett relevant for trådstarter. Men jeg har ikke funnet prisene for Sverige og Finland ennå. Kan tenkes at nettsidene til Recharge ikke er helt oppdatert ennå?
#7
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. juni 2025, klokken 13:24
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. juni 2025, klokken 04:52Karesuvanto i Finland er midlertidig stengt i app, og området er inngjerdet. Får håpe at de jobber med utvidelse og v4.

I appen vises det nå 8 båser, mot de 4 som fantes tidligere i Karesuvanto.

Bilde fra lokasjonen.
#8
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. juni 2025, klokken 04:52Karesuvanto i Finland er midlertidig stengt i app, og området er inngjerdet. Får håpe at de jobber med utvidelse og v4.

I appen vises det nå 8 båser, mot de 4 som fantes tidligere i Karesuvanto.
#9
Livsløpsanalyser / Sv: Best å skrote alt fossilt?
fredag 27. juni 2025, klokken 16:59
Fikk denne saken noe etterspill i Sveits?
#10
Karesuvanto i Finland er midlertidig stengt i app, og området er inngjerdet. Får håpe at de jobber med utvidelse og v4.
#11
Sitat fra: gte-bjørn på mandag 23. juni 2025, klokken 17:45Oi, stor forskjell i Norge også. Recharge Shell Berkåk koster 4,79 i Recharge-appen men 6,41 i Fortum. :o Tror det blir bestilling av Recharge ladebrikke ganske snart ja.

Det var god pris. Men det står 5,99kr/kWh i Recharge appen hos meg, i Berkåk. Mistenker at Recharge hadde lavere pris på natten - de kan ha justert prisene i dag. Ikke uvanlig at prisene justeres.

5,95kr/kWh i Elbilappen, men medlemskap koster 50 kr/mnd så isolert sett koster det mer. Men jeg synes ikke det er så verst med 92 kr/mnd for medlemskap og veihjelp.
#12
Sitat fra: gte-bjørn på søndag 22. juni 2025, klokken 23:52Jeg bruke VW We Charge sommeren '22 for da var det veldig gunstig. I '23 hadde de priset seg ut. Nå har de visst ikke engang forutsigbare priser  ???

WeCharge har faste priser for den dyreste abonnementpakken. 194 kr måneden. I Norge koster det da 3kr/kWh hos Ionity og 4,90kr/kWh DC (andre lynladere). I Sverige koster det 3,50SEK/kWh hos Ionity og 5,60SEK/kWh DC. I Finland koster det 0,33EUR/kWh Ionity og 0,46EUR/kWh DC. Man sparer inn månedskostnaden etter ett par ladestop på Ionity.

Går man for ett av de to rimeligere abonnementene, så får man bare rabatt hos Ionity. Fordelen er jo at man kan aktivere P&C og prisene er jo de samme som i Ionity appen.

Recharge og ABC (krever ABC-mobiili appen) er ganske rimelig å lade hos med roaming eller drop in i Finland, så man må vel se an ruten litt om man trenger ett dyrere abonnement.
#13
ID.4 / Sv: Plug and charge
søndag 22. juni 2025, klokken 21:17
Ja, måtte velge We Charge på nytt i P&C innstillingene, i Volkswagen appen.
#14
Har kommet fram til at disse universelle ladebrikkene gjør lading alt annet enn oversiktlig. Men kanskje fint for de som lader ofte på Mer og Eviny.

Circle K appen er også mulig å registrere med universalbrikke, med forbehold om at de har roaming med Ionity og Mer Sverige.

Ser ut som at man kan ta med OKQ8/Virta med i samme slengen, OKQ8 har svindyr roaming pris om man bruker annen app. Men OKQ8 appen godtar min sorte ladebrikke.

Men når man har samlet disse fire på en universalbrikke, så må man bruke ChargeFinder for å få ett kart med bare disse utvalgte ladenettverkene. Da er man oppe i fem apper.

Det blir fort mye å holde styr på. I årets bilferie så satser jeg på Volkswagen sitt We Charge Pro abonnement og ladekortet fra WeCharge, for å gjøre det litt lettere å lade spontant, uten å få pris-overraskelse. :)
#15
Har en sånn Defa Emove jeg også. Er veldig fornøyd med den. De har den hos bilxtra, og med fri frakt/rabatt igjennom medlemskap i Elbilforeningen. Man kan justere ampere i ganske mange trinn. Jeg tenker det er en stor fordel at man kan justere ned amper om man skal bruke den uten mye tilsyn, f.eks. over natten.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA