Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Bilectric

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Forvarme batteri
søndag 30. januar 2022, klokken 22:06
Sitat fra: Seigmann på søndag 30. januar 2022, klokken 21:14
Er vi sikker på at dette stemmer? Jeg leser av batteritemp med obd rett etter at bilen er oppvarmet iht avreisetidspunkt, og kupé er varm, men batteriet er ikke oppvarmet på forhånd. Da har bilen stått med 32 amp kabel i. Batteriet begynner å varme seg opp til 13 grader når man setter seg inn og slår på bilen. Jeg tror ikke den varmer batteri i det hele tatt hverken med programmert avreise eller når du starter varme fra appen. Man kan se det selv også hvis man setter seg i bilen og lar den stå i park. Da drar den mye strøm til oppvarming. Kan sees på skjermen over forbruk i sanntid.

Håper dog de fikser dette i sw.
Jeg har bare forholdt meg til hva Skoda sier, men er ikke sikker. Har ikke ODB selv, men har reagert på høyt forbruk i starten, selv etter å ha satt avreisetidspunkt. Når du bekrefter dette med ODB avlesing er jeg redd du har rett mhp. manglende forvarming av batteriet. Skoda / VAG har åpenbart fortsatt et godt stykke arbeid før batteristyring og SW generelt er på stell.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Forvarme batteri
søndag 30. januar 2022, klokken 20:46
Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 29. januar 2022, klokken 19:38
Vil ikke batteriet forvarme seg når du hjemmelader?
Dersom jeg stiller inn at den skal være ferdig ladet og varm til jeg skal begynne å kjøre kl 08.00, vil ikke bilen starte varmingen av batteriet før den begynner å lade?

Dersom jeg kjører og finner ut at jeg bør lade på Gol, er det ikke en mulighet til at jeg kan sette på forvarmeren til batteriet 15 min før jeg kommer til Gol?

1. Batteriet forvarmes ikke ved hjemmelading hvis du ikke bruker avreiseplanleggeren. Når du setter avreisetidspunkt (enten i bilens infotainment-system eller i app) vil forvarming av batteriet starte ca. 1 time før avreise og oppvarming av kupé starte ca. 30 min. før avreisetidspunkt. Da er det selvfølgelig en fordel å være tilkoblet hjemmelader slik at forvarmingen trekker strøm fra nettet.
Kilde: https://youtu.be/dTOkniCBchQ?t=47

2. Det er ikke mulig å starte forvarming av batteri under kjøring. Flere kilder hevder at dette skal bli mulig etter kommende SW-oppdatering, da sannsynligvis på samme måte som Tesla, ved at hurtiglader velges i navigasjonssystemet.
#3
Skoda ENYAQ / Sv: Feil og mangler - Oppsamlingstråd
mandag 29. november 2021, klokken 14:17
Sitat fra: k-pax på torsdag 07. oktober 2021, klokken 15:12
Kjøpt nettopp en tyskimportert, av VIN-nummeret tror jeg produksjon var oktober 20.
Merket meg forsøk på å velge kartet i nattmodus (auto eller natt) - ikke gjør noe forskjell.

Ellers har det kun vært et par fryste infotainmentskjerm.

Har mye å finne ut av :)

Jeg har samme problem med at kartet aldri vises i nattmodus uansett om det er innstilt på natt eller auto (og nær/fjernlys er tent pga. mørke). Lyset fra kartet blir derfor distraherende når det er mørkt, og dette er ganske irriterende. Samtidig har jeg sett bilder av kart i Enyaq FB-gruppe og YouTube-videoer der kartet vises i nattmodus.

Noen som har funnet ut av dette?
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Agressiv akselerasjon på Iv80x
mandag 15. november 2021, klokken 16:48
Sitat fra: Telefonkatalogen på mandag 15. november 2021, klokken 13:46
Hei.

En kollega har nylig fått seg en Iv80x etter lang ventetid, men sliter litt med et lite problem: Bilen er ekstremt hissig på gasspedalen.
Mener da at akselerasjonskurven ikke er lineær. Bilen virker å gå fra 0 % pådrag til 20 % ved den minste berøring. 
20 % er selvfølgelig bare et estimat. 

I utgangspunktet ikke et stort problem, men han sier det er tidvis vanskelig når han skal rygge inn i garasjen. Spesielt for små justeringer "hopper" bilen fort lenger enn han ønsker selv ved svak berøring av pedalen. 
Krypkjøring kan også være litt slitsomt. 

Har noen andre vært borti lignende og har noen tips? Er dette kanskje en innstilling, eller er det slik bilen skal være? 

På forhånd takk!

Jeg ville undersøkt om funksjonen Auto hold er aktiv og deaktivert denne først.
Hvis dette fortsatt oppleves som et problem med deaktivert Auto hold, er nok en tur på verksted å anbefale.
Jeg har selv 80x og opplever ikke at bilen er veldig hissig på gassresponsen slik som beskrevet her.

Auto hold er en fin funksjon i mange sammenhenger, men grei å skru av når man f.eks. skal rygge inn i en trang garasje. Jeg har derfor lagt Auto hold som snarvei på infotainment-skjermen slik at av/på-funksjonen alltid er lett tilgjengelig.
#5
Sitat fra: Trovi på lørdag 23. oktober 2021, klokken 00:10
Sitat fra: Bilectric på fredag 22. oktober 2021, klokken 22:45
I took delivery of my 80x more than 5 weeks ago and paid the amount stated in the contract signed a year ago, i.e. according to the price list as per. September 2020.

Thanks! Was it with Møller?

Yes
#6
I took delivery of my 80x more than 5 weeks ago and paid the amount stated in the contract signed a year ago, i.e. according to the price list as per. September 2020.
#7
Sitat fra: monsenroger på onsdag 28. april 2021, klokken 12:54
Noen som har bilde av en bil med skvettlapper foran og bak?

Du finner nærbilder av skvettlapper foran og bak på side 31 i tilbehørsbrosjyren.

https://www.skoda-auto.no/_doc/190fd4d3-4218-4a6e-a6d2-0d17d1d5f41d
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
onsdag 21. april 2021, klokken 10:42
Sitat fra: tromsø på tirsdag 20. april 2021, klokken 20:34
Intrykk etter 1 times prøvekjøring av iv80 (sammenligner med vår etron 50):
Det var vesentlig mye mer støy fra dekk og fra vind. Opplevdes enklere og billigere, fikk ikke samme premium følelse i det hele tatt (har sett en del tester på Youtube der folk sier Enyaq er mer premium enn ID4). Litt lag i infotainment og skjermen frøs en gang. Ingen frunk som jo er meget praktisk når man er på langtur. Kun 40/60 delbar baksete men med skiluke (etron har 40/20/40 + skiluke). Treg akselerasjon men blir nok ok med x4 versjonen. Bakluken (bagasjen) opplevdes mindre enn på etron, større forskjell enn de 600-585=15L på papiret, vet ikke helt hvorfor. Enyaq har tre trinn på regenerering (padler bak rattet) men effekten er omtrent lik den på etron 50, så disse to er omtrent like lette/vanskelige å kjøre med en pedal. Testbilen hadde DCC men var ikke like myk som etron selv i komfort innstillingen.

De positive tingene er: en fantastisk liten venderadius, gjerrig på strøm og meget god rekkevidde.

Før prøvekjøringen var jeg rimelig klar over at jeg ønsket skifte til Enyaq (har bestilt iv80x) men nå er jeg ikke så sikker lenger. Føler det blir et vesentlig hakk ned i komfort å gå fra etron til Enyaq men ja, rekkevidden blir jo mye bedre. Har WLTP på 33 mil på min launch ed. og iv80x får vel ca 49mil.

Det er mange i dette forumet og på diverse FB-forum som diskuterer og sammenligner bagasjeplassen i Enyaq med Audi e-tron. Her er det mye synsing i tillegg til at man sammenligner ulike størrelser. Totalt bagasjevolum er som kjent summen av bagasjerommet over og under gulvet bak pluss eventuell frunk. Her er tallene 585 liter for Enyaq og 660 liter for e-tron.

Enyaq mangler frunk men har et rom med kapasitet på 22 liter under gulvet. Dette gir 563 liter over gulvet bak (opp til toppen av bakseteryggen iht. VDA-normen).
Tilsvarende tall for e-tron er 480 liter over gulvet og 120 under gulvet, totalt 600 liter bak. Dette fikk jeg opplyst av Audi-selger da jeg så på bilen (og ble overrasket over hvor lite plass det var over gulvet gitt bilens størrelse) og det bekreftes i denne omtalen av bilen på DinSide:
https://dinside.dagbladet.no/motor/endelig-har-vi-kjort-audi-e-tron/70318459
I tillegg kommer frunk på 60 liter i e-tron, som gir totalt 660 liter.

Dette betyr at Enyaq har betydelig større bagasjeplass over gulvet bak selv om e-tron har større totalt volum. Dette kan være greit å være klar over når man skal sammenligne og vurdere hva som passer egne behov best. Jeg er ihvertfall ikke i tvil om at det veier tyngst å ha et stort utnyttbart hovedrom framfor å ha et større totalvolum fordelt på flere mindre rom.

PS! Hvis noen lurer på hvordan jeg har funnet ut at det er 22 liter under gulvet i Enyaq, sjekk denne videoen (stopp og tell 9 sek. fra start):
https://www.youtube.com/watch?v=HuhSGwyLw0g
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Prøvekjøring av Škoda Enyaq
onsdag 07. april 2021, klokken 14:23
Sitat fra: batterimannen på onsdag 07. april 2021, klokken 12:21
Sitat fra: TrygveL på onsdag 07. april 2021, klokken 10:06
Sitat fra: biggern på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.

Det er nok flere her som bor i Oslo og Bærum. Smittetrykket er såpass høyt her, så jeg leser gjerne noen tilbakemeldinger fra andre før jeg om noen uker prøver å få en prøvekjøring. Produksjon av 80X med CF begynner tidligst i uke 36, så det er ikke så hast.

Produksjon av CF begynner i uke 30 ifølge kommunikasjonssjef for Skoda hos Møller, ifølge oppslag i bladet Motor 26. mars.
https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Interiør
fredag 16. oktober 2020, klokken 13:14
Jeg ser at mange som vil legge ekstra penger i interiør sverger til helskinn, enten Suite eller ecoSuite. Det virker å være liten interesse rundt Lounge som er en kombinasjon av skinn (ikke kunstskinn) og Artisyn (som tilsvarer Alcantara). Har fått bekreftet fra Møller at Artisyn tilsvarer Alcantara.

Alcantara er et varemerke (kostbart) og Skoda har sannynligvis kuttet kostnader ved å finne et alternativt materiale med tilsvarende egenskaper.

Jeg har selv svært god erfaring med kombinasjonen skinn/Alcantara. Det er holdbart, svært behagelig å sitte i og gir et litt eksklusivt preg. Ikke minst viktig er materialet temperaturnøytralt i motsetning til helskinn som er kaldt om vinteren, klamt om sommeren og som etter noen års bruk blir glatt/blankt i overflaten.

Synes derfor det er merkelig at ikke flere vurderer Lounge som et alternativ. Kanskje det blir for lyst for mange?

#11
ID.4 / Sv: Bakkeklaring
mandag 05. oktober 2020, klokken 20:41
Hvis et par cm ekstra bakkeklaring er viktig tilbyr jo konsern-tvilling Skoda Enyaq nettopp dette med sine 18,6 cm i tillegg til generelt litt bedre plass til passasjerer og bagasje.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Bakkeklaring Enyaq ??
tirsdag 29. september 2020, klokken 14:43
I Enyaq-brosjyren er bakkeklaringen oppgitt til 171/186 mm med merknad om at bakkeklaringen er avhengig av understell og utstyrsvalg.

https://az749841.vo.msecnd.net/sitesnbno/alv1/0024f35f-88ca-47cf-ae35-60287b8e981f/ENYAQ-iV-brosjyre.38be739f02f5cd572b18a477c03f36e7.pdf

Har noen håndfast informasjon (ikke synsing) om hvordan understell og utstyrsvalg påvirker bakkeklaringen på Enyaq?
Helt konkret: Hvilket understell og utstyr må man velge / ikke velge for å være sikker på å få maks. bakkeklaring på 186 mm?
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Innfellbare speil?
torsdag 10. september 2020, klokken 00:23
Elektrisk innfellbare speil er standard på alle modellene unntatt iV50.
Info finnes i konfigurator på både Skoda sine svenske og og tyske sider om du ennå ikke har fått tilgang til den norske.
#14
Sitat fra: Bilectric på fredag 21. august 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Guleböj på fredag 21. august 2020, klokken 13:14
Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?

Jeg ble kontaktet av selger i dag som på mitt direkte spørsmål bekreftet at kønummeret gjelder innenfor gruppen så lenge man bestiller i løpet av den uken man har på seg etter at det åpnes for bestilling.

I e-post fra Skoda Norge til medlemmer av reservasjonsgruppe 1 sendt 1. september står følgende:
"Ønsker du maksimal utnyttelse av kønummeret ditt, oppfordrer vi deg til å være snar med å bestille når det åpner for deg."

Dette kan tolkes som at kønummeret innbyrdes i en gruppe ikke har betydning for rekkefølgen bestillinger legges inn til fabrikken. Jeg kontaktet derfor Skoda/Møller sentralt og spurte hva som var riktig og fikk dette til svar:
"Bestillingen skjer først via salgsløsningen og deretter skrives kontrakt hos forhandler. Når Skoda mottar dette, legges det inn til bestilling etter kønummer mot fabrikk."

Med andre ord vil kønummeret styre rekkefølgen av bestillinger innen hver gruppe (så lenge man skriver kontrakt innen 1 uke etter åpning for gruppen), og ikke tidspunktet man bestiller på nett eller skriver kontrakt.
#15
Sitat fra: kodax på fredag 21. august 2020, klokken 14:04
Sitat fra: Bilectric på fredag 21. august 2020, klokken 14:02
Sitat fra: Guleböj på fredag 21. august 2020, klokken 13:14
Synes det er uklart om det er førstemann til mølla innad i de ulike gruppene, eller om kønummeret vil gjelde. Hvordan tolker dere det?

Jeg ble kontaktet av selger i dag som på mitt direkte spørsmål bekreftet at kønummeret gjelder innenfor gruppen så lenge man bestiller i løpet av den uken man har på seg etter at det åpnes for bestilling.
Det tipper jeg selgerne ville sagt uansett om det stemmer eller ikke for at ikke kjøperne skal bli misfornøyd ;)

Det står du selvfølgelig fritt til å tippe. Da regner jeg med at du med ditt kønummer ikke tar noen sjanser og bestiller 2. september kl. 09:00.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA