Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Maxwell_400

Sider: [1] 2 3 ... 37
1
Jaguar / Sv: Gjennværende batterikapasitet
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 08:39 »
Interessant.
Ser ut som om du har noe større avvik mellom min og max cellespenning enn det jeg typisk måler.
Mine siste målinger på 100% har jeg min/max forskjeller på 13,15,16,19 og 32 mV.

Kan ha sammenheng med hvor lenge batteriet fikk til å balansere etter fulladet status selvfølgelig.
Stort sett ligger det på 10mV-20mV forskjell. Jeg lader sjelden fullt, stort sett ligger det mellom 30%-85% display SoC. (Tilsvarer ca. 80% batteri SoC) Bruker Jedlix til å styre ladingen og får tilbake 10øre/kWh.


2
Jaguar / Gjennværende batterikapasitet
« på: Onsdag 13. Oktober 2021, klokken 08:55 »
Har til dags dato aldri sett høyere maksspenning enn 4.12xV avlest på ved PCC.
Kan maksspenning komme opp i hele 4.12V ?

Rettelse: Fant en fra i sommer med min/max hhv 4.119V og 4.134V. Batteritemperatur var da 27 grader og energi 80.023kWh
Flyttet det hit så Etron eiere ikke føler at det var et kupp forsøk.

Her har jeg startet opp og varmeapparatet drar strøm fra batteriet så spenningen har sunket litt;

Device Time    000_Vehicle speed(km/h)   001_Ext Temperature(degC)   003_Battery Temp 2(degC)   011_Battery Coolant In(degC)   012_Battery Coolant Out(degC)   013_SOC Average(%)   014_SOC Minimum(%)   015_SOC Maximum(%)   016_Cell Voltage Minimum(Volts)   017_Cell Voltage Maximum(Volts)   018_Battery voltage 1(Volts)   020_Battery current(A)
22:36.9   0   -1   11   17   16   96.77999878   95.45999908   96.83000183   4.09499979   4.14300013   445.5499878   16.625
22:39.9   0   -1   11   17   16   96.77999878   95.44999695   96.81999969   4.10400009   4.14699984   446.5299988   16.28125
22:43.1   0   -1   12   17   16   96.76999664   95.44000244   96.80999756   4.10599995   4.14099979   446.2900085   16.21875
22:46.3   0   -1   12   17   16   96.76000214   95.41999817   96.80000305   4.10599995   4.12799978   446.0400085   16.53125
22:49.6   0   -1   12   17   16   96.75   95.41999817   96.80000305   4.09700012   4.14499998   445.9200134   16.5625


3
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 09:39 »
I det siste har jeg målt alt fra 76 til 79 kWh på 100% ved å bruke Power Cruise Control appen som er koblet til en OBD leser.
Batteriet i I-Pace skal nominelt være 84.75 kWh som nytt, men jeg tror ikke man vil lese av såpass høye tall ved å bruke PCC.
Mine erfaringer er at det er helt avhengig av temperatur, du må opp mot 25 grader for å få nominell kapasitet. Jeg logger SOC vs. kWh gjennom året via OBDII (samme som PCC men jeg vet ikke hvordan PCC beregner kWh) og det ligger på 75kWh til 86kWh når temperaturen er mellom -10 og +30 med balanserte celler. Mine beregninger baserer seg på batteri SoC som er nominelt 90kWh ved 100% og 25 grader. Batteri SoC går ikke høyere enn 96% som tilsvarer cellespenning på ca. 4.15 volt.

4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 10:01 »
Ny ordning fra Ionity, Ionity passport

190,-/mnd + 2.50/kWh

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 14:42 »
Det var en stund masse skilt i Telemark og Østfold om å senke farten. Ikke noe spesifikt, men etter å ha kommet ned i 50 km/t i 70 sonen gav jeg opp å senke farten og fulgte i stedet fartsgrensene.  :D

Blir litt som kanonrådet i VG og andre aviser å senke innetemperaturen når strømprisen er høy, hvor mange ganger skal den senkes ?

6
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Logging av ladestrøm.
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 12:59 »
Spørst kva du tenker på med «å logge»... Vil du ha historiske data for strøm(A) og effekt(kW) over tid, eller kun akkumulert energi (kWh) i eit totaltelleverk?

Om det er mulig komme til den eine ledninga på kursen så kan ein slik «clamp on» måletransformator vere eit alternativ; https://www.iammeter.com/products/single-phase-meter


Har noe sånt i sikringskapet men med historie, fungerer utmerket;
https://www.ebay.com/itm/174224544515

fordrer jo at du har dedikert kurs til laderen da.

Interessant ! Henter avlesningsenheten strøm fra spolen eller trenger den et power supply /batteri ?

Den jeg har går på 220 volt så den er koblet på en vilkårlig kurs i skapet, du finner sikkert noen som går på batteri, eventuelt ringetrafo for de som har det.


7
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Logging av ladestrøm.
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 09:02 »
Spørst kva du tenker på med «å logge»... Vil du ha historiske data for strøm(A) og effekt(kW) over tid, eller kun akkumulert energi (kWh) i eit totaltelleverk?

Om det er mulig komme til den eine ledninga på kursen så kan ein slik «clamp on» måletransformator vere eit alternativ; https://www.iammeter.com/products/single-phase-meter


Har noe sånt i sikringskapet men med historie, fungerer utmerket;
https://www.ebay.com/itm/174224544515

fordrer jo at du har dedikert kurs til laderen da.

8
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bosch ladekabel Type 2 og schuko i samme kabel
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 09:54 »
er schukostøpselet nå blitt et lite monster på grunn av jordfeilvernet (det er vel fremdeles krav om kort avstand mellom støpsel og jordfeilvern). Størrelsen og utformingen av støpselet gjør at dette ikke vil passe i alle kontakter. Det er nok også en god del tyngre enn et vanlig støpsel.

Huff det så ikke bra ut, det er Schuko som er det svake punktet og det er ikke gunstig å henge noe tungt på kontakten. Bedre å legge kladden i en kurv som er anbefalt.

9
Lade hjemme / Sv: Montere CEE-plugg selv
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 09:46 »
Må fiske litt i opprørt hav siden jeg faktisk har drevet litt med installasjon.

Her er litt av det som står om elektriske kjøretøy.

"
722.531.2 Strømstyrte jordfeilvern
Hvert tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et allpolig strømstyrt
jordfeilvern < 30mA.
Det strømstyrte jordfeilvernet skal minst være av typen A-klasse. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvor egenskapene til belastningen ikke er kjent,
skal det anordnes beskyttelse mot DC-feilstrømmer, f.eks. Ved bruk av strømstyrt
jordfeilvern type B
• Normens formulering om kjennskap til belastningens egenskaper tilsier at
det er når tilkoblingspunktet kun benyttes av ett spesifikt elektrisk kjøretøy
at belastningens egenskaper er kjent. Egenskapene må kartlegges vha en
nettanalysator i hvert enkelt tilfelle. Det må også gis instruks til eier/bruker
at tilsvarende måling må foretas ved utskifting av kjøretøy for å verifisere
at sikkerheten er ivaretatt. NK64 betrakter slik måling og verifisering som
lite hensiktsmessig.
• Dette innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med
mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir
tilfredsstillende sikkerhet.
"

Dvs. hvis du har en ladestasjon/boks med CEE er belastningen kjent og du kan klare deg med vern av type A hvis ladestasjonen har B vern eller RCD DC som er det mest vanlige. Faktisk så skal du IKKE ha B vern på kursen hvis ladestsjonen har B vern. Det er akkurat det samme som gjelder stasjon med fast tilkobling. Det betyr også at du ikke kan bruke en annen portabel ladestasjon om du ikke kan dokumentere at den gir tilfredsstillende sikkerhet.

Besen hadde(har?) ladestasjoner som kunne utstyres med CEE, har ikke erfaring med disse men de jeg har brukt har temperaturføler i CEE støpselet for ekstra sikring.

For schuko gjelder andre krav og de er litt antikvariske siden de dekker Mode 1 lading.


10
Lade hjemme / Sv: Zaptec Go
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 15:53 »
 Kan ikke se at prismodellen er skjult ?

  [ You are not allowed to view attachments ]  


11
Kjøpe elbil? / Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 09:33 »
Syntes mange av bilene du nevner har altfor liten bagasjeplass til en familie på fire, som primærbil. E-Niro, Polestar, XC40, Modell 3 ville jeg si at ikke er store nok.

Det kommer veldig an på alderssammensetning på ungene og helgevaner, og vi er for eksempel fem i husholdningen med en bil i den klassen. Bilferielogistikk er løst med en sportshenger og i hverdagen er vi gjerne bare 1-2 i bilen. Vi har ett greit kollektivtilbud så den eldste kommer seg rundt på egenhånd. Men det fungerer ikke for alle nei.
I det daglige så er 500 liter god plass, på ferieturer blir det en bagasjeboks på 480 liter på kroken i tillegg hvis vi er 4+ i bilen. Sportshenger er også en fin løsning og gir mindre rekkevidde tap enn en boks på taket.

12
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 08:32 »

På vinter kommer jeg til å bytte fra 20-tommers Hakka R3 til Conti Vikingcontact 7, pga. at dette får enda bedre score i tester og skal være mer stillegående. R3 har en karakteristisk ulelyd. Det er også veldig mykt. Bra på snø/is og i kaldt vær, mindre bra på 90 prosent av kjøringen min. Dette gjelder vel til en viss grad for alle piggfrie dekk i premiumsegmentet, men det kunne vært artig å prøve noe annet. Hadde R3 på Model S’en min også. Og plagdes litt med kjøreegenskapene i mellomsesongene, spesielt når det blir tosifret antall varmegrader..

Har Hakka R3 på Jaguaren, har ikke merket noe til ule lyd men de er ikke direkte støysvake. Byttet fra gamle VikingContact (5?) til GoodYear Ultragrip på Audi'en og sistnevnte er utrolig støysvake, som natt og dag. Hvis de fantes i riktig dimensjon for Jaguaren så har det blitt GoodYear dekk.

13
Kjøpe elbil? / Sv: Det "rasjonelle" valget - familieelbil
« på: Fredag 17. ſeptember 2021, klokken 08:27 »
Vedr. I-pace så er det relativt lite feil som du og ser om du leser Jaguar seksjonen.

Et og annet er det jo der og og nå driver de å bytter ledningsnett foran i bilen på en serie 2019-2020 modeller da de har lagt inn litt lite slakk i en kable som går til park lock enheten. Fikses kostnadsfritt for de det gjelder. Det har og vært litt kluss med 12 V på et fåtall biler, slik mange elbiler sliter med. Ikke av de beste på software men de kan bygge bil og den kjører fantastisk  :+1:

Jaguar konkurrerer ikke på pris. Luftfjæring var et must for meg når jeg skulle velge elbil, gir god bakke klaring når du trenger det og den kjører helt fantastisk. Offroad egenskapene er på linje (dvs. grep på 4 hjul) med Landcruiseren jeg hadde, men Landcruiseren er naturlig nok mere robust og har lengre fjæringsvei.

Har ikke hatt problemer med min bil, nå kjørt 30000km.

14
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 09:13 »
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.

Tror en del fabrikanter og tunere vil påstå at Hankook er premium hvis det er de du sikter til, megahjul har vel pushet en del dritt i de som kan litt om dekk sine øyne.
Å se Tesla med nypris mot en million kjøre rundt på landsail dekk og tilsvarende gjør så vondt i hjerteroten…….

Enig i det, det er ikke dekk en bør spare på. Jeg har CONTINENTAL VIKINGCONTACT 7 som har et tett mønster på Audi'en og synes de sklir en del i slaps så utifra det tror jeg dreneringskanaler har noe for seg. Har også prøvd Bridgestone Blizzak dekk men synes ikke de var like bra på våt is.

Skulle gjerne sett en test på 1 år gamle vinterdekk for elbiler som inkluderer "billig" merkene. Noen premium dekk hadde (har?) en spesielt myk gummi helt ytterst for å gjøre det godt i dekk tester.





15
Audi e-tron / Sv: Felg- og dekktråden for e-tron
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 09:45 »
God oppsummeringsvideo om elbildekk, og testet spesifikt på e-tron: https://www.youtube.com/watch?v=gg5MdeC6qzI

EV-versjonen som testes her (Hankook Ventus S1 EVO 3 EV) finner jeg så langt bare i 22"-dimensjon (265/40R22), men modellen er helt ny og kommer muligens også for mindre felgstørrelser etterhvert.

Interessant, det er ltt det samme som Megahjul har messet om, "Premium" dekk er nødvendigvis ikke det beste for elbiler. Ser mine Nokian vinterdekk ikke har drenerings kanaler og det er visstnok fy-fy på vått og slapseføre når det kommer til rekkevidde og (vann/sørpe) planing. Men gode på våt is er de.

Sider: [1] 2 3 ... 37