Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trillebille

#1
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
lørdag 18. januar 2020, klokken 09:12
Vittig - lånte den samme bilen i går formiddag, kjørte motorveien til Eidsvåg, rundt Helleneset og tilbake på motorveien  :)

Jeg er nok ikke like positiv som deg, men var generelt positivt overrasket over bilen.

Ankepunktene mine er:
- Førersetet er kort i sitteflaten, og har ingen reguleringsmuligheter på selve sitteputen (stolen kan reguleres frem/tilbake, tiltes i ryggen og opp og ned).
- Passasjersetet kan bare reguleres frem/tilbake og tiltes i ryggen - ikke opp og ned.
- Ladeluken var ikke spesielt betryggende laget
- Jeg opplevde at det var en del mer utenfra-støy i bilen enn i min 2013 Leaf
- Den digitale opplevelsen ble litt ødelagt av at systemet gikk tregt når man startet bilen (så ble det betre etterhvert).
- Motoren lå veldig åpent i motorrommet
- vel trigger-happy filholderassistent

Postive overraskelser
- mange  fancy duppeditter som filholdingsassistent, adaptiv cruisecontroll (som funka ganske bra), lys i sidespeilet som lyser når det ikke er trygt å skifte fil.
- Skjermen, innstillingene og GPS-en virket å fungere veldig bra. Litt enkelt system, og fikk dessverre ikke testet Android auto eller Carplay.
- Relativt god plass i bagasjerommet
- Kult med panoramatak (men solskjermingsduken var ikke imponerende, hverken mtp. solskjerming eller mtp. løsning der jeg fort mistenker at den kan bli skadet av barn/last i bilen).
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Gå over til 30 kwh eller ny elbil?
tirsdag 05. november 2019, klokken 15:18
Gode innspill dette! Trekkoppbil - det med lasteboks visste jeg ikke om engang, det er jo også en mulighet! Enig i at det er kjipe penger å gå fra 24 til 30, men alternativet mitt er en Kia Niro eller en TM3, og da flyr pengene enda fortere. Og det er kjipt da jeg ikke trenger så innmari mye mer rekkevidde uansett, men har stort behov for å unngå hurtigladestopp som oftest bare blir surt og stress.

Og Matheus; kult - det hadde jeg lest for lenge siden, men glemt - det er et vesentlig poeng dersom man likevel skal måtte hurtiglade, så takk for info! Jeg heller mot 30 kwh, men stresser ikke med å kjøpe bil da jeg håper å få testet peugeot 2008 før jeg bestemmer meg helt.

Prøvekjørte forresten TM3 i helga, og ble skikkelig overrasket over hvor positivt inntrykk jeg fikk av bilen, både sittestilling, plass og utformingen på bilen ellers. God å kjøre var den også, litt tung i rattet. Men klarer ikke å komme over at det er en Tesla (er fortsatt redd de går konk), og sliter stort med å skjønne at man må trykke inni en meny på en skjerm for å åpne hanskerommet..
#3
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 04. november 2019, klokken 19:12
Ikke fortvil, jeg har heller ikke hørt noe og begynner å tvile på informanten min..
#4
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
søndag 03. november 2019, klokken 20:26
Ble i dag fortalt av en Ford-forhandler at det kommer en mail i morgen til de som har registrert seg for fortrinnsrett. Den gjelder en invitasjon til å se Mach-e i Oslo. Er visst to biler som nå begynner å reise rundt på verdensturné, så det blir gøy!
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Gå over til 30 kwh eller ny elbil?
fredag 01. november 2019, klokken 16:30
Har bare sjekket noen lokale bruktforhandlere i nærheten (Bergensområdet), men de virker å ligge frå 140.000-185.000. Den jeg kunne få innbytte på lå på 145.000, da ville de ha et mellomlegg på 80.000 og overta min gamle Leaf som er 2013 og nærmer seg 90.000 km. 
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Gå over til 30 kwh eller ny elbil?
torsdag 31. oktober 2019, klokken 21:34
Kult, takk for info Øyst1 - da er jeg litt mer i pro Leaf 30kwh-modus igjen. Lite 110 her i gården, og det viktigste er altså å komme seg ti mil på vinteren uten å måtte stresse med hurtiglading.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Gå over til 30 kwh eller ny elbil?
onsdag 30. oktober 2019, klokken 17:44
Takk til begge for svar. #Kangoo: 75 kg var jo enda mer gitt, jeg har allereide slått meg til ro med 20 kg ekstra og sannenleggbar takboks er tingen - det er bare fire-fem ganger i året behovet er der.

#automat: enig i det med bil nr. 2,men for meg holder den lenge dersom batteriet er til å stole på. Men så er det nettopp det som er spørsmålet, og det du seier om oppdateringen er jo et skummelt moment i ha i bakhodet..
#8
Norsk Nov. 2013-modell - mistet en strek sommeren 2018 på 80.000 km etter å ha stått i ro på en parkeringsplass i en mnd i tropevarmen..
#9
Leaf 2010-2017 / Gå over til 30 kwh eller ny elbil?
onsdag 30. oktober 2019, klokken 07:06
Har tenkt så mye på dette at det går i surr for meg, så da spør jeg dere til råds. Spørsmålet er om vi skal gå fra 24 kwh (2013) til 30 kwh-Leaf eller ny elbil?

Har en 2013-modell som funker godt, men har ved noen tilfeller (typisk ferier) litt lite plass for to voksne og to småbarn med barneseter. Det største problemet er rekkevidden som på vinteren gjør at vi må hurtiglade når vi skal til besteforeldre (akkurat over 10 mil unna), og det er sjelden trivelig i 10- med to sure barn..

Så må nå videre, spørsmålet er hvor? Kan få en E-Niro så å si å dagen da jeg står blant de aller første i køen (har krysset av for at jeg venter på app, noe som gjør at de etter meg som ikke vil vente på app går forbi i mellomtiden, men det kan jeg avhuke og dermed få bil ved neste utlevering). Mens denne bilen er stor nok, trenger jeg absolutt ikke rekkevidden, og jeg er også skeptiskt til å kjøpe ny bil med to små barn som ikke viser mye hensyn til bilpleie.

Så er det nye-Leaf, men den har jeg prøvekjørt flere ganger uten at jeg har klart å få en noenlunde behagelig sittestilling - bilforhandler prøvde boktsavlig talt alle triks i boka utenom å ta ut setet. Så den er dessverre uaktuell. Peugeot E-2008 kan være potensiell, men den må jeg prøvesitte før jeg i det hele tatt kan vurdere den, og det kan først skje ved årsskiftet. WV-gruppen er uaktuelle da de ikke har bagasjeromsplass, og TM3 er ikke aktuelt grunnet samme og usikkerhet rundt service og serviceinnstilling. Har verken råd eller lyst på TMS eller TMX eller andre biler over 500.000.

Så kom jeg plutselig over dette med at man likevel kan ha takstativ på Leaf -17, og har fått anbefalt en sammenleggbar takboks (Thule Ranger 90) som sammen med takstativet veier knappe 15 kg slik at jeg kan fylle ca. 20 kg lovlig på taket. Dette kan i stor grad avhjelpe plassbehovet ved gamle Leaf, og da er spørsmålet rekkevidden. Har undersøkt litt, og kan få byttet min 2013 i en norsk 30 kwh med moderat kjørelengde (60.000-80.000) mot et helt greit mellomlegg (70.000-100.000).

Med en 2016/2017 Leaf vil vi atter komme inn under nybilgaranti og videre 8-årsgaranti på batteriet, noe jeg anser som veldig positivt. Det siste ankepunktet jeg har mot å gjøre dette er rekkevidden/batteriet fordi jeg mener å ha hørt og lest at 30 kwh-utgaven ikke hadde så mye for seg da batteriet ikke gav så mye mer rekkevidde og også har tapt seg mye fortere over tid enn 24 kwh-versjonene. Jeg trenger ikke voldsomt mye mer rekkevidde, men ønsker f.eks å kunne kjøre ti mil til besteforeldre uten at det blir behov for lading - sommer som vinter i flere år fremover i tid.

Har prøvd å lese gjennom mange av de 148 (!) sidene i forumet om gamle-Leaf, men finner ikke helt noe som beroliger meg mtp dette. Kan noen av dere med 30 kwh-Leaf være meg til hjelp her?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA