Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - janbanan

#1
Sitat fra: RJK på I dag kl. 02:51enig i at det ikke var den beste fargen.
I ettertid så har jeg sett at Sport1 selger sitteplater i Mytisk sort ;)
Disse er som de gode gamle uten brett og vil kunne fungere. Jeg får se om det blir en oppgradering etter hvert.
#2
Sitat fra: E-Trond på I går kl. 14:24Tåler den litt vind også uten å forskyves?

Jeg har ikke erfart så mye vind, men den sitter greit på en arbeidsdag eller over natten. Siden den tres over låsepinnen og over hengslene på ladeluka, så sitter den ganske greit.
Den vil uansett ikke blåse av gårde da det er laget hull til ledning/kontakt.
#3
Sitat fra: daktari på I går kl. 10:33
Sitat fra: janbanan på I går kl. 10:25
Sitat fra: Orbit på I går kl. 09:49285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?

Jeg laget min egen. Klippet ut av liggeunderlag. Jeg har litt ulike ladestøpsler, så da ble det 2 stykker for å dekke behovet mitt.
Interessant, kunne du lagt et et bilde i en egnet tråd? Har prøvd med en nylon handlepose med innsydd magnetbånd, men magneten var ikke kraftig nok.

Laget en tråd under Q4 ...
#4
Etter å ha sett tilsvarende produkter for salg, så lagde jeg mine egne deksler for å hindre snø i å trenge inn i kontakten under lading. Handlet inn liggeunderlag fra Biltema 59,-.
For å finne omrisset av luka, så la jeg ett litt stivt ark over og presset med fingeren for å skape avtrykk. Dette ble malen for videre jobbing. Målte så opp hvor hullene trengte å være og lagde disse.
Biltema selger dessverre ikke liggeunderlag i Mythic Sort, så da ble det en kjedelig gråfarge.
#5
Sitat fra: Orbit på I går kl. 09:49285 dekkbredde bak på alt fra 20" og oppover virker noe overdrevet (og drar opp forbruket). Jeg er heller ikke så begeistret for staggered oppsett med 235/255 eller 255/285 siden det hinder rotasjon av hjul foran/bak for å utjevne slitasje.

Men denne gummihetten for ladekontakten er interessant. Ser ut som den skal settes på type-2 støpsel for å holde snø/is litt mer borte fra kontakten. Kanskje noe å skaffe seg også til annet enn Q6?

Jeg laget min egen. Klippet ut av liggeunderlag. Jeg har litt ulike ladestøpsler, så da ble det 2 stykker for å dekke behovet mitt.
#6
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: DashCam
onsdag 21. februar 2024, klokken 14:56
Jeg kjøpte Fitcamx 4k. Monteringen er er enkel, bortsett fra at jeg har ikke turt å dra hardt nok i ledningen bak speilet (frykter at ledninger skal løsne fra kontakten), for å koble til Fitcamx. Så den ligger ubrukt i embalasjen...
Det er ikke strøm til kamera, nå tenningen er avslått.

Men jeg liker i utgangspunktet løsningen, da det ser helt integrert ut.
#7
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
mandag 04. desember 2023, klokken 14:40
Sitat fra: RJK på mandag 04. desember 2023, klokken 13:08På Ionity er det Plug&Charge, ikke Autocharge som Circle K og Mer støtter...
Ja, det stemmer, jeg ville bare påpeke at Audi støtter en ISO standard, i stedet for MAC adresse som har noen utfordringer mtp sikkerhet.
#8
Audi e-tron / Sv: Circle K Autocharge
mandag 04. desember 2023, klokken 12:22
Audi støtter ISO-15118, for å lade uten app/brikke.
Testet for første gang med min Q4 i går, på Ionity Dal, men jeg måtte bruke Audi Charging kortet for å autorisere lading. Første gang jeg lynlader etter oppdatering til 3.2. Sertifikat for å lade uten knot med app/kort er lagt inn, men dette ser ikke ut til å fungere noe særlig.

Nå er uansett Ionity for dyre, så jeg lader heller andre steder, men det hadde vært fint om dett hadde fungert...
#9
Audi Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron / Sv: Innkalling til oppdatering
lørdag 23. september 2023, klokken 22:13
Sitat fra: tangofor2 på lørdag 23. september 2023, klokken 10:59Jeg skrudde av pin-koden. Men må fortsatt velge bruker hver gang jeg setter meg i bilen, så det er fortsatt det ene trykket. 😕
Dersom du bare kjører uten å velge, vil den ikke da aktivere den brukeren som sist brukte nøkkelen du har i lommen?
Min har 3669 (eller det den kom med for ganske nøyaktig et år siden). Jeg har hatt personlig brukere hele tiden, men bare en bruker. Denne kommer opp som standard, og profilen blir automatisk valgt når jeg setter bilen i bevegelse.
#10
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Interiør
mandag 04. september 2023, klokken 08:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 04. september 2023, klokken 05:20Og fremdeles startknapp i 2024/5.
Tviler på at du må bruke start/stopp. I min Q4 har jeg enda tilgode å bruke knappen. Tenningen er på når du setter rompa i førersetet, bare å sette bilen i gir og kjøre. Tenningen slår seg av når du går ut av bilen.

Jeg er mest spent på prisingen og utstyr. Det er ikke mye plass mellom en godt utstyrt Q4 og en litt enklere Q8.
#11
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 29. august 2023, klokken 18:55Det som derimot ikke er så gøy, er tanken på alle de ekstra km vi kjører på bilen i løpet av turen. Samt batterislitasjen ved såpass mye lynlading.
Bilen er til for å brukes, ta turen og nyt den. IT-avisen har en artikkel i dag om hvordan batteriet påvirkes av lynlading, https://itavisen.no/2023/08/30/du-behover-ikke-frykte-dette-med-elbil-lading/

Tips.
Skal du kjøre Storebælt, så lønner det seg å registrere autopass brikken hos dem i god tid. Registreringen foregår manuelt hos selskapet, og det er lang behandlingstid, jeg venter på min registrering somjeg bestilte for over uke siden...
#12
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Q6 - tester
lørdag 29. juli 2023, klokken 07:54
Når jeg kjøpte e-tron 50 på lansering så kom denne med kampanje, rimelig rente, vinterhjul og serviceavtale. Helt nydelig å kjøre og B&O anlegget låter svært godt.
Men den var litt upraktisk stor og akkurat litt for kort rekkevidde.
Byttet til en Q4 50, som har en riktigere størrelse for oss (traff heldigvis bruktmarkedet før det kollapset). Hadde ett håp om at Q4 skulle være en litt krympet e-tron, men komfort og støyisoleringen er ikke i nærheten. Litt skuffet her, men jeg kommer til å beholde Q4 en tid framover, selv etter at Q6 er kommet på markedet. Men   jeg ser ikke bort fra at Q6 kan bli en etterfølger av min Q4 en gang i framtiden.

Skulle gjerne ha sett noen bilder med detaljer fra dashbord, men det ser heldigvis ut som at den har integrert(e) skjermer og ikke oppstikkende skjermer som ser ut som de er ettermontert.
#13
Audi e-tron / Sv: E-tron 50 2020- 390hk
torsdag 04. mai 2023, klokken 20:20
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mai 2023, klokken 17:54
Sitat fra: janbanan på torsdag 04. mai 2023, klokken 16:4015 mils rekkevidde tilsvarer sånn ca 4kWh pr 10km. Hvor høy hastighet har du med en e-tron for å bruke 4kWh i snitt?
Man kan ikke regne 0-100% som brukbar rekkevidde. 10-90% i beste fall.

Jeg har dessuten hatt ett snitt på 370Wh/km med TMX så skulle nok klart 400 med e-tron.
Men du svarer ikke på spørsmålet mitt, hvor fort kjører du for å bruke 4kWh på 10 km i snitt i 15 mil, din påstand blir da bare akademisk. Det er ikke noe problem å lade til 100% og kjøre ned til 5-10% på batteriet. Hva du har brukt på en TMX er ikke relevant for påstanden din.
#14
Audi e-tron / Sv: E-tron 50 2020- 390hk
torsdag 04. mai 2023, klokken 16:40
Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. mai 2023, klokken 11:27Med 15 mils rekkevidde på motorvei er vel det bare av akademisk interesse.
15 mils rekkevidde tilsvarer sånn ca 4kWh pr 10km. Hvor høy hastighet har du med en e-tron for å bruke 4kWh i snitt?
#15
Audi e-tron / Sv: Ladeproblemer på Ionity
tirsdag 11. april 2023, klokken 18:23
Med e-tron måtte jeg ofte holde pluggen godt inne, for at ladingen skulle starte. Når den først var i gnag så fungerte lading.
Slike problemer har jeg ikke hatt med Q4, der starter lading uten å holde i pluggen. Kun med Ionity jeg har opplevd dette med e-tron.

Har du forsøkt å holde i pluggen til lading har startet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA