Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Pallen

#1
Kjøpe elbil? / 2019 Ioniq (28) vs 2020 Soul (39)
torsdag 30. juni 2022, klokken 13:10
Hei, leter etter en elbbil rundt 200k evt litt over og har landet på to  biler.
En 2018/2019 Ioniq 28kwh eller en 2019/2020 Soul (39kwh). Kikket på 2020 Ioniq au, men de har steget  så veldig i pris i det siste... Hva er erfaringen til dere  som har eller har hatt disse bilene? Vet Ioniq har lavere forbruk, raskere hurtiglading, men har kan heller ikke ha takboks som Soulen kan. Større areal i bagasjerommet på Ioniqen, men mye høyere på Soulen. Har såvidt testet begge bilene, men ikke nok til å få erfaring med  de. Bilen kommer i hovedsak til å bli ladet hjemme og vil normalt sett bli brukt på turer opp til 10-12 mil i ett strekk (til jobb, hytta osv). Fikk ikke sjekket bredden i baksetet så godt på Soulen, men synes bredden i baksete på Ioniqen var overraskene bra. Hvordan er Soulen i forhold. Har tre barn på 4,7 og 14år, så bredden i baksete er ganske viktig :) Kia`en  har jo 7år garanti  mot 5år på Hyundai
Fordeler og bakdeler m bilene mhp lys, servicekostnader, service intervall, kjente  feil osv... på forhånd takk :)
#2
Har d blitt en elbil på deg og i tilfelle hvilken? Hvis du ikke har kjøpt, hva har du siktet deg inn på? Kikker au litt på elbil mellom 200-250k ;)
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Billigbil nummer to -ca.150k-
onsdag 02. mars 2022, klokken 15:25
Sitat fra: Klykken på onsdag 02. mars 2022, klokken 14:24
Ikke vurdert BMW i3?

Jeg har hatt min siden 2014, og har kun byttet bremseklosser fremme etter 60.000km. Sluttet å ha den på service etter 2018, og gikk gjennom eu-kontroll nå siste uke uten trøbbel. Kun gjort nødvendig vedlikehold selv etter 2018, som er minimalt. Byttet låsepinne i laderen som viste seg å være griselett.

Har altså brukt 6500kr i slitedeler siden 2014. Og to sett dekk..

Passerer i disse dager 110.000km. Rekkevidden er så og si uforandret fra ny. Billigste bilen jeg har eid noensinne - uten tvil! :)

Egentlig ikke siden vi er 5 i familen. Synes derfor det hadde vært greit at alle fikk plass i bilen de gangene d trengs på småturere (så man slipper å kjøre dieselbilen). VET d blir trangt i en soul/leaf, men m 3 barn mellom 34 og 13, så går d på korte turer ;)
#4
Kjøpe elbil? / Billigbil nummer to -ca.150k-
onsdag 02. mars 2022, klokken 12:25
Kikker etter en billig elbil til nærkjøring.... står egentlig mellom Leaf 40kwh eller Soul 30kwh, så det blir en 2018 modell. Leafen er jo noen 10talls tusen dyrere, så om d blir Leafen har nok den gått lengre. Ekstrautstyr er ikke så veldig viktig på denne bilen... Hva er for- og bakdelene til disse bilene? Spesielt mhp brukererfaringene dere har?
Leafen går jo lengre, har større bagasjerom.
Hvordan er plassen i baksetet mellom disse to bilene, tenker spesielt på bredden i baksete? Hvordan er d m service priser mellom disse? Kjente problemer med noen av de? Kjøreegenskaper, app for forvarming osv..?
#5
MG5 EV / Sv: MG5 2022 demo
fredag 11. februar 2022, klokken 16:01
Sitat fra: peby på torsdag 10. februar 2022, klokken 21:24
MG5 har fått pris i Sverige - 419 900,- for Luxury-utgaven, 10 000,- under ZS Luxury.
Med tilsvarende i Norge så snakker vi rundt 330 000,- og det må da være veldig mye bil for pengene?

Om den bare blir 10k billigere enn ZS utgaven så tror jeg de fleste som vil ha en billig MG går for ZSen. Hva er vitsen m å kjøpe denne vs ZS utgaven om prisene er like? Litt større bagasjerom, ellers er d vel ingen andre fordeler....? Hadde trodd denne hadde lagt seg godt under ZS i pris, men vi får se hva de bestemmer seg for i norge :)
#6
Kia Soul EV / Norsk 20mod eller importert 21mod
onsdag 09. februar 2022, klokken 19:13
Hei, kikke på min første elbil og en av de som vurderes er Kia Soul, enten en norsk 20mod med 20-40k på telleren eller en importert 21 modell m så godt som 0km på telleren, men de har oftest mindre ustyr.
Er d noen forskjeller mellom en 20 og 21mod som det er viktig å tenke over? Noen av importbilene manger varmepumpe, vil tro de mangler endel  andre "standardting" som norske biler har. Hvis du har eller  har hatt en Soul, hva  ville du savnet m en importbil m lite utstyr? Noen som har erfaring med hvor stor forskjell d vil bli m en bil uten varmepumpe i Norge på vinteren? Holder til sør i  norge, så vinterentemp er typisk +5 til -10.
Har kikket på Niro au, ønsket m bilen er at skal være "billigst mulig", ha "stort" batteri (min 50kW) og ikke blant de aller minste elbilene. Så om noen har andre tips tas de  imot m takk :)
#7
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
torsdag 15. april 2021, klokken 20:08
Hvis prisen blir 480k m alt ferdig på veien, så tror ikke jeg dette blir en suksess. Da er er for lite forskjell mot konkurentene... drøyt m 200k fra zs og opp t marvel R, men vi får se :)
#8
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
torsdag 15. april 2021, klokken 08:52
Bilen skal vel være tilgjengelig i mai om jeg ikke husker feil, om det stemmer er d snart på tide at de kommer m med priser på bilen.... Hvis de vil være i nærheten av 1500-2000 solgte biler i året som er målet, så må de nok legge seg et godt stykke under andre merker -spent på prisen på denne og MG5 :) Noen som har hørt noen rykter fra forhandlere?
#9
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 10:12
Sitat fra: bell på søndag 18. oktober 2020, klokken 22:22
Ser at det fins en ganske god oversikt allerede - takk for grundig jobb! :)
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.msg659470#msg659470

Regneark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

savner bare informasjon om plass i baksetet der faktisk? Men den kan jeg i alle fall bruke til å begrense søket mitt ganske drastisk - takk for hjelpen :)
Hvis det skulle vært noe informasjon om baksete: hvilke data/mål er det du evt ser etter?

Jeg har iallefall lett etter bredde på baksete, avstand mellom isofix festene (vil si litt om bredden i midten om isofix er i bruk på begge sidene) og avstand innvendig "dør til dør"... Dette er til stor hjelp for oss som trenger ok bredde i baksete pga barneseter :)
#10
Kjøpe elbil? / Sv: En jungel av valg 250.000
torsdag 24. september 2020, klokken 10:45
Jeg har litt av de samme kriteriene som deg... er ca 95km t jobb, så altså 190km t/r og under 300k. Kan lade på jobb, men kun 3-4 ladere, i dag er d få kollegaer som har elbil, men antar d blir flere framover...
Selv vurderer en MG ZS EV, om du velger billigste utgaven (uten soltak, skinn ++) får du en ny bil t 250k. Jeg ønsker også litt bredde i baksete pga 3 barn (2 i barneseter) og der TROR jeg MGen kommer litt til kort utfra innvendige mål, mener baksetet er 125-127cm bredt. Det er endel smalere enn Soul, Ioniq og andre elbiler man kan få tak i til ca samme pris, men de er eldre og har kortere rekkevidde.
#11
Kjøpe elbil? / Bredde i baksete
tirsdag 25. august 2020, klokken 09:36
Hei, er det noen som har funnet en oversikt over bredden innvendig i baksetet på diverse elbiler? Har gjort noen få målinger på litt forskjellige biler (el, hybrid og diesel) og blitt overrasket over resultatene. Målte dør til dør innvendig + breddden på selve baksete og avstaden mellom isofixfestene. Mistet restultatene pga mobilproblemer, men sjekket 14.mod CRV og Civic, 18.mod Niro (plug), Mercedes B-klasse, 2019 Leaf.
Den som overrasket mest var Niroen, den hadde ca samme bredde i baksete som CRVen, selv om bredden mellom dørene bak var litt breiere på CRVen. Mener leafen var smalest, B-Klassen og civicen midt mellom..
Er mest spent på bredden på litt mindre og billige biler siden jeg ikke kommer til å kjøpe verken Model X, eller andre store dyre elbiler.
Hvordan er bredden på nye og gamle Soul, eNiro, nye og gamle Ioniq, MG ZS, Golf osv
#12
Kia Niro EV / Sv: Levering av e-Niro
tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:33
Er det noen som vet når bilen kommer m app? Har RESKIA under 4000O, så om jeg tar bort "venter på app" vil jeg bli kontakta en av de nærmeste dagene om å skrive kontrakt og få bil i løpet av kort tid.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA