Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Frode Nylund

#1
Leaf 2010-2017 / LED bar til gen 2 Leaf
tirsdag 10. januar 2023, klokken 18:58
Hei noen som har gode forslag til en LED fjernlys bar til en overkommelig pris, greit at den passer inn under skilt framme tenker jeg.
#2
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron sin app
torsdag 22. desember 2022, klokken 19:47
iPhone: slettet appen og lastet den ned på ny logget inn , nå viser den batteriindikator
#3
Audi e-tron / Sv: Kort rekkevidde på engelske Etron?
onsdag 11. mai 2022, klokken 23:35
150mi= 241.4016km   🤔
#4
Nissan / Sv: Nissan leaf 2016 euro "permanent lysende blinklys"?
fredag 08. april 2022, klokken 17:12
Sitat fra: kaiat på fredag 08. april 2022, klokken 09:04
Faktisk brukes det en 27/7W 3457NAK-pære i følge manualen, men vil du mekke en løsning på Euro-Leaf'en din, er nok 21/5W T20 det nærmeste.
.   👍🤠

Fant pære og holder som skal passe i lykta.
#5
Nissan / Sv: Nissan leaf 2016 euro "permanent lysende blinklys"?
torsdag 07. april 2022, klokken 22:45
Sitat fra: kaiat på torsdag 07. april 2022, klokken 09:09
Originalt er det to glødetråder i pæra som brukes til park- og blinklys på USA-Leaf. Den ene for park og den andre for blinklys. Det er derfor endringer i ledningsnettet og ikke en simpel programmeringssak.

Ok så da brukes det T20 21/5w pærer og sokkel med 2 porter

Takker for svar 👍
#6
Nissan / Nissan leaf 2016 euro "permanent lysende blinklys"?
tirsdag 05. april 2022, klokken 19:31
Er det muligt å programmere om slikt at det blir  "US" lys i blinklys pærer framme på Nissan Leaf 2016 mod euro leaf ?
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Problem med VIN i app
mandag 21. mars 2022, klokken 16:56
Sitat fra: tld på fredag 23. april 2021, klokken 16:03
Jeg fikk nylig app'en opp å gå på en ny-for-meg bruktbil.  Hele prosessen var... ikke veldig elegant, men jeg kom i mål.

Skribler ned litt fritt fra minne hva jeg gjorde, i tilfelle det kan være nyttig for noen.

For min del var det en '17 Leaf, iPhone og Firefox på PC.
Det kan være variasjoner for andre telefoner eller årsmodeller som jeg ikke er klar over.




Første problem er om VIN allerede er registrert.  Den enkleste løsningen her er gjerne å be selger om å fjerne bilen fra sin You+Nissan selv (om bruktkjøp).  Hvis ikke det går, så er det mulig Nissan eller forhandler kan hjelpe.

Etter den er fjernet, så kan det ta noe tid før VIN blir tilgjengelig for registrering av ny bruker, jeg har sett 72 timer nevnt.

Når VIN er tilgjengelig for registrering, så gjøres dette på You+Nissan nettsiden (ikke i app).  Jeg hadde problemer med å bruke nettsiden i Brave, Chrome og Edge (kanskje ikke så overraskende, samme "motor" i bunn).  I Firefox fungerte nettsidene greit nok.

Når bilen er registrert må "tilkoblede tjenester" aktiveres på nettsiden, før det blir mulig å logge inn i app'en.  Dette gjøres ved å klikke videre fra bilen under "Min Garasje" på You+Nissan nettsiden.  Dette må gjøres mens du er i bilen, eller med tilgang til bilen.  Eierskap må bekreftes ved å skru bilen både av og på etter instruks fra nettsiden.  Den guider deg gjennom det som må gjøres.  Hele prosessen tar 6-7 minutter.

Når alt dette er gjort, så ble det for meg mulig å logge inn via app'en.

Det er to app'er som begge kan virke riktige.  På min iPhone heter den ene NissanConnect (NissanConnect Services i App Store), og den andre Nissan EV (NissanConnect EV i App Store).  Det er den siste som er riktig.

Forsøk på å bruke den første appen (NissanConnect / NissanConnect Services) gir meg spørsmål om VIN, og så beskjed om ugyldig VIN.

Jeg registrerte med andre ord aldri VIN i App'en, men direkte på nettsiden.  Hvis du prøver å bruke en App som ber om VIN, så er det godt mulig feil app.

Riktig app (Nissan EV / NissanConnect EV) bad meg aldri om VIN, og forsøk på å logge inn ble bare avvist, frem til jeg hadde aktivert "tilkoblede tjenester" via nettsiden, og "bevist eierskap" via prosessen der.  Da fikk jeg logget inn med brukernavn og passord fra You+Nissan.


P.S: Bilikon med strek over mistenker jeg at bare betyr at bilen ikke får "Logget inn" hos Nissan.  Det er sannsynligvis et godt tegn - bedre enn at den er logget inn på konto til en annen bruker (selger om bruktbil, f.eks).  Burde løse seg når bilen blir aktivert.

Fint om noen korrigerer meg om jeg husker feil på eller har glemt noe.

Har nå kjøpt brukt 2016 leaf  har brukt denne tråden som hjelp for å få appen til å virke, Nissan har hjelpt med å få bilen tilknyttet konto.
Allikevel så får ikke appen kontakt med bilen, symbol i bilen med rød strek over.
Noes som vet om det går and å resete "bilen" på noen måte? Holde inne knapper eller ta strømmen på batteriet etc.
Eller er dette noe bilen må inn på verksted for å få fikset.

Mvh Frode
#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som er fornøyde?
søndag 13. mars 2022, klokken 09:31
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. februar 2021, klokken 12:51
Er svært fornøyd!

Har holdt meg til USA-leafer uten garanti, så jeg slipper å forholde meg til det, og det er like greit å ha en bil man har ansvaret for sjølv.

Det jeg har lest ut av servicehefter, er at man skal bytte bremevæske annethvert år, og kupefilter årlig, og se over at bilen er hel. man skal også rotere hjula som kan løses ved at man bytter mellom for- og bakhjul for hver sesong.

Det jeg gjør sjølv:
Reinhold innvendig med støvsuger og en fuktig microfiberklut, og deretter tørker jeg vinduer og blanke flater med lofritt papir. Utvendig går jeg kjappt over med skumbørste og lunka shampovann. Før og etter  høyttrykkspyler jeg. Felgrense brukes etter hver sesong. På våren fjernes asfaltflekker med supervask og i sjeldne tilfeller avfetting.

Bytter viskere, fyller spylervæske, bytter kupefilter og bytter hjul.

Hvis bilen er spøkefull: Lade opp startbatteriet over natta noen ganger, hvis det er lågt nede, og i sjeldne tilfeller bytte det.
I sjedne tilfeller restarte bilen ved å kople av og på startbatteriet.

Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen,  siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel.

Rekvisita:
16" og 26" viskere får man kjøpt over allt. 10" viskere har jeg noen små partier til ca 20kr stykke på Ebay, og da har man til flere  år. Det samme med kupefilter, hvor jeg har kjøpt noen til 20kr stykke, og da har jeg til mange år.

Det jeg overlater til verksted, og gjerne et lite verksted på landet:
Bytte bremseveske, i sjeldne tilfeller ta forstillingskontroll. Legge over og balansere dekk.
Bytte frontrute.


Veihjelp:
I bilen har meg med 10/12mm fastnøkkel for å kunne koble av og på startbatteriet, hvis man trenger å restarte bilen. Slepetau, startkabler og gjerne batterdrebet booster,kjettinger, USB-strøm til telefon.

Garantier og tilbakekallinger på usa-biler:
Jeg pleier å bringe bilen til dealer for å fikse garantisaker og tilbakekallinger, før bilen fraktes fra USA. Tilbakekallinger som oppstår i ettertid, har jeg alltid fått fiksa etter at bilen er kommet til Norge, hos Nissanforhandler her, men da blir ikke tilbakekallinga sletta hos Nissan USA.
En fordel med USA-biler, er at det er ryddige forhold rundt tilbakekallinger. Det er enkelt å sjekke for utestående sårbarheter på offentlige websider. Jeg har inntrykk av at det kommer raskere tilbakekallinger på usa-modeller enn  på de europeiske, og usa-biler har tilbakekallinger på enkelte sårbarheter som ikke blir tilbakekallt på europeiske biler.
For noen år sida, var det noen på forumet her, som opplevde at bremsekraftforsterker kunne svikte i kulde. Man fikk hverken fortåelse eller hjelp fra nissanforhandler. Med USA-bil kunne jeg bare gå til norsk Nissanforhandler og henvise til en tilbakekalling på feilen, og jeg fikk det løst, uten at jeg hadde opplevd problemet sjølv, da jeg bor i kyststrøk.
Telematikkmodulen med 2G, har mange sikkerhetsadvarsler, og på usa-modeller blir den kopla ut, mens den forstatt brukes på europeiske biler. En annen sak er at jeg føler personvernet er bedre når man har en bil som ikke sender data inn til fabrikkanten.
Når det gjelder garantier, så er kapasitetsgarantien den eneste garantien jeg verdsetter.  Det løses ved at jeg kjøper gamle biler som har så dårlige batterier at jeg får nye batterier før bilene sendes fra USA.


Noen forslag på hvor det kan kjøpes "Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen,  siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel. "

Mvh Frode
#9
Audi e-tron / Sv: Oppgradere ryggekamera?
lørdag 19. februar 2022, klokken 10:04
Sitat fra: e-tron owner på onsdag 16. februar 2022, klokken 17:16
Oppgradere fra hva, og til hva??

For meg virker det som oppløsningen på kameraet er dårlig?
har en vw transporter der er bilde mye klarere/skarpere bilde.
#10
Audi e-tron / Oppgradere ryggekamera?
onsdag 16. februar 2022, klokken 17:00
Noen som vett om dette lar seg gjøre?
#11
Audi e-tron / Sv: Kjøleboks til e-tron
søndag 13. juni 2021, klokken 22:13
Hva mener du med at det skal være kompressor drevet for ikke å tappe batteriet?
#13
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 17:14
Sitat fra: Frode Nylund på søndag 14. mars 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 15:26
I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent
Der kan du velge

  • Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
  • Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask
Det første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
Med "Av" holder bilen innstilt hastighet også gjennom kurver. På "sakte" slakker den veldig mye ned i svingene, "middels" er noe i midten, mens "rask" slakker av minst. Du får prøve deg frem hva du liker best. Personlig så velger jeg heller farten selv.

Fikk endret dette i MMI og det ble en nesten total
Annerledes kjøreopplevelse i positiv fortegn. 👍 🤠
#14
Sitat: hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er.
Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask

Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
#15
Sitat: Nå er der jo mulig å endre hvor «hissig» ACC skal være i tre nivåer. Økonomi/Normal/Sport.


Hvor gjøres dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA