Hei noen som har gode forslag til en LED fjernlys bar til en overkommelig pris, greit at den passer inn under skilt framme tenker jeg.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: kaiat på fredag 08. april 2022, klokken 09:04. 👍🤠
Faktisk brukes det en 27/7W 3457NAK-pære i følge manualen, men vil du mekke en løsning på Euro-Leaf'en din, er nok 21/5W T20 det nærmeste.
Sitat fra: kaiat på torsdag 07. april 2022, klokken 09:09
Originalt er det to glødetråder i pæra som brukes til park- og blinklys på USA-Leaf. Den ene for park og den andre for blinklys. Det er derfor endringer i ledningsnettet og ikke en simpel programmeringssak.
Sitat fra: tld på fredag 23. april 2021, klokken 16:03
Jeg fikk nylig app'en opp å gå på en ny-for-meg bruktbil. Hele prosessen var... ikke veldig elegant, men jeg kom i mål.
Skribler ned litt fritt fra minne hva jeg gjorde, i tilfelle det kan være nyttig for noen.
For min del var det en '17 Leaf, iPhone og Firefox på PC.
Det kan være variasjoner for andre telefoner eller årsmodeller som jeg ikke er klar over.
Første problem er om VIN allerede er registrert. Den enkleste løsningen her er gjerne å be selger om å fjerne bilen fra sin You+Nissan selv (om bruktkjøp). Hvis ikke det går, så er det mulig Nissan eller forhandler kan hjelpe.
Etter den er fjernet, så kan det ta noe tid før VIN blir tilgjengelig for registrering av ny bruker, jeg har sett 72 timer nevnt.
Når VIN er tilgjengelig for registrering, så gjøres dette på You+Nissan nettsiden (ikke i app). Jeg hadde problemer med å bruke nettsiden i Brave, Chrome og Edge (kanskje ikke så overraskende, samme "motor" i bunn). I Firefox fungerte nettsidene greit nok.
Når bilen er registrert må "tilkoblede tjenester" aktiveres på nettsiden, før det blir mulig å logge inn i app'en. Dette gjøres ved å klikke videre fra bilen under "Min Garasje" på You+Nissan nettsiden. Dette må gjøres mens du er i bilen, eller med tilgang til bilen. Eierskap må bekreftes ved å skru bilen både av og på etter instruks fra nettsiden. Den guider deg gjennom det som må gjøres. Hele prosessen tar 6-7 minutter.
Når alt dette er gjort, så ble det for meg mulig å logge inn via app'en.
Det er to app'er som begge kan virke riktige. På min iPhone heter den ene NissanConnect (NissanConnect Services i App Store), og den andre Nissan EV (NissanConnect EV i App Store). Det er den siste som er riktig.
Forsøk på å bruke den første appen (NissanConnect / NissanConnect Services) gir meg spørsmål om VIN, og så beskjed om ugyldig VIN.
Jeg registrerte med andre ord aldri VIN i App'en, men direkte på nettsiden. Hvis du prøver å bruke en App som ber om VIN, så er det godt mulig feil app.
Riktig app (Nissan EV / NissanConnect EV) bad meg aldri om VIN, og forsøk på å logge inn ble bare avvist, frem til jeg hadde aktivert "tilkoblede tjenester" via nettsiden, og "bevist eierskap" via prosessen der. Da fikk jeg logget inn med brukernavn og passord fra You+Nissan.
P.S: Bilikon med strek over mistenker jeg at bare betyr at bilen ikke får "Logget inn" hos Nissan. Det er sannsynligvis et godt tegn - bedre enn at den er logget inn på konto til en annen bruker (selger om bruktbil, f.eks). Burde løse seg når bilen blir aktivert.
Fint om noen korrigerer meg om jeg husker feil på eller har glemt noe.
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 14. februar 2021, klokken 12:51
Er svært fornøyd!
Har holdt meg til USA-leafer uten garanti, så jeg slipper å forholde meg til det, og det er like greit å ha en bil man har ansvaret for sjølv.
Det jeg har lest ut av servicehefter, er at man skal bytte bremevæske annethvert år, og kupefilter årlig, og se over at bilen er hel. man skal også rotere hjula som kan løses ved at man bytter mellom for- og bakhjul for hver sesong.
Det jeg gjør sjølv:
Reinhold innvendig med støvsuger og en fuktig microfiberklut, og deretter tørker jeg vinduer og blanke flater med lofritt papir. Utvendig går jeg kjappt over med skumbørste og lunka shampovann. Før og etter høyttrykkspyler jeg. Felgrense brukes etter hver sesong. På våren fjernes asfaltflekker med supervask og i sjeldne tilfeller avfetting.
Bytter viskere, fyller spylervæske, bytter kupefilter og bytter hjul.
Hvis bilen er spøkefull: Lade opp startbatteriet over natta noen ganger, hvis det er lågt nede, og i sjeldne tilfeller bytte det.
I sjedne tilfeller restarte bilen ved å kople av og på startbatteriet.
Det jeg har kjøpt av verktøy:
Verktøy, er lese av og skrive til tpms, for å klone tpms så vinterhjula får samme IDer som sommerhjul.
Utstyr til å pare nøkler med bilen, siden man av og til får kjøpt en bil som har bare en nøkkel.
Rekvisita:
16" og 26" viskere får man kjøpt over allt. 10" viskere har jeg noen små partier til ca 20kr stykke på Ebay, og da har man til flere år. Det samme med kupefilter, hvor jeg har kjøpt noen til 20kr stykke, og da har jeg til mange år.
Det jeg overlater til verksted, og gjerne et lite verksted på landet:
Bytte bremseveske, i sjeldne tilfeller ta forstillingskontroll. Legge over og balansere dekk.
Bytte frontrute.
Veihjelp:
I bilen har meg med 10/12mm fastnøkkel for å kunne koble av og på startbatteriet, hvis man trenger å restarte bilen. Slepetau, startkabler og gjerne batterdrebet booster,kjettinger, USB-strøm til telefon.
Garantier og tilbakekallinger på usa-biler:
Jeg pleier å bringe bilen til dealer for å fikse garantisaker og tilbakekallinger, før bilen fraktes fra USA. Tilbakekallinger som oppstår i ettertid, har jeg alltid fått fiksa etter at bilen er kommet til Norge, hos Nissanforhandler her, men da blir ikke tilbakekallinga sletta hos Nissan USA.
En fordel med USA-biler, er at det er ryddige forhold rundt tilbakekallinger. Det er enkelt å sjekke for utestående sårbarheter på offentlige websider. Jeg har inntrykk av at det kommer raskere tilbakekallinger på usa-modeller enn på de europeiske, og usa-biler har tilbakekallinger på enkelte sårbarheter som ikke blir tilbakekallt på europeiske biler.
For noen år sida, var det noen på forumet her, som opplevde at bremsekraftforsterker kunne svikte i kulde. Man fikk hverken fortåelse eller hjelp fra nissanforhandler. Med USA-bil kunne jeg bare gå til norsk Nissanforhandler og henvise til en tilbakekalling på feilen, og jeg fikk det løst, uten at jeg hadde opplevd problemet sjølv, da jeg bor i kyststrøk.
Telematikkmodulen med 2G, har mange sikkerhetsadvarsler, og på usa-modeller blir den kopla ut, mens den forstatt brukes på europeiske biler. En annen sak er at jeg føler personvernet er bedre når man har en bil som ikke sender data inn til fabrikkanten.
Når det gjelder garantier, så er kapasitetsgarantien den eneste garantien jeg verdsetter. Det løses ved at jeg kjøper gamle biler som har så dårlige batterier at jeg får nye batterier før bilene sendes fra USA.
Sitat fra: e-tron owner på onsdag 16. februar 2022, klokken 17:16
Oppgradere fra hva, og til hva??
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 17:14Sitat fra: Frode Nylund på søndag 14. mars 2021, klokken 16:31Med "Av" holder bilen innstilt hastighet også gjennom kurver. På "sakte" slakker den veldig mye ned i svingene, "middels" er noe i midten, mens "rask" slakker av minst. Du får prøve deg frem hva du liker best. Personlig så velger jeg heller farten selv.Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 15:26Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent
Der kan du velgeDet første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
- Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
- Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask