Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - vinterdekk

Sider: [1] 2 3 ... 28
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nordkjosbotn/Kåfjord (Troms) -> Levi/Yllas (Finland)
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 21:18 »
196 km sør-øst for Kilpisjarvi ser jeg i PlugShare at det er planlagt hurtiglader i Muonio ved en Neste stasjon. Kort avstikker fra krysset der man normalt svinger inn på rute 79 mot Levi/Yllas. Får følge med hvordan det materialiserer seg. Klarte ikke å finne andre kilder som bekreftet ladeutbyggingen.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Cupra Born vs Peugeot 208 vs ?
« på: Onsdag 20. Oktober 2021, klokken 17:03 »
MG iSMART som blir tilgjengelig for ny MG ZS EV og MG Marvel R ser jo lovende ut.. https://youtu.be/H3xXNiPg1xo

3
MG ZS EV / Sv: Vil det komme ZS EV med større rekkevidde i 2022?
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 12:08 »
MG ZS EV 2022 Long Rang, rekkeviddeanslag ev-database: 245 - 530 km.
https://ev-database.org/car/1541/MG-ZS-EV-Long-Range

Kan vel regne med at denne bilen bør klare 20 mil nesten uansett vær og last?

4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ladestasjon på Hardangervidda.
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 11:48 »
Det har jo ett sikkerhetsaspekt ved seg at det blir bedre tetthet av ladere. Og det finnes hurtigladere med batteribank som ikke krever så mye infrastruktur slik at man ikke trenger store investeringer nær nasjonalparker osv. Haugastøl ser jeg i plug-share er en type 2 lader som kan benyttes etter avtale. Men ca 7 mil Maurset - Geilo er jo samtidig ikke noen Norges-rekord i avstand mellom ladepunkt ..

5
Xpeng / Sv: Prototype Xpeng i Tromsø
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 10:08 »
Ett par detaljer til som jeg ser igjen på offisielle bilder av P5.

6
Xpeng / Prototype Xpeng i Tromsø
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 09:50 »
Så en Xpeng i Tromsø på fredag. Hadde dårlig tid og filmet den bare i full fart mens jeg gikk forbi. Ser veldig ut som Xpeng P5. Hva tror dere?

7
MG ZS EV / Sv: Vil det komme ZS EV med større rekkevidde i 2022?
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 19:51 »
Førsteinntrykk, fra Moss. Må si det fungerer veldig bra med grå metallic på denne bilen.

https://youtu.be/HkiawA08ypc

8
Det jeg er redd for kommer til å skje er at den nye regjeringen viderefører avgiftene på elbil og ladbar hybrid,  men dropper økningen på ICE og CO2. Håper at SV står på krava her.

Der er vi enige.

Slike bazooka-budsjett føre til brå endringer i salg av ladbare biler.

https://www.tu.no/artikler/elbil-salget-brabremset-da-danmark-innforte-registreringsavgift-na-kan-de-igjen-apne-pengesekken/436131

9
Vi må være ærlige å si at dette er dyttet fram pga. av 2025 målet og økonomi. Å kutte ned til en håndfull ladehybrider som får maksfradraget er en voldsom endring fra ett budsjett til ett annet.

https://motor.no/aktuelt/avgiftssmell-for-ladehybrid-og-drivstoff/210234

Sitat
– På tide å trappe ned
Det innebærer at svært få av ladehybridene vil kvalifisere for maksfradraget, ettersom bare en håndfull modeller har så lang elektrisk rekkevidde.

Økningen for ladehybridene vil gi avgiftsinntekter på en milliard kroner i 2022.

– Det største gjenstående hinderet for å nå 2025-målet er de ladbare hybridbilene. Hybridbiler er mer miljøvennlige enn fossilbiler, men bidrar ikke til å nå regjeringens mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Det er derfor på tide å trappe ned avgiftsfordelene for denne klassen med biler slik at insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes ytterligere, sier finansministeren.

Samtidig vil regjeringen øke CO2-avgiften på bensin med 41 øre pr liter – til en avgift på 1,78 kroner/liter. Diesel vil bli 47 øre dyrere pr liter.

Regjeringen vil også innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften.

Inntektene fra bilavgifter har falt kraftig fra 65 milliarder kroner i 2013 til i underkant av 40 milliarder i 2021.

– Dersom dagens innretning av bilavgiftene videreføres, vil statens inntekter fortsette å falle kraftig i årene fremover, sier Sanner.

Regjeringen vil bremse denne nedgangen i avgiftsinntektene, samtidig som insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes.

– Inntektene fra omleggingen bruker vi til å finansiere lettelser i trinnskatten, sier finansministeren.

10
Men da sier du deg jo enig i at landet er ujevnt forberedt på endring av avgiftene, arthur. Det var poenget mitt.

Jeg vet jo ikke dette sikkert, men noen kan kanskje velge ikke-ladbar bil som resultat.

11
Du blander inn argumenter om plugin hybrider som ikke er koblet på noe spesielt som jeg skriver her, Porsgrunn?

12
Siste nytt fra elbil.no / Sv: – Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 23:57 »
Nå gir ikke hybrider med noen få mils rekkevide og en svak elektrisk hjelpemotor noen mening på Finnmarksvidda, bortsett fra som et smutthull for å unngå avgifter.

At det nå er krav om minst 100km elektrisk rekkevide før avgiftreduksjon må jo være bra for de som ønsker flere reelle og fungerende hybrider.

Ja, fordi alle som kjører over Finnmarksvidda iblant har samme kjøremønster og behov i det daglige. Synes dette er usaklig.

Plugin-hybrider blir statistisk sett kjørt mer elektrisk når de har lengre batterirekkevidde, ja. Toyota RAV4 plugin-hybrid er svært effektiv både i hybrid og EV modus men kjører ikke 100 km på batteri. Jeg vil ikke si det er en dårlig hybrid fordi den ikke kjører 100 km på batteri. Noen som tør tippe at alle som ville vurdert Toyota RAV4 plugin i dag vil velge ladbar bil etter denne avgifts endringen?

Er egentlig ikke negativ til at lade-hybrider blir mindre konkurransedyktige, kall det heller ambivalent.

13
Siste nytt fra elbil.no / Sv: – Men nå strammes det endelig inn for ladbare hybridbiler
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 22:24 »
Er mindre enn ett år siden Ishavsveien begynte å koble Finnmark til resten av ladekorridorene i Norge. Nord Sverige er fortsatt i planleggingen av ett ladenettverk. Og nord Finland er jo for spesielt tolmodige eventyrere. Da føles det ut som om denne avgjørelsen om å gjøre ladbare hybrider mindre konkurransedyktig er bestemt av noen som bor veldig langt unna..

14
Elbiler i media / Ladetrøbbel i Kina
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 00:16 »
Det er ikke bare i Norge at det oppstår utfordringer når alle skal på tur samtidig. Selv i Kina sliter de med å bygge ut nok ladeinfrastruktur iflg. denne artikkelen.

https://www.wapcar.my/news/china%E2%80%99s-weeklong-holiday-bev-owners-fight-over-charging-ports-no-ac-for-families-34850

15
MG ZS EV / Sv: Vil det komme ZS EV med større rekkevidde i 2022?
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 18:02 »
Står endel her.

https://mgmotor.eu/storage/images/model/brochure/MG_NEW-ZS-EV_Brochure_A4_FINAL.pdf

Steering wheel; 2-way adjustable, blir da samme som på utgående modell med opp og ned tilting. Trenger ikke å være noe galt med det, men større grunn til å prøvekjøre før kjøp.

Climate; climate control air condition, litt usikker på om dette innebærer automatisk temperaturstyring.

[EDIT]Mellon har sett automatisk klimaanlegg nevnt i videopresentasjon, og temperatur er synlig i infoteinmentskjerm i PDF.[/EDIT]

Sider: [1] 2 3 ... 28