Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - plataris

#1
Nissan e-NV200 / Sv: Får ikke varme lengre i min NV 200 -
lørdag 06. januar 2024, klokken 19:45
Det samme har nå skjedd med min bil. Skjedd samtidig med sprengkulde på Østlandet, og lurer på om det kan ha en sammenheng. Fikk du fikset problemet?
#2
ID.4 / Sv: 3 barneseter
onsdag 27. juli 2022, klokken 09:24
Vi har tre barneseter. To bakovervendte, britax max way plus, og en fremovervendt britax two way. Hadde tidligere tre bakovervendte max way plus. Har også hatt én max way plus og to babyseter (maxi cosi ett eller annet). Byttet fra 30 kwh leaf for å få bedre plass til dette (selv om vi faktisk klarte å klemme det inn der også).
#3
Nissan e-NV200 / Sv: Får ikke 6,6 kW
fredag 16. april 2021, klokken 12:47
Hmm, snakket med elektrikeren (bror) og det er faktisk bare 11 kW-lader... Jaja, da er det ikke mye å få gjort.
#4
Nissan e-NV200 / Sv: Får ikke 6,6 kW
fredag 16. april 2021, klokken 11:45
Det er faktisk 22 kW-lader, så jeg burde vel fått 6,6 kW. Men jeg får ta med kabelen og teste på en 22 kW ladestolpe for å sjekke. Kjedelig hvis det er laderen som er utfordringen..
#5
Nissan e-NV200 / Får ikke 6,6 kW
torsdag 15. april 2021, klokken 12:46
Jeg har en e-NV200 2018-modell som skal ha 6,6 kW lader. Når jeg lader får jeg kun 3,7 kW. I samme lader får jeg 11 kW på annen bil jeg har, så det er ikke laderen det skulle være noe feil med. På kabelen er det oppgitt maks strømstyrke 32 A, så det kan heller ikke være kabelen. Hva kan være årsaken da?

Edit: Jeg vet også at jeg skal ha 6,6 kW lader i bilen, fordi jeg får opp ladetid for både 3 kW og 6 kW i display..

#6
ID.4 / Sv: Bredde på baksete??
søndag 07. mars 2021, klokken 07:39
Ingen har vel fått bilen ennå, men satser på at jeg finner en løsning når vi får bilen. Fortsatt mye bedre plass enn Leaf, så håper det skal gå bra. Hvis det ikke går har jeg tabbet meg ut, da er det to valg i så fall; model x eller fossil.

Valgte id4 foran enyaq av kun én grunn: pris. Ellers syntes jeg enyaq var finere, men jeg er utpreget pragmatisk, så det betydde ikke så mye til slutt.
#7
ID.4 / Sv: Understellsbehandling
fredag 05. mars 2021, klokken 12:53
Når jeg kjøpte Leaf i 2017 ble denne levert med "enkel" behandling av Mercasol/Dinitrol (eller noe sånn, husker ikke navnet) når jeg fikk den levert. Jeg fikk videre mulighet til å fortsette med understellsbehandling for å opprettholde rustgaranti, noe jeg måtte gjøre innen 2 år.

Vil ID4 komme med samme "grunnbehandling" når den blir levert som når jeg kjøpte Leaf? Eller vil den komme totalt ubeskyttet? Det er jo veldig synd i så fall, og da tror jeg at jeg må komme meg inn til antirustbehandling så fort som mulig..

#8
ID.4 / Sv: Forsinket levering
torsdag 18. februar 2021, klokken 07:49
Jeg har seneste leveringsuke 10. Er det noen som vet hvor mye forsinket levering må bli for å kunne gå ut av kontrakt kostnadsfritt?
#9
LeafSpy Pro bifalles! Men igjen; Hvis du aldri har kjørt en Leaf og skal bruke denne første turen er jeg usikker på hvor stor nytte du får ut av det. Du kan jo kjøpe inn og lese litt om appen før du drar, så vil du jo få litt tid underveis (pga lading) til å sette deg inn i hvordan den fungerer.
#10
Og hvis du kan, planlegg turen til et tidspunkt når det ikke er kaldere enn -10 til -15 grader. Jeg har selv en 30 kWh Leaf, og det skjer noe med forbruket når det er veldig kaldt.. kanskje fordi varmepumpa ikke er særlig effektiv på veldig kalde temperaturer.

For meg ville det vært en spennende tur, men det er nok lurt med erfaring med elbil som noen nevner her. Ikke la deg lure av gjenstående kilometer på displayet, ofte er det vesentlig kortere. Og lad heller en gang for mye enn for lite.
#11
Det bør gå helt fint. Bruk abetterrouteplanner (nettside) til å planlegge turen. Legg inn litt marginer på forbruk sammenliknet med standardforbruket. Det finnes jo så mange ladestasjoner nå at det bør gå fint.

Men hadde unngått å kjøre f.eks. fredag fra Oslo, med tanke på hyttetrafikk. Da blir du plutselig stående i mye ladekø.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Barnesete Nissan leaf 2017 tekna
tirsdag 29. desember 2020, klokken 23:12
Bruker maxi cosi cabriofix i Tekna 2017 modell. Har aldri tenkt noe videre på helning, så antar at det er ok. Har hatt ett barn i 10-12 mnd i 2018, og nå tvillinger i samme type seter. Aldri hart antydning til at hodet har kunnet tippe fremover, men har ikke målt vinkelen heller, som sagt.
#13
Har du noe linker eller mer info om utvikling av konvertering til CCS for leaf? Interessant hvis det endelig skulle skje noe på den fronten.
#14
ID.4 / Sv: Bredde på baksete??
fredag 16. oktober 2020, klokken 15:13
Jeg var på visning av Enyaq, og der målte de bredden på baksetet til 130 cm. Bredden mellom dørene ble målt til 146 cm. Så er vel ID4 noe smalere enn Enyaqen (et par cm?)

Ad: og når det gjelder mulighet for tre barneseter er det bare å glemme bruk av isofix. Det samme gjelder vel hvis man skal ha voksen + 2 barneseter bak. Vi har tenkt å ha tre seter bak, uten isofix. Det går akkurat i leafen, så da skal det hvert fall gå fint i ID4 med ca 10 cm ekstra.
#15
ID.4 / Sv: Utstyrspakker 1st edition
søndag 27. september 2020, klokken 08:32
Erfaringer fra Leaf, ref dette forumet og min egen erfaring, viser at det ikke er så enkelt at lading til 100% hver natt før til reduksjon av batteriet. Jeg har aldri tatt noe videre hensyn og stort sett satt den i laderen når jeg har brukt den, og min reduksjon er på ca 5% etter 3,5 år og 75.000 km. Andre som har gjort "alt riktig" har fått myyye større reduksjon på kortere tid og færre km. Noen vil være heldigere enn andre med batteriet, men tror også reduksjon henger sammen med hyppighet på bruk av bil, garasje/ikke garasje, forbruksmønster med wattpedal osv. Vanskelig å styre i nevneverdig grad hvert fall. Da kan det oppleves som unødvendig å styre med lading til et gitt nivå, hvis man uansett ikke vet hva man tjener på det.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA