Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Dieselgubben

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: I går kl. 08:30 »
Kommer ikke noe videre... noen som har fått bestilt? Eller er alt gått til ansatte i Hyundai?

2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: I går kl. 08:22 »
Hvor har du fått pris fra? Fått reservert?

4
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 10:07 »
Tipper de har endret til "midten av 2021" siden "begynnelsen av 2021" har passert, og de ikke har begynt å produsere biler....

Nei, "begynnelsen av 2021" er alt frem til midten av 2021, altså frem til sommeren. Eventuelt kan man dele året opp i tre - begynnelsen, midten og slutten av året, der januar-april er begynnelsen av året, mai-august er midten av året og september-desember er slutten av året.

Å påstå at kun akkurat dagen 1. januar er "begynnelsen av året" henger ikke på greip. Vi er fortsatt på begynnelsen av 2021.

Henger det på greip å hevde av 30 april er på "begynnelsen av året"? Nei, for du har en oppkonstruert og for grov inndeling.

De fleste er vel enig i at "tidlig" er maks i løpet av 1 kvartal? Selv mars er kanskje å strekke det litt langt.  Og midten av året er juni/juli?

Mer naturlig inndeling som mange bruker i daglig tale er: tidlig på året-våren-sommeren-høsten-sent på året.

5
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 08:23 »
Ganske komisk at Tesla Norge påstår at bilen ikke er blitt forsinket. Tro om de leser det enkelte lirer av seg her- Nei, vi har jo ikke lovd noe....

6
Ariya / Sv: Ariya
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 08:08 »
600 k med 46 mil rekkevidde? Denne bilen er alt for dyr. Tenker mer 530 k ferdig på veien med vinterdekk.

Edit: spekket opp en meget godt utstyrt Enyaq, havnet på 550k. Og den er mye mer praktisk med større bagasjerom. For dette skulle vel være familiebiler...? Knøttlite bagasjerom og stiv pris, vanskelig å se hvordan denne kommer til å selges mye av til familier...

7
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Onsdag 03. Februar 2021, klokken 08:25 »
Jo, det er naturlig å forvente at Tesla informerer kunder dersom de endrer et produksjonsestimat. Sier Tesla at produksjonen skal starte i begynnelsen av 2021 når man bestiller, bør de selvsagt si i fra til kundene dersom de må skyve.
Som kodax også sier, så betyr ikke produksjonsstarten noe som helst.

Jo, det gjør det. Det er vel ikke så vanskelig å skjønne hvorfor Tesla markedsfører dette?

8
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 20:36 »
Utrolig at Tesla ikke sender mail og informerer om forsinkelsen for oss som har bestilt bilen da.
Du har bare forhåndsbestilt bilen. Det har ikke blitt utført noe kjøp og salg av varen enda. Avtalen du signerte/godkjente ved forhåndsbestillingen sier ingenting om leveringstidspunkt annet enn at Tesla "forventer å starte produksjonen tidlig 2021". Ingen bestemte datoer eller tidspunkt annet enn et forventet tidspunkt de skal begynne produksjonen. Så det er ikke unaturlig at du heller ikke får noen oppdateringsmail på leveringstidspunkt, da avtalen sier at dette ikke varsles om før etter at produksjonen er satt i gang og de har tildelt en spesifikk bil til akkurat deg.
Du fikk tilsendt denne avtalen sammen med bekreftelsen på forhåndsbestillingen din. Den kan også leses i sin helhet her: https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=my

Jo, det er naturlig å forvente at Tesla informerer kunder dersom de endrer et produksjonsestimat. Sier Tesla at produksjonen skal starte i begynnelsen av 2021 når man bestiller, bør de selvsagt si i fra til kundene dersom de må skyve.

9
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 08:33 »
Er ganske sikker på at TM3 uten hengerfeste er mer tungsolgt enn de uten. De uten går dessuten 20-30 k lavere i pris. Så det er vel verdt å koste på seg hengerfeste når man kjøper bil.

10
ID.4. / Sv: Prisene kraftig opp på ID4?
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 16:13 »
Per i dag ser det bra ut, men det kommer jo en rekke farlige konkurrenter. Bare i år kommer sannsynligvis 2wd utgavene av Tesla Model Y, Mercedes EQA, Hyunday Ioniq 5, Kia CV og Nissan Ariya. Tipper intromodeller med 2wd kommer til å legge seg rundt Vw ID First i prising. Har de penere interiør (fargevalg), raskere aks og Led matrix (det kommer garantert folk til å ønske selv på intromodell - blir spennende å se hvem som tilbyr det) så vil det gi utslag i bruktprisen på Id4 First.

I tillegg kommer jo VAG konsernet med flere søsken. Prising av disse avhenger av hva konkurrentene gjør. Blir det stor etterspørsel etter elbiler globalt og liten prodkapasitet pga covid trekker det i motsatt retning for ID 4 (hvis man får den snart) - blir spennende å se. Men at man skal få noen voldsom gevinst har jeg ikke tro på, man får nok like gode dealer igjen.

11
ID.4. / Sv: Prisene kraftig opp på ID4?
« på: Lørdag 30. Januar 2021, klokken 08:41 »
Personlig bestilte jeg ikke billigste first pga 3 ting: interiørfarge, mangel på led matrix og ikke 4wd.

Erfaringer viser vel at SUV'er uten 4wd faller raskere i pris og er mer tungsolgt enn biler med? Har ikke noen dokumentasjon, dette er min oppfatning. Biler uten led matrix vil konkurrere med biler som har dette, også søstermodeller og biler fra samme konsern.

Poenget mitt er at det ikke er sikkert at dagens kjøp av billigste Id 4 vil være like lukrativt når man tar høyde for verdifall. Det er trolig ingen gratis lunsjer der ute  ;)

På den annen side må man i dag ut med 400k for en Kia Soul, så lenge det ikke er mange alternativer vil prisen holde seg.


12
ID.4. / Sv: Prisene kraftig opp på ID4?
« på: Fredag 29. Januar 2021, klokken 19:31 »
Min mening er at First har en mindre pen interiørfarge som gjør at det ikke er så sikkert at de blir så lettsolgte målt opp mot biler med sorte seter f.eks. Har hatt bil med ukurant farge og måtte gi stor rabatt for å få solgt. I tillegg mangler billigste Matrix, det blir som biler uten xenon for noen år siden.

13
Model 3 / Sv: Hvorfor kjøpe Tesla model 3?
« på: ſøndag 24. Januar 2021, klokken 15:26 »
Årlig kjørelengde på bilen blir fort 60.000km. Det har jo mye å si for verdifall. Jeg tror Tesla kommer bedre ut av høy km enn mange andre elbiler.

Ikke nødvendigvis enig. Ser TM3 med 60-70.000 km ligger lenge. En Kia feks har 7 år og 150.000 km, så mye mer km og garantitid igjen. Mange er veldig skeptisk til Tesla med lang kjørelengden enn f.eks en Kia som er enklere og sikkert mer robust.

14
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 10:52 »
Som Touran-eier kan jeg si at det går, men ikke mer enn det, å sitte bakerst. Jeg er 180 og sitter helt greit bak meg selv to ganger i lengden. Skulderbredden er så som så bakerst. Å dra på tur 7 voksne menn i den bilen går sikkert, men komfortabelt er det ikke. Og alle kan maks ha med boxer, sokker, tannbørste og mobillader. Mer er det ikke plass til.

Det denne typen biler derimot er gode på er bredde på midtre rad. Det er det jeg er mest spent på med model Y. På bildene ser det ikke veldig lovende ut. At de bakerste setene er litt trange for voksne kan jeg leve med, der skal det sitte barn. Men hvis det ikke er plass til å sitte ok som voksen mellom to isofixstoler på andre rad er det et større problem.

Mener jeg har sett at Y faktisk er smalere i baksetet enn 3...

15
Model Y / Sv: Tredje seterad
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 08:38 »
7 seteren kommer til å selge i bøtter og spann. Jeg er bra sikker på at ekstrakostnaden på 25.000 kommer til å være vel anvendte kroner. Har god erfaring med 7-setere. Biler som kan leveres med både 5 og 7 seter finnes det flere av og 5 setere som Sharan, Touran, XC90 osv oppnår MYE lavere priser og er mer tungsolgt enn tilsvarende 7 setere. Tipper samme skjer med Y da dette kommer til å bli en typisk familiebil.
Men de har alle plass til 7 voksne.
Kan ikke huske å ha sett voksne i de bakerste setene i bilene som nevnes :D

Jeg hadde siste type Sharan. Den hadde grei plass til personer på 180 cm i 3 seterader samtidig.

Ja, Touran er vel den som har minst plass bak av disse. Det er sikkert andre eksempler på 7-setere med plass til personer under 170 cm hvor man sliter med å få solgt 5-seteren og man må mye ned i pris.

Sider: [1] 2 3 ... 11