Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - spiralvimpel

#1
Hei.


Jeg vurdere å kjøpe en brukt elbil, i prisområdet pluss minus 150.000 kroner. Den må ha godt nok batteri til også på vintertid å klare 10 mil om dagen på motorvei, samt ha rundt 5 mil å gå på etter det. Jeg ser at man i en del annonser oppgir størrelse på batteriet, men ikke hva som er forventet rekkevidde.


  • Hvordan kan jeg gå frem for å begrense søket på Finn til kun biler med ønsket rekkevidde?
  • Kan jeg ut fra batteristørrelsen generelt anta noe om rekkevidde, eller må jeg for hver enkelt modell lese meg opp på "X kWh batteri har en forventet rekkevidde på Y km for denne modellen"?
  • Dersom jeg finner en interessant bil, og få opplysninger om tilstanden på batteriet, hvordan blir regnestykket mellom reduksjon i prosent på batteriet, og forventet rekkevidde?

Tips til konkrete modeller jeg bør se nærmere på som ligger innenfor definert prissjikte og ønsket rekkevidde mottas med takk.
#2
Takk for info. Du har også 40kW-batteri på Leaf'en din fra 2018?
#3
Sitat fra: Electrix på tirsdag 22. februar 2022, klokken 22:40
Anbefaler, som andre her, å kjøpe elbil med god nok rekkevidde + litt margin slik at du kan leve med litt tap i rekkevidde. Dette er noe som skjer hele tiden, så man må regne med at det blir noen prosent kortere rekkevidde hvert år. Selv har vi en nesten 10 år gammel Leaf som har kort rekkevidde, men er billig og fungerer supert i hverdagen og en Model 3 som brukes når vi trenger 2 biler og på lengre turer.

Takk for innspillet.

Hvor lang rekkevidde har forresten Leaf'en på vinterstid?
#4
Takk for svar.

Høres ut som om skifte av batteri kan bli så dyrt at det ikke lønner seg, så jeg må i tilfelle ta det med i beregningen. Men som det ble forslått kan jeg jo poste under spesifikke modeller her på forumet for å forhøre meg nærmere.
#5
Hei.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en brukt elbil, men er bekymret for at rekkevidden stadig reduseres etter som årene går.
TIl dette har jeg følgende spørsmål:

  • Hva omtrent må jeg regne med å betale for å reparere batteriet på en elbil, for å holde rekkevidden oppe over tid? Altså, la oss anta at jeg kjøper en bruktbil nå, og om to år må reparere batteripakken for å komme opp på opprinnelig rekkevidde - hva vil noe slikt koste? Skjønner at det avhenger av hvor ødelagt batteriet er, men en omtrentlig pris hadde vært nyttig,
  • Finnes det noen brukte elbiler på markedet som har støtte for after market oppgraderinger, slik at man får større rekkevidde enn opprinnelig? Hvilke biler, og hvilke kostnader snakker vi i tilfelle om?

På forhånd takk for svar.
[/list]
#6
Enkle batterispørsmål / Hva drar strøm fra 12v batteriet?
lørdag 19. desember 2020, klokken 19:28
Hei.


Jeg vet at oppstart av (el-)biler tapper 12v-batteriet for strøm, men gjelder det også ved bruk av ting som setevarmer og varmetråder på vinduer? Usikker på hvor forsiktig jeg skal være med bruk av bl.a. setevarmer nå på vinteren, for jeg vil ikke risikere å tømme 12v batteriet.
#7
Takk for begge forslagene. Jeg skal se hva jeg går for.
#8
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Redusere fuktighet i bilen
søndag 13. desember 2020, klokken 13:34
Hei.

Nå som det er så fuktig ute danner deg seg raskt en god del dugg på vinduene. Selv med varme på i bilen, danner det seg dugg på f.eks. bakvindu.

På den forrige bilen min kjørte jeg på med A/C, som tilsynelatende så ut til å redusere fuktigheten i bilen, men de som har designet Kia'en min har ikke gjort det spesielt enkelt å enable A/C når man har på varme. Finnes det ikke noen bedre alternativer kan jeg selvfølgelig mekke det til med A/C, men tenkte se på ander muligheter først.

Hørte en gang om noen som puttet noe materiale i bilen, som absoberte noe av fuktigheten. Noen her som kjenner til hva dette kan være, eller kjenner til andre, gode måter å redusere fuktigheten i bilen på?

#9
Sitat fra: hanche på mandag 31. august 2020, klokken 21:10
Ikke vet jeg, men jeg har nå forstått det slik at om du skal bruke teflonspray på sykkelkjeder, så er det viktig å få vasket kjedet grundig rent for olje først. Og når du først har begynt med teflon, kan du ikke gå tilbake til olje.

Du kunne kanskje sjekke på et sykkelforum om jeg har oppfattet det rett, og så prøve å trekke din egen slutning derfra. Jeg ville i hvert fall vært veldig skeptisk.

Godt innspill. Jeg tror jeg heller ber verkstedet smøre neste gang jeg har bilen på service.
#10
Hei.

For- og bakdøren på den ene siden av Kia'en min har blitt ganske tunge å åpne og lukke, så jeg mistenker at de trenger en form for smøring. Det eneste jeg har liggende er en type teflonspray eller noe, sånn standard spray som kan brukes på alt fra sykkelkjeder til trinser. Risikerer jeg å gjøre vondt verre med å prøve meg meg en dusj av teflonsprayen inn der hvor jeg ser det er fettete fra før, og jeg antar det nå har blitt tørt?
#11
Kia Soul EV / Sv: Ha på varme i bilen under hurtiglading?
mandag 03. februar 2020, klokken 10:06
Sitat fra: hanche på mandag 03. februar 2020, klokken 09:33
Jeg har også kommet i vane med å skru av bilen før jeg stopper ladingen. Hvis ikke, får jeg masse feilmeldinger fra bilen. Ikke at det ser ut til å gjøre noen skade, men likevel. Det hender at jeg glemmer meg, men feilmeldingene forsvinner når jeg skrur bilen av og på igjen etterpå.

Takk, dette er nyttig å kjenne til.
#12
Kia Soul EV / Sv: Ha på varme i bilen under hurtiglading?
mandag 03. februar 2020, klokken 09:30
Sitat fra: _OE_ på mandag 03. februar 2020, klokken 09:29
Slå av bilen sette i gang hurtiglading.... Så aktivere bilen/varme

#FTS#

Skjønner. Takk!
#13
Sitat fra: OlavEmil på søndag 02. februar 2020, klokken 17:19
Er vel ingenting til no som har tyda på at oppgraderte batteripakker til ettermontering på eldre elbilar er noko som vil kome.

Verdifallet på førstegenerasjon elbilar (evt. andregenerasjon, alt etter korleis ein reknar) har vore veldig lågt i fleire år. No når produsentane omsider har byrja å satse skikeleg på elbil, godt motiverte av straffegebyra på snittutslepp frå og med i år, ser vi ein korreksjon av verdifallet, og framover ser eg for meg eit verdifallsmønster nokonlunde tilsvarande det vi i alle år har hatt på "vanlege" bilar. Ein 16-modell Soul EV som kosta 250 000,- ny, og som i dag er verdt halvparten, ser eg for meg er verdt ca. 100 000,- om eitt til to år, og deretter, når garantien er gått ut og bilen er 8-10 år gamal, alt frå 40 000,- til 90 000,-, avhengig av km-stand og generell tilstand på bilen. Dette tilsvarar vel godt det vi alltid har sett på tilsvarande småbilar.

Takk for svar, og for utfyllende info.
#14
Kia Soul EV / Ha på varme i bilen under hurtiglading?
mandag 03. februar 2020, klokken 09:25
Hei.

Er det noe i veien for under hurtiglading å ha bilen påslått og varmeapparatet kjørende? Med andre ord, er det noe som må slås ifm hurtiglading, eller kan jeg bare ha bilen påslått, koble meg til hurtigladeren og starte lading?
#15
Hei.

Kjenner noen til om det er mulig for at det vil komme et oppgradert aftermarket batteri til 2016 Soul EV'er etterhvert? Sitter litt på gjerdet i forhold til å selge Soul'en nå, før prisen faller ytterligere pga alle de nye, relativt billige bilene som kommer på market med vesentlig bedre kjørelengde. Men dersom et oppgradert aftermarket batteri kommer på markedet etterhver ser jeg ingen grunn til å selge Soul'en med det første.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA